2021-09-25, 16:05
Medlem
theshades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dtssvejk
Imorgon har det gått två veckor --herregud, bara två veckor har passerat. Jag tror det brukar vara enklare för mig då jag inte helhjärtat, som nu, försökt bli kvitt lasten.
Det vakna sinnet upplever tiden som den är, outhärdlig. Nja, inte bara så. Min verkligheten så här tidigt i nykterheten innebär att ena dagen är helvetet medan den andra passerar smärtfritt, men helvetet brukar ju vara mer minnesvärt. Ändå så väldigt enkelt att glömma den där molande sorgen i missbruket som endast går att hantera med tankar på eftermiddagens första burk.

Jag har köpt gymkort som ska börja användas i veckan, hittills har jag promenerat flera gånger om dagen för att skingra suget.

Det som stör mig mest just nu är min flykt till infantila dagdrömmar. Jag kan spendera timmar med att drömma om en annan verklighet. Det gör mig bara ont.

Framåt.

Ett fint inlägg som skapar eftertanke hos mig. Tack.
Citera
2021-09-26, 07:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HotPopcorn

Det jag måste få bukt med är mitt onödiga drickande när jag skaffar alkohol för att koppla av på kvällarna då och då, eller rensa hjärnan. Det har stått för 95% av mitt alkoholintag.

Det har gått rätt bra på sistone vågar jag nog säga. Kollade min kontohistorik, och senaste 5 veckorna har jag bara varit på systembolaget en gång (jag köpte hem och drack en fredag, otroligt dumt). Tidigare har det varit en gång i veckan, minst, och då har jag köpt tillräckligt för 1-2 kvällar.

Bra så. Det går att bestämma sig, för en del. Sedan undvika situationer eller skapa situationer där man kan dricka. Om man inte har skiten hemma så kan man inte dricka upp det. Belöningstänket kring alkoholen tror jag är en tankefälla. Jag förtjänar nu ett glas vin som blir två tre etc glas. Nu har jag stressat idag och måste varva ned …ikväll igen eller med några öl, varje dag ... om man är trött och stressad är det bättre att gå lägga sig. De flesta ligger inte i bingen och dricker vin öl en drink. Alkoholen skapar stress!
Citera
2021-09-26, 11:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av theshade

Det glädjer mig. Hur går det för dig?

Jag själv börjar närma mig en månad nu och känner mig skapligt nöjd med det. Det slog mig i dagarna att mitt missbruk så smått började för 10 år sedan (tid i beroende lär uppfattas dubbelt så fort som i nykterhet...) Jag har varit i den situationen jag är i nu många gånger tidigare. Den här gången försöker jag att fokusera på att bara göra allt annat än att dricka, eller sådant som får mig att associera till drickande och drogande. Jag skippar t.o.m AA-möten, även om de många gånger fyllde mig med avsmak inför min livsstil genom deltagarnas historier så hamnade tankarna på flaskan långt fram-- och den sjuka hjärnan gjorde snart att avsmaken blev till sug bara för att jag hört folk prata om saken ö.h.t. Jag vet inte alls om det är rätt väg att gå men så resonerar jag hittills.
Jag har tacksamt nog en hobby som jag kan ägna bortåt sex timmar om dagen åt. Jag äter mer regelbundet än någonsin, tränar, promenerar. Social kontakt saknar jag ungefär lika mycket nu som i missbruket men jag träffar i alla fall folk på min arbetsplats. Det känns sällan riktigt bra men jag nöjer mig med att inte må uselt.
Senast redigerad av dtssvejk 2021-09-26 kl. 11:19.
Citera
2021-09-26, 19:58
Medlem
Lonlines avatar
Citat:

