2009-03-09, 22:56
Medlem
hasselmuzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Golgata
" Jag har hävt häktningsbeslutet men misstankarna kvarstår" säger kammaråklagare Elisabeth Brandt till DN.se.

Jag vet INGET om det aktuella fallet eller den frisläpptas ev skuld.

Jag hoppas dock, för åklagarens skull, att hon har mer än enbart obduktions-utlåtandet med dess toxikologiska analysresultat att vila sig mot för sina allvarliga misstankar.

Att dödliga doser morfin och thiopental uppmättes hos den avlidna förvånar mig inte alls.

Många av mina patienter behöver tex en dagsdos på 10 mg morfin för symptom frihet. Många behöver 300 mg. Och detta beror inte på någon tillvänjnings-mekanism. Inte heller på att den som behöver 300 mg nödvändigtvis har ett mer smärtsamt tillstånd än den som behöver 10. Det beror på att behovet av tex morfin är förbluffande individuellt. Detta är okontroversiell sanning.

I situationer där en hjärnskadad patient avvecklas från respiratorvård sprutar man adekvat dos, dvs den dos som ger symptomfrihet. Man sprutar UTAN att ta hänsyn till vilka halter som kommer uppmätas vid en ev. obduktion. Det som man tar hänsyn till är patientens behov, som alltså är högst individ och situationsberoende. Syftet är att skona den döende från kvävningskänsla, smärta, kramper etc.

Flera av mina patienter med tex cancersmärta vistas hemma och tar doser som VIDA överstiger 10-faldiga normaldoser, dagsdoser som skulle verka omedelbart dödande hos 99% av en normal-poulation. Och dom lever. Jag lovar.

Om en av mina patienter med tumörprogress säger att värken har tilltagit och frågar:

-Kan du hjälpa mig?

-Nej. Tyvärr. Jag vet att du förfärligt ont. Nu finns det en liten hake. När du dör kan det hända att du obduceras. Mäter man halten av morfin i ditt blod då så skulle det inte alls se bra ut. Du har ju redan på pappret dödliga doser förstår du. Ledsen. Hemskt ledsen.

Bara för att klargöra att fynd av extremt höga nivåer läkemedel i en avliden kropp inte nödvändigtvis betyder att ett mord begåtts.

Mvh!

Exakt så. Det är snarare regel än undantag att palliativa sköterskor ger extradoser till en cancerpatient med smärtgenombrott som är tokhöga, men patienten har då en extremt hög grunddos.

Vi är nog många som skulle åtalas om rättsmedicinsk obduktion avgjorde att doserna är dödande. För det är dom men inte på denna tillvanda patient. Nu vet jag inte om denna bebisen hade stått på höga doser redan i respiratorn före dödsfallet.
Citera
2009-03-09, 23:07
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Julius Mosca
Men för helvete - hon kan ju inte jobba så länge hon är mordmisstänkt! Det är ju helt absurt!
I just det här fallet är det inte så absurt. Och du kan ta det här tillkännagivandet för vad det är - en stenhård passning från Karolinska sjukhuset till åklagaren.

Citat:
Jag vill dock påminna om att Nils Lynöe har uttalat att en läkare har informationsskyldighet om sin bakgrund gentemot patienten om det kan misstänkas att patienten skulle vilja välja en annan läkare om den fick del av informationen och givetvis måste Lindén berätta för sina patienter att hon är/varit mordmisstänkt.
Lindéns patienter förstår nu inte tal, så det får nog bli de anhöriga som informeras isåfall. Bortsett från ett och annat strängt katolskt eller rätthaveristiskt föräldrapar, har jag mycket svårt att tänka mig att några föräldrar alls skulle ha synpunkter på att hon hade ansvar för deras barn. För övrigt vet jag inte om du ska åberopa just Nils Lynöe som auktoritet mot att läkaren ska återkomma i arbete, med tanke på att Lynöe gjorde slarvsylta av Christina Doctare apropå det här fallet alldeles nyss.
Citera
2009-03-09, 23:10
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Julius Mosca
Därför att det undergräver förtroendet för vården, skulle du vilja gynekologundersökas tex av en läkare som är misstänkt för våldtäkt?
Tala för dig själv. I just det här fallet är jag övertygad om att det inte undergräver det allmänna förtroendet för vården.
Citera
2009-03-09, 23:11
Medlem
Tulpanpernillas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hag22
Det står i bloggen.
Mötet var på onsdagen då sa läkarna att de ska vänta gällande flytttankar till på tisdagen >>MR var på fredagen , hon hann aldrig flytta.
Orsaken till att de ville byta var pga konflikt som uppkom under vårdtiden.
Jag vet inte om du haft barn på BIVA men jag förstår exakt i hennes rader vad hon syftar på .
Tror morsan att hela sjukvården är uppbyggt endast på hennes direkta önskemål??
Nu var barnet så svårt sjukt så att döden ändå var inväntad så varför all denna tjafs från åklagare och föräldrar.
Barnet kan också lagrat morfin i kroppen om den fått det doserat under lång tid.
Citera
2009-03-09, 23:13
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av michael_madsen
Ni kan släppa katolik-spåret om det är så att läkaren gjort det hon säger att hon har.
För det är nämligen inte emot katolsk tro att ge smärtlindrande medicin i tillräcklig mängd för att uppnå smärtfrihet, även om det tidigarelägger en oundviklig och omedelbart förestående död till följd av sjukdom, dvs ungefär precis som den svenska lagen och socialstyrelsen säger om jag förstått lagen rätt.

