2014-05-30, 16:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Morfar-52
Den fysiska abstinensen brukar väl ge sig efter en dryg vecka, så håll ut och käka bara dom piller du får.
Sedan kommer den psykiska på posten och det är den som många inte klarar av.
Vet ju inte hur det ser ut med din familj, men att hålla problemet hemligt är sällan bra. Det skapar bara värre darrningar och skakningar. Bättre isf att köra med öppna kort, det kändes jävligt bra för mig.
/Lycka till.
Min mamma vet om problemen men inte min far för han är själv alkoholist. Han skulle bli både arg och ledsen om han fick veta för så fungerar han, och jag besparar mig gärna både bråk och att han mår sämre..
Citera
2014-05-30, 16:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gurkelurkan
Du skriver att du tappat nästan all vikt men har enbart hållit upp en månad? Hur gick det till och när började viktminskningen? Jag får inte hop det här riktigt och undrar om du är seriös eller bara vill fördriva tiden?

Jag var som störst runt min 20 års dag, sen började jag träna rätt mycket och senaste året har det varit mycket centralstimulanta kombinerat med ett magsår som fått endel vikt att försvinna. Fyller 23 snart :-) den senaste månaden har två kilo försvunnit
Citera
2014-05-30, 18:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av litecp
Jag var som störst runt min 20 års dag, sen började jag träna rätt mycket och senaste året har det varit mycket centralstimulanta kombinerat med ett magsår som fått endel vikt att försvinna. Fyller 23 snart :-) den senaste månaden har två kilo försvunnit
Då förstår jag bättre efter din förklaring. Jag hoppas verkligen att du får ordning på alltihop för du är ju så ung. Centralstimulanta är samma skit som alkoholen om inte värre. Någonstans borde du få stöd och hjälp tycker jag med både det ena och andra. Ett bra första steg är i alla fall att du sökt dig hit.
Citera
2014-06-05, 18:24
Medlem
35 dagar från alkohol nu, kommit fram till att ensamhet och Uttråkning är min största risksittuation. Idag är en tung dag, hemma utan att någon vill eller kan umgås nyktert, känner mig väldigt misslyckad .

Finns en pub 50 meter från lägenheten men ska nog klara denna kvällen också :-)
Citera
2014-06-05, 18:29
Medlem
gato12s avatar
Citat:
35 dagar från alkohol nu, kommit fram till att ensamhet och Uttråkning är min största risksittuation. Idag är en tung dag, hemma utan att någon vill eller kan umgås nyktert, känner mig väldigt misslyckad .

Skulle nog säga att du är motsatsen till misslyckad!

Jävligt starkt att hålla ut trots bristande uppbackning från omgivningen.
Citera
2014-06-06, 15:45
Medlem
Citat:

Finns en pub 50 meter från lägenheten men ska nog klara denna kvällen också :-)

Du är inte ensam om att känna dig ensam. Har själv hållit upp i 2 månader och tristessen och isolationen är den svåraste biten. Jag blir isolerad, dels för att de flesta av mina gamla vänner alltid vill ta en öl om vi ska ses, och dels för att jag inte är så pigg på att umgås med någon i överhuvudtaget när jag mår som jag gör. Men jag fortsätter vara nykter och ska ge det en chans. Hoppas också på att träffa lite nytt nyktert folk genom att börja gå på AA-möten.
Citera
2014-06-06, 20:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Autobahn76
Du är inte ensam om att känna dig ensam. Har själv hållit upp i 2 månader och tristessen och isolationen är den svåraste biten. Jag blir isolerad, dels för att de flesta av mina gamla vänner alltid vill ta en öl om vi ska ses, och dels för att jag inte är så pigg på att umgås med någon i överhuvudtaget när jag mår som jag gör. Men jag fortsätter vara nykter och ska ge det en chans. Hoppas också på att träffa lite nytt nyktert folk genom att börja gå på AA-möten.

Mm jag tror att allt blir bättre ju längre nykterheten kommer, även om det vissa dagar känns helt meningslöst att vara nykter om livet inte blir mer än vad det är just nu.

Har ett gäng gamla festkompisar som kan tänka sig att hitta på saker nyktra fast vi kommer aldrig på något, blir bara sittandes å uttråkade. Att ta några öl på krogen har alltid varit underhållningen.

Vad sysslar nyktra människor med tex en fredagkväll förutom å glo på film?
Citera
2014-06-06, 22:26
Medlem
Citat:
Mm jag tror att allt blir bättre ju längre nykterheten kommer, även om det vissa dagar känns helt meningslöst att vara nykter om livet inte blir mer än vad det är just nu.

Har ett gäng gamla festkompisar som kan tänka sig att hitta på saker nyktra fast vi kommer aldrig på något, blir bara sittandes å uttråkade. Att ta några öl på krogen har alltid varit underhållningen.

Själv spelar jag spel på datorn och försöker inse att det faktiskt är skönt att bara ha lite lugn och ro.
Slippa vakna bakfull med minnesluckor och ångest är ganska skönt som omväxling.
Citera
2014-06-07, 13:39
Medlem
Citat:

Jag är imponerad av att du fortsätter att leva nyktert och du verkar väldigt stark. Nu en fråga. Har du ingen kompis som vill haka på? Du ska veta att folk blir väldigt avundsjuka på dom som lyckas lägga av och det beror på att dom själva har problem att klara en sån grej. Sällan folk tycker det är bra om dom själva sitter fast i skiten.

