Citat:
Ursprungligen postat av
Reviann
Jag VILL förändras! Hade jag haft någon garanti på att mitt liv blivit så som jag vill efter ett års nykterhet hade jag härdat mig själv genom det! Jag trillar bara tillbaks i samma spår! Klart som fan att ingen människa som mår bra dricker på det sätter jag gör, men jag klarar inte av skiten som snurrar i min skalle, jag kan fan inte beskriva det, jag är paranoid, jag trycker ned mig själv, förminskar allt gott jag gör, allt jag lyckas med, mitt självförakt har inga jävla gränser, det har varit såhär så länge jag kan minnas, men det är först på senare år som jag hittat spriten som bedövar och tar bort denna vidriga jävla känsla och dessa tankar, jag vill för fan bara må bra, och jag inser att första steget är att bli nykter, men jag klarar fan inte av det. Det enda som motiverar mig att orka med att slita mig genom jobbet på vardagarna är att få fly verkligheten några timmar varje helg, ja, jag söker uppmärksamhet, ja, varenda inlägg jag skriver är ett desperat rop på hjälp, nej, jag klarar inte av att ta emot hjälpen, jag är inte redo, är bara så jävla förvirrad, får aldrig någon jävla ro i huvudet.
Oavsett om de övriga i tråden tycker att du ska fokusera på att sluta dricka, så tror jag att det är bra om du också försöker gå till botten med ditt egentliga problem. Om alkoholen är en konsekvens av något, så går det förmodligen inte att sluta dricka om detta något fortsätter att påverka dig negativt.
Alltså kanske "första steget" inte alls är att bli nykter (edit: misstolka nu inte det som att jag tycker att du ska fortsätta dricka!). Särskilt inte om du känner att du inte klarar av det i din nuvarande situation. Kanske kan du få större motivation att sluta dricka om du får hjälp med "det där andra", vad det nu är.
Sen är det ganska tydligt att du fokuserar på det negativa i ditt liv. Det ser jag för att jag är likadan själv i viss mån. Och hur präktigt det än må låta så kan det hjälpa oerhört att försöka bli mer positiv i största allmänhet men framför allt att sluta fokusera på det som är dåligt.
Om du sätter dig och skriver en lista på allt som faktiskt är bra i ditt liv och allt som du är bra på, så blir den förmodligen längre än vad du tror. Börja med det självklara, såsom att du lever, har ett jobb och en flickvän.
Edit: Om jag ser till mig själv så var alkoholen en medicin mot det onda i mitt liv. Den hjälpte mig på många sätt att bli av med det, men istället blev alkoholen det onda. Ett utbyte: En sorts skit mot en annan sorts skit. I mitt fall har jag gjort mig av med orsaken till mitt alkoholmissbruk, vilket betyder att det nu är alkoholen som måste bort.
Men om alkoholen i
ditt fall inte hjälper (annat än momentant när du är full) så har du bara ökat graden av skit i ditt liv. Och nej, att du är mindre olycklig när du är full räknar jag inte som att "alkoholen har hjälpt dig".
Alla som över huvud taget dricker alkohol gör det för att må bättre. Men de flesta missbrukar inte.