Citat:
Fantastiskt bra gjort av dig - det är mer än en vecka nykter. Klarar man det kan man komma långt. Jag hoppas innerligt att du fortsätter hålla dig nykter och att du har eller hittar något annat än alkoholen att fördriva tiden, och dåligt mående med!! Skriv mer här eller på andra forum det tror jag hjälper en hel del. Ha det bra!
Tack för de uppmuntrande orden, jag håller mig fortfarande ifrån, även fast hon ropat efter mig i mitt huvud emellanåt.
Jag har sökt hjälp genom vården, men tyvärr är det enda lösningen de verkar vilja erbjuda är nya beroenden iform av piller, vilket jag bestämt tackar nej till varje gång, men de fortsätter att se de som enda lösningen.
Även fast det är frustrerande så har det hjälpt mig med, då jag insett (vilket egentligen är självklart) att den enda som verkligen kan hjälpa mig är jag själv.
Jag fördriver tiden med att fördjupa mig i de saker som alltid varit ett stort intresse, men som inte har gått innan pga grötigheten i hjärnan av missbruket;
Teologi och filosofins värld, vilket är fantastiskt intressant och lärorikt sätt att förbättra mående och fördriva tiden.
Jag kommer fortsätta uppdatera, då jag vet att det hjälpt mig mycket förr.
Ha det fint !
Citat:
Jag önskar dig all lycka på vägen. Det viktigaste och enda är insikten att du måste sluta dricka för DIN skull, för att DU vill! Jag vet inte hur många gånger jag suttit, nyss påkommen med smygsupande, lovat och svurit att lägga av. Lovat såväl partner och arbetsgivare som mina egna barn dyrt och heligt med ord men där jag redan börjat fundera ut alternativa planer för hur jag ska kunna fortsätta dricka i smyg. Vad jag ska köpa på bolaget när jag väl kommer ifrån detta jobbiga möte om mitt drickande. Det kostade mig ett bra jobb, äktenskapet med mina barns mamma och mina barns tillit. Trots det fortsatte jag dricka, lite med den självömkande inställningen att efter allt detta var det ju synd om mig på RIKTIGT. Det som krävdes var att jag själv erkände att jag faktiskt var på väg att supa ihjäl mig, närminnet sviktade, jag gjorde mig osams med allt och alla på fyllan (vilket ledde till att mina barn inte längre ville vara hos mig ens varannan helg längre), fick en massa spontana sår som aldrig läkte, känselbortfall och kondition som en 80-åring med mera..
En morgon när det var som värst ställde jag mig framför spegeln och sa till mig själv att antingen går jag all in och super ihjäl mig så fort som möjligt eller så lägger jag av tvärt. Jag valde det senare och om några dagar har jag varit nykter i 10 månader. Den stora skillnaden mot tidigare är att jag inte ens känt tillstymmelsen till sug, ännu är väl bäst att tillägga. Blotta tanken på alkohol äcklar mig. Livet är påtagligt bättre än på åtminstone 20 år, jag är glad och aktiverar mig på såväl nya jobbet som med barnen. Bara en sådan liten sak som att ha gett barnen löftet om att hämta/ lämna/ skjutsa till kompisar och träning oavsett dag och tid är stort för mig men också lite ovant för dem. De var ju vana vid att efter 16 på vardagar och 12 på helgerna är det inte lönt att be pappa om skjuts eller hjälp för då är pappa full. Jag lovar dig att det kommer att vara värt det när du kommer tillbaka till livet från spritdimmorna även om vägen är lång och gropig. Idag vaknar jag utvilad och går till jobbet, kommer hem och lagar riktig mat, tittar på film (som jag dessutom minns dagen efter) och går och lägger mig i tid. Ekonomin är körd i botten efter en dyr skilsmässa, underhåll för barnen och att ha supit på kredit sista åren men.. jag är LYCKLIG.
Kämpa på vännen, det finns inget alternativ.
En morgon när det var som värst ställde jag mig framför spegeln och sa till mig själv att antingen går jag all in och super ihjäl mig så fort som möjligt eller så lägger jag av tvärt. Jag valde det senare och om några dagar har jag varit nykter i 10 månader. Den stora skillnaden mot tidigare är att jag inte ens känt tillstymmelsen till sug, ännu är väl bäst att tillägga. Blotta tanken på alkohol äcklar mig. Livet är påtagligt bättre än på åtminstone 20 år, jag är glad och aktiverar mig på såväl nya jobbet som med barnen. Bara en sådan liten sak som att ha gett barnen löftet om att hämta/ lämna/ skjutsa till kompisar och träning oavsett dag och tid är stort för mig men också lite ovant för dem. De var ju vana vid att efter 16 på vardagar och 12 på helgerna är det inte lönt att be pappa om skjuts eller hjälp för då är pappa full. Jag lovar dig att det kommer att vara värt det när du kommer tillbaka till livet från spritdimmorna även om vägen är lång och gropig. Idag vaknar jag utvilad och går till jobbet, kommer hem och lagar riktig mat, tittar på film (som jag dessutom minns dagen efter) och går och lägger mig i tid. Ekonomin är körd i botten efter en dyr skilsmässa, underhåll för barnen och att ha supit på kredit sista åren men.. jag är LYCKLIG.
Kämpa på vännen, det finns inget alternativ.
Jag känner igen dina ord om att redan ha en plan för nästa fylla direkt efter man lovat både sig själv och andra att man inte ska. Hur självömkan är det största drivmedel för att rättfärdiga sitt drickandet.
Fantastiskt starkt av dig att lyckas hålla dig undan, måste vara en underbar känsla att känna att man kan vara där för sina barn igen, och för sig själv med.
Just nu är mitt största problem sömnen; det går inte somna, och när jag väl somnar är det kort sömn och blir aldrig utvilad. Men det kommer bli bättre med tiden, det vet jag.
Går tillbaka till jobbet efter en månads sjukskrivning i slutet på veckan, och det kommer hjälpa att komma in i lite rutinerna igen är jag övertygad om.
Kämpa på du med, glöm inte det sista du skriver om suget kommer till dig; du är lycklig nu!
Tack för alla fantastiska ord av alla, tack för stödet. Tack för att ni visar att även fast vi inte har en aning om vilka vi är; så är vi på varandras sida och stöttar. Det ger värme i själen, och en tro på människan.
Jag tror på oss!
/ daligimage