2025-06-22, 00:55
Medlem
Bbobis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av upplaenningen
Tänk bara på vad en flaska kostar så väljer du direkt att aldrig mer vilja dricka en droppe.

En alkis säger varje dag att han tänker sluta imorgon och då gör det inget om han spenderar lite extra på sprit "en sista gång".

Själv bor jag utomlands och när jag är i Sverige vare sig röker eller dricker jag då det är alldeles för dyrt. Där jag bor kan jag dricka 10 öl om dagen för runt 40 kr och då är det enklare
Citera
2025-06-22, 00:56
Medlem
Aakkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dimak
Hej alla

Tog ett PLANERAT återfall på nationaldagen och denna helg , ångrade inte detta och jag dricker enbart helger.

Men dags igen att gå nykter men blir svårt på midsommar så funderar på att ta nästa helg också men ändå inte. Kroppen mår ju sådär faktiskt, svettas något extremt också. De behöver en chafför på midsommar, täntke att man kunde ta den uppgiften =)

Hur gick det, vart du chaufför?
Citera
2025-06-24, 18:48
Medlem
Dimaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aakke
Hur gick det, vart du chaufför?
Nej men navigatör med enbart fyra öl och ett glas vin, men var in princip nykter där.
Dock inte rört något sen lördags.
Citera
2025-06-24, 19:06
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av RollonHomie
Bröt för cirka 20 år sedan med mitt blandmissbruk och har skött mig sedan dess. Alkoholen finns visserligen kvar men inte på någon missbrukarnivå. Jag tar ett sexpack folköl 2-3 gånger per år vid speciella tillfällen.

Har dock märkt en konstig sak, att efter varje gång jag druckit alkohol så blir jag rödflammig i ansiktet så fort jag kliar mig där. De röda flammorna sitter också kvar upp till 20-30 minuter. Besvären håller sig kvar i flera dagar efter jag senast drack, vågar knappt röra ansiktet eller överkroppen.

Jag frågar därför er som dricker mycket om ni har liknande problem och om det kan vara relaterat till alkoholen eller något annat. Jag själv misstänker att det är min kropp som reagerar på alkoholen, men eftersom jag inte missbrukar längre så tycker jag det vore konstigt.

Är i övrigt fri från sjukdomar, äter inga mediciner, tränar och äter hälsosamt.

Trodde alla visste att alkohol vidgar blodkärlen och när du kliar dig så blir blodkärlen extra retade:

Citat:
Huden
Alkohol gör att blodkärlen vidgas. Därför kan huden i ansiktet blir rödflammig. Alkohol kan också ge infektioner i huden. Eksem, psoriasis, akne, rosacea och andra hudsjukdomar kan bli sämre av alkohol.

https://www.1177.se/Stockholm/liv--h...en-av-alkohol/
Citera
2025-06-29, 14:02
Medlem
Dimaks avatar
Dags att börja om, krökat varje helg i juni efter att jag hade 1,5 månad vit månad.
Märkte igår att jag inte sa "JAG ÄR LEDIG" och njöt utan gick upp med huvudvärk och drack vatten och tog bort alla öl burkar , med huvudvärk från helvetet.

Märkt att jag har blivit tröttare på vardagar och inte alls lika pigg i kroppen som innan.
märkt också att det är fan inte så jävla kul att dricka såhär heller, musiken är lika bra nykter om inte bättre.
Dag 1 . Svettig röv och lite bakfull
Nu kör vi igen!
Citera
2025-07-01, 07:32
Medlem
PederBergmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cancertid
blablabla...

Jag kommer givetvis att uppdatera denna tråd och berätta hur det går osv.
/A

Så hur går det? Tycker inte du lever upp till ditt löfte att uppdatera.
Citera
2025-07-01, 15:13
Medlem
Försökt sluta av och till i 15 års tid nu. Man kan hitta postningar från mig i denna tråd flera år bak i tiden. Som ung söp och festade jag hårt på alkohol och gräs. På äldre dar (efter 30) så har alkoholen blivit en vardagsmedicin med kontrollerat intag…ett ambivalent hat-kärleks-förhållande.
Nu har jag varit nykter i drygt 2 veckor och jag märker en stor skillnad. (som jag alltid gör) Jag är gladare, piggare, tycker inte att allt är tråkigt, mindre irriterad på min omgivning osv. Mina perioder med uppehåll verkar ha blivit fler de senaste 4 åren, vilket jag sätter någon typ av hopp till. Att komma ur den här djävulsdansen innan den förstör för mycket skulle vara ett mirakel.
Citera
2025-07-01, 16:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av saddam77
Försökt sluta av och till i 15 års tid nu. Man kan hitta postningar från mig i denna tråd flera år bak i tiden. Som ung söp och festade jag hårt på alkohol och gräs. På äldre dar (efter 30) så har alkoholen blivit en vardagsmedicin med kontrollerat intag…ett ambivalent hat-kärleks-förhållande.
Nu har jag varit nykter i drygt 2 veckor och jag märker en stor skillnad. (som jag alltid gör) Jag är gladare, piggare, tycker inte att allt är tråkigt, mindre irriterad på min omgivning osv. Mina perioder med uppehåll verkar ha blivit fler de senaste 4 åren, vilket jag sätter någon typ av hopp till. Att komma ur den här djävulsdansen innan den förstör för mycket skulle vara ett mirakel.
Ja, men det är ju ändå framsteg! Hur känns suget nu då?

Kämpa på!
Citera
2025-07-02, 02:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ladicius
Ja, men det är ju ändå framsteg! Hur känns suget nu då?

Kämpa på!

Det är rätt så lugnt ändå. När jag är mitt i en period så tänker jag extremt mycket på alkohol och planerar saker utifrån när jag kan dricka, hur mycket jag kan dricka osv. Tankarna är givetvis blandade med en önskan om att inte dricka också. Det är ett jävla fokus på alkoholen helt enkelt. När jag varit vit i en vecka ca så mattas fixeringen av. Nu efter 2 veckor så känner jag mig ganska balanserad. Suget kommer stötvis och i vågor. Saknar känslan jag får efter att ha dragit i mig ett par 3 långburkar och sjunker ned i något kreativt jobbprojekt eller liknande. Men jag saknar inte känslan av att vara orkeslös och deppig morgonen efter.
Citera
2025-07-04, 17:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av saddam77
Det är rätt så lugnt ändå. När jag är mitt i en period så tänker jag extremt mycket på alkohol och planerar saker utifrån när jag kan dricka, hur mycket jag kan dricka osv. Tankarna är givetvis blandade med en önskan om att inte dricka också. Det är ett jävla fokus på alkoholen helt enkelt. När jag varit vit i en vecka ca så mattas fixeringen av. Nu efter 2 veckor så känner jag mig ganska balanserad. Suget kommer stötvis och i vågor. Saknar känslan jag får efter att ha dragit i mig ett par 3 långburkar och sjunker ned i något kreativt jobbprojekt eller liknande. Men jag saknar inte känslan av att vara orkeslös och deppig morgonen efter.
Ja, gud - all tid och tankekraft som gått åt till alkoholen. Förstår precis vad du menar.

Har varit nykter nu i 1.5 år (igen) och det är så skönt att slippa skiten. Det tar ju ungefär ett år skulle jag säga innan det verkligen släppt. Kreativiteten är äntligen tillbaka nu och jag läser böcker, filosoferar och startar projekt. Så den kommer tillbaka kreativiteten! Men det tar fan lång tid alltså.
Citera
2025-07-06, 06:54
Medlem
Härlig morgon, nykter morgon Semester!

Hoppas ni andra får en lika härlig morgon, bakfyllefri och klarhet i sinnet. Kämpa på!
Citera
2025-07-06, 15:29
Medlem
Dimaks avatar
Drack fredag och lördags, skäms som fan nu,svettas och är så fruktansvärt trött på detta, varför valde jag att åka till bolaget i torsdags? Usch för detta. Måste sluta tänka att poddar och öl tillhör.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in