Jag söker två spel!

har letat länge men inte hittat! Hjälp mig plz
Första spelet:Spelet är till PC och heter något med DREDD. Man ser rakt uppifrån och är en liten pixelgubbe med ett svärd pekande rakt framåt hela tiden. Med svärdet ska man döda monster/aliens/insekter.
Själva grejen med spelet är fienderna tar ett steg i riktning mot en, för varje steg man själv tar, vilket betyder att man måste tänka över sina "drag" noga. Precis som i DOOM såg man ett porträtt av sin gubbe, och han gjorde en del roliga grimaser och lät kul när han dog osv
Någon som vet var man kan hitta detta "minispel"??
Andra spelet:Spelet är ett platformspel till Playstation. Spelade det hos en kompis för lääänge sedan. Vi kallade spelet "Clownen och Flickan" av den enkla anledningen att man fick spela både som en clown och som en tjej. Ganska mycket action och kommer ihåg att man kunde skjuta nån isgrej med tjejen vilket frös fienderna, som man sedan kunde krossa. Det var i 3D och man bytte riktning att springa ibland och kameravinkeln ändrades efter det. Måste veta vad spelet hette! Borde lärt mig det då jag spelade men kunde inte engelska ändå..
HJÄLP till att hitta dessa två spel skulle verkligen uppskattas!