2023-11-04, 19:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zabriskie.Point
Hur länge är din längsta vita period? Hur lever du i övrigt, kost, träning, arbete, socialt?

Har haft ett par längre vita perioder de senaste 20 åren. En varade i 3 år tror jag. Sen har jag haft en på 1 år samt flera stycken på ett par månader.

Jag är högpresterande i mitt arbete. Eget företag som går bra…men mitt tempo och mina ambitioner bränner ut mig stadigt och obönhörligt. 3 barn och fru. När det är barmark har jag ca 15 000 steg / dag på räknaren då jag lirar mycket golf. I övrigt skulle jag må bra av att tappa 10 kg. Socialt så är jag nöjd med att umgås ytligt på dagtid med människor. Har inte längre ett behov av nära vänner. Slarvar med kosten och äter alldeles för mycket skräp. Ungefär så. Det finns mycket förbättringspotential i hur jag lever mitt liv…
Citera
2023-11-05, 08:39
Medlem
Zabriskie.Points avatar
Citat:
Ursprungligen postat av saddam77
Har haft ett par längre vita perioder de senaste 20 åren. En varade i 3 år tror jag. Sen har jag haft en på 1 år samt flera stycken på ett par månader.

Jag är högpresterande i mitt arbete. Eget företag som går bra…men mitt tempo och mina ambitioner bränner ut mig stadigt och obönhörligt. 3 barn och fru. När det är barmark har jag ca 15 000 steg / dag på räknaren då jag lirar mycket golf. I övrigt skulle jag må bra av att tappa 10 kg. Socialt så är jag nöjd med att umgås ytligt på dagtid med människor. Har inte längre ett behov av nära vänner. Slarvar med kosten och äter alldeles för mycket skräp. Ungefär så. Det finns mycket förbättringspotential i hur jag lever mitt liv…

Skulle jag varit i din sits skulle jag satsat på en längre vit period, satt målet till 2 år exempelvis. Sen börjat träna, inte stenhårt i början, men kanske styrketräning 2-3ggr / veckan, och längre promenader (som snabbt övergår till jogga) 1-2ggr /vecka. Börjat äta bra mat, vad det är kan jag inte riktigt svara på för det verkar vara så jävla annorlunda för människor. En arbetskamrat jag har tycker sig inte kunna äta kolhydrater exempelvis. Skulle sen utvärderat efter 1-2 år. Mår du inte bättre då finns ju alltid spriten kvar...

Blir ju en del jobb för endorfinerna och dopaminet, men det positiva är att du förmodligen kommer må bättre rent generellt. Och chanserna för att leva längre lär ju öka markant om man byter ut sprit mot träning.

Har själv bytt ut mitt missbruk mot träning och (relativt) bra kost. Har jämt och bra mående över dagarna. Tränar jag inte regelbundet börjar jag falla ner i negativa tankespiraler.
Citera
2023-11-05, 14:10
Medlem
Jahapp, då sitter man här igen med en kasse sofiero 7.5or. Vet inte hur jag ska få bort lugnet som infaller när man sveper en helburk, hela kroppen, sinnet och tillvaron bara slappnar av. Stressen och vardagsproblemen liksom tynar bort och man befinner sig i nuet.
Citera
2023-11-05, 15:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ntrg
Jahapp, då sitter man här igen med en kasse sofiero 7.5or. Vet inte hur jag ska få bort lugnet som infaller när man sveper en helburk, hela kroppen, sinnet och tillvaron bara slappnar av. Stressen och vardagsproblemen liksom tynar bort och man befinner sig i nuet.

Vi är många som hamnat i den situationen där man helt enkelt ger efter för suget. Det är mänskligt. Med tanke på vilken effekt alkoholen har på vissa (och som du beskriver) så är det inte ett dugg konstigt att man ger vika. Vem skulle inte vilja befinna sig i nuet och kunna slappna av? Oavsett om du väljer att dricka upp alla bärs eller om du låter det vara så är en rekommendation att du förlåter dig själv. Ett tips (om du tänkt dricka upp dem) är att du häller ut hälften av dem i vasken. Då har du gjort en kompromiss och varit snällare mot dig själv.
Citera
2023-11-05, 19:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av saddam77
Vi är många som hamnat i den situationen där man helt enkelt ger efter för suget. Det är mänskligt. Med tanke på vilken effekt alkoholen har på vissa (och som du beskriver) så är det inte ett dugg konstigt att man ger vika. Vem skulle inte vilja befinna sig i nuet och kunna slappna av? Oavsett om du väljer att dricka upp alla bärs eller om du låter det vara så är en rekommendation att du förlåter dig själv. Ett tips (om du tänkt dricka upp dem) är att du häller ut hälften av dem i vasken. Då har du gjort en kompromiss och varit snällare mot dig själv.

