2015-01-24, 15:22
Medlem
Hysteria90s avatar
Jag tog ett återfall i månadags som varade i 3 dagar. Det började egentligen med att jag hade arbetat väldigt hårt och ville ta en paus och koppla av. Det är inte ett dugg normalt att dricka två dagar efter också så där fick jag ett kvitto på att jag inte kan dricka alkohol på samma sätt som förr. Nu är jag på min tredje nyktra dag sen återfallet och har nya krafter. Vad som känns bra är att jag trots allt varit nykter i 21 dagar av det nya året.
Citera
2015-01-24, 18:48
Medlem
Jag tänker hänga på här jag oxå. Jag har kämpat med alkoholen i ca 15 år, uppehåll som högst 3 mån, oftast 1-5 v, ni har gett mig sån inspiration så jag tänker slå min vita period o hålla uppe 4 mån till att börja med, förhoppningsvis mår jag så bra då att jag fortsätter med uppehållet.
Citera
2015-01-24, 20:07
Medlem
Moparornocars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reviann
Det hade varit det ultimata. En av mina närmsta vänner la just in sig på behandlingshem, har haft bra kontakt, och kände att den här skiten hade varit PERFEKT för mig. Men jag har fan inte tiden. Har inte fast anställning på jobbet än, precis fått bostad, är i ett relativt färskt förhållande, 8~ månader ungefär, missar jag en månads arbete så kommer jag inte bara ha för lite pengar för hyran, utan jag kommer torska jobbet till 100%, jag kan inte göra det.

Jag vill bara må bra i huvudet. Om det innebär att vara nykter, då fan vill jag bli det! Men jag har för mycket skit i huvudet, allt du kan tänka dig och lite till, och jag står fan inte ut!

Känner bara de extrema skuldkänslorna gentemot min familj, speciellt min mor. Speciellt min mor har slitit i över 20 jävla år med att uppfostra mig. Jag har lärt mig moral, vad som är rätt/fel, vilka vägar jag borde ta, men ändå väljer jag fel väg.. Far min är HÖGT utbildad och drar in löjligt mycket pengar, men han är fan likadan som mig, kan sätta mitt liv på att han har nån jävla diagnos, enda skillnaden är att han inte föll för spriten och alkoholen.. Jag vill bara kasta in handduken, men det vore att spotta min mor, och även min far i ansiktet, att alla dessa jävla år de kämpat och slitit med mig vore förgäves, det går bara inte. Jag är definitionen av "familjens svarta får". Han som gav vika för spriten, drogerna, inte fixade utbildningen, han som gav upp. Vill inte låta som någon självömkare, men livet är fan inte lätt.

Tror att det var snart ett år sedan jag la upp förslaget behandlingshem för dig. Nu har du tragglat, snubblat och kraschat sedan dess och kört ditt race. Hur går det tycker du? Och inte fan kommer det bli lättare. Det ger jag dig mitt ord på.

När jag åkte på behandling så visst fan fanns tankarna om vad alla skulle säga, jobbet och allt. Men det var helt enkelt ett val på liv och död, så enkelt var det och då var det inte så svårt. Du står inför samma val egentligen så hur ska du ha det?! Som någon skrev så kommer du ändå förlora allt ändå om du fortsätter kröka. Det tror jag att du vet.

Det såg fan inte bra ut för ett år sedan och nu börjar det bli kritiskt. Vart står du om ett år till? Om du står överhuvudtaget...

Citat:
Ursprungligen postat av Reviann
Jag VILL förändras! Hade jag haft någon garanti på att mitt liv blivit så som jag vill efter ett års nykterhet hade jag härdat mig själv genom det!

Vill, vill och vill... men GÖR, GÖR och GÖR något åt det då! Action speaks louder than words.

Citat:
Ursprungligen postat av Elefantpung
Oavsett om de övriga i tråden tycker att du ska fokusera på att sluta dricka, så tror jag att det är bra om du också försöker gå till botten med ditt egentliga problem. Om alkoholen är en konsekvens av något, så går det förmodligen inte att sluta dricka om detta något fortsätter att påverka dig negativt.

Alltså kanske "första steget" inte alls är att bli nykter.

Där går våra åsikter isär. Delvis iallafall. Att bli nykter, drog och promillefri räcker, måste komma först. Annars suddas kontakten med äkta känslor ut och måendet späs på med kemisk obalans och ångest. Hur skulle det se ut på ett behandlingshem om du fick dricka och droga lite då och då?

