Citat:
Ursprungligen postat av
Reviann
Det hade varit det ultimata. En av mina närmsta vänner la just in sig på behandlingshem, har haft bra kontakt, och kände att den här skiten hade varit PERFEKT för mig. Men jag har fan inte tiden. Har inte fast anställning på jobbet än, precis fått bostad, är i ett relativt färskt förhållande, 8~ månader ungefär, missar jag en månads arbete så kommer jag inte bara ha för lite pengar för hyran, utan jag kommer torska jobbet till 100%, jag kan inte göra det.
Jag vill bara må bra i huvudet. Om det innebär att vara nykter, då fan vill jag bli det! Men jag har för mycket skit i huvudet, allt du kan tänka dig och lite till, och jag står fan inte ut!
Känner bara de extrema skuldkänslorna gentemot min familj, speciellt min mor. Speciellt min mor har slitit i över 20 jävla år med att uppfostra mig. Jag har lärt mig moral, vad som är rätt/fel, vilka vägar jag borde ta, men ändå väljer jag fel väg.. Far min är HÖGT utbildad och drar in löjligt mycket pengar, men han är fan likadan som mig, kan sätta mitt liv på att han har nån jävla diagnos, enda skillnaden är att han inte föll för spriten och alkoholen.. Jag vill bara kasta in handduken, men det vore att spotta min mor, och även min far i ansiktet, att alla dessa jävla år de kämpat och slitit med mig vore förgäves, det går bara inte. Jag är definitionen av "familjens svarta får". Han som gav vika för spriten, drogerna, inte fixade utbildningen, han som gav upp. Vill inte låta som någon självömkare, men livet är fan inte lätt.
Tror att det var snart ett år sedan jag la upp förslaget behandlingshem för dig. Nu har du tragglat, snubblat och kraschat sedan dess och kört ditt race. Hur går det tycker du? Och inte fan kommer det bli lättare. Det ger jag dig mitt ord på.
När jag åkte på behandling så visst fan fanns tankarna om vad alla skulle säga, jobbet och allt. Men det var helt enkelt ett val på liv och död, så enkelt var det och då var det inte så svårt. Du står inför samma val egentligen så hur ska du ha det?! Som någon skrev så kommer du ändå förlora allt ändå om du fortsätter kröka. Det tror jag att du vet.
Det såg fan inte bra ut för ett år sedan och nu börjar det bli kritiskt. Vart står du om ett år till? Om du står överhuvudtaget...
Citat:
Ursprungligen postat av
Reviann
Jag VILL förändras! Hade jag haft någon garanti på att mitt liv blivit så som jag vill efter ett års nykterhet hade jag härdat mig själv genom det!
Vill, vill och vill... men GÖR, GÖR och GÖR något åt det då! Action speaks louder than words.
Citat:
Ursprungligen postat av
Elefantpung
Oavsett om de övriga i tråden tycker att du ska fokusera på att sluta dricka, så tror jag att det är bra om du också försöker gå till botten med ditt egentliga problem. Om alkoholen är en konsekvens av något, så går det förmodligen inte att sluta dricka om detta något fortsätter att påverka dig negativt.
Alltså kanske "första steget" inte alls är att bli nykter.
Där går våra åsikter isär. Delvis iallafall. Att bli nykter, drog och promillefri räcker, måste komma först. Annars suddas kontakten med äkta känslor ut och måendet späs på med kemisk obalans och ångest. Hur skulle det se ut på ett behandlingshem om du fick dricka och droga lite då och då?
Sedan håller jag med om att gå till grunden med de underliggande faktorerna är oerhört om inte ofrånkomligt för att få en bestående och bra nykterhet.