Din bästa vän och din värsta fiende
Citera
2023-11-05, 22:48
Medlem
EchoesOfSilences avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ntrg
Din bästa vän och din värsta fiende

Väl sagt!

Citat:
It's not the liquor I'm addicted to, it's feeling brave
The feeling of not feeling the pain
I've been on and off the bottle, I put Oxys up my nostrils, believe me
You do anything to breathe before you suffocate
I couldn't stop it, staying clean was not an option
I was tryna be myself, but being me was such a problem
I just wanted to be Thomas, but Thomas was at the bottom of a hole he dug
And getting comfortable inside a coffin, ayy
He locked in and swallowed the key, caught up, forgot all his dreams
Robbed at a common, became embalmed in a toxic routinе
Beer was the escape, but I got stuck еscaping
Whiskey was the blanket in the coldest basement
Way before the fame, I was wasted
Freezing, doing anything I could to keep the flame lit
To anyone going through the same shit
Heaven's got enough angels, you need to stay here

Tom MacDonald - ”Angels”
https://youtu.be/dFlspSoW430?si=K6Zv_xnC1YpqjKKa
Citera
2023-11-06, 22:47
Medlem
Är det någon här som åkt dit på återfall och har några tips? Jag har varit nykter under 1år efter 5års missbruk ca 2-6dagar i veckan, det varierade i perioder och ibland blev det mer och mindre.

Idag så har jag fallit tillbaka känns det som och misslyckats, det började igen med att jag dricker fre-lör (med återställare med en kompis) sen vara nykter och gå och jobba mån-fre och fortsätta, har även barnen varannan vecka där jag håller mig helt nykter och inte unnar mig nån öl till maten eller på kvällen. Men nu så känns det att problemet är tillbaka på gamla spår, jag börjar supa mer och mer själv sedan jag blev arbetslös och har a-kassa, jag skiter i allt den veckan jag inte har barnen och super mig redlös tills jag däckar, kissar på mig ibland och går och spyr och dricker fler öl tills jag somnar, ända gången jag är nykter och avstår är då jag har mina barn, jag kämpar emot skakningar och andra abstinensbesvär den veckan under 2månaders period men just nu känns det som jag håller på att tappa kontrollen.

Sist jag bestämde mig för att bli nykter så gick jag på NA möten 2gånger i veckan (Valde att gå dit istället för AA för jag är 27år och kan bättre relatera med yngre personer än på AA som är 40+) det funkade i en period men just nu så funkar det inte, jag är tvungen att springa på bolaget kl 10 akut då det öppnar och köpa mina 12öl (På fredagar kan det bli ett flak), brukar ha kvar 2-3 dagen efter som jag dricker för att orka med sysslor hemma som att städa och göra rent kattlådan, men sen sitter man en dag nykter och pressar knogarna i bordet, har någon varit i samma sits som jag är just nu? Eller är det behandling som gäller.

Tillslut så går det ut över barnen också, vill bara bli helt nykter men det känns hopplöst efter man failade 1års nykterhet, det är som ett ärr i hjärnan, ett sår som aldrig läkt, det konstanta suget som ligger kvar och då man väl tagit 1öl så är man tillbaka.

För att klargöra, jag dricker bara öl, inge sprit vin eller whiskey, Farsan min var även alkolist när jag var liten men han finns inte kvar längre, så där hade man inte kunnat fått råd och stöd, morsan är mer anti alkohol och förstår inte hur problem funkar (dom skilde sig ganska tidigt, min syster är också alkolist, jag förstår att det är genetiskt och en sjukdom som vi har ärvt.).
Senast redigerad av danichea1 2023-11-06 kl. 23:01.
Citera
2023-11-07, 16:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av danichea1
Är det någon här som åkt dit på återfall och har några tips? Jag har varit nykter under 1år efter 5års missbruk ca 2-6dagar i veckan, det varierade i perioder och ibland blev det mer och mindre.

