Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2010-06-24, 15:54
  #1
Medlem
Jag tänkte dela med mig med lite "lärorika" historier från läroboken "Boken om Knark och sånt", en bok utgiven av drugsmart.nu. När jag läste denna bok för första gången blev jag så pass förolämpad, att jag tog med mig boken från det gymnasium som jag sprang utifrån för några veckor sen. Att folk ska få läsa sådan här propaganda är bland det sjukaste som finns, och att folk köper det gör mig mörkrädd.

Historia 1:
Anders och en kompis hade varit i stan och köpt hasch. De skulle åka till en tjejkompis föräldrars sommarstuga på landet. Anders och hans kompisar rökte hasch hela dagen. Anders kände sig i dålig form.

På Söndagen kom tjejernas mamma, hon skulle köra hem dem till stan. Anders och hans kompis hade massor av hasch kvar, så de svalde snabbt 5 gram var innan de hoppade in i bilen. Under bilresan började haschet verka. Anders satt där och kände att han inte fick visa någonting. Alla känslor som bubblade upp inom honom försökte han trycka ner, istället blev han allvarlig, inåtvänd och fick massor av konstiga tankar. Den 20 minuter långa resan kändes som en hel dag.

Anders gick in som i ett månlandskap, han såg inga träd, anga hus, ingenting. Han började tänka "Vad gör jag på denna planet?" Sedan kändes det som om han fick olika dödskommandon och drevs nästan till självmord. Denna upplevelse höll på i över 24 timmar!]



Historia 2:
Pia har rökt hasch och blivit fruktansvärt sugen på sött. Hon måste bara ha någotm hon går in i en affär för att handla. Där inne kan hon inte välja, det snurrar av Daim, chocklad, äpplen, bananer och smågodis. Hon vet inte vad hon är sugen på, allt slutar med att hon går därifrån utan att ha kunna bestämma sig.


Historia 3:
Fredrik har rökt hasch, regelbundet i 5 år. Påverkad av hasch ligger han i sin säng, slöar och lyssnar på musik. Han är helt uppfylld av ett fantastiskt trumsolo. Efter 20 minuter tänker han "Väldigt vad långt detta solo är". Då plötsligt hör han att det är ett hack i skivan och inte alls något trumsolo.


Historia 4:
Emelie är 15 år, hon har bara rökt hasch en gång förut. Tillsammans med några kompisar åker hon ut till havet och sätter sig på en klippa där de röker hasch. Plötsligt ser Emelie hur hela havet tar eld och människor springer omkring i lågorna och försöker släcka branden



Historia 5:

Sture har ett hektiskt jopbb i ett eget företag, han är relativt nygift och har två små barn. Sture känner sig stressad och har svårt att koppla av, för att varva ner så börjar han röka hasch vissa kvällar. Han tar mer och mer och till slut röker han hasch flera gånger om dagen. Detta leder till att företaget går i konkurs, frun lämnar honom och tar barnen med sig.

Idag, 35 år senare, är Sture 60 år och bor ensam som en eremit i ett litet hus på landet. Han odlar potatis och rödbetor, en bit in i skogen har han även en marijuanaodling. Sture får lite bidrag som endast räcker till hyran, därför består hans måltider året runt mest av de potatisar och rödbetor han odlat. Han får sällan besök då nästan inga människor står ut med honom längre.


Nå, vad tycker Flashback om detta? Har det någonsin förekommit under era rus att tunnelbanan och alla passagerare fattat eld, att ni inte kunnat bestämma munch i god tid eller att ni valt att svälja ert hasch så fort ens förälder har kommit hem?
Citera
2010-06-24, 16:04
  #2
Avstängd
BjaarNs avatar
Verkar vara en riktigt vettig bok det där.
Citera
2010-06-24, 16:10
  #3
Medlem
compounds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dotnia
Idag, 35 år senare, är Sture 60 år och bor ensam som en eremit i ett litet hus på landet. Han odlar potatis och rödbetor, en bit in i skogen har han även en marijuanaodling. Sture får lite bidrag som endast räcker till hyran, därför består hans måltider året runt mest av de potatisar och rödbetor han odlat. Han får sällan besök då nästan inga människor står ut med honom längre.

Hahaha, sprack upp totalt av det fetstilta av nån anledning.

Fanns många såna böcker i gymnasiet? Blev den alltså utdelad åt alla elever eller? Hur pass utspridd är boken? Helt sjukt ju!
Citera
2010-06-24, 16:18
  #4
Medlem
Brossys avatar
Citat:
Historia 3:
Fredrik har rökt hasch, regelbundet i 5 år. Påverkad av hasch ligger han i sin säng, slöar och lyssnar på musik. Han är helt uppfylld av ett fantastiskt trumsolo. Efter 20 minuter tänker han "Väldigt vad långt detta solo är". Då plötsligt hör han att det är ett hack i skivan och inte alls något trumsolo.