Jag själv börjar närma mig en månad nu och känner mig skapligt nöjd med det. Det slog mig i dagarna att mitt missbruk så smått började för 10 år sedan (tid i beroende lär uppfattas dubbelt så fort som i nykterhet...) Jag har varit i den situationen jag är i nu många gånger tidigare. Den här gången försöker jag att fokusera på att bara göra allt annat än att dricka, eller sådant som får mig att associera till drickande och drogande. Jag skippar t.o.m AA-möten, även om de många gånger fyllde mig med avsmak inför min livsstil genom deltagarnas historier så hamnade tankarna på flaskan långt fram-- och den sjuka hjärnan gjorde snart att avsmaken blev till sug bara för att jag hört folk prata om saken ö.h.t. Jag vet inte alls om det är rätt väg att gå men så resonerar jag hittills.
Jag har tacksamt nog en hobby som jag kan ägna bortåt sex timmar om dagen åt. Jag äter mer regelbundet än någonsin, tränar, promenerar. Social kontakt saknar jag ungefär lika mycket nu som i missbruket men jag träffar i alla fall folk på min arbetsplats. Det känns sällan riktigt bra men jag nöjer mig med att inte må uselt.
Sånt här är härligt att läsa. Har själv bestämt mig för att bli nykter. Har samlat på mig 60 dagar utan alkohol 😊
Citera
2021-10-01, 09:49
Medlem
Citat:

Bra så, håll ut. Ditt helvete som du upplever nu är grundat och byggt på din alkoholism. Så är det iallafall för mig. Så olkholen hjälper inte ett själva dugg. Tvärtom. Verklighetsflykt med dagdrömmar. Om det är negativt hitt på nåt så du slutar, fysisk aktivitet som kräver uppmärksamhet gör att det är svårt att fantisera samtidigt
Citera
2021-10-02, 01:17
Medlem
TanyaDegurechaffs avatar
Druckit rejält idag för första gången på fem veckor men känner fortfarande att Campral hjälper. Känner inte samma eufori nu när jag väl super vilket ändå känns väldigt bra.

Ångrar för tillfället inte att jag fått återfall men tror inte jag kommer dricka på ett bra tag, det är helt enkelt inte värt konsekvenserna. Det nyktra livet kommer att fortsätta imorgon, vi får se hur det känns då.

Önskar det bästa för alla ni andra som kämpar mot alkoholen.
Citera
2021-10-02, 06:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lifewringer
53 dagar idag som nykter, hur går det för er andra?
Jag hade ett ”återfall”. Skulle träffa en kompis och som ville gå till en pub. Kunde inte låta bli ölen. Fem sex stora under hela kvällen. Och ett kort möte blev en hel utekväll. Men jag är fortfarande nykter dvs ser mig som det sedan en månad tillbaka! Ska inte ha dåligt samvetet för ”återfall”. Ska bara lära mig att undvika sådan tillfällen där vänner vill dricka. Och det är svårt får alla mina vänner gillar att dricka. Glad för att jag inte köpt något på systemet under denna tid. Sprang dit flera gånger i veckan tidigare. Sparar fyra - femtusen kr per månad nu.
Citera
2021-10-02, 12:20
Medlem
theshades avatar
Citat:

Jag är tyvärr aktiv men brottas med arbetsgivare för att få stöd där. De säger att de behöver underlag för att bedöma vilken hjälp de ska betala för men kan inte svara på vad för slags underlag de behöver så jag är frustrerad. Jag ska klippa drickandet ändå och har en deadline för detta men det är inte lättare när man ber om hjälp och inte får det. De är ju skyldiga enligt lag att hjälpa en men det känns inte som att de bryr sig så mycket så länge jag kommer till jobbet. Jag antydde att det inte är säkert att jag är nykter när jag kommer på morgonen och då började de prata om att jag kan få blåsa på morgonen, istället för att svara på vilken behandling de kan hjälpa mig med.

Jag sa att jag försöker trappa ner själv och "bara" dricka fyra starköl t.ex. "Har du provat att inte dricka något alls?" var svaret jag fick, med ett drygt leende. Som att jag är dum i huvudet och inte kommit på att det vore bäst att inte dricka. Uppenbart att de helt saknar förståelse för hur alkoholism fungerar och de har inga som helst rutiner för det. Det är verkligen som att de inte vet någonting om någonting. Helt handfallna. Känner att jag vill sjukskriva mig i protest eller komma uppenbart berusad till jobbet så de måste agera.

Känner igen det med att undvika möten. Mer än en gång har jag gått betydligt mer sugen från ett möte än jag varit innan. Köpt öl direkt efter vissa möten där jag bara blivit förbannad på korkade delningar eller så. Livet i övrigt kan gå ganska bra men på mötet pratas det drickande och även missbruksberättelser kan skapa sug hos mig.

