2015-01-03, 23:30
Medlem
Hasseroders avatar
Länge funderat på sluta supa men efter varje morgon som jag vaknar tänker jag att det skulle sitta fint med några kalla starköl.

Så blir alltid bolaget eller ner till källaren om jag har några öl ståendes där.

Tar alltid i lagom mängder och gillar o känna mig smått berusad även om jag tänker att jag vill sluta någon gång men de sägs att om någon ska sluta med alkohol så måste den själv vilja och ta sak i det, annars går det aldrig, så antar mitt supande kommer forsätta.
Citera
2015-01-04, 00:06
Medlem
Hysteria90s avatar
Vitt år 2015 sedan nyår

Hej, har kollat in den här tråden med jämna mellanrum och har nu beslutat mig för att skriva här.

Hur länge har jag haft problem med alkohol?
- Ända sedan jag fyllde 18 år för snart 7 år sedan har jag socialdruckit mycket på krogen, i synnerhet på helger. Har alltid varit en av de största konsumenterna och skämt ut mig, men mina verkliga problem började inte förrän för cirka 2 år sedan då jag förlorade min förmögenhet och tjejen jag dejtade - började gå till systembolaget för att dämpa ångesten till en början och fastnade i den ovanan. Satt alltså inne i min lägenhet till vardags och drack 7,2or - har en egen firma så jag kan jobba hemifrån men har dock druckit och knarkat upp mycket av vinsten jag skulle investerat i företaget.

Hur mycket har jag druckit?
Skulle tro det rör i snitt om ca: 15-20 alkoholenheter per vecka det senaste året, dock med vissa uppehåll och jag har tränat regelbundet vid sidan av. Det är själva grejen att sitta ensam i lägenheten och dricka som jag är otroligt less på och aldrig mer vill göra! Det är så enkelt att frestas eftersom systembolaget ligger cirka 50 meter härifrån och är närmaste affären från min lägenhet!

Mina mål
Jag vill få ännu bättre träningsresultat, spara pengar och bli mer social av mig. Det känns som att min drivkraft att utveckla mitt företag har blivit skadat av min höga alkoholkonsumtion. Kommer att betala av skulder och få mitt företag framgånsrikt igen med pengarna jag kommer spara på alkohol och droger. Eftersom jag snart fyller 25 och ser ung ut vill jag behålla mitt fräscha utseende och börja se mig själv som en potentiell farsa, inte en gammal rejvare som har ledsnat på livet och sitter fast utan att känna verklig glädje.

Tillvägagångssätt
Jag kommer INTE att dricka en droppe alkohol eller ta en bensotablett under hela 2015. (har tre veckor nu utan bensos även om jag slutat 10 gånger innan också) Jag skulle helst vilja lägga av med alla droger också men det känns som att jag måste få ha någon last därför kommer jag ta amfetamin någon gång per månad eftersom det ger mig energi till att uträtta nödvändiga saker. Cannabis och ecstasy kommer jag också välja bort eftersom det gör mig trög och känslomässigt urholkad, precis som alkohol.

Tittar mig själv i spegeln varje dag och säger till mig själv
- "Jag mår bra idag, jag kommer inte behöva dricka idag, jag kommer inte behöva bensos idag, jag mår bra."

Har hittills klarat mig sedan nyår och det är skönt att vi har systembolag i Sverige som man kan vänta ut tills det stänger klockan 18.00.
Senast redigerad av Hysteria90 2015-01-04 kl. 00:19.
Citera
2015-01-04, 00:16
Medlem
Borhemmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EsoxLucius81
Det kan inte vi svara på här, det är därför det är bäst att åka till en läkare.

Det låter inte som att du har druckit jättemycket, så jag tror det är lugnt... men som sagt jag är ingen läkare..
Tack för dina svar, även om dom inte svarar på min enkla fråga. Sen att du skriver att "det kan vi inte svara på här" glömmer jag. Visst finns det folk alla kategorier här

Det där du skrev om att jag inte druckit jättemycket? Beror på hur man ser det såklart...Var ju faktiskt nykter några månader på totalt ca 10 år.

