2010-05-13, 00:59
Medlem
buggenbus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Det är faktiskt ganska välutrett genom olika internationella jämförelser att en felhantering via tillsynsmyndighet ger en bättre sjukvård än än en felhantering via rättsväsendet, allt annat lika.

OK. Men om ett brott är begånget så finns det ytterligare perspektiv än bara vad som är bäst för att kvalitetssäkra vården.

Citat:
Den främsta fördelen är att man, som datja påpekar och du ignorerar, verkligen får in rapporter om de fel som begås, och följaktligen kan förebygga att de inträffar igen. Benägenheten att mörka begångna fel ökar naturligtvis dramatiskt med den upplevda risken att dras inför domstol. I den mån åklagare idag håller på att aktivistiskt flytta fram rättsväsendets positioner i sjukvården är det alltså solklart förutsebart att detta kommer att leda till att fler människor dör pga vårdmisstag - inte färre.

Mmm.. Men då ska man ju i första hand avkriminalisera oaktsamhetsbrott begångna under tjänsten. Problemet med Datjas resonemang är att gärningar som är solklara brott ska sopas under mattan, och är fel av åklagarna att driva.

Det som också är intressant är att tittar man på det fall som anvisats så är det inte konstigt att det kom en fällande dom. Prejudikatet från 2006 års dom täcker i vart fall inte den situationen att Datja under en av sina stressiga förmiddagar gör fel. Det är möjligen också straffbar oaktsamhet, men man kan inte säga att det följer av 2006 års fall, det skiljer för mycket (det saknas för många av de försvårande omständigheterna för att man ska kunna säga att Datja med säkerhet skulle fällas).
Citera
2010-05-13, 01:04
Medlem
buggenbus avatar
Citat:
Det är vidare lite oklart för mig i vilken utsträckning advokater någonsin åtalas för ren oskicklighet i yrket - vilket är en klar risk vid rättssystemdriven felsökning i de professioner jag nämnde ovan.

Här är i alla fall ett mycket färskt exempel på en lämplig kandidat:

http://www.sydsvenskan.se/malmo/article869527/Malmojurist-portas-fran-tingsratten.html

Problemet med att åtala är bara vilket slags brott som skulle anses vara begånget. Olika slags förmögenhetsbrott kan ju tänkas i vara vanliga, t.ex. trolöshet, förskingring osv. Men i ett fall som det i artikeln...?
Citera
2010-05-13, 02:10
Medlem
Jag upplever att ni pratar förbi varandra på en viktig punkt. Varför har vi ett rättsväsende? Svar: För att det har visat sig vara en effektiv organisationsform för samhället i stort och givet detta har ett antal kodifierade system vuxit fram under århundradenas lopp.

Själva kärnan i resonemanget om att medicinsk verksamhet primärt skall utredas av expertmyndigheter kommer ur samma argumentation. Det är empiriskt väldigt väl belagt att om rättsvårdande myndigheter utreder medicinsk verksamhet eskalerar kostnaderna i systemet med sämre utkomst för patienterna. Exempel: I Sverige lägger vi 8.2% av BNP på hälso och sjukvård, i USA lägger man 13.6% (Källa: OECD). USA har mycket högre mortalitet och morbiditet än Sverige. Det råder konsensus om att den absolut främsta drivkraften bakom de höga kostnaderna är kopplingen till justitia.

Ergo: >5% av amerikansk BNP (ca 700 miljarder dollar) kastas i sjön varje år pga detta och som lök på laxen är sjukvården sämre på populationsnivå.

Det här är det viktiga argumentet i min värld. Inte någon princip om personalens eventuella rättigheter på arbetet alternativt rättsväsendets absoluta hegemoni.
Citera
2010-05-13, 02:18
Medlem
datjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av buggenbu
Det var ingen retoriskt fint. Visst är det riktigt att Skatteverket påför och inhämtar skatterna...
Ett-icke-argument. Hade Skatteverket självt haft rätt att gå till fogden så behövs ju inte domstol för detta, men nu går vi vidare...
Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av datja
Uppstaplade argument mot anarki, som är helt opåkallade, återigen advokatyr. Sluta med detta, är du snäll! Jag har aldrig förordat ett laglöst samhälle.

Jo, det vill jag nog säga att du har. Igår så accepterade du att HD-domen var helt i sin ordning vad gällde innehåll. Det var alltså rätt dömt. Domen innebar att sköterskan befanns skyldig till brott. Idag vill du (kanske igår också, vad vet jag) göra gällande att det var fel av åklagaren att driva målet (även om brott i och för sig alltså har begåtts).
Antingen har du nedsatt läsminne eller så argumenterar du ohederligt. Sluta retoriskt konstra dig! Om Kalmar-fallet skrev jag först:
Citat:
Jag klandrar inte domslutet per se. Vägen till det är däremot fel. Det är den delen jag riktar in mig mot.

