Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2010-09-25, 06:42
Medlem
Poddes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamelFikus
Ahoj, hoj.

Bered er på årets sämsta beskrivning. En kram till den som löser min gåta jag haft hela livet!

Spelade ett PC-spel för ungefär 10 år sedan. Det var ett räknespel. Nu vet jag inte om det var så under hela spelets gång, men vid ett tillfälle så var man typ i kloakerna. Fanns rör, stegar man kunde klättra i, gubbar som bestod utav grönt slime.
Sen tror jag att bakgrunden var blå. Eller iallafall till största delen blå.

Nu kommer jag inte ihåg om det bara fanns en bana, men det var ingen sidescroller eller något. Man var rörde sig alltså enbart inom skärmen.

Hoppas verkligen att någon kommer på vad det är för spel..

Tack på förhand!

Vad menar du med räknespel?

En vild gissning som förmodligen är fel, men det skadar ju inte att gissa.

Ett av Math Blaster spelen?
Citera
2010-09-25, 10:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Podde
Vad menar du med räknespel?

En vild gissning som förmodligen är fel, men det skadar ju inte att gissa.

Ett av Math Blaster spelen?
Precis som Math Blaster, ett matteräknespel.

Tyvärr var det inte det spelet, men det var en bra gissning.
Tack!

Finns det fler liknande spel som du kan tipsa om? Måste hitta det gamla spelet!
Citera
2010-09-25, 14:34
Medlem
Söker ett spel, tror det var till Amiga. Som de flesta andra har jag bara sporadiska
minnesfragment från spelet, men ska försöka ge er en bild av vilket spel det kan ha
varit. Snälla hjälp!

Tror spelet utspelades under Wilda Western. Jag vet säkert att man kunde fiska
(eventuellt även jaga, och kanske även vaska guld). Jag vill tro att man var en
guldletare vars mål var att bli rik (no shit).
Man kunde köpa utrustning, sätta in sina pengar på banken (och riskera att den
blev rånad). Även på resande fot kunde man bli rånad vill jag minnas.

Jag har försökt att söka efter spelet på olika sätt. Jag hittade en gammal tråd
från 2004 på Amigaforum, från en kille som nämner detta spel, men som inte
heller kan komma ihåg titeln:
Citat:
...I seem to have forgotten the name of it but this last one is a game in which ya play a gold miner. You buy equipment and either go to a mine, or a river, to get gold. Sell the gold, get rich, buy new stuff and yada yada. I was like seven when I played that game, so hey.

Mitt starkaste minne från spelet är själva fiskandet. Fiskarna kommer från höger
eller vänster och glider över skärmen. Målet är att fånga dem med kroken, vilken
man drog upp eller ner. Man skulle försöka träffa fiskens mun med krokspetsen.
Detta var ett litet minigame i spelet. Antingen sålde man fisken eller så åt man
upp den själv för att överleva(???).

Det är säkert 20 år sedan jag spelade det sist så ni får ursäkta mig. Men jag hoppas
jag kunnat guida någon till att få fram rätt titel. Jag vill så gärna spela det igen innan
jag går i graven, om det fortfarande finns någonstans att få tag på dvs(?).
Bara tanken på spelet ger mig en skön nostalgitripp.

Om du vet vilket spel jag pratar om, snälla posta ett svar här.
Citera
2010-09-25, 21:43
Medlem
Blygiss avatar
Jag letar efter ett spel som går ut på att man får ledtrådar och ska åka runt till olika städer i sverige och fånga brottslingar. Det var på svenska (och för PC). Påminner något om tv-programmet "På Rymmen". Någon som har en idé?
Citera
2010-09-26, 02:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brother in Arms
Söker ett spel, tror det var till Amiga. Som de flesta andra har jag bara sporadiska
minnesfragment från spelet, men ska försöka ge er en bild av vilket spel det kan ha
varit. Snälla hjälp!

Tror spelet utspelades under Wilda Western. Jag vet säkert att man kunde fiska
(eventuellt även jaga, och kanske även vaska guld). Jag vill tro att man var en
guldletare vars mål var att bli rik (no shit).
Man kunde köpa utrustning, sätta in sina pengar på banken (och riskera att den
blev rånad). Även på resande fot kunde man bli rånad vill jag minnas.

Jag har försökt att söka efter spelet på olika sätt. Jag hittade en gammal tråd
från 2004 på Amigaforum, från en kille som nämner detta spel, men som inte
heller kan komma ihåg titeln:

Mitt starkaste minne från spelet är själva fiskandet. Fiskarna kommer från höger
eller vänster och glider över skärmen. Målet är att fånga dem med kroken, vilken
man drog upp eller ner. Man skulle försöka träffa fiskens mun med krokspetsen.
Detta var ett litet minigame i spelet. Antingen sålde man fisken eller så åt man
upp den själv för att överleva(???).

Det är säkert 20 år sedan jag spelade det sist så ni får ursäkta mig. Men jag hoppas
jag kunnat guida någon till att få fram rätt titel. Jag vill så gärna spela det igen innan
jag går i graven, om det fortfarande finns någonstans att få tag på dvs(?).
Bara tanken på spelet ger mig en skön nostalgitripp.

Om du vet vilket spel jag pratar om, snälla posta ett svar här.
Jaaa, sökte efter det här spelet bara någon sida bak och lyckligtvis visste någon vad jag menade!
Lost Dutchman Mine, finns att ladda hem på någon abandonware-sida och köra det genom DosBox
http://en.wikipedia.org/wiki/Lost_Dutchman_Mine_(computer_game)
Citera
2010-09-26, 10:43
Medlem
Flygtomats avatar
Gammalt julspel

Jag letar efter ett gammalt julspel som man fick på någon skiva ifrån PC för alla (tror jag).
Det var ett spel om att det var jul och tomten ville äta en blåbärspaj innan han tog en tupplur.
Sen när han vaknade så var klapparna borta. Sedan fick man gå ner i någon grotta och lyfta en matta och där la ett mynt och sedan skulle man knäcka någon kod på ett kassavalv eller så (jätteläskigt spel när jag var liten sork).

Nu ville jag plötsligt spela den men skivan borta och ingen vet vad den heter så någon som vet vad det är för spel?

Edit: Antingen var det PC gmaer eller PC för alla som gav ut skivan inte så säker på vilket.
Senast redigerad av Flygtomat 2010-09-26 kl. 10:46.
Citera
2010-09-26, 10:55
Bannlyst
Poop.
Citera
2010-09-26, 10:59
Medlem
Flygtomats avatar
Jag letar efter ett gammalt julspel som man fick på någon skiva ifrån PC för alla eller PC gamer.
Det var ett spel om att det var jul och tomten ville äta en blåbärspaj innan han tog en tupplur.
Sen när han vaknade så var klapparna borta. Sedan fick man gå ner i någon grotta och lyfta en matta och där la ett mynt och sedan skulle man knäcka någon kod på ett kassavalv eller så (jätteläskigt spel när jag var liten sork). XD

Nån som känner igen det spelet?
Citera
2010-09-26, 15:01
Medlem
DelGriffiths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flygtomat
Jag letar efter ett gammalt julspel som man fick på någon skiva ifrån PC för alla eller PC gamer.
Sen när han vaknade så var klapparna borta. Sedan fick man gå ner i någon grotta och lyfta en matta och där la ett mynt och sedan skulle man knäcka någon kod på ett kassavalv eller så (jätteläskigt spel när jag var liten sork). XD

Nån som känner igen det spelet?

Känner inte igen men googlade litet och fann att det var ett gratis tomtespel som släpptes någon gång 2002, Santa Claus In Trouble, men du kanske var äldre än en liten sork då?
Citera
2010-09-26, 15:08
Medlem
BRZMs avatar
Nu får ni nåt att bita i!

Söker en, vad jag tror är, en Boulder Dash-kopia. Man gick omkring och kunde få stenblock över sig bl a. Sen minns jag att man kunde bli jagad av nåt, en döskalle kanske? Sen minns jag att det satt en kran i en vägg som det droppade blod ur.

Man kunde även välja banor tror jag. Minns att en var typ "öken" och en var i rymden... Sen var det nån djungelbana säkert.

Nu snackar vi säkert Amiga/C64-spel. För jag har hittat liknande spel på Tuben men inte just detta... Farsan hade det på sin jobbdator runt tidigt 90-tal.
Citera
2010-09-26, 16:11
Medlem
snelhestens avatar
söker ett spel till ps1. Spelet gick ut på att man gick runt och slog ner folk på olika ställen som typ gatan, i resturanger och massa annat. Man kunde även plocka upp olika saker som typ en stekpanna, och slå folk med. Har för mig att man spelar som Bruce Lee, men har aldrig hittat någon info om det när jag har letat. Någon som vet?
Citera
2010-09-26, 16:27
Medlem
DelGriffiths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snelhesten
söker ett spel till ps1. Spelet gick ut på att man gick runt och slog ner folk på olika ställen som typ gatan, i resturanger och massa annat. Man kunde även plocka upp olika saker som typ en stekpanna, och slå folk med. Har för mig att man spelar som Bruce Lee, men har aldrig hittat någon info om det när jag har letat. Någon som vet?

The Crow: City Of Angels?

Man spelar inte som Bruce Lee men hans son, Brandon Lee, spelade huvudrollen i första filmen. Spelet är dock baserat på andra filmen där Brandon inte är med.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in