2010-07-01, 12:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Mr Coffee
Låt oss göra följande hypotetiska antagande (som inte är helt otänkbart i framtiden):

Kungen är ett praktarsel med flera otrohetsrykten och är lite för glad i spriten vilket har resulterat i en del mindre skandaler på festligheter.
Kungens barn ser ut som skit rent ut sagt. Det finns ingen klassisk kunglig glans över dem och de har fettat på sig å det grövsta. De kan inte föra sig med klass och stil.
När kungens äldsta dotter gifte sig så hade hon på sig följande anskrämliga skapelse: http://gfx.aftonbladet-cdn.se/multim...g_1218434k.jpg
Omvärlden skrattade gott åt våran feta dåligt klädda kronprinsessa.

Ska vi fortfarande ha kvar monarkin, ska vi byta familj, hur ska vi lösa detta prekära problem?
Se det i ett längre perspektiv. Vi har haft en kung i ca 1000 år (rätta mig om jag har fel) och förhoppningsvis kommer vi ha kvar monarkin i minst 1000 år till. Om en generation skulle bli misslyckad gör ingen större skillnad i det långa loppet. Jag tror knappast att vi alltid skulle välja perfekta presidenter under samma tidsperiod.

Citat:
Ursprungligen postat av JagHarEnLiten
Det finns rätt många. Vi har även en tradition med landshövdingar, (som i och för sig är politiska), som brukar åka runt och klippa.
Nämn några.

Citat:
Skilllnaden med en predident som klipper och Knugen, är att presidenten har det som jobb, och blir avsatt om han/hon inte uppför sig. När Knugen var i Brunei la han bara sitt icke-existerande omdöme i handskfacket i en av sultanens bilar och ur munnen sprutade groda. Eftersom han trots allt är kung och enligt Hovet inte tillräknelig skyllde man helt sonika på UD.
Kungen kan bli avsatt när som helst. Regeringen kan rösta bort monarkin imorgon.

Citat:
Hakan läste inte det hon var bra på. Hon "läste" det som ser bra ut sin CV. Sen lät hon någon ringa Uppsala Universitet och beställa en examen.
Jag väntar fortfarande på att du ska berätta vad hon läste samt hur du vet att hon inte var bra på det.
Senast redigerad av The Butcher82 2010-07-01 kl. 12:41.
Citera
2010-07-01, 12:28
Medlem
fredrikdenstores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av The Butcher82
Se det i ett längre perspektiv. Vi har haft en kung i ca 1000 år (rätta mig om jag har fel) och förhoppningsvis kommer vi ha kvar monarkin i minst 1000 år till. Om en generation skulle bli misslyckad gör ingen större skillnad i det långa loppet. Jag tror knappast att vi alltid skulle välja perfekta presidenter under samma tidsperiod.
Monarki är ett påfund "påhittat" på medeltiden. En förlegad företeelse. Jag tycker att Knugen för en gångs skull skulle leva upp till sitt valspråk "För Sverige i tiden" och avskaffa sig själv och hela kungafamiljen.
Citera
2010-07-01, 12:31
Medlem
JagHarEnLitens avatar
Citat:

Knugen lever säkert tills han blir nittio. Då har han knugat í över sextio år, vilket är ungefär en tjugondel av dina tusen är. Det är en ganska lång tid för att stå ut med den pajasen.
Citera
2010-07-01, 12:35
Medlem
fredrikdenstores avatar
Citat:
Knugen lever säkert tills han blir nittio. Då har han knugat í över sextio år, vilket är ungefär en tjugondel av dina tusen är. Det är en ganska lång tid för att stå ut med den pajasen.
OBS! Knugat skall ej förväxlas med "knegat" för det är det minsta han gjort.
Citera
2010-07-01, 12:43
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av fredrikdenstore
Monarki är ett påfund "påhittat" på medeltiden. En förlegad företeelse. Jag tycker att Knugen för en gångs skull skulle leva upp till sitt valspråk "För Sverige i tiden" och avskaffa sig själv och hela kungafamiljen.
Inte värt att kommentera.

Citat:
Jag skulle gärna ge honom evigt liv. Grabben är ju störtskön.
Tänk dig istället 10 år med Mona Sahlin eller Jan Björklund. Då skulle man bli tvungen att lämna landet.
Senast redigerad av The Butcher82 2010-07-01 kl. 12:50.
Citera
2010-07-01, 13:08
Medlem
fredrikdenstores avatar
Citat:
Inte värt att kommentera.
Det var ju det du gjorde! Ynf!!
Citera
2010-07-01, 13:58
Medlem
Mr Coffees avatar
Citat:
Kung ja, men inte ärftlig tron hela den tiden. Vi hade valkungar innan Gustav Vasa införde ärftlig tron på 1500-talet. Innan hans tids som regent hade vi alltså ett mer demokratiskt system.

Självklart väljer man inte alltid perfekta presidenter men fördelen är att de kommer inte sitta lika långa ämbetsperioder utan omval.

Regeringen kan inte heller "rösta bort monarkin i morgon" då det krävs ändringar i grundlagen för det. För att ändra grundlagen krävs att riksdagen fattar två beslut med likadant innehåll och att det hålls ett allmänt val mellan de två besluten.
Citera
2010-07-01, 14:10
Bannlyst
Citat:
Regeringen kan inte heller "rösta bort monarkin i morgon" då det krävs ändringar i grundlagen för det. För att ändra grundlagen krävs att riksdagen fattar två beslut med likadant innehåll och att det hålls ett allmänt val mellan de två besluten.
OK. Då tar det en hel månad. Bara rösta igenom förslaget dagen före valdagen och sedan ta samma beslut precis när Riksdagen öppnar igen.
Skumt att inte vänsterkartellen har med "avskaffandet av monarkin" i sitt valmanifest om det finns ett sådant brett stöd för en president.
Senast redigerad av The Butcher82 2010-07-01 kl. 15:07.
Citera
2010-07-01, 16:00
Medlem
Är Madeleine en förebild för arbetslinjen?
Citera
2010-07-01, 17:27
Medlem
gunseng2s avatar
Citat:
Kung ja, men inte ärftlig tron hela den tiden. Vi hade valkungar innan Gustav Vasa införde ärftlig tron på 1500-talet. Innan hans tids som regent hade vi alltså ett mer demokratiskt system.

Självklart väljer man inte alltid perfekta presidenter men fördelen är att de kommer inte sitta lika långa ämbetsperioder utan omval.

Krävs väl inte bara ändringar utan en fullständig totalrevidering av grundlagen, en helt ny grundlag. Det är en lång väg att vandra.
Citera
2010-07-01, 17:53
Medlem
Skulle du betala 176 000 kronor för att få Madeleine som middagssällskap?
Citera
2010-07-01, 17:56
Medlem
Dr.Krankentots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2006
Skulle du betala 176 000 kronor för att få Madeleine som middagssällskap?

Hm, bara middag, ingen dessert?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in