2010-09-15, 21:01
Medlem
--
Senast redigerad av RuttenKebab 2010-09-15 kl. 21:10.
Citera
2010-09-15, 21:38
Medlem
Mousserandes avatar
Jag är 22 år gammal och pluggar på universitet. Jag har druckit mer eller mindre regelbundet sedan jag fyllde 18 år. I somras bestämde jag mig för att det fick vara nog och jag har inte druckit sedan dess. Det är mest en ekonomisk fråga då jag helt enkelt känner att jag har slösat nog, det är ju bara att kasta pengarna i sjön. Nu till mitt, om man jämför med vissa andras i den här tråden, triviala problem.

Jag är rädd att tappa min vänner. På sommarlovet var jag hemma i min uppväxtort. Där har jag mina gamla trogna vänner som känner mig väl och som jag kan umgås med nykter utan att det på något vis känns konstigt. Andra bullar är det dock på universitetet. De vänner jag samlade på mig under nollningen och första terminen umgås nästan bara när det är alkohol involverat. Jag har redan blivit bjuden till ett antal stora fester under hösten och jag vet inte vad jag ska ta mig till. Det känns som att sluta helt kommer vara ett socialt självmord. Visst man kan gå på fester nykter, men det brukar sällan vara kul och om jag går ändå och bara sitter och tråkar kommer jag kanske inte bli bjuden i fortsättningen.

Sammanfattningsvis: Hur gör ni med den sociala biten? Jag känner på mig att mina ganska lösa relationer kommer att dras isär ytterliggare och till slut kommer jag sitta utan vänner i en stad där jag inte känner någon.
Citera
2010-09-15, 21:46
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Mousserande
Visst man kan gå på fester nykter, men det brukar sällan vara kul och om jag går ändå och bara sitter och tråkar kommer jag kanske inte bli bjuden i fortsättningen.

"You're right! Maybe I can force myself to never drink again!"
"Dad, you like to drink. So have a drink once in a while. If you spend your entire life avoiding something, that thing still controls you".

//South Park

Du har råd att gå på fest då och då och ja, det är socialt självmord att inte göra det. Du måste börja hänga med rollspelsnördar eller pluggisflickorna om du vill ha ett socialt liv utan alkohol. En fylla kostar 100:- på bolaget, du får 2600 i bidrag. Du är ju knappast alkoholist som bara vill bli fri om du kallar det en ekonomisk fråga mer än något. Du pissar på alla i den här tråden som har riktiga problem. Gå på festen nykter eller betala 100:- jävla kronor för en kasse öl om du inte kan ha roligt som den nyktra killen på festen. Fast ingen gillar den nyktra killen på festen å.a.s.
Citera
2010-09-15, 22:07
Medlem
Mousserandes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Davey
Du har råd att gå på fest då och då och ja, det är socialt självmord att inte göra det. Du måste börja hänga med rollspelsnördar eller pluggisflickorna om du vill ha ett socialt liv utan alkohol. En fylla kostar 100:- på bolaget, du får 2600 i bidrag. Du är ju knappast alkoholist som bara vill bli fri om du kallar det en ekonomisk fråga mer än något. Du pissar på alla i den här tråden som har riktiga problem. Gå på festen nykter eller betala 100:- jävla kronor för en kasse öl om du inte kan ha roligt som den nyktra killen på festen. Fast ingen gillar den nyktra killen på festen å.a.s.

Jag är inte alkoholist nej, men det hindrar mig väl inte från att ändå vilja leva ett nyktert liv? Jag vill inte dricka och jag rådfrågar andra hur de gjorde med den sociala biten. Känns ju som om det ofta är grupptrycks drickandet som tillslut gör en till alkoholist, speciellt i de unga åren. Det är väl en bra idé att jobba förebyggande? Visst även om jag drack för betydligt mer än 100 i månaden så kanske summorna framstår som små, men jag tänker på allt det jag kunde gjort för pengarna jag redan kastat bort.

Jag ber om ursäkt om jag pissar på de andra i tråden, det är inte min avsikt och jag hoppas att ingen tar illa upp. Mitt problem är inget jämfört med andras. Men det måste ju finnas fler som känner att de va tvungna till att dricka av vänner, och jag vill veta hur de löste det.
Citera
2010-09-15, 22:16
Medlem
Om du inte är alkolist och vill leva ett nyktert liv så gör det!
Vad e problemet?
Citera
2010-09-16, 11:40
Medlem
Yohomies avatar
Så frukstansvärt opiodsugen nu så det finns inte, varit de ett par dagar nu. Ska strax ut och springa skiten ur mig trots att kroppen egentligen inte alls är med på de noterna.

Satans opioder!
Citera
2010-09-17, 12:43
Medlem
sjpatriks avatar
Behöver lite tips.. efter 2liter vin och någon öl känns det som att jag bör lägga ner drickandet..
Dricker säker 2-3dagar i veckan..
Citera
2010-09-21, 11:14
Medlem
Marlboromans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sjpatrik
Behöver lite tips.. efter 2liter vin och någon öl känns det som att jag bör lägga ner drickandet..
Dricker säker 2-3dagar i veckan..

Antabus kan ju vara ett hjälpmedel men du måste ju först bestämma dig 100%!

Jag har lagt ner allt och använder mig av antabus som hjälpmedel!

Down with dope, up with hope
Citera
2010-09-21, 14:25
Medlem
Pius IXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dj77
Om du inte är alkolist och vill leva ett nyktert liv så gör det!
Vad e problemet?
Att han kommer känna sig socialt isolerad. Kan du överhuvudtaget läsa?
Citera
2010-09-21, 16:06
Medlem
Och varför skulle han bli socialt isolerad? Går det inte att umgås utan sprit eller?
Citera
2010-09-21, 16:37
Medlem
jaja1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dj77
Och varför skulle han bli socialt isolerad? Går det inte att umgås utan sprit eller?
Vissa har svårt att umgås med folk nyktra, eller känner att det är ganska jobbigt och meningslöst. Då tar man till spriten eller andra droger för att kunna slappna av socialt, speciellt om det är med människor man inte känner så bra innan.

Det är egentligen fel väg att gå och väldigt lätt att dra på sig ett beroende om man håller på så. Det man ska göra är att jobba med sig själv nykter och försöka bemöta sociala situationer utan att vara påverkad. Men det är inte lätt och det krävs nog att han eller hon går och pratar med en psykolog för att försöka få bukt med problemet.
Citera
2010-09-21, 17:08
Medlem
Jo är själv nykter alkolist och narkoman och trodde innan när jag var aktiv att det inte gick att vara nykter och ha roligt.
Men måste säga att det var när jag blev nykter för några år sedan som det verkligen blev roligt.
Men visst är det som du säger att man behöver träning och ta tag i sina rädslor och "nojor" om man inte klarar av att vara nykter i sociala sammanhang
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in