2022-11-20, 17:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av forumuser
Idag ska jag dricka mitt sista vin, sen planerar jag att ta ett längre uppehåll.

Fyller 32 om 3 månader och jag planerar att lägga ner alkoholen helt när jag fyller. Kanske tar ett nyktert år tills 33. Bort med tjacket också. Och inget annat heller. Festen är slut.
Det var ett bra beslut! Ett års nykterhet gör nog susen för kropp och själ

Citat:
Ursprungligen postat av MrSwagger
Nån mer som firar 20 år som alkis I år?
Har bara ca 10 år till som jag måste stå ut med sen kommer äntligen friheten, längtar!
Med friheten, menar du graven då?
Citera
2022-11-20, 17:34
Medlem
forumusers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ladicius

Jodå, nu ändrar skeppet riktning mot ljusare horisonter.
Citera
2022-11-20, 18:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av forumuser
Jodå, nu ändrar skeppet riktning mot ljusare horisonter.
Det går fort. Inom 2 veckor så har vinden vänt. Det gäller bara att skota rätt och inte kryssa i onödan.
Citera
2022-11-20, 18:30
Medlem

Det är hemskt hur jävla dåligt man mår.
Det känns som att man vilken sekund ska trilla ihop när som helst, känns konstigt i benen/ostadigt pga vitaminbrister, svettig/fryser, dimmig syn, illamående, och man försöker verkligen lugna ner sig, men det går inte….
Alla nätter man legat helt vaken, man känner att kroppen är på helspänn och det verkligen inte går att slappna av.
Tack gode gud har jag sluppit Kramper/dille i alla fall.
Kanske för att jag när jag ska bli nykter, alltid trappar ner 2-3 dagar, vad vet jag.

Nej det är ett fullständigt gift för oss som inte kan hantera det och missbrukar det ofta.

Jag har iaf dragit ner, så istället för 2 plattor öl varje vecka dvs 8 i månaden, och säkert mer ibland, till 1 platta i månaden. Jag är nöjd men den lilla förbättringen. Tänker ge det en chans om det funkar, eller om jag återgår till tidigare ”dricka varje dag”, då får det bli helt vitt för alltid.
Men än så länge funkar det. Men jag tänker på det varje dag att idag ska jag inte dricka, och tänker på hur dålig jag varit ibland, och bara det hjälper än så länge.
Citera
2022-11-20, 20:18
Medlem
MrSwaggers avatar
Citat:

Med friheten, menar du graven då?
Japp! Idag har det blivit 18 folköl, fan va jag hatar söndagar. O jag skulle lätt kunna sänka 6 till.. Men orkar inte gå ut igen, snart är det natt o jag kan ta mina mediciner o sova 12h hoppas jag.
Citera
2022-11-20, 20:29
Medlem
Citat:
Japp! Idag har det blivit 18 folköl, fan va jag hatar söndagar. O jag skulle lätt kunna sänka 6 till.. Men orkar inte gå ut igen, snart är det natt o jag kan ta mina mediciner o sova 12h hoppas jag.
Usch då det var trist att höra. Får man fråga vad som gör att du känner så? Antar att du inte ska upp imorgon och jobba (?), skönt det i alla fall. Men du vill lägga ner och dricka eller?

Ska också ta mina mediciner strax och försöka sova, klockan 5 ringer väckarklockan.
Citera
2022-11-20, 20:32
Medlem
MrSwaggers avatar
Citat:
Usch då det var trist att höra. Får man fråga vad som gör att du känner så? Antar att du inte ska upp imorgon och jobba (?), skönt det i alla fall. Men du vill lägga ner och dricka eller?

Ska också ta mina mediciner strax och försöka sova, klockan 5 ringer väckarklockan.
Nja har bara gett upp livet helt antar jag. På alla sätt o vis. Nej jag slipper gå upp tidigt att jobba imorgon då jag är mellan arbeten...
Sov gott sen o ha en bra måndag o vecka.
Citera
2022-11-20, 20:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av D-Block
Det är hemskt hur jävla dåligt man mår.
Det känns som att man vilken sekund ska trilla ihop när som helst, känns konstigt i benen/ostadigt pga vitaminbrister, svettig/fryser, dimmig syn, illamående, och man försöker verkligen lugna ner sig, men det går inte….
Alla nätter man legat helt vaken, man känner att kroppen är på helspänn och det verkligen inte går att slappna av.
Tack gode gud har jag sluppit Kramper/dille i alla fall.
Kanske för att jag när jag ska bli nykter, alltid trappar ner 2-3 dagar, vad vet jag.

Nej det är ett fullständigt gift för oss som inte kan hantera det och missbrukar det ofta.

