Citat:
Ursprungligen postat av
Kvalitetssnus
Vet precis vad du menar, försök att minnas dina värsta konsekvenser av alkholen när stegen börjar styra mot närmaste öl, det hjälpte i alla fall mig ibland.
Men uppenbarligen inte nog.

Ja ska påminna mig om det oftare, känns som man börjat glömma bort det negativa nu. Tack, mycket bra idé!
Citat:
Ursprungligen postat av
Moparornocar
Tänk inte onödigt mycket på så långt fram i tiden. Det viktiga händer just idag, att inte ta den första supen.
Vad jag menar är att jag fortfarande -trots lite längre nykterhet- egentligen fortfarande tar det en dag i taget. Det känns enklast så. Inte så att jag tar ett direkt beslut dagligen längre men jag vet att oavsett vad som än händer och vad jag än känner idag, så ska jag inte dricka alkohol eller peta i mig någon annan drog heller.
Blir det en riktig skitdag går det ju alltid att dra täcket över huvudet och faktiskt vakna upp nykter dagen efter det.
Tack för svaret. Ja det kanske är en bra metod, är bara så orolig att tänka fel här.
Om jag sätter ett mål (som jag gjorde för ett tag sedan, att vara nykter till 2 veckor efter nyår) så är risken att jag då belönar mig med en fylla när tidsfristen är slut. Inget löfte till mig själv hindrar mig från det. Känns också märkligt att flytta målstolpen nu innan jag nått fram.
Om jag kör utan uppsatt tidsmål (har ej provat detta) så är jag rädd för att övertalningsförmågan kommer vinna förr eller senare och jag kommer börja dricka igen. Sedan om det är om en vecka eller ett halvår, det vet jag förstås inte.
Att bestämma sig för att aldrig mer dricka känns också vanskligt, då blir ju fallet desto högre när (känns fel att skriva "om") jag väl trillar dit igen. Är rädd att jag då tänker "Jaha, misslyckades med detta också, då kan jag lika gärna ge upp och supa ihjäl mig".
Men jag tror jag kör på med sikte bortom årsskiftet, så får jag försöka glömma bort det där med ett visst datum, bara vara nykter varje dag som kommer. Försöka "mörka" för mitt undermedvetna så gott det går, lura tillbaks helt enkelt. Hade dock behövt ett bra varningssystem och ett protokoll att följa. Typ: "tanke/handling x eller y tyder på att du håller på att lura dig själv till att supa, gå genast ut på en långpromenad, läs denna text"
Kan det vara något att skriva kanske? Eller är det lönlöst.