Citat:
Ursprungligen postat av JohanBee
Hej! Jag har funderat i flera dagar på mitt gamla favoritspel som jag köpte till GameBoy Color som 9 åring. Min äldsta bror född 79 berätta då att detta spelade han mycket som liten pojk och då troligtvis på antingen Commondore/Amiga/...nåt annat ifrån den tiden.
I spelet fick man aldrig se hur ens figur såg ut utan hela alltet var bara uppbyggt på bilder som ens karaktär såg, var för sig, en st bild per rum/grotta/dylikt. Tryckte man på en dörr som var låst kom en textruta upp som (på svenska!) förklara att "Dörren är låst". Det började med att man var utanför slottet, eller vad det nu var, och gick in i en trädörr. Jämte trädörren tror jag man kunde ta en fackla, vilket man ofta kunde och skulle göra. Det var ett lösa-gåtor-spel där man tog upp saker, knuffade, drog, och ja, som i Monkey Island/Grim Fandango. Men som sagt, detta var bara uppbyggt på en bild per rum som var ens karaktärs syn i rummet. Minns att det bland annat var grottbroar och ett lilla/rött monster som kom upp.
Någon som vet namnet på detta spel?
Fanns shadowgate till gameboy?
Säker på att det inte är spelet
Sword of hope du tänker på?
Mig veterligen är det det enda GB-spelet som översatts till svenska.
Har sword of hope och översättningen samt spelet är riktigt dåligt!
Shadowgate är däremot en personlig favorit!
Maniac mansion, Shadowgate, Deja Vu och nämnda sword of hope är de enda nintendo-spelen jag vet som översattes? EDIT: det fanns ett till som hette four swords, (eller något med snake/serpent) förresten, gjort för fyra spelare ar jag för mig (inte zelda-spelet)
EDIT:
Swords & Serpents Hette det visst!
En remake på maniac mansinon (också en favorit samt föregångare till day of the tentacle) är snart tillgänglig btw
http://www.youtube.com/watch?v=z86pGuwnNcE