Citat:
Ursprungligen postat av
gurkelurkan
Jag är imponerad av att du fortsätter att leva nyktert och du verkar väldigt stark. Nu en fråga. Har du ingen kompis som vill haka på? Du ska veta att folk blir väldigt avundsjuka på dom som lyckas lägga av och det beror på att dom själva har problem med det.
Det här har jag funderat jävligt mycket på. För ungefär 2 år sedan så la jag om min livsstil helt och hållet, ville leva nyttigare helt enkelt. Förutom att ändra på kosten så bestämde jag mig från att helt avstå från att dricka alkohol i ett halvår. Jag kände inte att jag hade några problem med spriten (drack nog mindre än genomsnittet för en ung man när jag la av) men jag var mest intresserad av att utmaningen och se hur disciplinerad jag kunde vara.
Trots att jag inte drack alkohol så ville jag ju givetvis följa med på diverse sociala tillställningar såsom restaurang- och krogbesök men att då välja ett alkoholfritt alternativ, men blev då ifrågasatt både av vänner och främlingar till varför jag inte drack alkohol. Det var ofta man blev hetsad och uppmanad till att dricka, vilket ledde att jag ofta bara ljög om varför jag inte drack, att jag körde bil eller skulle jobba dagen efter exempelvis. Ofta kunde man få följdfrågan "vadå, har du problem med spriten eller?" när jag helt enkelt drog förklaringen att jag bara ville avstå från alkohol ett tag. Det var nästan som att de ville att jag skulle dricka för att bevisa att jag inte var alkoholist.
Det är ju ett sinnessjukt beteende att uppmana människor att dricka alkohol om man misstänker att de avstår för att de är alkoholister. Det måste vara ett rent helvete för de som faktiskt har problem med spriten.
Upplever ni andra samma sak? Dela gärna med er av era erfarenheter, jag är intresserad på att höra hur andra reagerar på det faktum att ni avstår från att dricka.
Jag önskar er lycka till i er fortsatta nykterhet, själv kör jag sex månader vitt igen från och med 1:a Juli, den här gången ska jag dock berätta rakt upp och ner hur det ligger till och varför jag gör som jag gör, inga fler ursäkter.