Citat:
Ursprungligen postat av
Xade
Varför ska du skämmas över att gjort något du gillat? Jag rökte i 15 år, jag slutade för att jag var rädd att få strupcancer (fick så jävla ont i halsen på slutet), men jag ångrar mig inte, det var ett aktiv val jag gjorde. Jag ångrar inte heller alla timmar man la i tonåren på dataspel och annat, finns inget att skämmas över.
Även om du känner att alkoholen förstört för dig, så behöver du inte skämmas bara för att du ångrar att du drack, skaffa dig inte onödig ångest. Försök se det positiva, den där miljonen fick du i alla fall ut mycket bra av, musik lät bättre, mat var godare m.m. medan du var berusad och det var förmodligen massa annat trevligt också som du fick ut av det, annars hade du inte druckit trots allt. Man blir inte beroende av något man inte gillar trots allt.
När jag drack så trodde jag att det var en mirakelmedicin som gjorde mig till en bättre människa, bättre pappa, make och så vidare. Jag trodde den hjälpte mig slappna av, blir mer social, dämpade ångest.
Men sanningen är ju en annan. Resultatet av ~20 års supande är ett nästan havererat äktenskap, knappt något umgänge med vänner, barn och hustru som har svårt att lita på mig och så vidare. Kort och gott har ingenting blivit bättre av att dricka i det långa loppet. Det är som att kissa på sig en kall vinterdag. Visst, det blir varmt någon minut men sedan blir det ännu kallare än vad det var innan. Klart som fan det var skönt att öppna tredje ölen en fredagskväll och känna glädjen sprida sig i kroppen men att vakna en tisdagsmorgon, kallsvettig efter kanske två timmars sömn, stinkandes sprit och veta att man ska upp och jobba.. Inget jag saknar!
Till råga på allt så är det inga små summor man lagt på skiten. Men du har rätt i att det inte är någon vits i att gråta över spilld mjölk, det är som det är.
(Har också plöjt ner många timmar på datorspel genom åren men det ångrar jag inte)