Själv mår jag bättre än någonsin och vet att jag gått ner ett antal kilo men har ingen våg. Sömnen är perfekt och nu är kosten ett intressant ämne som jag slösar tid på. Ge aldrig upp. Blir glad av att läsa hur envis du är och du kommer tacka dig själv en dag. Du kommer inte att lida resten av ditt liv för att du inte krökar ner dig. Kan bara bli bättre.
Senast redigerad av gurkelurkan 2014-06-07 kl. 13:52.
Citera
2014-06-07, 13:51
Medlem
Damacys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gurkelurkan
Jag är imponerad av att du fortsätter att leva nyktert och du verkar väldigt stark. Nu en fråga. Har du ingen kompis som vill haka på? Du ska veta att folk blir väldigt avundsjuka på dom som lyckas lägga av och det beror på att dom själva har problem med det.

Det här har jag funderat jävligt mycket på. För ungefär 2 år sedan så la jag om min livsstil helt och hållet, ville leva nyttigare helt enkelt. Förutom att ändra på kosten så bestämde jag mig från att helt avstå från att dricka alkohol i ett halvår. Jag kände inte att jag hade några problem med spriten (drack nog mindre än genomsnittet för en ung man när jag la av) men jag var mest intresserad av att utmaningen och se hur disciplinerad jag kunde vara.

Trots att jag inte drack alkohol så ville jag ju givetvis följa med på diverse sociala tillställningar såsom restaurang- och krogbesök men att då välja ett alkoholfritt alternativ, men blev då ifrågasatt både av vänner och främlingar till varför jag inte drack alkohol. Det var ofta man blev hetsad och uppmanad till att dricka, vilket ledde att jag ofta bara ljög om varför jag inte drack, att jag körde bil eller skulle jobba dagen efter exempelvis. Ofta kunde man få följdfrågan "vadå, har du problem med spriten eller?" när jag helt enkelt drog förklaringen att jag bara ville avstå från alkohol ett tag. Det var nästan som att de ville att jag skulle dricka för att bevisa att jag inte var alkoholist.

Det är ju ett sinnessjukt beteende att uppmana människor att dricka alkohol om man misstänker att de avstår för att de är alkoholister. Det måste vara ett rent helvete för de som faktiskt har problem med spriten.

Upplever ni andra samma sak? Dela gärna med er av era erfarenheter, jag är intresserad på att höra hur andra reagerar på det faktum att ni avstår från att dricka.

Jag önskar er lycka till i er fortsatta nykterhet, själv kör jag sex månader vitt igen från och med 1:a Juli, den här gången ska jag dock berätta rakt upp och ner hur det ligger till och varför jag gör som jag gör, inga fler ursäkter.
Senast redigerad av Damacy 2014-06-07 kl. 13:56.
Citera
2014-06-07, 14:04
Medlem
nonentityno1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Damacy
Det här har jag funderat jävligt mycket på. För ungefär 2 år sedan så la jag om min livsstil helt och hållet, ville leva nyttigare helt enkelt. Förutom att ändra på kosten så bestämde jag mig från att helt avstå från att dricka alkohol i ett halvår. Jag kände inte att jag hade några problem med spriten (drack nog mindre än genomsnittet för en ung man när jag la av) men jag var mest intresserad av att utmaningen och se hur disciplinerad jag kunde vara.

Trots att jag inte drack alkohol så ville jag ju givetvis följa med på diverse sociala tillställningar såsom restaurang- och krogbesök men att då välja ett alkoholfritt alternativ, men blev då ifrågasatt både av vänner och främlingar till varför jag inte drack alkohol. Det var ofta man blev hetsad och uppmanad till att dricka, vilket ledde att jag ofta bara ljög om varför jag inte drack, att jag körde bil eller skulle jobba dagen efter exempelvis. Ofta kunde man få följdfrågan "vadå, har du problem med spriten eller?" när jag helt enkelt drog förklaringen att jag bara ville avstå från alkohol ett tag. Det var nästan som att de ville att jag skulle dricka för att bevisa att jag inte var alkoholist.

Det är ju ett sinnessjukt beteende att uppmana människor att dricka alkohol om man misstänker att de avstår för att de är alkoholister. Det måste vara ett rent helvete för de som faktiskt har problem med spriten.

Upplever ni andra samma sak? Dela gärna med er av era erfarenheter, jag är intresserad på att höra hur andra reagerar på det faktum att ni avstår från att dricka.

Jag önskar er lycka till i er fortsatta nykterhet, själv kör jag sex månader vitt igen från och med 1:a Juli, den här gången ska jag dock berätta rakt upp och ner hur det ligger till och varför jag gör som jag gör, inga fler ursäkter.

Exakt så är det, dricker man inte så har man ngt att dölja men det har nog med svennebanans inställning till alkohol. Man kan fan inte gå ngnstans utan att bli erbjuden ngt att dricka.. "En bärs kan du du väl ta osv"
All heder till utlänningar som kan fika i timmar och ändå utrycka känslor osv utan alkohol!!
Men det är väl så i spritbältet har jag kommit fram till. Man kan ju knappt gå på barnkalas utan att det ska drickas tyvärr
Ha ett fint nyktert liv
Citera
2014-06-07, 14:25
Moderator
Morfar-52s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Damacy

Nej jag upplever inga problem. Beror ju på att jag varit helt öppen med att jag är en alkis. Alla mina nära och alla nära på jobbet vet.
Har enbart fått positiv respons, folk är faktiskt enbart positiva och trugar aldrig. Jag skäms absolut inte över att vara alkoholist, därför har jag inga problem med att avstå alkohol när andra dricker och får inga kommentarer om detta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in