Citat:
Ursprungligen postat av Mr Coffee
Mitt argument är givetvis en vald representation liknande Finlands istället för en familj som ärver tronen generation efter generation. Jag är inte främst emot kostnaderna utan systemet i sig. Vi valde ju våra kungar innan Gustav Vasa kom till makten och fick lite hybris.
En president kan aldrig bli lika populär och folkkär, då denna person har en politisk agenda (ex George Bush & Jacques Chirac). Sedan skulle Riksdagen och de beslutsfattande organen ta skada av att ha en person som hela tiden kan lägga in sitt veto. Hur skulle det se ut om Alliansen styrde Sverige samtidigt som Mona Sahlin var president?
Citat:
Ursprungligen postat av JagHarEnLiten
Det där är ingen argumentation. Varje utgift måste kunna motivera sig själv. Du kanske tycker att det ska vara mindre U-landsbistånd. Men det är inget argument för att hovet ska få ett öre.
Då kan jag säga att eftersom vägbyggen kostar flera miljarder per år, ska jag ha tio miljoner för det är lite i jämförelse.
Är det pengarna som stör er så borde ni rikta ert engagemang mot de budgetposter som gör skillnad.
Citat:
Ursprungligen postat av dansund
Och det som går till kungahusets "verksamhet" (hovstaten) handlar om 57 mkr - och ska finansiera löner för 60-talet anställda + representation, statsbesök etc. Resten av anslaget till kungahuset går till Slottsförvaltning (Stockholms slott, Haga, Drottningholm, konstsamlingar etc) Och vi vill väl inte riva dessa eller låta dem förfalla?. Jag är fortfarande "agnostiker" när det gäller monarkin - men ev tveksamheter handlar definitivt inte om kostnadsskäl. En president vore sannolikt inte billigare. Kanske mer demokratiskt - men vilken funktion skulle han/hon ha? Vi får betydligt roligare för pengarna med monarki- så vi sätter kostnaden på nöjeskontot

Instämmer helt.
Det är inte, och kommer aldrig att bli, en fråga om pengar.