Citat:
Ursprungligen postat av
dtssvejk
Det glädjer mig. Hur går det för dig?
Jag själv börjar närma mig en månad nu och känner mig skapligt nöjd med det. Det slog mig i dagarna att mitt missbruk så smått började för 10 år sedan (tid i beroende lär uppfattas dubbelt så fort som i nykterhet...) Jag har varit i den situationen jag är i nu många gånger tidigare. Den här gången försöker jag att fokusera på att bara göra allt annat än att dricka, eller sådant som får mig att associera till drickande och drogande. Jag skippar t.o.m AA-möten, även om de många gånger fyllde mig med avsmak inför min livsstil genom deltagarnas historier så hamnade tankarna på flaskan långt fram-- och den sjuka hjärnan gjorde snart att avsmaken blev till sug bara för att jag hört folk prata om saken ö.h.t. Jag vet inte alls om det är rätt väg att gå men så resonerar jag hittills.
Jag har tacksamt nog en hobby som jag kan ägna bortåt sex timmar om dagen åt. Jag äter mer regelbundet än någonsin, tränar, promenerar. Social kontakt saknar jag ungefär lika mycket nu som i missbruket men jag träffar i alla fall folk på min arbetsplats. Det känns sällan riktigt bra men jag nöjer mig med att inte må uselt.
Jag är tyvärr aktiv men brottas med arbetsgivare för att få stöd där. De säger att de behöver underlag för att bedöma vilken hjälp de ska betala för men kan inte svara på vad för slags underlag de behöver så jag är frustrerad. Jag ska klippa drickandet ändå och har en deadline för detta men det är inte lättare när man ber om hjälp och inte får det. De är ju skyldiga enligt lag att hjälpa en men det känns inte som att de bryr sig så mycket så länge jag kommer till jobbet. Jag antydde att det inte är säkert att jag är nykter när jag kommer på morgonen och då började de prata om att jag kan få blåsa på morgonen, istället för att svara på vilken behandling de kan hjälpa mig med.
Jag sa att jag försöker trappa ner själv och "bara" dricka fyra starköl t.ex. "Har du provat att inte dricka något alls?" var svaret jag fick, med ett drygt leende. Som att jag är dum i huvudet och inte kommit på att det vore bäst att inte dricka. Uppenbart att de helt saknar förståelse för hur alkoholism fungerar och de har inga som helst rutiner för det. Det är verkligen som att de inte vet någonting om någonting. Helt handfallna. Känner att jag vill sjukskriva mig i protest eller komma uppenbart berusad till jobbet så de måste agera.
Känner igen det med att undvika möten. Mer än en gång har jag gått betydligt mer sugen från ett möte än jag varit innan. Köpt öl direkt efter vissa möten där jag bara blivit förbannad på korkade delningar eller så. Livet i övrigt kan gå ganska bra men på mötet pratas det drickande och även missbruksberättelser kan skapa sug hos mig.
Hoppas du får en fortsatt stabil nykterhet.