Vinlådan kommer förövrigt att ge mig huvudbry imorgon då den kan ta slut ikväll.
Sen kan jag berätta att 75 cl sprit räcker inte för ett dygn. Sen får ni som vill räkna om procenten i öl, vin eller sprit.
Klart jag är full nu, men jag vet vad jag kan klara av med lite pepp
Citera
2015-01-04, 01:42
Medlem
EsoxLucius81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Borhemma
Tack för dina svar, även om dom inte svarar på min enkla fråga. Sen att du skriver att "det kan vi inte svara på här" glömmer jag. Visst finns det folk alla kategorier här

Det där du skrev om att jag inte druckit jättemycket? Beror på hur man ser det såklart...Var ju faktiskt nykter några månader på totalt ca 10 år.

Vinlådan kommer förövrigt att ge mig huvudbry imorgon då den kan ta slut ikväll.
Sen kan jag berätta att 75 cl sprit räcker inte för ett dygn. Sen får ni som vill räkna om procenten i öl, vin eller sprit.
Klart jag är full nu, men jag vet vad jag kan klara av med lite pepp

Ja det dyker kanske upp någon här som kan ge dig ett vettigt svar

När jag dricker som mest så blir det väl en liter sprit om dagen i kanske 2-3 veckor, efter det så måste jag ta det lugnt ett tag, kroppen tar ju stryk som fan.
Citera
2015-01-04, 14:24
Medlem
Tack till er som svarade mitt första inlägg.

Inte druckit sedan innan midnatt på nyår. Dag fyra idag alltså. Har dock ingen som helst tillit till mig själv i det här då jag försökt förut och dricker i perioder, så jag vet att jag kan börja igen vilken dag som helst.

Så trött på att jag bränner så mycket pengar på alkohol när det finns annat som är roligare. Saker jag vill ha, saker jag vill göra. Men min största "morot" är att jag vill ha tillbaka mitt j-la körkort. Redan försökt 6 månader och failade sista testet, så fick snällt börja om från början. Har bara mig själv att skylla.

Jag har ju egentligen inte motivationen till att sluta dricka enbart för min egen skull. Jag känner att jag aldrig kommer kunna sluta helt. Vill lära mig dricka någon gång då och då, men när jag försöker med det så blir jag alltid dyngrak när jag väl dricker (som vanligt) och börjar ju dricka oftare och oftare igen efter ett tag.

Har haft alkoholterapeut, provat antabus och campral, varit inlagd på psyk på avgiftning flera gånger, varit på behandlingshem, provat gå på några AA-möten, flyttat hem till farsan en period (då jag inte drack en droppe, men nästa gång jag skulle bo där ett tag drack jag ändå så han sa det inte var någon idé jag stannade, vilket är fullt förståeligt). Idag har jag endast kontakt med öppenpsyk, men mest pga mina underliggande problem ångest och depression. Ångesten var väl det som fick mig att börja dricka som jag gör idag (vilket börjar närma sig 1½ år nu i den här skiten), men kan se nu att jag varit storkonsument och haft riskbeteende sedan tonåren.

Well well.. Hjälper heller inte att ha en sambo som också har lite förkärlek till alkohol, även om han kan kontrollera det. Frågat om vi inte kan försöka sluta tillsammans, iaf för en tid, men det vill han inte gå med på. Även fast han också gnäller då och då om att vi dricker för mycket och slösar för mycket pengar på det då han vill köpa det här och det här och resa hit och dit (hälsa på sin dotter i England och resa till sitt hemland och hälsa på hans familj bl.a, vilket man ju tycker borde vara anledning nog). Men det är ju i slutändan inte HANS ansvar att få MIG ur detta.