Idag så har jag fallit tillbaka känns det som och misslyckats, det började igen med att jag dricker fre-lör (med återställare med en kompis) sen vara nykter och gå och jobba mån-fre och fortsätta, har även barnen varannan vecka där jag håller mig helt nykter och inte unnar mig nån öl till maten eller på kvällen. Men nu så känns det att problemet är tillbaka på gamla spår, jag börjar supa mer och mer själv sedan jag blev arbetslös och har a-kassa, jag skiter i allt den veckan jag inte har barnen och super mig redlös tills jag däckar, kissar på mig ibland och går och spyr och dricker fler öl tills jag somnar, ända gången jag är nykter och avstår är då jag har mina barn, jag kämpar emot skakningar och andra abstinensbesvär den veckan under 2månaders period men just nu känns det som jag håller på att tappa kontrollen.

Sist jag bestämde mig för att bli nykter så gick jag på NA möten 2gånger i veckan (Valde att gå dit istället för AA för jag är 27år och kan bättre relatera med yngre personer än på AA som är 40+) det funkade i en period men just nu så funkar det inte, jag är tvungen att springa på bolaget kl 10 akut då det öppnar och köpa mina 12öl (På fredagar kan det bli ett flak), brukar ha kvar 2-3 dagen efter som jag dricker för att orka med sysslor hemma som att städa och göra rent kattlådan, men sen sitter man en dag nykter och pressar knogarna i bordet, har någon varit i samma sits som jag är just nu? Eller är det behandling som gäller.

Tillslut så går det ut över barnen också, vill bara bli helt nykter men det känns hopplöst efter man failade 1års nykterhet, det är som ett ärr i hjärnan, ett sår som aldrig läkt, det konstanta suget som ligger kvar och då man väl tagit 1öl så är man tillbaka.

För att klargöra, jag dricker bara öl, inge sprit vin eller whiskey, Farsan min var även alkolist när jag var liten men han finns inte kvar längre, så där hade man inte kunnat fått råd och stöd, morsan är mer anti alkohol och förstår inte hur problem funkar (dom skilde sig ganska tidigt, min syster är också alkolist, jag förstår att det är genetiskt och en sjukdom som vi har ärvt.).
Hej! Har inte varit i din sits med återfall (än), men är nykter alkis med barn på heltid. Tänker att du inte ska vara för hård mot dig själv, att du tagit ett återfall. Vi är ju bara människor och det blir ju en livslång kamp att hålla fast vid nykterheten.

Men baserat på det du skriver så känns det som att du behöver hjälp nu innan det spårar ut totalt. Har du någon vårdkontakt idag? Någon kontakt med en beroendemottagning?

Kämpa på och ge inte upp!
Citera
2023-11-08, 18:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ladicius
Hej! Har inte varit i din sits med återfall (än), men är nykter alkis med barn på heltid. Tänker att du inte ska vara för hård mot dig själv, att du tagit ett återfall. Vi är ju bara människor och det blir ju en livslång kamp att hålla fast vid nykterheten.

Men baserat på det du skriver så känns det som att du behöver hjälp nu innan det spårar ut totalt. Har du någon vårdkontakt idag? Någon kontakt med en beroendemottagning?

Kämpa på och ge inte upp!

Hej! Jag har ingen vårdkontakt gällande beroendeproblematik, har haft öppenvård via kommunen förut men det gav jag upp för det gjorde att man blev sugen att supa efter man varit där, (det var kontakt ca 2gånger i månaden och dom hade INGEN bra placering på sitt kontor för det låg mitt emot Systembolaget, ja ironin i det.) Ja, man känner att det börjar spåra ur nu då vinter perioden kommer också.

Jag blir oftast deprimerad och lite mer isolerad på vintern och lättare att dricka just då själv, jag har funderat ganska länge på behandling men samtidigt så är jag inte redo att ge upp att träffa mina barn på ett tag och behandling såvitt jag vet funkar bara om man är 100% motiverad till det samtidigt som kommun vägrar lägga pengar på någon som inte är 100% motiverad.

Jag var inskriven på Psykiatrin för 3år sedan och hade samtal regelbundet och stod i kö för utredning samtidigt som jag fick sömnmediciner utskrivet och senare natur läkemedel (kommer inte ihåg namnet) vilket krävde en nykter period som jag inte klarade av så den sket sig.
Senast redigerad av danichea1 2023-11-08 kl. 18:26.
Citera
2023-11-08, 18:46
Medlem
Citat:
Hej! Jag har ingen vårdkontakt gällande beroendeproblematik, har haft öppenvård via kommunen förut men det gav jag upp för det gjorde att man blev sugen att supa efter man varit där, (det var kontakt ca 2gånger i månaden och dom hade INGEN bra placering på sitt kontor för det låg mitt emot Systembolaget, ja ironin i det.) Ja, man känner att det börjar spåra ur nu då vinter perioden kommer också.

