2015-06-17, 10:51
Medlem
Synatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pappa66
Jag är en 1:a men vägrade acceptera det i 30 år tills jag slog i botten och insåg att det var nykterhet eller en kista som låg framför mej. Nu har jag med AA:s hjälp 9 månaders nykterhet, längsta jag varit nykter sedan jag var 14-15 år!
Oj fan va bra jobbat verkligen!!! stooort gratttis, stanna på rätt väg daddy

Mvh
Citera
2015-06-20, 23:56
Medlem
Hej alla! Det här inlägget har jag tänkt skriva väldigt länge men det har inte blivit av.
Jag började läsa här för ungefär ett år sedan när avgrunden inte kändes allt för långt bort. Sedan dess har det stadigt blivit bättre. Nu har jag snart varit nykter i ett år efter ungefär 20 års bruk och missbruk och vill tacka alla i tråden. Tack för att ni har delat med er och stöttat varandra! Ett speciellt tack till Mopar!
Jag tänkte skriva lite mer en annan dag om hur resan har sett ut men jag ville bara ge er ett stort tack!
❤️❤️❤️
Citera
2015-06-22, 10:20
Medlem
Har börjat inse att jag måste sluts dricka. Dricker inte jätteofta, ungefär en eller två gånger i veckan, men slutar alltid med minnesluckor. Nu på senare tiden har det blivit värre då jag bland annat blivit lobad, blivit upphittad av polisen i en snödriva och hemkörd och lyckats fucka upp det helt med tjejen jag är kär i.

Men undrar vad ni som har slutat att dricka ersatte det med? Problemet i min umgängeskrets är att alla dricker konstant. Ser mycket på fotboll och där är ju ölen ett naturligt inslag. Annars är det väl mest krogen som gäller och även där har ju alkoholen sin självklara plats. Vill inte sitta hemma själv varje helg bara för att jag slutat dricka, och dessutom här jag alltid varit livrädd att missa nåt när jag är hemma, även fast man vet att det inte kommer hända nåt speciellt den här helgen heller.

Har väl funderat på om träning kanske kan vara nåt, men vet inte riktigt.
Citera
2015-06-22, 13:33
Medlem
Moparornocars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blundsaft
Hej alla! Det här inlägget har jag tänkt skriva väldigt länge men det har inte blivit av.
Jag började läsa här för ungefär ett år sedan när avgrunden inte kändes allt för långt bort. Sedan dess har det stadigt blivit bättre. Nu har jag snart varit nykter i ett år efter ungefär 20 års bruk och missbruk och vill tacka alla i tråden. Tack för att ni har delat med er och stöttat varandra! Ett speciellt tack till Mopar!
Jag tänkte skriva lite mer en annan dag om hur resan har sett ut men jag ville bara ge er ett stort tack!
❤️❤️❤️

Starkt jobbat och grymt kul att läsa. Välkommen till livet min vän.

Citat:
Ursprungligen postat av mojojojojojo
Har börjat inse att jag måste sluts dricka. Dricker inte jätteofta, ungefär en eller två gånger i veckan, men slutar alltid med minnesluckor. Nu på senare tiden har det blivit värre då jag bland annat blivit lobad, blivit upphittad av polisen i en snödriva och hemkörd och lyckats fucka upp det helt med tjejen jag är kär i.

Men undrar vad ni som har slutat att dricka ersatte det med? Problemet i min umgängeskrets är att alla dricker konstant. Ser mycket på fotboll och där är ju ölen ett naturligt inslag. Annars är det väl mest krogen som gäller och även där har ju alkoholen sin självklara plats. Vill inte sitta hemma själv varje helg bara för att jag slutat dricka, och dessutom här jag alltid varit livrädd att missa nåt när jag är hemma, även fast man vet att det inte kommer hända nåt speciellt den här helgen heller.

Ja inte kommer träningen att ta livet av dig, snarare tvärtom.

Alkoholen däremot kommer om den slår klorna i dig göra sitt allt för att döda dig.

Valet är ditt men vad väntar du på egentligen? Börja leva! Varför inte redan idag. Det är bara du som sätter gränser och kan göra förändringen i ditt liv.
Citera
2015-06-22, 14:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mojojojojojo

Är inte helt nykter, men har trappat ner genom att börja uppskatta livet. Det kanske låter lite flummigt, men är ganska grundläggande. Jag har skaffat bra vänner, och tar diverse utflykter och gör saker. Har du någonsin haft den där känslan när du går utanför dörren, solen skiner och allting känns somrigt och underbart? Gör dig av med alla måsten och påtvingade saker, och gör vad du vill.
Om du inte kan se på fotboll utan öl är det inte fotbollen du tycker om. Jag vet inte vad du ska göra på krogen utan att dricka, umgås hellre med folk någon annan stans.

Något mer som jag har gjort är att ersätta drickandet med cannabis, men det är väl inte för alla, särskilt personer som lätt blir beroende/fastnar. Jag tycker dock att det är lättare att kontrollera intaget, speciellt med tanke på priset och att det inte är särskilt socialt accepterat. Om man gör detta får man se till att inte röka hemma mycket. Gå hellre ut i naturen och flumma omkring, och gärna med vänner.

Skriver detta som ett svar på vad jag ersatte alkoholen med, och inte som en uppmaning till att bruka CB. Gör inte det. Däremot ska du försöka uppskatta naturen, tillvaron och livet. Var lite mer DiLeva, förutom kvinnomisshandeln då förstås.
Citera
2015-06-28, 23:35
Medlem
Moparornocars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MASSAGATTI
Vart lite off från denna tråd senaste tiden men nu börjar det dra ihop sig till behandlingen som startar nästa vecka. Lite börjar det pirra i magen av stress och oro då det i första hand är massor av människor man måste umgås med och sitta i gruppmöten med. Men som sagt är det nu eller aldrig som gäller då 40-strecket närmar sig och dottern ska inte behöva skämmas för sin alkis farsa. Själv uppväxt med föräldrar som drack och minns hur jag skämdes.

Hoppas ni alla som tänker ta steget till ett sundare leverne och till alla er som gjort det hoppas ni får en underbar långhelg.

Må väl alla

//N

Åkte du iväg på behandlingen och isåfall hur var det? Du kanske var där förresten när det var den sk. återvändardagen i början på juni. Då kanske vi sågs för jag tog en sväng dit för lite fika och mingel. Sen är det aldrig fel att påminna sig om hur mitt liv såg ut när jag var där på behandling. Det känns alltid lika skönt att sätta sig i bilen och åka därifrån istället för att checka in på avgiftningen skakandes i morgonrock.
Senast redigerad av Moparornocar 2015-06-28 kl. 23:37.
Citera
2015-06-28, 23:49
Medlem
Jag minns själv hur det var att checka in på behandlingshemmet. Jag är ingen liten kille utan en man på 193 cm och 100 kg men jag kände mej som en liten vilsen pojke som var livrädd för livet.
Allt hade ju går åt pipan med panikångestattacker som var vidriga, en kropp som höll på att packa ihop och ett socialt liv som var lika med noll.
Jag önskar att jag kunde göra som du Mopa och hälsa på mitt behandlingshem bara sådär men det går inte då det ligger 50-60 mil bort och jag vet inte om jag vill återse platsen. Visst, jag startade mitt nyktra liv där men jag har aldrig mått så dåligt som när jag kom dit, då var man på botten och kippade efter luft.

Hoppas ni alla som försöker hålla er nyktra lyckas trots alla fällor som sommaren lockar med, fester, sol, fint väder, vackra damer och ljumma nätter, livet är bra härligt men det gäller att vara vaksam och inte falla för frestelserna. Tar jag ett glas så är jag tillbaks på ruta ett och överlever nog inte ett till återfall, det är nog den vetskapen som ger mej styrka att leva vidare nykter.
Citera
2015-06-29, 04:57
Bannlyst
Hej på er alla.

Jag har druckit dagligen hela sommaren. Tog en vit dag igår söndag och nu kan jag fan inte somna. Har den där äckliga känslan av att vara trött men det går bara inte att sova.

Hur gör man?

Edit; Brukar hälla i mig 12-24 starköl per dag.
Senast redigerad av Kuhlmeyn 2015-06-29 kl. 05:06.
Citera
2015-06-29, 15:38
Medlem
Thornhills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pappa66
Hoppas ni alla som försöker hålla er nyktra lyckas trots alla fällor som sommaren lockar med, fester, sol, fint väder, vackra damer och ljumma nätter, livet är bra härligt men det gäller att vara vaksam och inte falla för frestelserna. Tar jag ett glas så är jag tillbaks på ruta ett och överlever nog inte ett till återfall, det är nog den vetskapen som ger mej styrka att leva vidare nykter.
Sommaren är ett jävla ofog! Alla jävlar ska kröka, grilla och festa! Än så länge har jag lyckats stå emot. Det måste gå.
Citera
2015-07-01, 15:16
Avstängd
Efter ett uppehåll på fyra veckor, började jag dricka igen. Det blev fyra starköl på lördag, två sexpack trefemmor på söndag, sju stycken starköl på måndag och två starkcider plus två alkoläsk på tisdag.
Jag bor väldigt nära systembolaget så blir himla lätt att bara gå en minut och vara där. Ska sluta dricka nu igen, för jag blir så konstig av alkoholen.
Citera
2015-07-01, 15:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av dicf
Efter ett uppehåll på fyra veckor, började jag dricka igen. Det blev fyra starköl på lördag, två sexpack trefemmor på söndag, sju stycken starköl på måndag och två starkcider plus två alkoläsk på tisdag.
Jag bor väldigt nära systembolaget så blir himla lätt att bara gå en minut och vara där. Ska sluta dricka nu igen, för jag blir så konstig av alkoholen.

Och vad händer om du får ett återfall igen? Alkoholen förstör din lever totalt, och är en djävuls drog.
Lättare sagt än gjord.
Citera
2015-07-03, 16:48
Medlem
Thornhills avatar
Har fortfarande inte druckit en droppe, men det här vädret tar kål på mig. Törstig och ölsugen som fan... Är det risk för återfall om man dricker några folköl 2,8%? Någon som har erfarenhet? Ja, frågan är seriös.

Är inte så sugen efter själva alkoholen (Bolaget har ju fortfarande öppet), men funderar på att traska bort till ICA 200 meter bort för att köpa ett 6-pack. Det är ju så pass lite alkohol i folköl så jag undrar om det verkligen kan skada... Hjärnan kanske får frispel?

Hjälp!
Senast redigerad av Thornhill 2015-07-03 kl. 16:51.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in