2010-09-12, 23:12
Medlem
Danro80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dick.Hurtz

Även om du känner suget så visst är det väl en härlig känsla att slippa skämma ut sig och vakna med ångest? Jag drack otroligt mycket förr och skämde alltid ut mig och ställde till med bråk när jag var ute. Men en dag bestämde jag mig för att det får vara slut på detta livet, bla pga att min närmaste vän tog livet av sig. Jag sa till mig själv att nu finns det två alternativ, jag dricker mig aldrig mer full. Märker jag att jag inte klarar av detta så rör jag inte en droppe alkohol igen. Nu för tiden känner jag inte ens sug efter att gå ut och festa, det är ytterst sällan jag dricker något, händer att jag tar en öl till maten, men jag skulle lika gärna kunna låta bli. Hade jag haft en kompis som haft problem och slutat helt så hade jag oxå gjort det för att inte fresta honom/henne. Stå på dig och ge inte efter för tanken att du ska dricka, du vet ju ändå hur det slutar. Försök att hitta något intresse något du tycker är kul och samtidigt skaffa vänner som inte har alkohol som prioritet nummer ett så fort det är en ledig dag. /Mvh Danro
Citera
2010-09-13, 00:25
Bannlyst
Fyfan, fick "återfall" i helgen. Alltså, vad är det för fördelar ni som slutat upplever? Just nu känner jag mig inte ett dugg motiverad till att vara nykter varenda dag.
Citera
2010-09-13, 01:49
Medlem
deadsets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kekambas
Fyfan, fick "återfall" i helgen. Alltså, vad är det för fördelar ni som slutat upplever? Just nu känner jag mig inte ett dugg motiverad till att vara nykter varenda dag.

Jag uppskattar annat i livet mer och mer för varje ren dag som går. Nu drack jag förvisso igår, men jag känner att jag lika gärna kunde ha skippat det. Det finns många trevliga saker att göra här i livet, men man upptäcker dom bara om man envisas med att vara ren under en längre period.

Saker som att bara glida ned i sängen med en massa god mat och en schysst rulle blir hur trevligt som helst utan vare sig alkohol eller droger. Att bara dra ut på stan och kolla runt blir också trevligt. Saker som tycks meningslösa när man har missbruksproblem - dom får mening när man ger upp knarkandet.

Det låter otroligt, men det är så det är.
Citera
2010-09-13, 06:47
Medlem
Jag upplever att mitt liv blev mer harmoniskt och min starka ångest som jag fick av att jag drack försvann. Men jag tänker fortfarande: 1 dag i taget. Tänker man att man aldrig mer får dricka är det som bäddat för konstant sug. Förutom att jag mår så mycket bättre rent mentalt idag så har jag även blivit av med sprit svullnaden o tappat ca 15 kg i vikt. Och jag vet idag att jag inte kan hantera alkohol som en "vanlig svensson". Kram till alla som kämpar för ett nyktert liv.
Citera
2010-09-13, 12:09
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av deadset
Jag uppskattar annat i livet mer och mer för varje ren dag som går. Nu drack jag förvisso igår, men jag känner att jag lika gärna kunde ha skippat det. Det finns många trevliga saker att göra här i livet, men man upptäcker dom bara om man envisas med att vara ren under en längre period.

Saker som att bara glida ned i sängen med en massa god mat och en schysst rulle blir hur trevligt som helst utan vare sig alkohol eller droger. Att bara dra ut på stan och kolla runt blir också trevligt. Saker som tycks meningslösa när man har missbruksproblem - dom får mening när man ger upp knarkandet.

Det låter otroligt, men det är så det är.
Men jag uppskattar fortfarande att somna i sängen framför TV:n med magen full av falukorv
Gillar att gå runt på söder och även Gamla stan, så känns inte som om jag skulle vinna ngt (förutom kanske kunna köpa finare kläder) genom att sluta med CS och alkohol.

Sen dricker jag väl inte mkt men 3-4ggr per vecka och cs kanske 2-3-dagar bara
Citera
2010-09-14, 16:02
Medlem
Packie McRearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kekambas
Men jag uppskattar fortfarande att somna i sängen framför TV:n med magen full av falukorv
Gillar att gå runt på söder och även Gamla stan, så känns inte som om jag skulle vinna ngt (förutom kanske kunna köpa finare kläder) genom att sluta med CS och alkohol.

Sen dricker jag väl inte mkt men 3-4ggr per vecka och cs kanske 2-3-dagar bara

Du slutar när du har tröttnat, och så länge du sitter här på Flashback och diskuterar droger så har du inte tröttnat.

