2022-12-15, 10:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Olle-Johnny
Nykter nu i 22 dagar. Lämnat prover till transportstyrelsen och fått tillbaka svaren, gått och oroat mig i 2 veckor för detta för att det ska vara förhöjt. Målat upp värsta scenario att jag måste berätta på jobbet att körkortet är förlorat. CDT låg på 1.6 (1.9 är gränsvärdet till för högt), peth låg på 0.09. Känns som en obeskrivbar lättnad. Efter att jag tagit tag i flera problem samt bytt jobb så har allt blivit bättre. Sover även bättre. Inget sug alls efter alkohol, ser inga anledningar till att dricka i nuläget då ångestnivån är så pass låg samt att sömnen fungerar hyfsat. Hoppas att det fortsätter såhär.

Gott jobbat med så många dagar. Det är dock lätt att börja måla upp romantiska "sugbilder" efter lite nykterhet. veckorna går och tankarna kan gå "det var ju inte så farligt..", "bara en liten skvätt nu när "Kalle" är på besök". En del av att hålla sig nykter är att ta tag i sina problem som du skriver. Det tillsammans med en medvetenhet om hur man tänker är grunden för nykterhet och vägen till ett gott lov. Så är det för mig iallafall.

För mig själv var det flykten från mitt gamla liv som höll mig nykter i början. Allt var ju i kras... Men det blev ju bättre. Efter en tid i nykterheten upptäckte jag att det behövdes mer för att hålla mig nykter under lång tid än distansen till mitt gamla liv. Jag behövde en ny livsinställning med mer positiva och realistiska tankar. Jag behövde en tro på framtiden. Jag behövde se mitt gamla liv med mer humor. Allt hade ju inte varit kasst.

Sakta men säkert går det åt rätt håll. Snart 7 år utan alkohol. Ångesten är nästan helt borta nu för tiden. Sömnen är nästan helt iordning. Självkänslan kanske bättre än någonsin. Självförtroende för många saker starkare än någonsin. Ilska och irritation på en otroligt låg nivå. Finns ju en del kvar att göra men det går åt rätt håll.

Lycka till för dig!
Citera
2022-12-16, 18:33
Medlem
Mått piss nu ett tag så har inte orkat vara aktiv här. Men man kämpar på, är väl över 8 månader som nykter nu. Ska bli gött med en nykter Jul, slippa däcka på soffan kl. 9.

Citat:
Ursprungligen postat av Olle-Johnny
Nykter nu i 22 dagar. Lämnat prover till transportstyrelsen och fått tillbaka svaren, gått och oroat mig i 2 veckor för detta för att det ska vara förhöjt. Målat upp värsta scenario att jag måste berätta på jobbet att körkortet är förlorat. CDT låg på 1.6 (1.9 är gränsvärdet till för högt), peth låg på 0.09. Känns som en obeskrivbar lättnad. Efter att jag tagit tag i flera problem samt bytt jobb så har allt blivit bättre. Sover även bättre. Inget sug alls efter alkohol, ser inga anledningar till att dricka i nuläget då ångestnivån är så pass låg samt att sömnen fungerar hyfsat. Hoppas att det fortsätter såhär.
Bra kämpat! Kämpa på nu, och glöm inte att suget är förbannat lurigt (oändligt tålmodigt).
Citera
2022-12-16, 19:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ladicius
Mått piss nu ett tag så har inte orkat vara aktiv här. Men man kämpar på, är väl över 8 månader som nykter nu. Ska bli gött med en nykter Jul, slippa däcka på soffan kl. 9.

Bra kämpat! Kämpa på nu, och glöm inte att suget är förbannat lurigt (oändligt tålmodigt).

8 månaders nykterhet är riktigt bra! Kom ihåg det så ofta du kan varje vaken stund.
Citera
2022-12-16, 20:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av joegro444
8 månaders nykterhet är riktigt bra! Kom ihåg det så ofta du kan varje vaken stund.
Tack! Ja det ska jag göra, lätt att man glömmer.
Citera
2022-12-17, 12:41
Medlem
Här är man igen. Det har gått så himla bra i ca 4 månader…men så har suget och tankarna smugit sig på igen…så har man halkat lite. Börjat smådricka ett par dagar i veckan…så det är på en hanterbar nivå (inga fuck-ups eller liknande) Blev dock på väldigt bra humör efter 3 öl tidigare i veckan och beställde en IPad-Pro för 12 papp till min dotter. Jag har råd, så det är ingen fara…men det är själva impulskontrollen som försvinner.
Igår drack jag för 3:e gången denna vecka…4 starköl, så det är återigen en ganska liten mängd. Idag vaknar jag upp med en helt sjuk ångest. Har drömt vidriga mardrömmar och vill bara dra täcket över huvudet och försvinna. Är ändå tacksam över att få en sån kraftig reaktion på ett så litet intag. Det gör att jag tvingas bryta mönstret innan det går för långt. Förhoppningsvis klarar jag detta och gör totalstopp. Samtidigt blir jag rädd för om jag av någon anledning skulle fortsätta. Då kommer jag bli tvungen att dricka 24/7 för att hantera ångesten…och då är det godnatt.