Jag har iaf dragit ner, så istället för 2 plattor öl varje vecka dvs 8 i månaden, och säkert mer ibland, till 1 platta i månaden. Jag är nöjd men den lilla förbättringen. Tänker ge det en chans om det funkar, eller om jag återgår till tidigare ”dricka varje dag”, då får det bli helt vitt för alltid.
Men än så länge funkar det. Men jag tänker på det varje dag att idag ska jag inte dricka, och tänker på hur dålig jag varit ibland, och bara det hjälper än så länge.
Ja för sjutton, för din fysiska hälsa lär det göra en enorm skillnad mellan de två mängderna!

Men du har rätt, det är verkligen ett gift.
Jag slutade helt med alkoholen så fysiskt sett är jag fri nu, men fri blir man fan aldrig i tankarna.
Citera
2022-11-20, 20:59
Medlem
Citat:
Nja har bara gett upp livet helt antar jag. På alla sätt o vis. Nej jag slipper gå upp tidigt att jobba imorgon då jag är mellan arbeten...
Sov gott sen o ha en bra måndag o vecka.
Fan det var inte roligt att höra.

Jag vet hur jag skulle tänka, om jag vore i din sits just nu, om följande text, men jag skriver det i alla fall:

Det är nog mycket alkoholen som gör att du mår som du gör just nu, och att du inte ser någon framtid. Precis så gick mina tankar också oräkneliga söndagskvällar. Utan alkohol i kroppen så börjar man långsamt se annorlunda på saker och ting, se vägar framåt. Kan bara varmt rekommendera dig att söka hjälp hos vården, berätta om alkoholen och be om att få prata med en läkare (så de kan kolla dina kroppsliga värden). Berätta hur du mår psykiskt, de kan även erbjuda att få prata med en psykolog. Ingen av oss super ju för skojs skull, utan för att vi mår dåligt. Och det finns hjälp även om man tyvärr får slåss för den ibland.

Tack! Hoppas du också får en bra vecka och kämpa på!
Citera
2022-11-21, 21:04
Medlem
Ska dela efter den långa resan mot nykterhet.

Jag började dricka nät jag var i Polen 2008 varje dag 2 veckor då de sålde starköl i mataffären.
Då satte eländet igång hemma sen. Köpte folköl 3.5 o spelade PC spel. Hade ett barn på gång oxå.

Det blev bara värre och värre och precis innan skilsmässan 2012 var jag skakig och hade abstinens. Åkte till min mamma då och sov där i 5 dagar helt utan alkohol och fick delerium tremens så fruktansvärt värre än 100 mardrömmar.

Vi flyttade isär och jag skaffade en lägenhet och drack nu ca 10 till 12 öl varje dag 7 dagar i veckan. Jag blev tillslut så dålig och det var 2015 och 2016. Jag inte kunde gå på möten på jobbet då hela kroppen låste sig och det kändes som ja skulle få spasmer. Fick alltid skylla på något. Drack 3 öl innan jobbet. 1 öl på första rasten 3 öl på lunchen. Sen hem o drack 16 öl. Varje dag då det hade eskalerat nu till år 2016. Mådde fruktansvärt och hade gått i i ett förhållande där extrem svartsjuka förekom utan orsak. Borderline är hon o adhd.

Iallafall så år 2016 gick jag till min chef och sa att jag är alkoholist. Han blev chockad och hjälpte till direkt. Företaget erbjöd hjälp som jag tog.
Mina värden var så dåliga att jag skulle vara död sa min KBT handläggare efter provtagningen. Värsta hon sett på 20 år sa hon. Lever värdena va åt skogen bukspottkörteln o allt.

Jag tappade ner tog randomiserade prover och tog mig återfall och fick skriftlig varning av Företaget.
Tre återfall tog jag på provtagning. Sen nykter sedan 2018.

När allt var klart o jag varit nykter i 1.5 år mådde jag piss fast alla på AA mötet sa att jag skulle må bra.
Skrev ett eget brev till psykiatrin i en större stad och de tog in mig direkt. Hon kände igen mitt namn då jag varit inlagd på psykiatrin 1 vecka och åkt in på avgiftning osv. Jag lämnade kiss provtagningen där varje vecka och de hade utredning på mig 1 ett år som jag accepterade.

Detta blev klar 2020 o h det visar att jag är autistisk o tack vare dom hade jag nu svaret på allt. Varför jag drack o mådde piss.
Neurologiska psykiatrin hjälpte mig med hela hjärtat och det är tack vare dom jag mår bättre idag. Inte bra men bättre
Jag har ju svaret på allt.

