2023-04-22, 19:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av francinefishpaw
Precis, jag tycker det är positivt! Haha, ja du, första provtagningen har jag inte nerskriven men det var helt absurda värden och peth låg på 0,3 eller mer ganska länge innan jag bestämde mig för att lägga ner helt ett tag.

Innan dess snittade jag nog en flaska 40 % sprit om dagen plus diverse slattar och öl etc…
Oj, en hel flaska om dan!?

Fick mig att tänka på en sak. Jag brände nog ca 4000:- på alkohol i månaden (~100:-/dag måndag-torsdag, 2-300:-/dag fredag-söndag).
Hur var det för er andra, rent ekonomiskt? En flaska sprit om dan till exempel är ju typ 7-8000:- på en månad.
Citera
2023-04-22, 19:57
Medlem
francinefishpaws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ladicius
Oj, en hel flaska om dan!?

Fick mig att tänka på en sak. Jag brände nog ca 4000:- på alkohol i månaden (~100:-/dag måndag-torsdag, 2-300:-/dag fredag-söndag).
Hur var det för er andra, rent ekonomiskt? En flaska sprit om dan till exempel är ju typ 7-8000:- på en månad.

Sista tiden säkert, men i genomsnitt då, inte lika mycket varje dag. Men det gick lätt 5000+ till bara alkohol i månaden, helt sjukt!
Citera
2023-04-22, 20:12
Medlem
Citat:
Sista tiden säkert, men i genomsnitt då, inte lika mycket varje dag. Men det gick lätt 5000+ till bara alkohol i månaden, helt sjukt!
Ja det är verkligen helt sjukt vad pengar man lagt ner på skiten.

Ett snabbt överslag ger att jag supit upp minst en halv miljon i mitt liv, förmodligen närmare en hel miljon. En miljon! Fy fan vad jag skäms över mig själv, knappt jag klarar av att tänka på det.
Citera
2023-04-22, 22:02
Medlem
Lifewringers avatar
Det är bra, kämpa på.

Lite tvek känner jag kring kring alkoholfri öl, det är lite som alkoholfri Whisky, lätt att trilla dit igen...
Citera
2023-04-22, 22:34
Medlem
francinefishpaws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lifewringer
Det är bra, kämpa på.

Lite tvek känner jag kring kring alkoholfri öl, det är lite som alkoholfri Whisky, lätt att trilla dit igen...

Det där är nog väldigt personligt, jag dricker det för att det är gott och upplever inget som helst sug efter ”riktig öl”. Kan även dricka tonic med olika smaker utan att bli sugen på gin… alkoholfritt vin tycker jag är äckligt och därför dricker jag inte det helt enkelt utan gott bubbelvatten eller sockerfri champis istället.
Senast redigerad av francinefishpaw 2023-04-22 kl. 22:42.
Citera
2023-04-22, 23:12
Medlem
Citat:

Ett snabbt överslag ger att jag supit upp minst en halv miljon i mitt liv, förmodligen närmare en hel miljon. En miljon! Fy fan vad jag skäms över mig själv, knappt jag klarar av att tänka på det.

Varför ska du skämmas över att gjort något du gillat? Jag rökte i 15 år, jag slutade för att jag var rädd att få strupcancer (fick så jävla ont i halsen på slutet), men jag ångrar mig inte, det var ett aktiv val jag gjorde. Jag ångrar inte heller alla timmar man la i tonåren på dataspel och annat, finns inget att skämmas över.

Även om du känner att alkoholen förstört för dig, så behöver du inte skämmas bara för att du ångrar att du drack, skaffa dig inte onödig ångest. Försök se det positiva, den där miljonen fick du i alla fall ut mycket bra av, musik lät bättre, mat var godare m.m. medan du var berusad och det var förmodligen massa annat trevligt också som du fick ut av det, annars hade du inte druckit trots allt. Man blir inte beroende av något man inte gillar trots allt.
Citera
2023-04-22, 23:26
Medlem
Citat:

En miljon är en droppe i havet i jämförelse med god hälsa. Ångest är vanligt vid avgiftning, du kanske borde ta hjälp och prata med någon om du känner och tänker så och gå till botten med dina problem? Annars är risken ganska hög att du kommer trilla dit igen.
Citera
2023-04-23, 00:15
Moderator
Morfar-52s avatar
Citat:
Det är dödsdömt att ha något hemma. Har försökt så många gånger, att bara köpa miniflaskor, gömma på konstiga ställen etc men det är kört. Nu har jag typ tio liter sprit i ett förråd i närheten som jag inte rört på över 43 dagar och har inget som helst sug heller, men det känns ändå bra att det finns där på nåt sätt (eller ganska likgiltigt ju längre tiden går). Kämpa, håll i! Och köp alkoholfri öl nästa gång, det finns riktigt bra.
Det där ska du göra dig av med tycker jag.
Du mår bra nu och har gjort ett bra jobb, men gråa dagar kommer ju obevekligen. Det är då man är svag och tänker att det är lugnt att ta sig en liten jävel som tröst.

