2023-07-30, 17:19
Medlem
TheComebackKids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EchoesOfSilence
- - -
Vi kämpar tillsammans och ingen av oss är ensam om att hata alkoholen samtidigt som den tidvis styr våra liv helt och hållet…

Tack för citaten!

Jo vi hatar den men hatet gror ju ur att vi älskar den, kompletterar din lista med svenska alkisars nationalsång, här i underbar tolkning av Fred Åkerström;

https://www.youtube.com/watch?v=j_8JCTSdLIc

Från rännstenen eländig, men en återställare och mörkret blir till ljus... bedrägligt naturligtvis, men stor poesi av Bellman.
Citera
2023-07-30, 17:39
Medlem
EchoesOfSilences avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheComebackKid
Tack för citaten!

Jo vi hatar den men hatet gror ju ur att vi älskar den, kompletterar din lista med svenska alkisars nationalsång, här i underbar tolkning av Fred Åkerström;

https://www.youtube.com/watch?v=j_8JCTSdLIc

Från rännstenen eländig, men en återställare och mörkret blir till ljus... bedrägligt naturligtvis, men stor poesi av Bellman.

Det var så lite så! Att dela med sig av vad man har hittat och som så väl beskriver plågorna av att vara fast i alkoholens käftar inger någon form av lättnad och glädje — att helt enkelt kunna bevisa att vi inte vandrar på denna helvetes väg helt ensamma.

Visst är det så! Det är utan tvekan en hatkärlek till denna jäkla molekyl.

Mycket tänkvärd låt! Jag hade aldrig hört den tidigare men den satte också ord på förbannelsen med missbruk.
Citera
2023-07-31, 00:59
Medlem
EchoesOfSilences avatar
Ytterligare en artist som verkligen har påverkat mig är Colicchie! I princip alla hans låtar handlar om att komma tillbaka från alkohol- och drogmissbruk och förtjänar att uppmärksammas å det grövsta!

Här är tre exempel:

”Through This Life” och utdrag från den:

”I'm tryna make an impact, leave a legacy but time will tell
My music saved your life, listen it saved mine as well
I been in situations, didn't think I'd make it through
You relate to me, understand I relate to you
Now let me grab a paddle, help you row, we're in the same boat
Facing a storm together, get the umbrella and raincoat
My fans are not associates, we got that special bond
I'm coming from nothing, nowhere near that upper echelon
Now I'm puzzled as I wonder how I got here
Survival of the fittest, my experience is top-tier
The burden's heavy, I'll help you carry the baggage
Then we're planning properly until a solution is established
Encounter struggle so I'm shifting into battle mode
Tryna keep it steady as I'm traveling this gravel road
Was never fed from silver spoons, more like a rusted fork
But over the years was fortunate to have enough support”

Länk: https://youtu.be/SO1PQfLJM0w

”On my own” och länk: https://youtu.be/0dqTo0fq7eQ

Och slutligen ”Come Back Home”:

https://youtu.be/ni8_ipUmpfg

Colicchie är fantastisk att lyssna på om ni behöver inspiration och motivation till att kunna relatera till när det är tufft! ❤️
Senast redigerad av EchoesOfSilence 2023-07-31 kl. 01:14.
Citera
2023-07-31, 03:15
Medlem
EchoesOfSilences avatar
Och två av Colicchies mest hemska låtar, men mest sanningsenliga:

Drug Addiction: https://youtu.be/_qlJlqlfvuw

Drug Addiction Part 2: https://youtu.be/0QUWKPBv0GU
Citera
2023-07-31, 13:58
Medlem
Rymdkommissaries avatar
Jag var nykter i hela fyra år men sedan gav jag efter. Nu har jag druckit en hel del i två år men har bestämt mig för att nu får det helt enkelt vara nog. Två veckor som nykter och det fungerar fint.
Citera
2023-08-03, 00:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rymdkommissarie
Jag var nykter i hela fyra år men sedan gav jag efter. Nu har jag druckit en hel del i två år men har bestämt mig för att nu får det helt enkelt vara nog. Två veckor som nykter och det fungerar fint.

Bra jobbat! Jag gjorde nåt liknande.. Var nykter drygt 4 år och drack sedan i 5 svåra år.. Nu är jag inne på mitt 8 e nyktra år. Inte alltid varit lätt med nykterhet men det blir bättre och bättre med tiden..
Citera
2023-08-03, 12:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MENTgu
Så du håller med. Argumentet står sig.

Detta är åkommer som drabbar folk oavsett, därför håller det inte.
Risk kontra nöje/njutning. En fylla leder inte till cancer, därför anses det vara värt det.

Du beskriver likväl massa fördelar med alkohol, alla dina punkter kan användas som argument FÖR alkohol.

*familj släkt
utan alkohol skulle många aldrig orka träffa släkten.. utan alkohol skulle jag inte existera, min far vågade ragga upp min mor pågrund av alkohol och dans på krogen.
*relationer
Majoriteten av alla parförhållande existerar pågrund av alkohol.. folk träffas ute i alkoholrelaterade situationer. Förstörda relationer existerar oavsett.
*pålitlig
Förstår ej poängen, det finns många nyktra som är opålitliga och det finns fyllon som är pålitliga.
Opålitlighet existerar oavsett.
*ekonomi
Alkohol kostar pengar, korrekt. Detta är ett hållbart argument.
* Ej ångest vid svettigt uppvaknande
Alkohol hjälper vid ångestsyndrom, en vanlig anledning till att många dricker. Det dämpar ångest tillfälligt. Det finns många nyktra som har panikångest utan alkohol men alkohol kan i längden göra det värre men ångest existerar oavsett.

Men hallå det är inte argument FÖR alkohol när du diskuterar med personer som mer eller mindre är fullblodsalkisar. Det kan vara argument FÖR alkohol för personer som dricker måttligt,ja. Det är en enorm skillnad mellan de två.

Inlägget handlar ju om fördelar man vinner av att ge upp alkohol när man dricker alldeles för ofta och alldeles för mkt, vilket leder till problem i de kategorierna familj, relationer,pålitlighet osvosv. De problemen inträffar inte för de som dricker 2 glas vin varannan lördagskväll.
Senast redigerad av Engback 2023-08-03 kl. 12:51.
Citera
2023-08-03, 19:06
Medlem
Imbazs avatar
Jag har en fråga. Kör mkt bil och brukar hålla mig nykter till stora del av dygnet. Men har i sommar druckit inprincip varje dag, då jag har haft mkt semester och haft ekonomin samt "livskvaliten". Vilket har blivit nästan en vana nu.

Ska gå in på sista veckan semester nästa vecka å har slutat dricka för denna semester nu då jag vet att det inte är hållbart.

Andra nyktra dagen och jag svettas lite, är yrslig och sticker i armar, lite ångest dessutom samt sömnproblem, förstår att det är abstinensbesvär sorligt nog.

Hur göra och hur länge ska det hålla i sig tro ? Kan det vara farligt?

Ha det fint vänner.
Citera
2023-08-03, 19:28
Moderator
Morfar-52s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Imbaz
Jag har en fråga. Kör mkt bil och brukar hålla mig nykter till stora del av dygnet. Men har i sommar druckit inprincip varje dag, då jag har haft mkt semester och haft ekonomin samt "livskvaliten". Vilket har blivit nästan en vana nu.

Ska gå in på sista veckan semester nästa vecka å har slutat dricka för denna semester nu då jag vet att det inte är hållbart.

Andra nyktra dagen och jag svettas lite, är yrslig och sticker i armar, lite ångest dessutom samt sömnproblem, förstår att det är abstinensbesvär sorligt nog.

Ha det fint vänner.
Det du beskriver är "normala" symptom på abstinens, inget farligt det går över.
Det i sig luriga med alkohol är att abstinensen går över relativt fort och med förhållandevis lindriga symptom, jämförelsevis med t.ex Benso eller Opi abstinens.
Vilket gör det mindre skrämmande att falla tillbaka.

Du bör vara tillbaka inom en vecka.
Citera
2023-08-03, 19:52
Medlem
B-peths avatar
Citat:

Ha det fint vänner.

Hur mycket har du krökat?
Några nyktra dagar?
Se till och ät ordentligt och köp lite vitaminer på apoteket tex b12 tabletter samt magnesium och någon valfri kosttillskott/mineraler.
Citera
2023-08-03, 20:05
Medlem
Imbazs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B-peth
Hur mycket har du krökat?
Några nyktra dagar?
Se till och ät ordentligt och köp lite vitaminer på apoteket tex b12 tabletter samt magnesium och någon valfri kosttillskott/mineraler.

Har väll typ krökat varje dag, alltså med vänner och festresor, säg snitt varje dag i 2 månader a 1 flaska vin om dagen i snitt, ibland bara några öl å ibland kanske 2 flaskor. Svårt att veta när man dricker ute och festar för att nästa dag sitta på en 4h middag i trädgården.

Citat:
Ursprungligen postat av Morfar-52
Det du beskriver är "normala" symptom på abstinens, inget farligt det går över.
Det i sig luriga med alkohol är att abstinensen går över relativt fort och med förhållandevis lindriga symptom, jämförelsevis med t.ex Benso eller Opi abstinens.
Vilket gör det mindre skrämmande att falla tillbaka.

Du bör vara tillbaka inom en vecka.

Okej är inte en riktigt van drickare så har typ druckit otroligt mkt för första gången. Slutade och nu är det tungt här
Citera
2023-08-03, 20:12
Medlem
B-peths avatar
Citat:
Har väll typ krökat varje dag, alltså med vänner och festresor, säg snitt varje dag i 2 månader a 1 flaska vin om dagen i snitt, ibland bara några öl å ibland kanske 2 flaskor. Svårt att veta när man dricker ute och festar för att nästa dag sitta på en 4h middag i trädgården.

Okej är inte en riktigt van drickare så har typ druckit otroligt mkt för första gången. Slutade och nu är det tungt här

Okej, kommer bli några svettiga dagar framöver, försök klipp helt nu, eller ta en 3,5a när det känns som värst.
Annars får du fixa några benso om det känns övermäktigt..
Man tänk på mat och kosttillskott först! Speciellt B vitaminer
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in