Citat:
Ursprungligen postat av
Pappa66
Jag hoppas verkligen att du träffar en bra läkare som lyssnar på dej och som har god kunskap och förståelse för beroenden, inte någon j-la hoppetossa som tycker att du ska sluta bums och ta dej i kragen, sådan kan man vara utan.
Tänk på en sak, man kan inte bli nykter och frisk på en gång, det tar tid, om du är som jag (otålig och vill ha snabba resultat) så får du verkligen en livs levande lektion i tålamod och ödmjukhet. Att du går till en läkare är ett första steg, sedan får du ta nästa, och nästa osv. Du måste LÄRA dej att leva nykter, ungefär som att lära sej ett nytt språk, det tar tid och man måste kämpa, inte ge upp, våga lita på andra och våga ta hjälp. Det krävs mycket mod och det tror jag du har innerst inne. Jag håller på dej, skriv hur det gick och hur du mår.
Är nu hemma igen efter läkarbesöket. Det var ett helvete att ta sig dit i mitt tillstånd, men hade med mig en vattenflaska med någon deciliter rom i, om jag inte skulle klara det. Lyckades hålla mig utan att dricka något, men det var en trygghet att känna flaskan där, gömd i ärmen på jackan, ifall jag skulle behöva den.
Hade som sagt tänkt att berätta sanningen, hade ganska så mycket jag ville berätta, och hade gått igenom hela scenariot i huvudet innan jag gick dit. Men det visade sig att när jag väl satt där, så kunde jag knappt prata alls. Men läkaren var duktig, han skötte samtalet och jag klarade som bäst att svara med "ja" eller "nej".
Han ville lägga akut fokus på att jag ska nyktra till lite, innan vi diskuterar psykolog och långtids behandling. Fick 50x 10mg Vival (stesolid) för att klara mig tills nästa träff, med 3x som daglig dos. Ska få Imovane också, för sömnen, men han ville inte skriva ut det innan jag varit nykter en stund.
Fick även Cipralex, 10mg, men jag ska inte börja med dom innan jag känner att jag har ork med insättningssymtom.
Observera att jag inte frågade efter någon medicin alls, klarade inte mer än att bara nicka och som mest svara ja eller ok.
Jag vet att det är lite som att byta ett beroende mot ett annat, men klarar jag mig bara till nästa möte så tror jag att jag har mera ork för att diskutera behandling mer långsiktigt. Det känns som att det kanske finns ett litet ljus i slutet av tunneln.