Det där skulle dock kunna vara sant. Man blir så sjukt upptagen med annat att jag utan problem skulle kunna digga ett ljud och tro att det var ett trumsolo.
Citera
2010-06-24, 16:43
  #5
Medlem
Snälla ta reda på vem som skrivit detta.
Citera
2010-06-24, 17:21
  #6
Medlem
b3ij3rs avatar
Författare: Graaf, Åsa; Persson, Mia; Ekman, Mats
Titel: Boken om knark och sånt / Åsa Graaf, Mia Persson ; illustrationer: Mats Ekman
Kategori: Sociala frågor och socialpolitik.
Förlag: Göteborg Riksorganisationen för ett drogfritt Sverige
År: cop. 2001
Språk: Svenska



http://drogfrittshop.banananas.se/in...mart&Itemid=53

om ni vill ställa frågor om boken.
__________________
Senast redigerad av b3ij3r 2010-06-24 kl. 17:23.
Citera
2010-06-24, 18:11
  #7
Medlem
knakelibangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dotnia
Historia 2:
Pia har rökt hasch och blivit fruktansvärt sugen på sött. Hon måste bara ha någotm hon går in i en affär för att handla. Där inne kan hon inte välja, det snurrar av Daim, chocklad, äpplen, bananer och smågodis. Hon vet inte vad hon är sugen på, allt slutar med att hon går därifrån utan att ha kunna bestämma sig.

Nångång har man ju nojjat ut i affären(kanske inte just för att det snurrar omkring daim och snickers) när man var mindre men det är ju enbart pågrund av tanken att träffa någon man inte vill ska se att man kanske har rökt eftersom det tyvärr är olagligt i detta avlånga land.
Citera
2010-06-24, 18:38
  #8
Medlem
swehacks avatar
Ok så nu har vi en bok med förvirrande och sorgliga historier. Hade vi skrivit ner alla historier som är roliga och avslappnade så hade vi fått hugga ner varenda jävla träd på jorden!

I den här tråden: Era egna historier.

Stefan rullade en joint med gräs och lite tobak för att fylla ut. Sedan gick han ut till stranden, la sig ner och lyssnade på musik i 3 timmar. Det var en underbar upplevelse och han fick en god natts sömn efteråt.
Citera
2010-06-24, 22:33
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av compound
Hahaha, sprack upp totalt av det fetstilta av nån anledning.

Fanns många såna böcker i gymnasiet? Blev den alltså utdelad åt alla elever eller? Hur pass utspridd är boken? Helt sjukt ju!
Boken delades inte ut, utan hade köpts av skolans bibliotek. När jag en dag letade efter böcker om narkotika för en samhällsuppgift, så kom jag över denna. Skrattade så mycket samtidigt som jag blev upprörd, att snodde boken från biblioteket

Citat:
Ursprungligen postat av Orax
Självklart, det kallas ju inte spruthasch utan orsak!
Min lärare som jag hade när jag skrev för skoltidningen härom året trodde seriöst att man injicerade hasch när vi skulle skriva en artikel om cannabis som svar efter en insändare (som jag och min polare som också jobbade på tidningen skrivit skit bänga ). Hennes okunskap om ämnet var nog det som sedan gjorde så att artikeln inte blev publicerad, då hon sedan köpte allt den propaganda som hon läste om innan hon granskade artikeln och gick med den till kommunen.
Citera
2010-06-26, 18:27
  #10
Medlem
expanders avatar
Rolighetskomitén här inte årsmöte i den här tråden.
Vill ni larva er så finns laidback.

22 inlägg raderade
/Mod
Citera
2010-07-02, 06:59
  #11
Medlem
kaffies avatar
"132 sidor faktaspäckad information om ett högaktuellt ämne" står det på länken någon skickade där man kunde köpa boken. Så uppenbarligen är det ju ren och skär fakta. Vi kan inte längre blunda för verkligheten. Vi har blivit överbevisade.
Citera
2010-07-14, 10:13
  #12
Medlem
Badger420s avatar
Är det bara jag som tycker att historia 3 är något som är en del av charmen av cb?
Att man blir så pass "uppfylld" av något som inte ens låter bra egentligen är ju helt underbart.

Fanns det fler historier i den här boken eller skrev du upp alla?
Det skulle vara väldigt intressant att läsa denna vettiga bok.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback