Citat:
Ursprungligen postat av
Hallsakaeft
jo självklart hade jag riskintag av alkohol, kan uttryckte mig klantigt, viljan att förminska problemen blundar jag inte för egentligen.
de fåtal tillfällen jag minns som genuint trevliga och roliga då drack jag inte FÖR mycket. kan räknas på ena handens fingrar de tillfällena
Då kanske vi har mer gemensamt ändå. Jag hade väl samma problem som dig. Det blev alltför ofta att det blev för mycket.
Egentligen finns det väl bara att blicka framåt nu. Men på något sätt känner jag att, även om jag inte behöver det för att inte fortsätta dricka, det hjälper att diskutera med andra och tänka tillbaka på hur det var.
För en vecka sedan var jag på en bjudmiddag med jobbet. Väldigt god mat. De hade ett väldigt fint utbud av öl, men jag drack en sodavatten. Jag tänkte tanken att det hade varit gott med en öl till, speciellt som den var gratis. Men det var allt. Jag fick inget sug och ruminerade inte över det överhuvudtaget. Det var inte så att jag behövde använda någon viljestyrka där och då för att tacka nej till öl. Däremot har jag funderat på det lite i efterhand. Just det tillfället hade jag med stor sannolikhet klarat att hålla det till en öl, eller möjligen två under middagen och jag hade njutit av det mer än vattnet. Dock hade det inte varit värt det av andra skäl. Det hade sått ett frö, som det gjort tid så många gånger tidigare. Jag lyckades begränsa drickandet så jag kan göra det igen. Och kanske hade jag lyckats en eller två gånger till. Men oundvikligen hade det spårat ur igen. Att avstå helt är väldigt enkelt däremot. Speciellt i jämförelse.