Citat:
Ursprungligen postat av
danichea1
Är det någon här som åkt dit på återfall och har några tips? Jag har varit nykter under 1år efter 5års missbruk ca 2-6dagar i veckan, det varierade i perioder och ibland blev det mer och mindre.
Idag så har jag fallit tillbaka känns det som och misslyckats, det började igen med att jag dricker fre-lör (med återställare med en kompis) sen vara nykter och gå och jobba mån-fre och fortsätta, har även barnen varannan vecka där jag håller mig helt nykter och inte unnar mig nån öl till maten eller på kvällen. Men nu så känns det att problemet är tillbaka på gamla spår, jag börjar supa mer och mer själv sedan jag blev arbetslös och har a-kassa, jag skiter i allt den veckan jag inte har barnen och super mig redlös tills jag däckar, kissar på mig ibland och går och spyr och dricker fler öl tills jag somnar, ända gången jag är nykter och avstår är då jag har mina barn, jag kämpar emot skakningar och andra abstinensbesvär den veckan under 2månaders period men just nu känns det som jag håller på att tappa kontrollen.
Sist jag bestämde mig för att bli nykter så gick jag på NA möten 2gånger i veckan (Valde att gå dit istället för AA för jag är 27år och kan bättre relatera med yngre personer än på AA som är 40+) det funkade i en period men just nu så funkar det inte, jag är tvungen att springa på bolaget kl 10 akut då det öppnar och köpa mina 12öl (På fredagar kan det bli ett flak), brukar ha kvar 2-3 dagen efter som jag dricker för att orka med sysslor hemma som att städa och göra rent kattlådan, men sen sitter man en dag nykter och pressar knogarna i bordet, har någon varit i samma sits som jag är just nu? Eller är det behandling som gäller.
Tillslut så går det ut över barnen också, vill bara bli helt nykter men det känns hopplöst efter man failade 1års nykterhet, det är som ett ärr i hjärnan, ett sår som aldrig läkt, det konstanta suget som ligger kvar och då man väl tagit 1öl så är man tillbaka.
För att klargöra, jag dricker bara öl, inge sprit vin eller whiskey, Farsan min var även alkolist när jag var liten men han finns inte kvar längre, så där hade man inte kunnat fått råd och stöd, morsan är mer anti alkohol och förstår inte hur problem funkar (dom skilde sig ganska tidigt, min syster är också alkolist, jag förstår att det är genetiskt och en sjukdom som vi har ärvt.).
Har erfarenhet från säkert 50-100 återfall, varje gång har jag lovat mig själv att inte dricka. Dock varar bara återfallen ca 2-5 dagar men kan då dricka upp emot 2 flaskor vodka om dagen. Försökt lära mig från varje tillfälle då jag trillat dit.
Det som funkat för mig är psykolog samt arbeta in bra rutiner. Försöker hela tiden att arbeta in en förändring som väger åt det positiva hållet. Det är sjukt svårt att bryta dåliga vanor. Lätta saker att börja med när man sitter i skiten är
- Promenad när det är ljust ute, behöver inte vara varje dag eller långa promenader. Det viktiga är att man påbörja förändringen.
- Varva ner inför natten. Är inte försent. Drick något varmt. Minska tiden framför dator och telefon. Använd "nattfilter" på dator och telefon. Svalt i rummet.
- Guidad meditation, finns många bra på spotify. Börja med 2 min och var sedan glad för att man klarade hänga med i meditationen i 2 min. En positiv förändring har skett som väger åt det bra hållet.
Lätta saker att börja med och sedan är det bara till att bygga på. Försök göra det till rutin. När man tar sitt återfall så blir vägen inte lika lång tillbaka + att man är lite starkare än förra gången. Bli medveten om stress och vad som gör dig stressad. Stress var en trigger för mig att dricka.
Varit nykter nu i en månad. Inte haft något ordentligt återfall sedan i början på sommaren. Känner mig starkare än någonsin.
Edit: När jag var mitt inne i det så hade jag inte ens ro till att borsta tänderna mer än 10-15 sekunder. En av mina första rutiner var att jag skulle borsta tänderna i 2 minuter varje dag, det var inte lätt men jag klarade det tillslut.