Hoppas du får en fortsatt stabil nykterhet.
Citera
2021-10-03, 17:00
Medlem
Citat:
Jag är tyvärr aktiv men brottas med arbetsgivare för att få stöd där. De säger att de behöver underlag för att bedöma vilken hjälp de ska betala för men kan inte svara på vad för slags underlag de behöver så jag är frustrerad. Jag ska klippa drickandet ändå och har en deadline för detta men det är inte lättare när man ber om hjälp och inte får det. De är ju skyldiga enligt lag att hjälpa en men det känns inte som att de bryr sig så mycket så länge jag kommer till jobbet. Jag antydde att det inte är säkert att jag är nykter när jag kommer på morgonen och då började de prata om att jag kan få blåsa på morgonen, istället för att svara på vilken behandling de kan hjälpa mig med.

Jag sa att jag försöker trappa ner själv och "bara" dricka fyra starköl t.ex. "Har du provat att inte dricka något alls?" var svaret jag fick, med ett drygt leende. Som att jag är dum i huvudet och inte kommit på att det vore bäst att inte dricka. Uppenbart att de helt saknar förståelse för hur alkoholism fungerar och de har inga som helst rutiner för det. Det är verkligen som att de inte vet någonting om någonting. Helt handfallna. Känner att jag vill sjukskriva mig i protest eller komma uppenbart berusad till jobbet så de måste agera.

Känner igen det med att undvika möten. Mer än en gång har jag gått betydligt mer sugen från ett möte än jag varit innan. Köpt öl direkt efter vissa möten där jag bara blivit förbannad på korkade delningar eller så. Livet i övrigt kan gå ganska bra men på mötet pratas det drickande och även missbruksberättelser kan skapa sug hos mig.

Du har sjukdomsinsikt. Och vill skita. Men verkar lägga stort ansvar på arbetsgivaren. Ja, de har ett ansvar men till sist ör det du som avgör om du vill eller vågar ta steget. Om arbetsgivaren är ogin varför söker du inte hjälp hos sjukvården?
Citera
2021-10-03, 22:17
Medlem
Citat:

Lool, så det är arbetsgivarens fel. Du har nog en bit kvar
Citera
2021-10-04, 01:13
Medlem
theshades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ingakrig
Du har sjukdomsinsikt. Och vill skita. Men verkar lägga stort ansvar på arbetsgivaren. Ja, de har ett ansvar men till sist ör det du som avgör om du vill eller vågar ta steget. Om arbetsgivaren är ogin varför söker du inte hjälp hos sjukvården?

Citat:
Ursprungligen postat av makaronen6767
Lool, så det är arbetsgivarens fel. Du har nog en bit kvar

Nej, det är inte arbetsgivaren som styr över mitt liv, min nykterhet eller mitt mående.

Jag säger bara att jag behöver behandling snarare än att fortsätta arbeta just nu. Jag behöver starta om. Jag kan sluta dricka själv, eller gå till sjukvården om det krävs men det hjälper ju inte om jag hamnar i samma rutiner igen efter en avgiftning. Om allt annat är likadant så lär mitt beteende bli likadant. Jag har avgiftats ett dussin gånger och då var jag arbetslös. Nu har jag arbete och vill ha stöd av arbetsgivaren. Det gör mig inte till ett självömkande mähä. Jag kan bara inte avgifta mig och bli frisk utan hjälp från arbetsgivaren. Jag kan avgifta mig själv men det löser liksom inte grundproblemet.

Det är lätt när man sitter på en hög häst som ni gör men sparka inte nedåt.
Senast redigerad av theshade 2021-10-04 kl. 01:20.
Citera
2021-10-04, 04:38
Medlem
Nä det är inte arbetsgivaren som styr ditt liv. Det är alkoholen. När jag läser din post så får jag intrycket att du absolut måste ha hjälp av just arbetsgivaren men de är dumma så pga en oförstående omvärld så är jag tvungen att fortsätta. Alkoholisten i dig kommer ha flera anledningar och orsaker varför du måste fortsätta dricka. Du vill sluta. Och vill ha hjälp. Gå till sjukvården.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in