2022-11-01, 18:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kvalitetssnus
Tack! Jag håller tummarna för det jag med, det är dock hanterbart då jag bara varit på flaskan i ett par månader, om väldigt intensivt.

Hur tänker du kring högtiderna? Fixar du att röra dig kring alkohol?
Usch ja, har man supit intensivt så räcker det (för egen del) med ett par, tre veckor för att abstinensen ska bli helvetisk. Ett par månader är ingen lätt match - strongt gjort!

Julen med familjen är inga problem, alla nära vet att jag har problem med spriten (så ingen kommer fråga mig eller bjuda på något). Men jag vet att jag kommer bli sugen när de andra väl korkar upp. Får väl proppa i mig en jävla massa godis istället.

Har klarat mig bra hitills, har varit ute på krogen två gånger till och med och drack bara alkoholfritt. Men jag skulle inte våga det just nu, har haft ett par veckor nu när jag varit såå jävla nära på att handla alkohol.

Målet är att vara nykter till 2 veckor efter nyår men jag vet inte vad jag ska göra sen. Hoppas det vänder igen och suget försvinner bort.
Citera
2022-11-01, 18:28
Medlem
Kvalitetssnuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ladicius
Usch ja, har man supit intensivt så räcker det (för egen del) med ett par, tre veckor för att abstinensen ska bli helvetisk. Ett par månader är ingen lätt match - strongt gjort!
Denna är hitills ganska så tandlös faktiskt, har varit med om värre.

Citat:
Julen med familjen är inga problem, alla nära vet att jag har problem med spriten (så ingen kommer fråga mig eller bjuda på något). Men jag vet att jag kommer bli sugen när de andra väl korkar upp. Får väl proppa i mig en jävla massa godis istället.

Har klarat mig bra hitills, har varit ute på krogen två gånger till och med och drack bara alkoholfritt. Men jag skulle inte våga det just nu, har haft ett par veckor nu när jag varit såå jävla nära på att handla alkohol.

Målet är att vara nykter till 2 veckor efter nyår men jag vet inte vad jag ska göra sen. Hoppas det vänder igen och suget försvinner bort.

Skönt att du har familjen på din sida så att säga, det är guld värt!

Starkt som fan att du låter bli! Varför inte fortsätta vara nykter? I alla fall ett tag, det är ju ingen konst att trilla dit igen efter man tagit den där ölen som man längtat efter så länge.
Citera
2022-11-01, 19:00
Medlem
Citat:
Denna är hitills ganska så tandlös faktiskt, har varit med om värre.
Haha ja ibland kan jag tänka lika dant. "Is this it? Is that all you can conjure?"

Citat:
Skönt att du har familjen på din sida så att säga, det är guld värt!

Starkt som fan att du låter bli! Varför inte fortsätta vara nykter? I alla fall ett tag, det är ju ingen konst att trilla dit igen efter man tagit den där ölen som man längtat efter så länge.
Ja hade jag inte berättat för frugan och familjen hade jag varit rökt för länge sedan.

Tack! Kämpar på, än så länge.
Fram tills nyligen så hade jag en sorts bild av att jag vid det här laget skulle blivit kvitt suget, det slog mig liksom aldrig att en annan sorts sug och självbedrägeri skulle ta över. Nu tror jag att jag fått kontroll även på denna nya fara, men någon stans så inser jag ju att min hjärna kommer försöka med nya knep så länge jag lever.

En variant är ju att förlänga till, säg, nästa Augusti eller liknande, flytta målsnöret. Men är det smart? Vet inte om jag vågar bestämma mig för att aldrig mer dricka. Det skrämmer mig bara att tänka den tanken, fast å andra sidan är det kanske i sig ett tecken på att jag då är inne på rätt spår. Problemet är kanske att jag klarat mig bra hittills för att mitt undermedvetna nåtts av informationen att det snart är OK att dricka igen, så beroendet "bidar sin tid" helt enkelt.

Fan tack för att du tog upp detta. Måste ta mig en ordentlig funderare ikväll.
Senast redigerad av ladicius 2022-11-01 kl. 19:03.
Citera
2022-11-01, 19:10
Medlem
Kvalitetssnuss avatar
Citat:
Haha ja ibland kan jag tänka lika dant. "Is this it? Is that all you can conjure?"

Hahahah! Nu fick du mitt sakande arsle att skratta, jag behövde det.

Citat:
Ja hade jag inte berättat för frugan och familjen hade jag varit rökt för länge sedan.

Tack! Kämpar på, än så länge.
Fram tills nyligen så hade jag en sorts bild av att jag vid det här laget skulle blivit kvitt suget, det slog mig liksom aldrig att en annan sorts sug och självbedrägeri skulle ta över. Nu tror jag att jag fått kontroll även på denna nya fara, men någon stans så inser jag ju att min hjärna kommer försöka med nya knep så länge jag lever.

En variant är ju att förlänga till, säg, nästa Augusti eller liknande, flytta målsnöret. Men är det smart? Vet inte om jag vågar bestämma mig för att aldrig mer dricka. Det skrämmer mig bara att tänka den tanken, fast å andra sidan är det kanske i sig ett tecken på att jag då är inne på rätt spår. Problemet är kanske att jag klarat mig bra hittills för att mitt undermedvetna nåtts av informationen att det snart är OK att dricka igen, så beroendet "bidar sin tid" helt enkelt.

Fan tack för att du tog upp detta. Måste ta mig en ordentlig funderar ikväll.

Kan säga så här, när jag varit vit senast så lyckades jag lura mig själv att det går bra att ta en öl.. Det gick sådär, ca 6 månader sen förvandlades en kall öl på en varm dag till vart jag är idag.

Din hjärna kommer säga åt dig att det är ok, att du klarar det, att det bara är en öl, att det är så gott, att du förtjänar det osv när det gått lite tid.

Tro inte på det skitsnacket, för din hjärna har nog med munläder för att blåsa av dig byxorna om du låter den göra det.
Citera
2022-11-01, 19:46
Medlem
Citat:
Hahahah! Nu fick du mitt sakande arsle att skratta, jag behövde det.

Citat:
Kan säga så här, när jag varit vit senast så lyckades jag lura mig själv att det går bra att ta en öl.. Det gick sådär, ca 6 månader sen förvandlades en kall öl på en varm dag till vart jag är idag.

Din hjärna kommer säga åt dig att det är ok, att du klarar det, att det bara är en öl, att det är så gott, att du förtjänar det osv när det gått lite tid.

Tro inte på det skitsnacket, för din hjärna har nog med munläder för att blåsa av dig byxorna om du låter den göra det.
Ja det är precis det jag vet kommer hända mig. Är helt säker på det. Tack för påminnelsen!

Vet inte vad jag ska våga tro på och bestämma mig för. Idag till exempel hade jag kunnat skippa alkohol resten av livet, inga problem. Jag vet att jag inte kommer kunna dricka normalt igen, någonsin.
Men imorgon kan jag ha rationaliserat fram att det är ok att dricka, precis som om det var det mest naturliga och oskyldiga i världen.

Känns som jag balanserat på en knvisegg ett par veckor nu.
Citera
2022-11-01, 19:48
Medlem
LustigaKurres avatar
Jag har gett upp, kommer supa ihjäl mig.
Citera
2022-11-01, 19:51
Medlem
Kvalitetssnuss avatar
Citat:

Ja det är precis det jag vet kommer hända mig. Är helt säker på det. Tack för påminnelsen!

Vet inte vad jag ska våga tro på och bestämma mig för. Idag till exempel hade jag kunnat skippa alkohol resten av livet, inga problem. Jag vet att jag inte kommer kunna dricka normalt igen, någonsin.
Men imorgon kan jag ha rationaliserat fram att det är ok att dricka, precis som om det var det mest naturliga och oskyldiga i världen.

Vet precis vad du menar, försök att minnas dina värsta konsekvenser av alkholen när stegen börjar styra mot närmaste öl, det hjälpte i alla fall mig ibland.

Men uppenbarligen inte nog.
Citera
2022-11-01, 19:52
Medlem
Kvalitetssnuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LustigaKurre

Hur kommer det sig? Har det hänt något speciellt?
Citera
2022-11-01, 19:58
Medlem
Aldrig varit alkoholist eller nåt, förutom hårt ungdomssupande som de flesta andra svenskar, men har helt slutat dricka nu och saknar det inte en jävla sekund.

Smaken av öl tillsammans med mat är ok. Smaken av öl efter öl utan någon mat… är extremt medelmåttigt, som bäst.

Skumpa kan vara gott, men ett par tre gånger per år räcker.

Ruset är knappast skönt. Personerna man hänger med när man super är inte sköna, bara låta desperata personer som saknar mål i livet. Sen stannar man ute på nån pub/klubb där inte ett skit händer.

Man blir fet svag och trög i längden.

Till er som är djupt inne i alkoträsket, ångesten ni försöker dricka bort har ni just för att ni dricker. Kom ut ur kaninhålet, kämpa för att bli piggare och smartare, så kommer ni till slut tappa anledningen att dricka helt
Citera
2022-11-01, 20:02
Medlem
Moparornocars avatar
Citat:

Tänk inte onödigt mycket på så långt fram i tiden. Det viktiga händer just idag, att inte ta den första supen.

Vad jag menar är att jag fortfarande -trots lite längre nykterhet- egentligen fortfarande tar det en dag i taget. Det känns enklast så. Inte så att jag tar ett direkt beslut dagligen längre men jag vet att oavsett vad som än händer och vad jag än känner idag, så ska jag inte dricka alkohol eller peta i mig någon annan drog heller.

Blir det en riktig skitdag går det ju alltid att dra täcket över huvudet och fördelaktigt vakna upp nykter dagen efter det.
Senast redigerad av Moparornocar 2022-11-01 kl. 20:12.
Citera
2022-11-01, 20:20
Medlem
Citat:
Vet precis vad du menar, försök att minnas dina värsta konsekvenser av alkholen när stegen börjar styra mot närmaste öl, det hjälpte i alla fall mig ibland.

Men uppenbarligen inte nog.
Ja ska påminna mig om det oftare, känns som man börjat glömma bort det negativa nu. Tack, mycket bra idé!

Citat:
Ursprungligen postat av Moparornocar
Tänk inte onödigt mycket på så långt fram i tiden. Det viktiga händer just idag, att inte ta den första supen.

Vad jag menar är att jag fortfarande -trots lite längre nykterhet- egentligen fortfarande tar det en dag i taget. Det känns enklast så. Inte så att jag tar ett direkt beslut dagligen längre men jag vet att oavsett vad som än händer och vad jag än känner idag, så ska jag inte dricka alkohol eller peta i mig någon annan drog heller.

Blir det en riktig skitdag går det ju alltid att dra täcket över huvudet och faktiskt vakna upp nykter dagen efter det.
Tack för svaret. Ja det kanske är en bra metod, är bara så orolig att tänka fel här.

Om jag sätter ett mål (som jag gjorde för ett tag sedan, att vara nykter till 2 veckor efter nyår) så är risken att jag då belönar mig med en fylla när tidsfristen är slut. Inget löfte till mig själv hindrar mig från det. Känns också märkligt att flytta målstolpen nu innan jag nått fram.

Om jag kör utan uppsatt tidsmål (har ej provat detta) så är jag rädd för att övertalningsförmågan kommer vinna förr eller senare och jag kommer börja dricka igen. Sedan om det är om en vecka eller ett halvår, det vet jag förstås inte.

Att bestämma sig för att aldrig mer dricka känns också vanskligt, då blir ju fallet desto högre när (känns fel att skriva "om") jag väl trillar dit igen. Är rädd att jag då tänker "Jaha, misslyckades med detta också, då kan jag lika gärna ge upp och supa ihjäl mig".

Men jag tror jag kör på med sikte bortom årsskiftet, så får jag försöka glömma bort det där med ett visst datum, bara vara nykter varje dag som kommer. Försöka "mörka" för mitt undermedvetna så gott det går, lura tillbaks helt enkelt. Hade dock behövt ett bra varningssystem och ett protokoll att följa. Typ: "tanke/handling x eller y tyder på att du håller på att lura dig själv till att supa, gå genast ut på en långpromenad, läs denna text"
Kan det vara något att skriva kanske? Eller är det lönlöst.
Senast redigerad av ladicius 2022-11-01 kl. 20:22.
Citera
2022-11-01, 21:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LustigaKurre
Det var trist att höra

Hur länge har du kämpat med spriten?
Senast redigerad av ladicius 2022-11-01 kl. 22:06.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in