Citat:
Ursprungligen postat av
Morfar-52
Frågan varför jag ska vara nykter har vi alla kämpat med.
Svaret som jag så småningom kom fram till för min del var: för min egen skull.
Kan låta klyschigt och själviskt, men.
Jag trodde jag mådde bra i drogerna; det mesta var problemfritt och enkelt då, bara jag fick vara ifred med mina drycker och piller. Ljuva enkla livet, det dåliga på morron botades snabbt och enkelt.
Det jag gjorde var att bygga upp en falsk fasad med hjälp av lögner och manipulationer.
Så fort jag blev lite nykter mådde jag dåligt av dessa lögner, men botade det snabbt. Till slut orkade jag fan inte bota mig själv längre.
Sanningen om mitt miserabla liv liksom exploderade en dag. Gick inte att bota längre med alkohol och piller, blev bara ett mörker.
Alla människor vill må bra, särskilt en missbrukare.
Vad jag gjorde som missbrukare var att bygga upp ett skuldberg inom mig själv. Ett berg av skit som jag till slut inte orkade bära längre. Jag mådde skit, vilket jag förtjänade.
Genom att bli ren för min egen skull, har detta berg långsamt men säkert rasat sten för sten. Genom att vara ren mår jag bättre och bättre. Långsamt, men jävligt säkert har jag märkt.
Det är för mig en befrielse att slippa ljuga, manipulera och i stället vara ärlig. Kunna vara tillgänglig för familj och vänner. Känna att tilliten långsamt men säkert kommer från omgivningen.
Det och mycket annat är rätta vägen för mig.
Så jag kommer alltid att veta varför jag ska vara ren.
Hoppas ni alla som kämpar hittar ert sätt!
Morfar-52, bra uttryckt!
Mina senaste 12+ år har sett ut så här ungf i kronologisk ordning:
1. alkohol och knark är roligt. bara ngt positivt. nya dimensioner upptäcks.
2. negativa fysiska, psyskiska, sociala konsekvenser börjar uppstå.
3. medicinerar bort det negativa med mer substanser. sömnen, kärleken allt går åt helvete.
4. orkar inte mer trixande och trollande och paranoia och döljande och lögner och skuld.
5. börjar på aa och na möten. lär mig mkt om mig själv. är helt fri från substanser ett år. livet leker.
6. inser negativa aspekter med 12-stegsfolket. situationer, t.ex. röjande av anonymiteten händer.
7. är fri och glad utan substanser ca 1 år till utan möten. blir kaxig. börjar röka cb pga oklara skäl.
8. herr opiat och fru benso återvänder. dricker dock inte än.
9. skiter i allt och super sönder mig i helgen (2d sen). inser att trots brist på riktigt allvarliga konsekvenser, och tämligen god självkontroll mellan de mörka episoderna, och ett i övrigt ok fungerande jobb/familjeliv - så fungerar det inte i längden.
10. vad ska hända nu?
mår piss. är så trött på mig själv. varför kan jag inte bara vara nöjd med att allt är ok? varför ska jag vara så självdestruktiv? nackdelarna överväger ju minst sagt fördelarna. känns som jag kommer att falla ner i en djup depression. tappa livslusten helt. har försökt det mesta. resor. kurser. familj. släkt. träning. musik. karriär. sex. ändå känns det alltid som det fattas ngt.
det var min lilla bikt. vg kommentera om ni vill. tackar för andra inspirerande inlägg. och tack till fb, som funnits i mitt liv lika länge som alkoholen.