Citat:
Ursprungligen postat av
JeffreyLebowski
18 dagar idag.
Har ett sånt jävla sug, vill bara hoppas in i bilen och köra till närmsta bensinstation och köpa mig ett par folköl.
Kommer inte göra det, men suget är fruktansvärt.
Med suget kommer ångesten. Den som varit bortblåst ett tag, verkligen påfrestande.
Föredrar verkligen vardagar framför helger nu, mycket enklare då.
Jag känner inte direkt igen det där "suget", men jag antar att det ter sig väldigt olika beroende på vem man är. Däremot känner jag stor tomhet och att det är lättare att få ångest utan kunna ta till alkoholen som lindrande medicin.
Min psykolog säger att bland det allra viktigaste är att strukturera sin tillvaro. Gör ett schema över veckan med aktiviteter. Det behöver inte vara några konstigheter alls, typ att tvätta på tisdag, gå en lång promenad på onsdag, dammsuga på torsdag, och så vidare. Att lägga sig samma tid varje dag också en bra vana om man klarar av det, särskilt på helgerna då åtminstone jag tenderar att stanna uppe helt i onödan.
Bara man blir av med den förbannade "vad ska jag ta mig till"-känslan så går det mycket lättare att acceptera vardagen. Och när orken så sakteliga kommer tillbaka så har man plötsligt tid och kraft att göra allt det där som man helt hade släppt för att alkoholen tog upp all ens fritid. Segla, åka skidor, måla, fotografera, plugga, rida, cykla, det finns miljarder hobbies!
*
Igår var jag ute med några gamla vänner på restaurang. Det gick alldeles utmärkt att säga att jag hade en vit månad, och så var det inte mer med det. Jag hade minst lika roligt som vanligt faktiskt. Det var smått fascinerande att se hur de andra blev allt mer trögtänkta medan jag njöt av att vara klar i sinnet. Så visst går det att umgås precis som vanligt, om man vill.