Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2010-01-08, 14:47
Medlem
Vivi84s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wazzobazzo
Oj bra tråd:

Och efter ett spel till NES där man sprang (var en blå gubbe tror jag) och hade en stor vit sköld och dödade röda fiender. Vag beskrivning på det men kommer knappt ihåg det.

Troligen Power Blade, en uppgardering gjorde dig till en blå superdude med en stor röd beam som du sköt framför dig.
Citera
2010-01-09, 12:35
Medlem
Swedos avatar
jag letar efter ett gammalt plattformsspel till dator. spelade det för mååånga år sen. man är en pojke så ska man ta sig till hans rymdskepp tror jag. han har en pistol och en hoppstylta. några av fienderna vet jag var maskar som sket på marken och även röda elaka bollar. öven blåa snälla bollar fanns. det fanns en overworld och sen kunde man gå in i olika banor utifrån den. jag har för mig att pojken har någon slags hjälm på sig och någon rymddräkt... tacksam för svar! Ken tror jag det heter.
Senast redigerad av Swedo 2010-01-09 kl. 12:40.
Citera
2010-01-09, 12:39
Medlem
absinthes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swedo
jag letar efter ett gammalt plattformsspel till dator. spelade det för mååånga år sen. man är en pojke så ska man ta sig till hans rymdskepp tror jag. han har en pistol och en hoppstylta. några av fienderna vet jag var maskar som sket på marken och även röda elaka bollar. öven blåa snälla bollar fanns. det fanns en overworld och sen kunde man gå in i olika banor utifrån den. jag har för mig att pojken har någon slags hjälm på sig och någon rymddräkt... tacksam för svar!

Commander Keen. Tror det finns 6 delar till PC, men jag är osäker det kanske är fler.

http://www.youtube.com/watch?v=CyTDI2ATb6k
Citera
2010-01-09, 12:41
Medlem
Swedos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av absinthe
Commander Keen. Tror det finns 6 delar till PC, men jag är osäker det kanske är fler.

http://www.youtube.com/watch?v=CyTDI2ATb6k

tack!!
Citera
2010-01-10, 18:35
Medlem
Bernt-Bennys avatar
Jag hamnade i ett retro stund, satt och kollade efter massa Amiga spel.
Hittade alla som jag kunde komma på, men ett spel har jag inte hittat än.
Har helt tappat bort namnet, men ska försöka ge en beskrivning.

Man var typ en motorcykelknutte och sen skulle man köra ifrån poliser och andra motorcykelknuttar. Från början plockade man upp en brud som stod efter vägen, sen kunde man uppgradera sig och sin motorcykel tex med ny hjälm eller en ny tank.
Man slogs med kedjor och sånt, oljefläckar på asfalten.
Typ relaterat med Road Rash
Citera
2010-01-10, 22:47
Medlem
EDDY#s avatar
Hallå hallå.

Söker ett spel till PS1.
Det jag kommer ihåg är att man var en grön drake och tillbringa massor av tid i en gammal by/fort, och om jag inte har fel så styrde man med en hand (som mus till datorn) vad man skulle göra och vart man skulle gå.
Man skulle plocka på sig massor av saker under resan som senare kom till nytta när man skulle lösa något problem.

Tack för mig.
Citera
2010-01-10, 22:53
Medlem
Megalomanias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EDDY#
Hallå hallå.

Söker ett spel till PS1.
Det jag kommer ihåg är att man var en grön drake och tillbringa massor av tid i en gammal by/fort, och om jag inte har fel så styrde man med en hand (som mus till datorn) vad man skulle göra och vart man skulle gå.
Man skulle plocka på sig massor av saker under resan som senare kom till nytta när man skulle lösa något problem.

Tack för mig.
Jag vet inte om du syftar till att spelet har ett "pont & click"-interface? Man styr ju liksom ändå med båda händerna när det gäller en handkontroll.

Spelet du är ute efter är förmodligen Blazing Dragons.
Citera
2010-01-10, 23:21
Medlem
EDDY#s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megalomania
Jag vet inte om du syftar till att spelet har ett "pont & click"-interface? Man styr ju liksom ändå med båda händerna när det gäller en handkontroll.

Spelet du är ute efter är förmodligen Blazing Dragons.

Självklart var det så jag menade, lite luddigt kanske.
Det såg ut att vara det spelet jag sökte, jag tackar och bugar
Citera
2010-01-11, 01:48
Medlem
Utopia.s avatar
Vet inte riktigt om det här är retro nog, men jag ger det ett försök... Söker ett spel som utspelade sig i asgård, vi snackar alltså asatro. Det var ett spel för barn, förmodligen släppt av levande böcker. Hette nånting med "gåtan". Sjuuukt sugen på att spela det igen
Citera
2010-01-13, 23:33
Medlem
Har gjort research överallt men jag kan tamejfan inte hitta det här spelet, spelade det i slutet på 90-talet, ett DOS spel är det vi pratar om.

Man börjar som en liten gubbe med gult hår och kommer inte ihåg resten, som är i en grotta där det finns hissar som går till olika banor, har för mig att grottan är uppbyggd med träbalkar.

Sen kan man gå in i olika banor där det finns monster, och massa grejer man ska plocka har jag för mig. Det jag kommer ihåg speciellt är att när gubben dör så skakar han på ballen och det kommer något gammalt dos ljud!

Hoppas på svar!
Citera
2010-01-14, 18:06
Medlem
jonne5s avatar
Ett gammalt spel som fanns pa windos. Man ar typ en skidakare och blir jagad av en galen mus som ater upp en? Nagon som vet vad jag pratar om?
Citera
2010-01-14, 19:26
Medlem
Sega Megadrive

Sedan jag var barn har jag letat efter vad jag tror är ett spel till Megadrive. Som jag minns det så var det rollspel-ish, och striderna tog plats på vad jag tror var en isometrisk dynamisk "arena" med pelare i olika höjder som jag då som sagt har för mig kunde ändra höjd baserat på vad man använde. Så här i efterhand så är Disgaea-spelen de enda jag spelat som nästan har påminnt om spelet rent i grafikväg.

Det enda jag tycker mig kanske minnas om spelet rent gameplaymässigt var att man kunde samla på sig karaktärer. Jag tror det iaf. Det känns som att jag skulle känna igen spelet om jag såg det.

Jag minns spelet hur tydligt som helst, men jag har aldrig lyckats hitta det. Jag minns att jag och min kompis fann det helt omöjligt att spela, möjligtvis för att vi antingen inte förstod engelskan eller för att det var på något annat språk (läs: japanska).

Låt inte detta påverka vilket spel ni tror att det är, men av någon anledning tänker jag på bollar (kan ej vara mer specifik än så) när jag tänker på spelet.

Några aningar vad det kan ha varit för något?
Senast redigerad av Renozhin 2010-01-14 kl. 19:32.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in