Det var en lång resa till nykterhet. En riktig kämpig resa att själv gå till botten med sig själv. Lyssna på andra med samma problem på AA möten. Få verktyg att hantera abstinens och om man skulle ta återfall. Ingen dömer där.

Hoppas att detta kanske hjälper någon med samma problem.
Jag tycker synd om tidigare personer med samma alkohol problem som jag med möten ekonomi skakningar abstinens.
Det är en riktig hemsk sjukdom. Man måste göra jobbet själv men såklart med stöd av jobbet psykiatrin eller Neurologiska psykiatrin AA möte KBT kurator osv.

Ber om ursäkt om jag skriver lite dåligt men det beror på min diagnos.
Citera
2022-11-21, 21:05
Medlem
Hur hanterar ni meningslös känslan?

När man inte längre kan se fram emot bira på fredagen?
Citera
2022-11-21, 21:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fallingagain
Ska dela efter den långa resan mot nykterhet.

Jag började dricka nät jag var i Polen 2008 varje dag 2 veckor då de sålde starköl i mataffären.
Då satte eländet igång hemma sen. Köpte folköl 3.5 o spelade PC spel. Hade ett barn på gång oxå.

Det blev bara värre och värre och precis innan skilsmässan 2012 var jag skakig och hade abstinens. Åkte till min mamma då och sov där i 5 dagar helt utan alkohol och fick delerium tremens så fruktansvärt värre än 100 mardrömmar.

Vi flyttade isär och jag skaffade en lägenhet och drack nu ca 10 till 12 öl varje dag 7 dagar i veckan. Jag blev tillslut så dålig och det var 2015 och 2016. Jag inte kunde gå på möten på jobbet då hela kroppen låste sig och det kändes som ja skulle få spasmer. Fick alltid skylla på något. Drack 3 öl innan jobbet. 1 öl på första rasten 3 öl på lunchen. Sen hem o drack 16 öl. Varje dag då det hade eskalerat nu till år 2016. Mådde fruktansvärt och hade gått i i ett förhållande där extrem svartsjuka förekom utan orsak. Borderline är hon o adhd.

Iallafall så år 2016 gick jag till min chef och sa att jag är alkoholist. Han blev chockad och hjälpte till direkt. Företaget erbjöd hjälp som jag tog.
Mina värden var så dåliga att jag skulle vara död sa min KBT handläggare efter provtagningen. Värsta hon sett på 20 år sa hon. Lever värdena va åt skogen bukspottkörteln o allt.

Jag tappade ner tog randomiserade prover och tog mig återfall och fick skriftlig varning av Företaget.
Tre återfall tog jag på provtagning. Sen nykter sedan 2018.

När allt var klart o jag varit nykter i 1.5 år mådde jag piss fast alla på AA mötet sa att jag skulle må bra.
Skrev ett eget brev till psykiatrin i en större stad och de tog in mig direkt. Hon kände igen mitt namn då jag varit inlagd på psykiatrin 1 vecka och åkt in på avgiftning osv. Jag lämnade kiss provtagningen där varje vecka och de hade utredning på mig 1 ett år som jag accepterade.

Detta blev klar 2020 o h det visar att jag är autistisk o tack vare dom hade jag nu svaret på allt. Varför jag drack o mådde piss.
Neurologiska psykiatrin hjälpte mig med hela hjärtat och det är tack vare dom jag mår bättre idag. Inte bra men bättre
Jag har ju svaret på allt.

Det var en lång resa till nykterhet. En riktig kämpig resa att själv gå till botten med sig själv. Lyssna på andra med samma problem på AA möten. Få verktyg att hantera abstinens och om man skulle ta återfall. Ingen dömer där.

Hoppas att detta kanske hjälper någon med samma problem.
Jag tycker synd om tidigare personer med samma alkohol problem som jag med möten ekonomi skakningar abstinens.
Det är en riktig hemsk sjukdom. Man måste göra jobbet själv men såklart med stöd av jobbet psykiatrin eller Neurologiska psykiatrin AA möte KBT kurator osv.

Ber om ursäkt om jag skriver lite dåligt men det beror på min diagnos.

Fy fan. Antar du drack mer än 2 veckor innan du fick delirium?
Ohyggliga mängder med 16 öl varje dag, och dricka före och under jobbet.
Men förbannat starkt av dig att våga gå till chefen för hjälp!
Visste inte att man kunde ta prover och se statusen på bukspottkörtel, trodde den antingen bara kunde bli inflammerad eller var ok….
Jag hoppas iaf för din skull att lever och bukspottkörtel värdena har blivit bättre med lite nykterhet, och att det inte ballat ut totalt med lever svikt/gulsot eller vad det nu heter.
Starkt av dig!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in