Helvetes jävla piss-alkohol. Dra åt helvete!!
Citera
2022-12-17, 13:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av saddam77
Här är man igen. Det har gått så himla bra i ca 4 månader…men så har suget och tankarna smugit sig på igen…så har man halkat lite. Börjat smådricka ett par dagar i veckan…så det är på en hanterbar nivå (inga fuck-ups eller liknande) Blev dock på väldigt bra humör efter 3 öl tidigare i veckan och beställde en IPad-Pro för 12 papp till min dotter. Jag har råd, så det är ingen fara…men det är själva impulskontrollen som försvinner.
Igår drack jag för 3:e gången denna vecka…4 starköl, så det är återigen en ganska liten mängd. Idag vaknar jag upp med en helt sjuk ångest. Har drömt vidriga mardrömmar och vill bara dra täcket över huvudet och försvinna. Är ändå tacksam över att få en sån kraftig reaktion på ett så litet intag. Det gör att jag tvingas bryta mönstret innan det går för långt. Förhoppningsvis klarar jag detta och gör totalstopp. Samtidigt blir jag rädd för om jag av någon anledning skulle fortsätta. Då kommer jag bli tvungen att dricka 24/7 för att hantera ångesten…och då är det godnatt.

Helvetes jävla piss-alkohol. Dra åt helvete!!

Ja, det är ju en hög igenkänning på det där smygande suget. Det kom mer och mer ju längre tid jag var nykter förr om åren. Idag har jag fått verktyg som hjälper mig samt att jag går på möten. Dom där smygande sugen var för mig ofta förklädda i romantiska skimmer i goda vänners lag.

Ett tips är att gå på möten och snacka av sig ångesten och lära sig verktyg att hantera den och sugen. Ett tips är https://www.smartrecoverysverige.se/svenska-smart-recovery-moten/ men det finns ju annat såsom Life ring och AA
Citera
2022-12-18, 00:58
Medlem
Har funderat några gånger på att lämna in mig själv på rehabilitering nästa år för främst alkohol missbruk men även tablett sug/beroende

Jag tror faktiskt inte att jag klarar av att sluta alldeles själv, för varje gång jag blir ledig eller om det blir helg så vill jag direkt ha något rus i kroppen! Oftast handlar det om alkohol dock!
Citera
2022-12-19, 18:01
Medlem
Kommer fan aldrig kunna sluta me denna skiten, åkte iväg till några släktingar uppåt i landet för ta det lugnt i nån vecka, första jag gjorde på tåget hem var att dricka. Har druckit lite varje dag sen dess, inga monster fyllor direkt men tillräckligt för att må skit hela tiden. Mår till och me skit när jag är påverkad nu för tiden
Vet inte vad jag vill komma me detta, vill nog bara skriva av mig
Senast redigerad av dudelidu 2022-12-19 kl. 18:07.
Citera
2022-12-19, 18:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dudelidu
Kommer fan aldrig kunna sluta me denna skiten, åkte iväg till några släktingar uppåt i landet för ta det lugnt i nån vecka, första jag gjorde på tåget hem var att dricka. Har druckit lite varje dag sen dess, inga monster fyllor direkt men tillräckligt för att må skit hela tiden. Mår till och me skit när jag är påverkad nu för tiden
Vet inte vad jag vill komma me detta, vill nog bara skriva av mig

Tungt, förstår vad du menar exakt. Jag drack tidigare nästan varje dag, ledigheten var det tungt som tusan i mängden.
Senaste halvåret ganska mycket lugnare, men ibland blir det precis som du skriver, ingen super mängd, men några dagar i rad, och ångesten är totalt hemsk alltså.
Det finns bara ett sätt, det är att lida några dagar nykter så går det över tack gode gud. Men dom dagarna känns ibland som en evighet som aldrig tar slut.
Citera
2022-12-19, 18:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av D-Block
Tungt, förstår vad du menar exakt. Jag drack tidigare nästan varje dag, ledigheten var det tungt som tusan i mängden.
Senaste halvåret ganska mycket lugnare, men ibland blir det precis som du skriver, ingen super mängd, men några dagar i rad, och ångesten är totalt hemsk alltså.
Det finns bara ett sätt, det är att lida några dagar nykter så går det över tack gode gud. Men dom dagarna känns ibland som en evighet som aldrig tar slut.
När man slutar och börjar må bättre så kommer den jävla tristessen, får hoppas det blir bättre när jag börjar jobba igen.
Blir så jävla ledsen när jag sviker min mamma och familj gång på gång
Citera
2022-12-19, 19:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dudelidu
När man slutar och börjar må bättre så kommer den jävla tristessen, får hoppas det blir bättre när jag börjar jobba igen.
Blir så jävla ledsen när jag sviker min mamma och familj gång på gång

Precis. Jag har det lika dant. Men från varje dag i flera år med ett gäng kalla, så ”står” jag ut med varannan vecka vitt, för jag vet hur mycket bättre jag mår, man får försöka sysselsätta sig med annat, och även tänka p på att kroppen tar stryk, vissa mer än andra, av allt drickandet.

Hur ofta/mycket dricker du när du väl dricker då?
Tänker mer om det bara är ångest du har för du dricker 2 öl varje dag en vecka, eller om du kör ett race på en vecka med en bag in box om dagen, är ju lite skillnad .
Senast redigerad av D-Block 2022-12-19 kl. 19:56.
Citera
2022-12-20, 01:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av D-Block
Precis. Jag har det lika dant. Men från varje dag i flera år med ett gäng kalla, så ”står” jag ut med varannan vecka vitt, för jag vet hur mycket bättre jag mår, man får försöka sysselsätta sig med annat, och även tänka p på att kroppen tar stryk, vissa mer än andra, av allt drickandet.

Hur ofta/mycket dricker du när du väl dricker då?
Tänker mer om det bara är ångest du har för du dricker 2 öl varje dag en vecka, eller om du kör ett race på en vecka med en bag in box om dagen, är ju lite skillnad .
Innan var det blackout typ varje dag, sen ta andra droger när jag inte orkade dricka mer, nu har det bara varit några öl varje dag ett 6pack typ så har inte fått karatefylla. känns inte som jag har kontroll över min kropp när jag går och köper för vill värkligen inte
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in