Jag trodde att jag hade slutat, såg inte pulver på tre månader och läste inte en rad på flashback om droger. Sen blev det en ordentlig jävla kokainhelg dränkt i sprit som jag dessvärre uppskattade. Så nu sitter jag här igen, läser om koks, tjack och RC-droger. Även om du inte vill erkänna det för dig själv så tycker du väl detta är ganska skoj fortfarande. Och det gör ju att det inte blir helt lätt att sluta.

En annan grej är ju att det ordinarie festandet med bara alkohol fungerar ganska dåligt om man tidigare haft för vana att besöka toaletten för ett bli pigg istället för att pissa.

Jag känner att valet är att 1. Inte festa alls. 2. Bara supa, bli trött och skämma ut sig 3. Supa, knarka, ha kul och förstöra både din kropp och ditt psyke.

Valet borde ju vara enkelt, nr 1. Men ni som läser här vet väl att det inte är så lätt...
Citera
2010-09-14, 17:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Packie McReary
Du slutar när du har tröttnat, och så länge du sitter här på Flashback och diskuterar droger så har du inte tröttnat.

Jag trodde att jag hade slutat, såg inte pulver på tre månader och läste inte en rad på flashback om droger. Sen blev det en ordentlig jävla kokainhelg dränkt i sprit som jag dessvärre uppskattade. Så nu sitter jag här igen, läser om koks, tjack och RC-droger. Även om du inte vill erkänna det för dig själv så tycker du väl detta är ganska skoj fortfarande. Och det gör ju att det inte blir helt lätt att sluta.

En annan grej är ju att det ordinarie festandet med bara alkohol fungerar ganska dåligt om man tidigare haft för vana att besöka toaletten för ett bli pigg istället för att pissa.

Jag känner att valet är att 1. Inte festa alls. 2. Bara supa, bli trött och skämma ut sig 3. Supa, knarka, ha kul och förstöra både din kropp och ditt psyke.

Valet borde ju vara enkelt, nr 1. Men ni som läser här vet väl att det inte är så lätt...
Klart att knark är kul, men det är ju ingen spännande längre, inte som när man skulle lägga upp sina första linor eller så. Skulle tro att jag måste festa klart innan jag slutat. Hoppas bara att jag klarar mig utan skador .
Citera
2010-09-14, 17:53
Bannlyst
Jag har haft två återfall sedan jag slutade i februari.
Det senaste var i helgen, så prognosen är väl inte så god.
Men fy fan vad obehagligt det var den här gången. Minnesluckor, vet inte hur jag har kommit hem. Blev helt paranoid och var tvungen att ringa snuten och kolla om jag hade några anmälningar på mig (det var ingen fara). I dag fick jag dessutom veta att jag betett mig illa mot en person jag tycker om...
Som att gå tillbaka till det gamla beteendet på en gång. Det beror antagligen på att man druckit på som man gjorde tidigare, bara det att motståndskraften mot alkohol minskat.
Men jag tänker inte ge upp och börja supa för att döva den här ångesten, jag tar upp kampen igen.
Citera
2010-09-14, 19:30
Bannlyst
Ge mig motivation. Jag har inte tagit något olagligt på över 7 månader, men idag så har jag en bekant som har benso, och jag har en riktigt dålig dag! Varför inte bara en liten 15 eller 25mg oxascand? Varför inte?
Citera
2010-09-14, 19:48
Medlem
Fuzes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MR_Robin_89
Ge mig motivation. Jag har inte tagit något olagligt på över 7 månader, men idag så har jag en bekant som har benso, och jag har en riktigt dålig dag! Varför inte bara en liten 15 eller 25mg oxascand? Varför inte?
Ut och motionera eller något som får dig att tänka på annat. Jag brukar ut och springa nån timme eller så.
Citera
2010-09-15, 03:08
Medlem
Kom nyss från en promenad i regnet just för att jag bara sitter och tänker på att bara ta "en" kall pilsner. Efter x antal push och situps så känns det faktiskt bättre nu

Bestämde mig för 2 veckor sen att nu fan får det vara nog. Har sårat människor som jag tycker om och älskar. Vaknade alltid upp helt utan minne i panik om var jag befann mig, har defenitivt inget stopp när jag dricker.

Har nu börjat bli seriös med gym, mma och jobbletande, måste defenitivt ta tag i mitt liv nu.

Kämpa på alla!
Citera
2010-09-15, 20:30
Medlem
För mig handlade det om att ge upp och inse att jag är alkolist och narkoman,
Gick på NA och AA möten varje dag i ett halvår och idag har jag över tre år och underhåller med 3-4 möten i månaden.
Bestämmer mig varje morgon för att vara nykter bara för idag för 24h är inga problem är när man börjar snacka om resten av livet som det faller.
Lever idag ett otroligt lugnt och skönt liv och är väldigt sällan jag vaknar med ångest och på dåligt humör.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in