Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2013-02-17, 15:48
Medlem
DelGriffiths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swordh.
Har under den senaste tiden kommit på tre olika gamla spel jag skulle vilja veta namnen på!

1. Ett plattformsspel i 2D till NES. Huvudkaraktärerna, som också finns på fodralets framsida, är ett gäng färgglada figurer. En ser ut lite som en Michelin-gubbe i kroppen har jag för mig och har blå mössa på sig, eventuellt också solbrillor, men det kan vara någon av de andra som bär det. Fler ledtrådar än så här kan jag tyvärr inte komma på!

2. DOS- eller Windowsbaserat peka-och-klicka-äventyrsspel, liknar lite Simon the Sorcerer och sådana spel. Man spelar som en narr eller något i den stilen och tar sig snarare igenom banor en efter en istället för att kunna röra sig fritt i en stor värld. På en bana befinner man sig ute på ett öppet fält med bl.a. en höstack man ska göra något med. På en annan tror jag man ska spela schack. Dessutom har man bara begränsat antal liv och måste börja om på hela spelet om man får slut på chanser.

3. Windowsbaserat pussel-/problemlösningsspel från sent 90-tal. Grafiken är ganska rund överlag, perspektivet är snett uppifrån (3D) och man spelar som gula och glada, typ äggformade figurer. Spelet går ut på att ta sig ur lite luriga situationer, bl.a. leta upp en brandsäker dräkt och ta sig ur en brinnande skog.

Förmodligen har jag gett alldeles för vaga beskrivningar, men jag kommer verkligen inte på fler ledtrådar. Hoppas någon kan hjälpa!

1. Ufouria? http://codesmedia.ign.com/codes/image/object/855/855184/607774boxart_160w.jpg
Citera
2013-02-17, 15:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swordh.
Har under den senaste tiden kommit på tre olika gamla spel jag skulle vilja veta namnen på!

1. Ett plattformsspel i 2D till NES. Huvudkaraktärerna, som också finns på fodralets framsida, är ett gäng färgglada figurer. En ser ut lite som en Michelin-gubbe i kroppen har jag för mig och har blå mössa på sig, eventuellt också solbrillor, men det kan vara någon av de andra som bär det. Fler ledtrådar än så här kan jag tyvärr inte komma på!

2. DOS- eller Windowsbaserat peka-och-klicka-äventyrsspel, liknar lite Simon the Sorcerer och sådana spel. Man spelar som en narr eller något i den stilen och tar sig snarare igenom banor en efter en istället för att kunna röra sig fritt i en stor värld. På en bana befinner man sig ute på ett öppet fält med bl.a. en höstack man ska göra något med. På en annan tror jag man ska spela schack. Dessutom har man bara begränsat antal liv och måste börja om på hela spelet om man får slut på chanser.

3. Windowsbaserat pussel-/problemlösningsspel från sent 90-tal. Grafiken är ganska rund överlag, perspektivet är snett uppifrån (3D) och man spelar som gula och glada, typ äggformade figurer. Spelet går ut på att ta sig ur lite luriga situationer, bl.a. leta upp en brandsäker dräkt och ta sig ur en brinnande skog.

Förmodligen har jag gett alldeles för vaga beskrivningar, men jag kommer verkligen inte på fler ledtrådar. Hoppas någon kan hjälpa!

Borde vara något av Kyrandia-spelen. Antagligen trean.
Citera
2013-02-17, 19:48
Medlem
swordh.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DelGriffith
1. Ufouria? http://codesmedia.ign.com/codes/image/object/855/855184/607774boxart_160w.jpg

Tack så hemskt mycket! Hade aldrig gissat på det namnet dock, men precis det spelet är det i alla fall!

Citat:
Ursprungligen postat av Dannonym
Borde vara något av Kyrandia-spelen. Antagligen trean.

Stort tack till dig också! Googlade namnet och det kan vara rätt spelserie, men inte 100% säkert. Jag minns nu att man emellanåt spelade varje eller vissa banor/passager ur ett mer utzoomat perspektiv och kunde ta sig runt på skärmen för att lösa olika uppgifter och ta sig igenom banan. Har inget bra exempel att jämföra med dock!
Senast redigerad av swordh. 2013-02-17 kl. 19:58.
Citera
2013-02-18, 00:45
Bannlyst
Retrospel som man spelade på C64

Du ser allting som ett plattform-spel men det är bara en yta , det scrollar inte sidled

Du är en liten gubbe som kan bygga kuber framför sig eller ta bort befintliga kuber genom att man tryckte på joystick, har för mig att man kunde bygga i sidled och en rutan neråt, tror inte man kunde bygga upp. Man kunde dock hoppa och när man var ovanför platån kunde man bygga ett block.

Dessa kuber kunde man sedan stå på , dvs man byggde kuber för att förflytta sig
Det fanns en nyckel på banan man skulle åt, och en exit

I början var det lätt men blev klurigare med fiender, små svarta bollar man skulle akta sig för, de var inga smarta fiender utan rörde sig utefter kanterna klockrörelse

Sjukt monton musik men det vara ett av mina favoritspel

Vet ni vad det hette?
Senast redigerad av Badbollen123 2013-02-18 kl. 00:48.
Citera
2013-02-18, 00:53
Medlem
Hej,
jag söker ett spel som jag minns att jag spelade på skolans datorer under 90-talet.
Spelet var på svenska och man spelade som hövdingen av en vikingaby. Man tog olika beslut för att säkerställa byn överlevnad, bl.a. kunde man slakta boskap om inte skörden gav tillräckligt med mat. Minns även att man samlades för byråd eller liknande.
Citera
2013-02-18, 07:42
Medlem
Justitiemords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Badbollen123
Retrospel som man spelade på C64

Du ser allting som ett plattform-spel men det är bara en yta , det scrollar inte sidled

Du är en liten gubbe som kan bygga kuber framför sig eller ta bort befintliga kuber genom att man tryckte på joystick, har för mig att man kunde bygga i sidled och en rutan neråt, tror inte man kunde bygga upp. Man kunde dock hoppa och när man var ovanför platån kunde man bygga ett block.

Dessa kuber kunde man sedan stå på , dvs man byggde kuber för att förflytta sig
Det fanns en nyckel på banan man skulle åt, och en exit

I början var det lätt men blev klurigare med fiender, små svarta bollar man skulle akta sig för, de var inga smarta fiender utan rörde sig utefter kanterna klockrörelse

Sjukt monton musik men det vara ett av mina favoritspel

Vet ni vad det hette?
Solomon's Key
Citat:
Ursprungligen postat av Saligia
Hej,
jag söker ett spel som jag minns att jag spelade på skolans datorer under 90-talet.
Spelet var på svenska och man spelade som hövdingen av en vikingaby. Man tog olika beslut för att säkerställa byn överlevnad, bl.a. kunde man slakta boskap om inte skörden gav tillräckligt med mat. Minns även att man samlades för byråd eller liknande.
Vikingabyn
Citera
2013-02-18, 12:31
Medlem
Indiglos avatar
Hejsan.

Jag söker ett spel som jag spelade på sent 80-tal i Sverige. Formatet var antingen C64 eller Amiga 500. Det jag minns är att spelet var ett pusselspel/bubble bobble liknande, det kom på diskett (om det nu spelar någon roll), och huvudkaraktären bestod utav en lila robot som skulle plocka upp föremål eller liknande, och när man förbrukat alla sina liv så sattes han i fängelse varav man fick se en animation på roboten ifråga som stod och skakade galler så att säga.

Har sökt efter detta spelet, men då jag bara har vaga minnen utifrån det så är det svårt att konkretisera sökningen så jag hoppas någon här kan kunna hjälpa mig! Tack!
Citera
2013-02-18, 13:08
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Justitiemord
Solomon's Key

Vikingabyn

Tack!

Har ni tänkt på vad svåra många Retrospel är jämfört med dagens plattformspel?
Citera
2013-02-18, 13:18
Bannlyst
PC har jag för mig, eller var det c64? Nä vill minnas det var PC inte 100%

Jag kom på ett nytt retrospel som vara sjukt kul (tyckte man då)
Man hade en viss tid (typ 1 min) på sig att bygga murar runt sitt slott
Efter det omgång två bomba sönder murarna
Hade man en mur area som var inhängnad av murar kunde man bygga kanoner på den arean för att bomba sin motståndare. Man spelade två och turades helt enkelt om (inget nätverk utan man tog varannan omgång över datorn) Det gällde bomba listigt så det var svårt för den andra bygga nya areor för kanoner, taktik var att bomba "varannan" i murarna så det blev massa bitar kvar ivägen för motståndaren när han byggde nya murar.
Senast redigerad av Badbollen123 2013-02-18 kl. 13:21.
Citera
2013-02-18, 14:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Badbollen123
PC har jag för mig, eller var det c64? Nä vill minnas det var PC inte 100%

Jag kom på ett nytt retrospel som vara sjukt kul (tyckte man då)
Man hade en viss tid (typ 1 min) på sig att bygga murar runt sitt slott
Efter det omgång två bomba sönder murarna
Hade man en mur area som var inhängnad av murar kunde man bygga kanoner på den arean för att bomba sin motståndare. Man spelade två och turades helt enkelt om (inget nätverk utan man tog varannan omgång över datorn) Det gällde bomba listigt så det var svårt för den andra bygga nya areor för kanoner, taktik var att bomba "varannan" i murarna så det blev massa bitar kvar ivägen för motståndaren när han byggde nya murar.

Eftet ditt inlägg fick jag många flashbacks från detta spel. Tog en stund att gräva fram namnet som satt väldigt långt bak i minnesbanken, men tror spelet du söker heter Rampart
Senast redigerad av DrAg00nEn 2013-02-18 kl. 14:34.
Citera
2013-02-18, 15:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Justitiemord
Solomon's Key

Vikingabyn

Tack! Kul att se att det är så många som minns det spelet
Citera
2013-02-18, 15:46
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av DrAg00nEn
Eftet ditt inlägg fick jag många flashbacks från detta spel. Tog en stund att gräva fram namnet som satt väldigt långt bak i minnesbanken, men tror spelet du söker heter Rampart
ahhhh.... http://www.youtube.com/watch?v=mKITmnmlzxM
Det var så jävla kul
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in