Citat:
Cancer är ju en sak, såklart, och att risken är högre håller väl i sig även efter att man slutat. Cancer kan ju också vara aggressivt. Skönt att din tumör är borta nu i alla fall! Visst har man även högre risk för andra åkommor då man långsamt skadat celler lite överallt i kroppen och det kan ta tid för dem att säga ifrån. Jag menade bara på att fullständigt rasa fysiskt, på grund av alkoholen, känns ju som att den risken minskar rejält allteftersom tiden sedan man senast drack ökar.
Jag själv t.ex har inte druckit något sedan förra sommaren, så det är mer än ett halvår sedan. Efter det har jag varit på hälsoundersökning med blodprover och allt. Det jag tänker för mig själv är att jag förvisso inte kan räkna med att inte några saker dyker upp över tiden, men det känns väl ändå som att risken för att jag ska rasa helt plötsligt är väldigt liten. Nu finns det ju alltid åkommor som gör att hälsan går från topp till botten snabbt, oavsett om man har druckit och/eller levt hälsosamt eller ej.
Jag själv t.ex har inte druckit något sedan förra sommaren, så det är mer än ett halvår sedan. Efter det har jag varit på hälsoundersökning med blodprover och allt. Det jag tänker för mig själv är att jag förvisso inte kan räkna med att inte några saker dyker upp över tiden, men det känns väl ändå som att risken för att jag ska rasa helt plötsligt är väldigt liten. Nu finns det ju alltid åkommor som gör att hälsan går från topp till botten snabbt, oavsett om man har druckit och/eller levt hälsosamt eller ej.
Nej, jag tror inte heller att man plötsligt rasar ihop efter en längre tids nykterhet. Många av de negativa hälsoeffekterna avtar ju längre det gått sedan man slutat dricka. Om man som jag inte är purung (50+) så får man nog ändå inse att alkoholen åldrar kroppen i förtid, och att allt nog inte återämtar sig som det var innan. Det sagt så känner jag mig ändå starkare än på många år, efter att ha lagt spriten på hyllan. Det trots kvarvarande efterslängar efter cancerbehandlingen.