Problemet är att detta fall är ett typiskt sköterske-miss-fall. Feldosering alltså. Finns inget som speciellt i detta fall som skiljer sig från dussintals andra som normalt prövas i ansvarsnämnden och som inte hänvisas vidare till åklagare. Godtycket ligger hos åklagaren, inte hos domstolen.
vilket jag sedan förtydligade med
Citat:
Ärenden som Kalmar-sköterskans har inte i rättsväsendet att göra. Varför har ni så svårt att se konsekvenser utanför rättssalen.
Nu ville du inte förstå. Och lade ord i min mun, vilket är fult och trist och ohederligt:
Citat:
OK, nu blir du lite osammanhängande i argumentationen. För ett par inlägg sedan så höll du ju med om att domen som sådan var invändningsfri - jag antar att "kalmar-sköterskan" är HD-fallet från 2006.
Visst fattar du att det är skillnad på att inte klandra och tycka att något är invändningsfritt? Så då förtydligade jag ytterligare.
Citat:
Aha, men domen kan vara korrekt och ändå komma från fel håll [vilket jag antydde redan i första posten]. Sköterskan hade blivit fälld i HSAN också (med färre ord såklart, utan allt ordbajseri). Dvs. domen är riktig på så vis att man fann att en SSK hade begått ett fel i sin yrkesutövning vilket lett till patientens död. Detta hade HSAN med ett bättre och mindre förvirrat ordflöde också kommit fram till.
Och så skriver du nu:
Citat:
Ser man till logiken i det resonemanget så hamnar jag i att du propagerar för anarki.

Asbra, buggenbu, visst, så är det såklart. NEJ! Du vill inte förstå. Du försöker med ohederliga knep och finter tillskriva mig värderingar jag inte har och åsikter jag aldrig framfört. Du bygger strawmen hela tiden. Skäms! (http://en.wikipedia.org/wiki/Strawman)
Citat:
Ohederligt är en bedömning du får stå för.
Se ovan. Jag betraktar det som en yrkesskada.

Citat:
Citat:
Jag har ju hävdat behovet av kompetent tillsyn, så ja, en SSK måste kontrollräkna sina medicindoseringar (det gör de också, denna SSK tog fel flaska). Däremot skall det leda till disciplinpåföljd, och inte till brottsstraff, eftersom syftet inte var illvilligt
Jag har aldrig hävdat att syftet skulle varit illvilligt. Hon dömdes för ett oaktsamhetsbrott, för vållande. Hade hon haft syfte att döda så skulle det vara mord. Gärningen är alltså straffbelagd även om syftet är gott, men utförandet uselt.
Återigen ett sökt missförstånd. Vid det här laget borde det ha gått in i ditt huvud att JAG anser att det "skall det leda till disciplinpåföljd, och inte till brottsstraff, eftersom syftet inte var illvilligt"

Citat:
Fel: Lagen om yrkesverksamhet på hälso- och sjukvårdens område... skyldighet att anmäla
Jaha än sen? Spelar ingen roll om det är en skyldighet, eftersom det enbart är den enskildes fria vilja som avgör om han el hon anmäler sig själv eller sina arbetskamrater. Går ju inte att åka dit för att man inte anmält.
Citat:
Jag vill gärna ha en källa på detta.
Intentionen är ju solklar, det måste ju du också förstå: Reglementet föreskriver att vårdgivare anmäler till SoS, som utreder, och hänvisar fallet till HSAN, eller i sällsynta fall till åklagare. Lagen är din källa. Du får leta rätt på texterna själv. En del har du ju själv citerat ovan. Kom inte med advokatyr som motsvar, är du snäll.

Citat:
OK. Det normala är dock att även om det finns en tillsynsmyndighet så brukar den med verksamhetsansvar vilja ha lite koll och rutiner internt för att hindra t.ex. att bristerna endast upptäcks av tillsynsmyndigheten.
Nå, du insåg behovet av tillsyn.
Citat:
Jag hoppas du själv inser att du inte kan bevisa de där påståendena, och att det mycket väl kan finnas människor med sjukvårdsutbildning och erfarenhet, och som är jurister?
Gäsp. Advokatyr. Tjafs.

