Citat:
Nykter nu i 22 dagar. Lämnat prover till transportstyrelsen och fått tillbaka svaren, gått och oroat mig i 2 veckor för detta för att det ska vara förhöjt. Målat upp värsta scenario att jag måste berätta på jobbet att körkortet är förlorat. CDT låg på 1.6 (1.9 är gränsvärdet till för högt), peth låg på 0.09. Känns som en obeskrivbar lättnad. Efter att jag tagit tag i flera problem samt bytt jobb så har allt blivit bättre. Sover även bättre. Inget sug alls efter alkohol, ser inga anledningar till att dricka i nuläget då ångestnivån är så pass låg samt att sömnen fungerar hyfsat. Hoppas att det fortsätter såhär.
Gott jobbat med så många dagar. Det är dock lätt att börja måla upp romantiska "sugbilder" efter lite nykterhet. veckorna går och tankarna kan gå "det var ju inte så farligt..", "bara en liten skvätt nu när "Kalle" är på besök". En del av att hålla sig nykter är att ta tag i sina problem som du skriver. Det tillsammans med en medvetenhet om hur man tänker är grunden för nykterhet och vägen till ett gott lov. Så är det för mig iallafall.
För mig själv var det flykten från mitt gamla liv som höll mig nykter i början. Allt var ju i kras... Men det blev ju bättre. Efter en tid i nykterheten upptäckte jag att det behövdes mer för att hålla mig nykter under lång tid än distansen till mitt gamla liv. Jag behövde en ny livsinställning med mer positiva och realistiska tankar. Jag behövde en tro på framtiden. Jag behövde se mitt gamla liv med mer humor. Allt hade ju inte varit kasst.
Sakta men säkert går det åt rätt håll. Snart 7 år utan alkohol. Ångesten är nästan helt borta nu för tiden. Sömnen är nästan helt iordning. Självkänslan kanske bättre än någonsin. Självförtroende för många saker starkare än någonsin. Ilska och irritation på en otroligt låg nivå. Finns ju en del kvar att göra men det går åt rätt håll.
Lycka till för dig!
.