Önskar bara att jag kunde få den där viljan folk pratar om - önskar att jag var stark och självständig och motiverad som förr i tiden! Nu sitter jag mest hemma (sjukskriven) och känner mig alldeles för beroende av min sambo (känslomässigt, inte ekonomiskt).

Har dock börjat kika runt på jobb eller studier, men vet ärligt talat inte om jag skulle klara av det. Vet inte vad jag vill, eller har börjat få en aning om det men då känner jag istället att jag kommer säkert inte klara av det ändå.

S-U-C-K.
Citera
2015-01-04, 15:33
Moderator
Morfar-52s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Milkshake

Inte druckit sedan innan midnatt på nyår. Dag fyra idag alltså. Har dock ingen som helst tillit till mig själv i det här då jag försökt förut och dricker i perioder, så jag vet att jag kan börja igen vilken dag som helst.

Så trött på att jag bränner så mycket pengar på alkohol när det finns annat som är roligare. Saker jag vill ha, saker jag vill göra. Men min största "morot" är att jag vill ha tillbaka mitt j-la körkort. Redan försökt 6 månader och failade sista testet, så fick snällt börja om från början. Har bara mig själv att skylla.

Jag har ju egentligen inte motivationen till att sluta dricka enbart för min egen skull. Jag känner att jag aldrig kommer kunna sluta helt. Vill lära mig dricka någon gång då och då, men när jag försöker med det så blir jag alltid dyngrak när jag väl dricker (som vanligt) och börjar ju dricka oftare och oftare igen efter ett tag.

Har haft alkoholterapeut, provat antabus och campral, varit inlagd på psyk på avgiftning flera gånger, varit på behandlingshem, provat gå på några AA-möten, flyttat hem till farsan en period (då jag inte drack en droppe, men nästa gång jag skulle bo där ett tag drack jag ändå så han sa det inte var någon idé jag stannade, vilket är fullt förståeligt). Idag har jag endast kontakt med öppenpsyk, men mest pga mina underliggande problem ångest och depression. Ångesten var väl det som fick mig att börja dricka som jag gör idag (vilket börjar närma sig 1½ år nu i den här skiten), men kan se nu att jag varit storkonsument och haft riskbeteende sedan tonåren.

Well well.. Hjälper heller inte att ha en sambo som också har lite förkärlek till alkohol, även om han kan kontrollera det. Frågat om vi inte kan försöka sluta tillsammans, iaf för en tid, men det vill han inte gå med på. Även fast han också gnäller då och då om att vi dricker för mycket och slösar för mycket pengar på det då han vill köpa det här och det här och resa hit och dit (hälsa på sin dotter i England och resa till sitt hemland och hälsa på hans familj bl.a, vilket man ju tycker borde vara anledning nog). Men det är ju i slutändan inte HANS ansvar att få MIG ur detta.

Önskar bara att jag kunde få den där viljan folk pratar om - önskar att jag var stark och självständig och motiverad som förr i tiden! Nu sitter jag mest hemma (sjukskriven) och känner mig alldeles för beroende av min sambo (känslomässigt, inte ekonomiskt).

Har dock börjat kika runt på jobb eller studier, men vet ärligt talat inte om jag skulle klara av det. Vet inte vad jag vill, eller har börjat få en aning om det men då känner jag istället att jag kommer säkert inte klara av det ändå.

S-U-C-K.
Du sätter själv fingret på ditt problem.

Du måste hitta anledningen till att vara nykter för din egen skull.

Inte för andras eller bara för att du i tanken inte vill. Om du bara tänker att vara nykter kommer dom omedvetna tankarna ta över.

Anledningen måste sitta djupt, ungefär som känslan när du är hungrig. En naturlig känsla av att jag ska inte dricka, oavsett vad som händer. En mental blockering.

Många finner den känslan i övertygelsen om att om jag fortsätter dricka dör jag.
Fast då måste man ju ha en bra anledning att leva. En anledning som är starkare än känslan av att dricka.

