2010-07-01, 03:38
Bannlyst
Hon har nu kommit ur gömstället ganska mycket smalare...Var det fettsugning på programmet under flykten också??? Madeleine suger fett!!!
Citera
2010-07-01, 06:23
Medlem
JagHarEnLitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av The Butcher82
1. Det är inte orimligt att hovet får vad de behöver för att genomföra sina uppgifter på ett framgångsrikt sätt. Storleken på deras nuvarande apanage ligger helt i linje, eller är t.om i underkant, med vad som anses normalt bland de europeiska kungahusen.

2. Visst hade du kunnat få 1 miljon kr av staten om du hade haft åtaganden som krävt detta.

3. Kom med något bättre argument än tjafset om försumbara fickpengar.

Det där är ingen argumentation. Varje utgift måste kunna motivera sig själv. Du kanske tycker att det ska vara mindre U-landsbistånd. Men det är inget argument för att hovet ska få ett öre.

Då kan jag säga att eftersom vägbyggen kostar flera miljarder per år, ska jag ha tio miljoner för det är lite i jämförelse.
Citera
2010-07-01, 09:35
Medlem
dansunds avatar
Citat:
Rätt komiskt att hovets budget, på hela 125 miljoner kr, sticker i ögonen på folk när Sverige samtidigt ger bort 33 863 miljoner kr i bistånd. Snacka om fjärt i rymden! Där kan du verkligen snacka om stöld av skattepengar.

Och det som går till kungahusets "verksamhet" (hovstaten) handlar om 57 mkr - och ska finansiera löner för 60-talet anställda + representation, statsbesök etc. Resten av anslaget till kungahuset går till Slottsförvaltning (Stockholms slott, Haga, Drottningholm, konstsamlingar etc) Och vi vill väl inte riva dessa eller låta dem förfalla?. Jag är fortfarande "agnostiker" när det gäller monarkin - men ev tveksamheter handlar definitivt inte om kostnadsskäl. En president vore sannolikt inte billigare. Kanske mer demokratiskt - men vilken funktion skulle han/hon ha? Vi får betydligt roligare för pengarna med monarki- så vi sätter kostnaden på nöjeskontot
Citera
2010-07-01, 10:32
Medlem
JagHarEnLitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dansund
Och det som går till kungahusets "verksamhet" (hovstaten) handlar om 57 mkr - och ska finansiera löner för 60-talet anställda + representation, statsbesök etc. Resten av anslaget till kungahuset går till Slottsförvaltning (Stockholms slott, Haga, Drottningholm, konstsamlingar etc) Och vi vill väl inte riva dessa eller låta dem förfalla?. Jag är fortfarande "agnostiker" när det gäller monarkin - men ev tveksamheter handlar definitivt inte om kostnadsskäl. En president vore sannolikt inte billigare. Kanske mer demokratiskt - men vilken funktion skulle han/hon ha? Vi får betydligt roligare för pengarna med monarki- så vi sätter kostnaden på nöjeskontot

Men vi kan ju inte ha kung bara för att några tycker det är roligt med lyteskomik!

Jag tycker tvärtom att det hela är suspekt billigt. Inte för att jag tycker att de ska ha mer pengar. Tvärtom! Men om de har dessa utgifter de talar om finns det ingen möjlighet alls att underhålla den livsstilen de för. Antingen myglar de med apanaget, tar de emot mutor, eller antagligen både och. Privatjeten till Tahiti är ett exempel på det senare. Som konstaterats många gånger finns det ingen möjlighet att kontrollera.
Citera
2010-07-01, 10:52
Medlem
dansunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JagHarEnLiten
Men vi kan ju inte ha kung bara för att några tycker det är roligt med lyteskomik!

Jag tycker tvärtom att det hela är suspekt billigt. Inte för att jag tycker att de ska ha mer pengar. Tvärtom! Men om de har dessa utgifter de talar om finns det ingen möjlighet alls att underhålla den livsstilen de för. Antingen myglar de med apanaget, tar de emot mutor, eller antagligen både och. Privatjeten till Tahiti är ett exempel på det senare. Som konstaterats många gånger finns det ingen möjlighet att kontrollera.

Självklart - kontakter regerar Men man får ju inte glömma att alla i familjen (utom stackars Silvia) har en förmögenhet i botten. Apanaget ska ju bara användas för deras offentliga liv - även om det självklart är svårt att kontrollera eftersom inte ens revisorerna får granska det i detalj.

Men glöm inte att intäkter från Solliden och Stenhammar + som sagt förvaltningen av den egna förmögenheten sannolikt kan sätta en rejäl guldkant på deras tillvaro!
Citera
2010-07-01, 10:52
Medlem
4522s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Supermarine
Hon har nu kommit ur gömstället ganska mycket smalare...Var det fettsugning på programmet under flykten också??? Madeleine suger fett!!!

Smalare? På bröllopet såg hon snarare lite uppsvälld ut, som om hon bara ägnat sig åt flaskan under sin "flykt".
Citera
2010-07-01, 11:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Mr Coffee
Mitt argument är givetvis en vald representation liknande Finlands istället för en familj som ärver tronen generation efter generation. Jag är inte främst emot kostnaderna utan systemet i sig. Vi valde ju våra kungar innan Gustav Vasa kom till makten och fick lite hybris.
En president kan aldrig bli lika populär och folkkär, då denna person har en politisk agenda (ex George Bush & Jacques Chirac). Sedan skulle Riksdagen och de beslutsfattande organen ta skada av att ha en person som hela tiden kan lägga in sitt veto. Hur skulle det se ut om Alliansen styrde Sverige samtidigt som Mona Sahlin var president?

Citat:
Det där är ingen argumentation. Varje utgift måste kunna motivera sig själv. Du kanske tycker att det ska vara mindre U-landsbistånd. Men det är inget argument för att hovet ska få ett öre.

Då kan jag säga att eftersom vägbyggen kostar flera miljarder per år, ska jag ha tio miljoner för det är lite i jämförelse.
Är det pengarna som stör er så borde ni rikta ert engagemang mot de budgetposter som gör skillnad.

Citat:
Ursprungligen postat av dansund
Instämmer helt.
Det är inte, och kommer aldrig att bli, en fråga om pengar.
Senast redigerad av The Butcher82 2010-07-01 kl. 11:23.
Citera
2010-07-01, 11:16
Medlem
JagHarEnLitens avatar
Citat:
En president kan aldrig bli lika populär och folkkär, då denna person har en politisk agenda (ex George Bush & Jacques Chirac). Sedan skulle Riksdagen och de beslutsfattande organen ta skada av att ha en person som hela tiden kan lägga in sitt veto. Hur skulle det se ut om Alliansen styrde Sverige samtidigt som Mona Sahlin var president?

Varför skulle bandklipparen få lägga veto? Varför skulle svenska folket ha så dåligt omdöme att välja Mona Sahlin. För övrigt om nu kungen är så populär som du påstår, så skulle han säkert väljas till president. Eller hur?
Citera
2010-07-01, 11:26
Medlem
Mr Coffees avatar
Citat:
Å andra sidan kan ju en president ha ett syfte och mening med sin tillvaro istället för att vara en familj utan kompetens eller bildning. Inser du inte det odemokratiska i att ha en familj på evig plats på en sådan framskjuten position i ett samhälle?

Min granndotter älskar rosa prinsessor och sagor, hon är dock fyra år gammal. Det duger inte att ha kvar skiten för att det är "fint".

Vem som blir president är ju självfallet upp till de röstberättigande och blir det Måna så blir det, folkkär eller ej.
Citera
2010-07-01, 11:30
Bannlyst
Citat:
Varför skulle bandklipparen få lägga veto? Varför skulle svenska folket ha så dåligt omdöme att välja Mona Sahlin. För övrigt om nu kungen är så populär som du påstår, så skulle han säkert väljas till president. Eller hur?
Kungen är populär pga att han inte yttrar sig i politiska frågor. Den dagen kungen gör det kommer hans förtroende att falla. Finns det någon president som bara klipper band?

Citat:
Ursprungligen postat av Mr Coffee
Å andra sidan kan ju en president ha ett syfte och mening med sin tillvaro istället för att vara en familj utan kompetens eller bildning. Inser du inte det odemokratiska i att ha en familj på evig plats på en sådan framskjuten position i ett samhälle?
Vad är det som säger att en president skulle ha mer kompetens och bildning än kungafamiljen?
Jag inser inte det odemokratiska i att ha en kungafamilj som när som helst kan bli avsatt av regeringen.
Senast redigerad av The Butcher82 2010-07-01 kl. 12:13.
Citera
2010-07-01, 11:36
Medlem
Mr Coffees avatar
Citat:
Kungen är populär pga att han inte yttrar sig i politiska frågor. Den dagen kungen gör det kommer hans förtroende att falla. Finns det någon president som bara klipper band?
Låt oss göra följande hypotetiska antagande (som inte är helt otänkbart i framtiden):

Kungen är ett praktarsel med flera otrohetsrykten och är lite för glad i spriten vilket har resulterat i en del mindre skandaler på festligheter.
Kungens barn ser ut som skit rent ut sagt. Det finns ingen klassisk kunglig glans över dem och de har fettat på sig å det grövsta. De kan inte föra sig med klass och stil.
När kungens äldsta dotter gifte sig så hade hon på sig följande anskrämliga skapelse: http://gfx.aftonbladet-cdn.se/multim...g_1218434k.jpg
Omvärlden skrattade gott åt våran feta dåligt klädda kronprinsessa.

Ska vi fortfarande ha kvar monarkin, ska vi byta familj, hur ska vi lösa detta prekära problem?
Citera
2010-07-01, 11:38
Medlem
JagHarEnLitens avatar
Citat:

Det finns rätt många. Vi har även en tradition med landshövdingar, (som i och för sig är politiska), som brukar åka runt och klippa.

Skilllnaden med en predident som klipper och Knugen, är att presidenten har det som jobb, och blir avsatt om han/hon inte uppför sig. När Knugen var i Brunei la han bara sitt icke-existerande omdöme i handskfacket i en av sultanens bilar och ur munnen sprutade groda. Eftersom han trots allt är kung och enligt Hovet inte tillräknelig skyllde man helt sonika på UD.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in