Och så vid de viktiga punkt 7 och 8 bromsar du in och vill inte svara:
Citat:
7. Åklagare stör Lex Maria-processen genom att väcka åtal, eftersom

a. de hindrar HSAN från att göra en adekvat, normal belysning av fallet
b. de försämrar kraftigt incitamenten för frivillig egenrapportering av misstag, vilket leder till

i. sämre tillsyn av sjukvården
ii. sämre återkoppling av systemfel
iii. att fler patienter dör i onödan

Citat:
8. Rättsväsendet är en olämplig aktör för utredning av misstag i sjukvården, eftersom det

a. inte kan gradera graden av ett misstags vanlighet, allvarlighet eller klantighet
b. bara beivrar aktiva fel, inte passivitet
c. skiter de effekter som dess beslut får för sjukvården (och dessa effekter är dystra, enl ovan)
d. de letar efter brott, inte efter misstag eller systemfel

Citat:
Jag vill fortfarande först ha en källa på att lagstiftaren inte vill att åklagare stör Lex Maria-utredningarna med att driva ett åtal om mord eller vållande till annans död osv. Jag understryker också att, tvärtemot vad du påstått ovan, så är Lex Maria-anmälningarna inte frivilliga se lagtexten ovan.

OK. Regelverket visar tydligt att tanken är att vårdgivaren skall anmäla till SoS som utreder. Regelverket anger inte att vårdgivaren skall anmäla till åklagare. Kan det vara tydligare? Se också citat nedan.

Citat:
Även om det är obehagligt osv så är det inte ett fritt val för sjukvårdspersonal att anmäla. Lagstiftarens avsikt verkar alltså vara att detta måste anmälas, och att en underlåtelse att anmäla blir ett lagbrott i sig.
Detta har du ju redan visat. Visst. Fint. En virtuell skyldighet, eftersom den inte kan tillses!
Citat:
Förutom vårdens kvalitetsarbete i stort, så finns också ett brottsoffer - om ett brott har begåtts - och om offret är dött, så finns det anhöriga. Nu är iofs frågan om att utkräva ansvar för brott en fråga mellan staten och förövaren, men brottsoffer och anhöriga har ändå något slags legitim position att kräva att detta sköts. Eller menar du att som offer/anhörig så ska du vara glad och tacksam över att få bidra till kvalitetsarbetet inom vården, även om något reellt ansvar inte utkrävs?
Varför tror du att det heter Ansvarsnämnd? Ansvarsnämnden hänvisar till åklagare när de tycker att det behövs. Vad är fel med det systemet?
I mitt yrke träffar jag en massa patienter som råkat illa ut i vården. Så jag vet verkligen hur de tänker. De vill att fel upptäcks och påpekas, att det blir konsekvenser för den som gjort fel, att de får ersättning för skada, men de tycker inte att straff är viktigare än vårdkvalité. Eller såhär:
Citat:
Ronny Weylandt är generalsekreterare för Hjärt- och lungsjukas Riksförbund, en av landets patientföreningar med 45 000 medlemmar.

”Eget system bra”
Han delar till viss del Vårdförbundets oro och tycker att sjukvårdens eget anmälningssystem är bra när det gäller att hitta fel i vården, ett system han inte vill förlora.

– Det viktigaste måste vara att så långt det bara är möjligt garantera patientsäkerheten, och det är ett krav som vi ställer avsevärt mycket högre än att en enskild tjänsteman eller vårdgivare naglas fast, säger Ronny Weylandt.

Citat:
Att en enskild anställd riskerar allmänt åtal kan enligt Ingrid Frisk [ordf. Vårdförbundet] bidra till att vårdpersonal inte vågar påpeka brister inom vilket i sin tur leder till en sämre patientsäkerhet. Hon får medhåll av Johan Carlson, chef för Socialstyrelsens tillsynsenhet.
(länkar till dessa texter angavs ovan av mig)

Citat:
Om vården själva ska stå för bedömningarna, och du ger en korrekt bild av vilka värderingar som råder - t.ex. att omotiverad framkallande av fara för annan är ok eftersom det sker för jämnan, då tycker jag att vården har diskvalificerat sig för att få ha det här ansvaret.
Vadå för djävla värderingar? Var inte så insinuant!

Slutsatsen! Du har inte på enda meningsfullt sätt bemött mina punkter, förutom att du, korrigerat mig på att vårdgivaren är formellt skyldig att anmäla till SoS. Detta förändrar inte konsekvenserna, eftersom denna skyldighet är högst virtuell, ja närmast frivillig. Se vad SoS och HSAN själva anser om Kalmar-fallet, t.ex.
Citat:
orimligt att du ska ge ett par hundra olika ordinationer på en förmiddag, särskilt när du själv tycker att då får man räkna med att det blir fel ibland.
Nej, nej, det är inte stressigt eller konstigt att göra några hundra ordinationer på en förmiddag. Antag att jag rondar 20 patienter, och snittet ligger på 10 preparat per patient, ja då blir det 200. Inte konstigt eller stressigt. Men du fattar inte. Alla räknar t.ex. fel ibland, det är bara frekvensen misstag som skiljer sig mellan personer.
Senast redigerad av datja 2010-05-13 kl. 02:23.
Citera
2010-05-13, 02:20
Medlem
datjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sikhander
Jag upplever att ni pratar förbi varandra på en viktig punkt. Varför har vi ett rättsväsende? Svar: För att det har visat sig vara en effektiv organisationsform för samhället i stort och givet detta har ett antal kodifierade system vuxit fram under århundradenas lopp.

Själva kärnan i resonemanget om att medicinsk verksamhet primärt skall utredas av expertmyndigheter kommer ur samma argumentation. Det är empiriskt väldigt väl belagt att om rättsvårdande myndigheter utreder medicinsk verksamhet eskalerar kostnaderna i systemet med sämre utkomst för patienterna. Exempel: I Sverige lägger vi 8.2% av BNP på hälso och sjukvård, i USA lägger man 13.6% (Källa: OECD). USA har mycket högre mortalitet och morbiditet än Sverige. Det råder konsensus om att den absolut främsta drivkraften bakom de höga kostnaderna är kopplingen till justitia.

Ergo: >5% av amerikansk BNP (ca 700 miljarder dollar) kastas i sjön varje år pga detta och som lök på laxen är sjukvården sämre på populationsnivå.

Det här är det viktiga argumentet i min värld. Inte någon princip om personalens eventuella rättigheter på arbetet alternativt rättsväsendets absoluta hegemoni.

Ja, detta blir ju den ekonomiska förlängningen av mardrömsscenariot.
Citera
2010-05-13, 08:52
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Exempel: I Sverige lägger vi 8.2% av BNP på hälso och sjukvård, i USA lägger man 13.6% (Källa: OECD). USA har mycket högre mortalitet och morbiditet än Sverige. Det råder konsensus om att den absolut främsta drivkraften bakom de höga kostnaderna är kopplingen till justitia.

Jag undrar om förklaringen inte ligger i USA:s syn på skadestånd och de ekonomiska risker som måste förebyggas genom att höja kvaliteten (i betydelsen "oantastbarhet") på sjukvården. Försäkringspremierna nämns ibland, men jag tror snarare att det handlar om en kombination av att "kunden har alltid rätt" (dvs den som får vård) tillsammans med överskottsvård för att förebygga civilrättsliga stämningar. Tror vi att läkare och sjuksköterskor befolkar USA:s fängelser pga brott utförda i tjänsten i större omfattning än de svenska?
Citera
2010-05-13, 09:00
Medlem
Bananchoklads avatar
Citat:
Vill inte störa dig i den viktigare frågan du skall fundera på men enl. NKMR:s hemsida är 8/10 i styrelsen jurister. Åtminstone en är advokatkollega till dig. Ser ingen med "titelfrånvaro" talande för deslegitmerad (alkoholiserad?) läkare.

http://www.nkmr.org/what.htm

Men släpp NKMR nu. Använd tankekraften till kärnfrågan.

Tyvärr är juridikstudier ingen som helst vaccination mot galenskap.

Uppfattade inte att det var alkohol som fick den adjungerade styrelseledamoten Siv W deslegitimerad. Vad gäller den aktuella advokaten så kan du väl ta och söka på Migrationsverket och svartlistad så torde du få info om honom.
Citera
2010-05-13, 09:22
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:

Deslegitimering är väl inte bara "besvärande"? Eller? Och, än en gång, HSAN hänvisar fall som de uppfattar som kriminella till åklagare. Jag tycker att endast sjukvårdsfel som inte är misstag, utan illvilja, skall straffas som brott.

Meningsbyggnaden förvirrar, men du menar (kan förstås som) att det handlar om att oaktsamhetsbrott inte skall kunna förekomma i vården, bara uppsåtliga brott ?

Det är en vacker tanke, men den stämmer inte in på hur man i övrigt ser på saken i alla andra professioner. Tillräckligt stor tanklöshet, tillräckligt stort bristande omdöme, tillräckligt stora misstag kan vara straffbara, vare sig man kör bil, undervisar på universitet, bygger hus eller, som här, arbetar på sjukhus.

Deslegitimering som enda sanktion är inte besvärande nog. Jämför med grov vårdslöshet i trafik, något man kan dö av. Skulle förlust av körkort vara straff nog, inga böter, ingen risk för fängelse?

Det vi diskuterar i tråden är för övrigt ett (påstått) uppsåtligt brott.
Citera
2010-05-13, 09:36
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Nå, undertexten i argumentationen från juristsidan här i tråden är ju att det hittills sker alldeles åt helvete för sällan i just vårdsammanhang.

Det tror jag inte. Däremot tror jag att juristerna i tråden argumenterar för att även sjukvårdspersonal skall kunna prövas avseende brott i yrket, när och om det finns skäl för detta.
Citera
2010-05-13, 09:48
Medlem
buggenbus avatar
Citat:

Bra påpekande! Det här är ju den del i mitt resonemang som jag är förvånad över att uppenbart utbildade människor inte kan ta till sig.

Citat:

Som påpekas nedan så är jag inte ute efter att åklagare ska kvalitetssäkra vården eller utgöra en piska som förmår människor att av rädsla undvika att begå mänskliga misstag. Det är ju inte dessa misstag som är straffbelagda, utan då man är oursäktligt slarvig.

Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Jag undrar om förklaringen inte ligger i USA:s syn på skadestånd och de ekonomiska risker som måste förebyggas genom att höja kvaliteten (i betydelsen "oantastbarhet") på sjukvården. Försäkringspremierna nämns ibland, men jag tror snarare att det handlar om en kombination av att "kunden har alltid rätt" (dvs den som får vård) tillsammans med överskottsvård för att förebygga civilrättsliga stämningar. Tror vi att läkare och sjuksköterskor befolkar USA:s fängelser pga brott utförda i tjänsten i större omfattning än de svenska?

Jag delar helt din analys. Och det är ju inte skadeståndsprocesserna som jag försvarar, utan att samhällets fundamentala rättsregler ska upprätthållas även då en händelse har utspelat sig på sjukhus. Nämligen att vissa gärningar är så destruktiva att de ska kriminialiseras, och att den som begått en kriminaliserad handling ska lagföras.

Det vore alltså mycket illa om vi skulle införa en motsvarande skadeståndsrätt som den i USA, men att civilprocesserna där kan ha bidragit till att driva upp vårdkostnaderna och samtidigt försämra vårdens innehåll - innebär ju inte att vi ska låta bli att utreda om mord eller vållande till annans död skett i tjänsten på landets sjukhus.
Citera
2010-05-13, 10:01
Medlem
Citat:

Nu blandar du flera kort.

För det första är kravet på 'oantastbarhet' just en konsekvens av att justitia är part. Dvs. justitia utreder och vanliga lagar och regler såsom skadeståndsrätt är applicerbara. Jag antar att den poäng du vill göra är att justitia fortfarande skulle kunna ha det primära utredningsansvaret men med tydliga tak i skadeståndsfrågor?

Som svar på din sista fråga tror jag inte att fler läkare/sjuksköterskor befolkar amerikanska fängelser än svenska (mer än med den ökningen att en större andel av USAs befolkning sitter i fängelse än i Sverige). Jag har dock ingen fakta i den här frågan.

Citat:
Det tror jag inte. Däremot tror jag att juristerna i tråden argumenterar för att även sjukvårdspersonal skall kunna prövas avseende brott i yrket, när och om det finns skäl för detta.

För mig är det inte kontroversiellt att så sker i sak. Den primära frågan för mig är vem som har det utredande ansvaret. Sekvensen som jag ser det bör vara Expertmyndighet -> åklagare/polis. Som exempel (jag har inte de exakta siffrorna nedan men de utgör storleksmässiga rimligheter):

I sverige görs det 1000-tals dosberedningar om dagen inom sjukvården. Låt oss anta att 0.1% av alla beredningar som görs är felaktiga pga räknefel hos personalen. Det betyder att det görs 10+ felaktiga doseringar varje dag. Ett antal av dessa resulterar i sin tur i mer eller mindre allvarliga konsekvenser för patienten. Ur ett juridiskt perspektiv innehåller varje fall ett potentiellt brott - allvarlig kroppsskada plus en ansvarig person.

För mig är några saker självklara. Det första är att skadeståndsrätten måste vara begränsad för patienten. Det andra är att en expertmyndighet bör vara ansvarig för att primärt utreda om grad av slarv/oaktsamhet alternativt potentiellt uppsåt. Om det föreligger potentiellt uppsåt kan så fallet slussas vidare till åklagarmyndigheten.
Senast redigerad av Sikhander 2010-05-13 kl. 10:05.
Citera
2010-05-13, 11:18
Medlem
Bananchoklads avatar
Citat:
Nu blandar du flera kort.

Var det inte du som blandade in USA och således även skadeståndsrätten i en fråga som gällde straffrätt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in