Andra hittar andra anledningar, är ju i högsta grad individuellt.

Sök och hitta din.
Citera
2015-01-05, 16:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Milkshake

S-U-C-K.

Låter kämpigt!! Men jag både tror, hoppas och ber till gud att du finner styrkan i dig för att klara det. YOU GO GIRL! HEJAHEJAHEJA
Citera
2015-01-05, 16:35
Medlem
Framtiden-Cs avatar
Ni som klarar av att vara nyktra ska ha en applåd, ni är starka!
Citera
2015-01-06, 15:38
Avslutad
87 dagar idag Känns bra! Har tänkt lägga onanin på hyllan med! Ännu ett beroende. Sista blir att sluta pilla på nagelbandet här och där :/
Citera
2015-01-06, 15:47
Medlem
Nej, nu får det vara nog helt enkelt. Har varit nykter sen i fredags och det är bara att börja räkna dagarna.

Senaste månaden har det blivit för mycket överlag men speciellt att det i perioder kommit att man druckit dagar i ända. Senast söndag till torsdag och det blev mycket. Mådde som en spypåse hela fredag morgonen. Man blir ju rädd för sig själv att man kan må så dåligt och jag har väl mått något liknande tidigare när jag fått mina snesteg i dagar. Oron, ångesten och allt det efter är så hemsk. Sover fortfarande dåligt (gör jag väl normalt också). Men dessa mardrömmar och att man svettas och sen kallsvettas... Usch. Slutar typ tvärt alltid också :s Ibland några 3.5r sista dagen bara.

Nu är det mest lite huvudvärk kvar samt att jag känner att kroppen är varm. Tycker jag samlat på mig vatten också. Men det släpper nu, får hopas det inte kommer tillbaka. Kändes som det efter lite godis igår kväll, dock . Bara det gör en rädd ju.

Tidigare har jag hållit uppe i 6, 7 och 8 månader mellan där jag varit helt nykter. Sen kommer tanken att en öl eller ett glas vin kan ju inte skada. Nu ska jag fan kunna kontrollera detta och visst funkar det bra i 9 fall av 10 sen går det åt helvete!

Så nu är det slut! Dock vet jag att dagen kommer då jag kommer tänka att lite vin ikväll kommer jag klara. Frågan är vad jag gör då. Annars känner jag mig viljestark att bara lägga ner det. Tidigare känner jag oftast inget sug alls efter två veckor och sen har jag inga problem att vara bland alkohol. Dock är det när suget när man sitter ensam med ångest eller deppig som kan bli jobbig, alternativ något trevligt som kan ses framför.

Tidigare har jag oftast haft vita perioder men satt upp slutdatum för dessa. Gjorde väl typ så i mitten av december också. Skulle hålla till slutet av mars. Sen kom jul och nyår och man tänkte - nu kan man ju inte fucka upp något ändå. Har inget att göra så slappnar av med lite vin etc. Det gick åt helvete typ.

Så nu hoppas jag att detta inlägg kan ge mig extra motivation. Borde hänga här i tråden lite framöver också.

Sen vill jag säga att det är starkt av er som är nyktra! Nu kör vi vidare!
Citera
2015-01-06, 18:28
Medlem
Borhemmas avatar
Inte fått tag på medicin än så jag är fortfarande onykter MEN! Jag har verkligen bestämt mig och det känns bra! Imorgon får jag mina tabletter, så det får bli sjukskrivning ons-fre då min abstinens är helt cp-skadad
Citera
2015-01-07, 12:19
Medlem
Hysteria90s avatar
Idag har jag varit nykter från alkohol en vecka och har 24 dagar utan benzo!
Det har jag nog inte varit sedan någon gång i augusti, september....

Känner mig klar i huvudet och är taggad på att fortsätta hålla mig nykter! Vet att jag kommer bli klarare och klarare för var dag som går...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in