Jag blir oftast deprimerad och lite mer isolerad på vintern och lättare att dricka just då själv, jag har funderat ganska länge på behandling men samtidigt så är jag inte redo att ge upp att träffa mina barn på ett tag och behandling såvitt jag vet funkar bara om man är 100% motiverad till det samtidigt som kommun vägrar lägga pengar på någon som inte är 100% motiverad.

Jag var inskriven på Psykiatrin för 3år sedan och hade samtal regelbundet och stod i kö för utredning samtidigt som jag fick sömnmediciner utskrivet och senare natur läkemedel (kommer inte ihåg namnet) vilket krävde en nykter period som jag inte klarade av så den sket sig.
Alltså, om man lägger beroendemottagningen mitt emot bolaget måste man ju va ganska felskruvad (eller ha ett riktigt sjukt sinne för humor) - hur tänkte dom där?! Och jag förstår dig, det är ju väldigt varierande kvalitet på hjälpen man får. Om den inte ger dig något är det ju helt meningslöst, slöseri med allas tid.

Ja, höstdeppighet led jag också av, speciellt nu efter man ställt om klockan och det blir mörkt så tidigt. Vi får hoppas snön kommer fort i år, då brukar det kännas lite bättre tycker jag (lite ljusare).

Men du får väl i värsta fall fejka motivationen som krävs för att få hjälpen du har rätt till? Tänker att du behöver hjälp utifrån just, eller åtminstone nån sorts "push" i rätt riktning.

Har inte mycket att komma med men jag kan tipsa om denna boken jag precis läste, om du är OK med att läsa på Engelska:
https://www.adlibris.com/se/bok/the-craving-mind-9780300234367?gclid=Cj0KCQiAgK2qBhCHARIsAGACuzn8Uf gNSx8NMcavgvnZ-Tsce4a0BH_hVRzUr28 i1VDcoaaT-3Y0YUoaArgaEALw_wcB

Önskar dig all lycka och hoppas du hittar styrkan att kämpa dig tillbaka igen till nykterheten - ge inte upp!
Citera
2023-11-11, 20:32
Medlem
Tänker på alla er, mina bröder och systrar där ute, som kämpar med alkoholen. Hoppas innerligt ni som är nyktra håller er nyktra, och alla ni som sliter och plågas i det tysta finner krafter att sluta. Kanske redan imorgon eller kanske om ett år. Men det är aldrig för sent och det är aldrig helt kört.

Kram på er och hoppas ni får en fin helg, trots allt!
Citera
2023-11-11, 22:40
Medlem
Citat:

Har erfarenhet från säkert 50-100 återfall, varje gång har jag lovat mig själv att inte dricka. Dock varar bara återfallen ca 2-5 dagar men kan då dricka upp emot 2 flaskor vodka om dagen. Försökt lära mig från varje tillfälle då jag trillat dit.

Det som funkat för mig är psykolog samt arbeta in bra rutiner. Försöker hela tiden att arbeta in en förändring som väger åt det positiva hållet. Det är sjukt svårt att bryta dåliga vanor. Lätta saker att börja med när man sitter i skiten är

- Promenad när det är ljust ute, behöver inte vara varje dag eller långa promenader. Det viktiga är att man påbörja förändringen.
- Varva ner inför natten. Är inte försent. Drick något varmt. Minska tiden framför dator och telefon. Använd "nattfilter" på dator och telefon. Svalt i rummet.
- Guidad meditation, finns många bra på spotify. Börja med 2 min och var sedan glad för att man klarade hänga med i meditationen i 2 min. En positiv förändring har skett som väger åt det bra hållet.

Lätta saker att börja med och sedan är det bara till att bygga på. Försök göra det till rutin. När man tar sitt återfall så blir vägen inte lika lång tillbaka + att man är lite starkare än förra gången. Bli medveten om stress och vad som gör dig stressad. Stress var en trigger för mig att dricka.

Varit nykter nu i en månad. Inte haft något ordentligt återfall sedan i början på sommaren. Känner mig starkare än någonsin.

Edit: När jag var mitt inne i det så hade jag inte ens ro till att borsta tänderna mer än 10-15 sekunder. En av mina första rutiner var att jag skulle borsta tänderna i 2 minuter varje dag, det var inte lätt men jag klarade det tillslut.
Senast redigerad av Olle-Johnny 2023-11-11 kl. 22:43.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in