Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2014-05-17, 10:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jimbop
Ett spel jag ca 28 år bara haft i minnet och aldrig återsett var en typ av "snake"-spel. Jag ska försöka förklara här.

Detta var på en speldator min kusin hade på 80-talet och han minns dessvärre ingenting alls av varken spelet eller vilken dator det var han hade.

Man spelade en grå orm sedd ovanifrån som man skulle styra att äta gröna äpplen men undvika röda äpplen (eller var det tvärt om??). Till skillnad från andra snake-spel var inte denna orm bara ett streck utan grå med synliga ögon i svart och med ett svart mönster på kroppen. Man styrde den dessutom på ett annat sätt än det vanliga. Man var tvungen att trycka en riktning för att ormen över huvud taget skulle röra sig. Utan tryckning var den helt still, och man dog inte om man åkte in i väggen eller i sig själv, och det gjorde att man kunde råka köra in i sig själv och inte komma ut och var tvungen att trycka på space som var "självmordstangenten". Man växte för varje äpple man åt, och ibland kunde någon bonusgrej fara runt på skärmen som man kunde försöka äta. Ljuden i spelet var typiskt 8-bit. När man åt ett äpple lät ett noice-ljud "ffft". Tror inte det var någon bakgrundsmusik.

Man spelade med något åt joystick-hållet, men det var en "dator" med tangenter man spelade på. Minns inte om det var disketter eller kassetter man spelade från.

Nån som har någon aning om vad det kan vara?

Måste vara Snake Rattle 'n Roll
Citera
2014-05-17, 11:50
Medlem
FoxCandys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wixmef
Little Big Adventure 2

Omg! :O Vilka minnen!
Tack så jättemycket!
Citera
2014-06-01, 16:43
Medlem
Hej där!

Jag har gått och funderat på ett spel jag lirat en demo av för några år sen, kanske mellan 5 och 10 år sedan. Jag minns väldigt lite av det så ni får ursäkta om det blir lite luddigt. Vad jag minns är detta:

-Det var ett strategispel (realtid)
-Fantasysetting
-Man kontrollerade en "trollkarl", ur något som möjligtvis kan beskrivas som God-like perspektiv. Man var inte direkt någon gud iaf.
-Denna trollkarl kunde flyga och använda vissa magiska förmågor för att hjälpa sin faction att nå framgång.
-Det fanns en del spawnpunkter a la warcraft III, där monster befann sig. Inga heros dock, om jag minns helt rätt.
-Jag tror det fanns en del Rollspelsinspirerade NPCer runt kartan man spelade på.
-Det är inte något spel i följande franchise (nästan 100% säker på det):
-Sacrifice
-Populous
-Black & White

Edit: Ytterligare detaljer
-3D
-Trollkarlen hade en skill-tree för inlärandet av diverse magier

Vore grymt om någon klocka ringde bland flashbackarna. Jag vet att det inte är mycket att gå på, vilket nog förklarar varför jag inte lyckas hitta nåt på nätet, men förhoppningsvis är det tillräckligt för att någon som spelat spelet ska reagera.

Ha det gött
Senast redigerad av Deebman 2014-06-01 kl. 16:58.
Citera
2014-06-04, 02:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Deebman
Hej där!

Jag har gått och funderat på ett spel jag lirat en demo av för några år sen, kanske mellan 5 och 10 år sedan. Jag minns väldigt lite av det så ni får ursäkta om det blir lite luddigt. Vad jag minns är detta:

-Fantasysetting
-Man kontrollerade en "trollkarl", ur något som möjligtvis kan beskrivas som God-like perspektiv. Man var inte direkt någon gud iaf.
-Denna trollkarl kunde flyga och använda vissa magiska förmågor för att hjälpa sin faction att nå framgång.
-Det fanns en del spawnpunkter a la warcraft III, där monster befann sig. Inga heros dock, om jag minns helt rätt.
-Jag tror det fanns en del Rollspelsinspirerade NPCer runt kartan man spelade på.
-Sacrifice
-Populous
-Black & White

-3D

Vore grymt om någon klocka ringde bland flashbackarna. Jag vet att det inte är mycket att gå på, vilket nog förklarar varför jag inte lyckas hitta nåt på nätet, men förhoppningsvis är det tillräckligt för att någon som spelat spelet ska reagera.

Ha det gött

Det är inte Age of Wonders du tänker på? Minns inte att man kan flyga men det passar på de andra punkterna.
Citera
2014-06-05, 13:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brellox
Det är inte Age of Wonders du tänker på? Minns inte att man kan flyga men det passar på de andra punkterna.

Grymt bra spel Age of Wonders, men tyvärr inte det jag söker efter.
Citera
2014-06-05, 16:30
Medlem
JohnHawkzs avatar
Söker efter ett gammalt pixlat spel som är lite top-down, man kollar ner som jag gör på Diablo. Det är en sidebar med en radar, ammuniton & vapen samt ett porträtt. Det står även MAP i högra hörnet längst ner. http://i.imgur.com/h56gKd9.png?1 Där är en bild på en del utav spelet.
Citera
2014-06-07, 20:04
Medlem
mr-virros avatar
Det jag kommer ihåg:
Tredjepersons shooter
Datorspel
Senare 90-tal
Huvudkaraktären var svart
Det första man ser är en röd/svart tunnel sen ett cirkelformat område där det var lite fiender. Man kom sedan till ännu ett liknande område där man behövde skjuta lite fiender som stod uppe på några torn.

Om jag kommer ihåg rätt så var spelets namn en bokstavskombination.

Någon som vet?
Citera
2014-06-07, 22:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mr-virro
Det jag kommer ihåg:
Tredjepersons shooter
Datorspel
Senare 90-tal
Huvudkaraktären var svart
Det första man ser är en röd/svart tunnel sen ett cirkelformat område där det var lite fiender. Man kom sedan till ännu ett liknande område där man behövde skjuta lite fiender som stod uppe på några torn.

Om jag kommer ihåg rätt så var spelets namn en bokstavskombination.

Någon som vet?
MDK?
Citera
2014-06-08, 00:02
Medlem
Citat:
Hej där!

-Fantasysetting
-Sacrifice
-Populous
-Black & White

-3D

Ha det gött

Jag gissar på Magic & Mayhem, Magic & Mayhem: The Art of Magic eller Magic Carpet.
Citera
2014-06-08, 22:47
Medlem
Citat:
Grymt bra spel Age of Wonders, men tyvärr inte det jag söker efter.

Slänger in en vild gissning på Disciples II även om jag inte lirat det själv.
Citera
2014-06-09, 01:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnHawkz
Söker efter ett gammalt pixlat spel som är lite top-down, man kollar ner som jag gör på Diablo. Det är en sidebar med en radar, ammuniton & vapen samt ett porträtt. Det står även MAP i högra hörnet längst ner. http://i.imgur.com/h56gKd9.png?1 Där är en bild på en del utav spelet.

Bedlam

www.youtube.com/watch?v=bIh9hW7mYAE
Citera
2014-06-09, 13:38
Medlem
Jag söker ett datorspel från sent 90-tal som gick ut på att få fem i rad i en kvadrat bestående av 5x5 minispel. Typ minispel som minigolf, pinball, snake osv.

Vi hade det på Windows 95 och jag och en kompis spelade det ganska ofta.

Man kunde spara high-scores också.
Senast redigerad av cannonless 2014-06-09 kl. 14:15.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in