Som blir till många...
Citera
2023-04-23, 07:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xade
Varför ska du skämmas över att gjort något du gillat? Jag rökte i 15 år, jag slutade för att jag var rädd att få strupcancer (fick så jävla ont i halsen på slutet), men jag ångrar mig inte, det var ett aktiv val jag gjorde. Jag ångrar inte heller alla timmar man la i tonåren på dataspel och annat, finns inget att skämmas över.

Även om du känner att alkoholen förstört för dig, så behöver du inte skämmas bara för att du ångrar att du drack, skaffa dig inte onödig ångest. Försök se det positiva, den där miljonen fick du i alla fall ut mycket bra av, musik lät bättre, mat var godare m.m. medan du var berusad och det var förmodligen massa annat trevligt också som du fick ut av det, annars hade du inte druckit trots allt. Man blir inte beroende av något man inte gillar trots allt.
När jag drack så trodde jag att det var en mirakelmedicin som gjorde mig till en bättre människa, bättre pappa, make och så vidare. Jag trodde den hjälpte mig slappna av, blir mer social, dämpade ångest.

Men sanningen är ju en annan. Resultatet av ~20 års supande är ett nästan havererat äktenskap, knappt något umgänge med vänner, barn och hustru som har svårt att lita på mig och så vidare. Kort och gott har ingenting blivit bättre av att dricka i det långa loppet. Det är som att kissa på sig en kall vinterdag. Visst, det blir varmt någon minut men sedan blir det ännu kallare än vad det var innan. Klart som fan det var skönt att öppna tredje ölen en fredagskväll och känna glädjen sprida sig i kroppen men att vakna en tisdagsmorgon, kallsvettig efter kanske två timmars sömn, stinkandes sprit och veta att man ska upp och jobba.. Inget jag saknar!

Till råga på allt så är det inga små summor man lagt på skiten. Men du har rätt i att det inte är någon vits i att gråta över spilld mjölk, det är som det är.

(Har också plöjt ner många timmar på datorspel genom åren men det ångrar jag inte)
Citera
2023-04-23, 08:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sweetcrypto
En miljon är en droppe i havet i jämförelse med god hälsa. Ångest är vanligt vid avgiftning, du kanske borde ta hjälp och prata med någon om du känner och tänker så och gå till botten med dina problem? Annars är risken ganska hög att du kommer trilla dit igen.
Jag fick prata med en psykolog fem gånger när jag sökte hjälp, och då handlade samtalen uteslutande om att sluta dricka. Fanns ingen vilja att gräva djupare, finns nog inga resurser för sånt.

Hade jag haft pengar (till exempel den där miljonen jag supit bort) hade jag gått till en psykolog regelbundet under lång tid för att finna roten till min självdestruktivitet. Det hade varit en dröm att göra det men jag har inte råd.
Citera
2023-04-23, 12:25
Avstängd
frekkinheads avatar
Citat:
Livet känns lite lättare idag, är nog vädret som gjort sitt. Härligt att vakna upp för femtioandra lördagen i rad utan bakfylla (bokstavligt talat )

Livet med alkohol börjar kännas långt borta nu, som ett vagt minne från en avlägsen tid. Drömmer dock fortfarande om alkohol (och andra droger man experimenterat med) ibland. Vårt undermedvetna är fascinerande, allting bearbetas så otroligt längre där.

Jag tror att när jag första tiden satte upp målet med att vara nykter ett år visste jag att jag skulle börja dricka igen efter ett år. Det var en övning i viljestyrka och avhållsamhet men jag skulle börja dricka igen så snart ett år gått. Men nu är vi här och just nu känner jag inget sug alls eller önskan att vara full.

Dags att sätta upp ett nytt mål då på allvar: nyktert 2023!

Oj jävlar

Hur är läget idag? Super du eller har du slutat?

Fick 2 rejäla EP-anfall igår. Blev andra dygnet på akuten denna vecka
Citera
2023-04-23, 12:32
Medlem
Aaarghhhs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frekkinhead
Fick 2 rejäla EP-anfall igår. Blev andra dygnet på akuten denna vecka
Trist, min lever eller nåt protesterar genom värk 8 dygn efter senaste krökat
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera