Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2008-06-11, 12:57
Medlem
När jag gick på mellanstadiet för sisådär 15 år sedan så spelade vi ett "strategispel" som hette Vikingabyn. Spelet gick ut på att planera månader och år med slakt av djur osv. Alltså är det väl inget strategispel i den bemärkelsen och grafiken bestod mest av text...kanske inte låter så kul men kom och tänka på det häromdagen och fick en nostalgikick!

Är det någon som vet vad jag pratar om och om det går att få tag i? Sökning på Google är ju lite svårt iom att "vikingabyn" som gammalt, relativt okänt spel, inte direkt är prioriterat.
Citera
2008-06-11, 14:26
Medlem
Megalomanias avatar
Förvånansvärt nog verkar Vikingbyn helt ha gått upp i rök fast vi är många som satt och fördrev tiden med detta under "datorkunskapen" som det så vackert kallades, lärarnas avsaknad av kunskap till trots.

Om du verkligen är intresserad antar jag att en möjlighet är att kontakta din gamla skola och fråga vem som försåg dem med sådant här under 90-talet.
Citera
2008-06-13, 14:15
Medlem
Gravity2s avatar
Fan, det minns jag också!
Om någon har det på datorn skulle jag vara tacksam om de kunde slänga upp det, kan ju inte vara på många megabyte...
Citera
2008-06-13, 14:42
Medlem
Ufojesuss avatar
Vid en snabb sökning får man fram att det är Gävle Datapedagogiska Centrum som gjort spelet. De verkar inte finnas längre.
Citera
2008-06-13, 16:12
Medlem
timpakays avatar
Det var fanimej oändligt många år sedan man spelade detta spelet. Hade alla skolor det? Kom ihåg att det var hur svårt som helst.

Detta + Doktorn i Lernia var vad man spenderade absolut mest tid på i lågstadiet i skolan.
Citera
2008-06-13, 16:15
Medlem
Detta spel vill vi alla ha
Citera
2008-06-17, 01:36
Medlem
Elmamans avatar
Helt otroligt. Jag har också suttit och letat efter det spelet. Hur pass utbrett var det här spelet? Ser att någon fått fram att det var något företag från gävle som gjort spelet. Fanns det i skolor utanför gästrikland, eller var det bara vi som fick uppleva det?
Citera
2008-06-17, 02:01
Medlem
H0gg3ns avatar
Haha detta spel minns man. Svårt kom jag ihåg att det var, gick det ens att klara?
Citera
2008-06-17, 09:13
Medlem
Litenpojks avatar
Det spelet spelades dagligen på Söderskolan i Gävle på mellan 97-99 xD
Citera
2008-06-17, 18:20
Medlem
Megalomanias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elmaman
Helt otroligt. Jag har också suttit och letat efter det spelet. Hur pass utbrett var det här spelet? Ser att någon fått fram att det var något företag från gävle som gjort spelet. Fanns det i skolor utanför gästrikland, eller var det bara vi som fick uppleva det?
Jag skulle tro att skolverket ställde det till förfogande för alla skolor i landet som ville ta in det eller något liknande.
Citera
2008-06-17, 18:28
Medlem
Järvs avatar
Vi hade också spelet i det finlandssvenska lågstadiet jag gick i, så spelet passerade även det svenska rikets gränser!

:P
Citera
2008-06-29, 11:59
Medlem
mtkors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elmaman

Många skolor i Skaraborg hade det iaf
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in