Källor: katolska kyrkans katekes http://www.katekesen.se/index.htm?kkk2258-.htm
Det kanske i första hand är Christina Doctare som ska läsa det där?
Citera
2009-03-09, 23:22
Bannlyst
jag vet inte om det hör till men än en gång har en kvinna fel.
Citera
2009-03-09, 23:25
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Golgata
#1297.

Är ett ödmjukt försök.

Dessutom tror jag inte någon, inte ens den samlade rättsmedicinska expertisen, med någon större precision kan beräkna vilken koncentration man kan förvänta efter döden hos pat X med ålder Y som lider av sjukdomen Z som fått XX antal mg Mo i för att uppnå symptomfrihet hos just pat X.

I synnerhet inte just den samlade rättsmedicinska expertisen, som ju har extremt litet normalmaterial från personer som avlidit under sjukhusvård, eftersom sådana ju så gott som aldrig undergår rättsmedicinsk obduktion.

Men jag tror inte att heller de behandlande läkarna har en susning om vilka plasmakoncentrationer de uppnår i sina små prematurer och neonataler när de gör det ena eller andra. De kör som man ska, och plasmakoncentrationen blir det den blir. Varför skulle man som kliniker mäta den, om man har uppnått avsedd terapeutisk effekt?
Citera
2009-03-09, 23:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av morulf
Det här kanske är en fullständigt idiotisk fråga då jag inte har någon som helst medicinsk kunskap men om man nu ger barnet regelbundna doser av morfin, kan koncentrationen av medlet "byggas upp" i kroppen och därav visar proverna på mkt höga halter?

OM så är fallet, hur kan man då säga att det givits EN dödlig injektion. Hur ska läkarna kunna medicinera korrekt om halterna kan "koncentreras" på det sättet?

Jag kanske är helt ute och cyklar med min fråga, ber i så fall om ursäkt på förhand...

Du cyklar på helt rätt väg min vän.

Mvh
Citera
2009-03-09, 23:31
Medlem
Tulpanpernillas avatar
Det tycks vara Bibeln som styr om det är gud eller medicinsk hjälp som ska avsluta en svårt sjuk människas liv. Jag förespråkar den vetenskapliga biten-medicinsk hjälp.

Nu har jag endast läst media och hört denna nyhetsinfo. från TV med halft öra men det här verkar helsnurrigt att gå till rättsväsende med att ev. förkorta ett barns liv med max några timmar. Barnet hade änså dött och vad fasen tror föräldrarna..tror det på hjälp från ovan?
Tragiskt men thats the life!
Citera
2009-03-09, 23:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
I synnerhet inte just den samlade rättsmedicinska expertisen, som ju har extremt litet normalmaterial från personer som avlidit under sjukhusvård, eftersom sådana ju så gott som aldrig undergår rättsmedicinsk obduktion.

Men jag tror inte att heller de behandlande läkarna har en susning om vilka plasmakoncentrationer de uppnår i sina små prematurer och neonataler när de gör det ena eller andra. De kör som man ska, och plasmakoncentrationen blir det den blir. Varför skulle man som kliniker mäta den, om man har uppnått avsedd terapeutisk effekt?

Helt korrekt.

Mvh
Citera
2009-03-09, 23:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frump
Jag pratade med en sjuksköterska idag som hade varit med om 70 talets palliativa vård. Då var man oerhört rädd att förkorta livet i samband med smärtlindring. Patienterna fick morfin på bestämda tider, hade dom ändå ont fick dom ligga och skrika. Det viktiga var att inte förkorta livet.
Det är minor som dessa som guds soldater nu helt ovetandes springer mot.

Det är min fasa att någon hög Kd-politiker pressas i en debatt tills fasaden spricker och den empatilösa fanatismen skiner igenom. En och annan sektskola inne i mörka granskogen är ett rimligt pris att betala (de är förlorade själar i vilket fall som helst) för att hålla Sahlin borta från rodret.
Citera
2009-03-09, 23:44
Medlem
Eliza CTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krillekrok77[B
]Det är minor som dessa som guds soldater nu helt ovetandes springer mot. [/b]

Det är min fasa att någon hög Kd-politiker pressas i en debatt tills fasaden spricker och den empatilösa fanatismen skiner igenom. En och annan sektskola inne i mörka granskogen är ett rimligt pris att betala (de är förlorade själar i vilket fall som helst) för att hålla Sahlin borta från rodret.

Jag vill påstå att denna sista vecka har dragit ner vården för döende patienter mer än 20 år har byggt upp den. Vilken läkare vågar öka dosen smärtstillande efter detta?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in