Sedan håller jag med om att gå till grunden med de underliggande faktorerna är oerhört om inte ofrånkomligt för att få en bestående och bra nykterhet.
Citera
2015-01-24, 21:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Runa57
Jag tänker hänga på här jag oxå. Jag har kämpat med alkoholen i ca 15 år, uppehåll som högst 3 mån, oftast 1-5 v, ni har gett mig sån inspiration så jag tänker slå min vita period o hålla uppe 4 mån till att börja med, förhoppningsvis mår jag så bra då att jag fortsätter med uppehållet.

Ett tips kan vara att inte planera fyra månader för risken är att du kommer räkna ner dagarna och längta efter den dagen då uppehållet är slut faktiskt. Detta enligt en polare som lagt av helt.

Bättre att bara hålla uppe
Citera
2015-01-24, 23:25
Medlem
Citat:

Jag har nu varit nykter i fyra månader och en dag genom att inte bestämma mig för att vara nykter i fyra månader, och inte bestämma mig för att vara nykter resten av livet. Jag inleder varje dag med att tacka min högre makt, som för mig är Gud, för att jag var nykter i går, och ber om att få vara nykter i ytterligare 24 timmar. Det har fungerat i fyra månader och en dag nu.
Citera
2015-01-25, 09:27
Medlem
Ok tack för era tips, jag tar en dag i taget. Börjar på dag 1 nu
Citera
2015-01-25, 10:54
Moderator
Morfar-52s avatar
Citat:
Ok tack för era tips, jag tar en dag i taget. Börjar på dag 1 nu
Fundera lite på varför du inte vill dricka. Om du hittar svaret kan du bestämma dig för om det är för alltid eller om det bara är ett uppehåll.
Citera
2015-01-25, 11:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Morfar-52
Fundera lite på varför du inte vill dricka. Om du hittar svaret kan du bestämma dig för om det är för alltid eller om det bara är ett uppehåll.

Jag vill sluta dricka helt, jag klarar inte av att dricka typ "normalt", men det känns så definitivt att säga att man lägger av för alltid, har gjort det så många gånger o det har gått åt pipan
Citera
2015-01-25, 12:49
Moderator
Morfar-52s avatar
Citat:
Jag vill sluta dricka helt, jag klarar inte av att dricka typ "normalt", men det känns så definitivt att säga att man lägger av för alltid, har gjort det så många gånger o det har gått åt pipan
Jo men varför? Att jag inte kan dricka "normalt" var kanske inte svaret jag gav mig själv till slut.
Det lovade jag mig själv efter varje fylla och jag kunde aldrig hålla det löftet.
Citera
2015-01-25, 12:53
Medlem
Citat:
Jo men varför? Att jag inte kan dricka "normalt" var kanske inte svaret jag gav mig själv till slut.
Det lovade jag mig själv efter varje fylla och jag kunde aldrig hålla det löftet.

Jag mår helt enkelt skitdåligt av det,
Citera
2015-01-25, 13:26
Moderator
Morfar-52s avatar
Citat:
Jag mår helt enkelt skitdåligt av det,
Genomlid bakisfyllan, du mår bättre om några dagar. En av de falska egenskaperna hos alkohol. Man mår bättre ganska fort.

När du är på banan igen, så är det dags att fundera på de lite djupare frågorna.
För mig var det avgörande att få en djupare insikt i hur jag fungerar och varför jag fungerade så dåligt.
När jag väl förstod och hade fått verktyg och rutiner i min tillvaro, blev det mycket lättare.
Man måste göra vad som krävs, annars blir det inte bra på sikt.

Allt börjar med ett steg och nu har du tagit det, bra så!
Citera
2015-01-25, 14:28
Medlem
Citat:
Genomlid bakisfyllan, du mår bättre om några dagar. En av de falska egenskaperna hos alkohol. Man mår bättre ganska fort.

När du är på banan igen, så är det dags att fundera på de lite djupare frågorna.
För mig var det avgörande att få en djupare insikt i hur jag fungerar och varför jag fungerade så dåligt.
När jag väl förstod och hade fått verktyg och rutiner i min tillvaro, blev det mycket lättare.
Man måste göra vad som krävs, annars blir det inte bra på sikt.

Allt börjar med ett steg och nu har du tagit det, bra så!

Tack
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in