2010-08-10, 13:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Krafse
Tjena Krafse är arbetslös och funderar på att skicka CV till olika företag och så.
Jag vill ha lit input, vad tror ni en arbetsgivare skulle tycka/tänka om den läste det här?

Edit: Jag skall självklart modifiera texten en aning beroende på vart jag skickar den, men det fattar ni säkert.

HAHAHAHH!! asså så jävla rolig brev

Älskar Jabba the Hutt delen
Citera
2010-08-11, 12:26
Medlem
Kan man ha en bild som inte ser ut som ett passfoto om de vill ha bild på en? Alltså en bild på sig som är lite mer kreativ, rolig än vanliga bilder som tas på pass och legitimationer eller typ skolfoton ... ?
(Utan att det är något negativ)
Citera
2010-08-11, 12:38
Medlem
Någon som skulle kunna ge lite kritik om detta personliga brev till en elinstallationsfirma?

"Namn: ***** *********
Ort och datum: ****** - ****** 11/08 -2010
Adress: ******
Postadress: *****
Telefon: 070***** eller ****-*****
Lärling

Lärling/provanställning

Att välja gymnasieprogram i högstadiet var för mig väldigt enkelt, har alltid haft ett stort intresse av teknik samtidigt som jag gillar att arbeta med händerna och kroppen, el-programmet med inriktning elteknik var för mig en självklarhet då de är det hanterkaryrket där du hela tiden måste ha huvudet på skaft för att klura ut lösningar på problem samtidigt som du får arbeta med kroppen, vem gillar inte känslan av att komma hem efter en arbetsdag och verkligen känna att man gjort något betydelsefullt?

Tog tidigare i somras studenten i ******* och viljan att utvecklas som elektriker är mycket stor, därför söker jag nu lärlingsplats eller till att börja med provanställning av någon form hos er på *** ******* i *******och jag är helt övertygad på att ni inte kommer att bli besvikna.

Mitt mål - som framgår av mitt CV - är att utveckla mina kunskaper som elektriker så gott de går då detta verkligen är vad jag vill jobba med och hoppas att få kunna tillföra mycket till företaget och vara dess ansikte utåt genom att uppnå goda resultat i allt som utförs med säkerheten i fokus.

Några av mina starka sidor

.Mycket stak vilja att komma framåt och lära mig nya saker.
.Väldigt lättlärd
.Fruktansvärt noga med att saker och ting blir gjorda inom den planerade tidsramen med ett gott resultat.

Jag själv ser mig som en glad och mycket ambitiös person med ett stort tekniskt intresse samt praktiskt lagd, med en väldigt stor vilja att hela tiden lära mig nya saker och anta nya utmaningar och finna lösningar.

Jag hoppas att jag väckt intresse hos er och ser verkligen fram mot ett personligt möte där jag kan berätta mer om mig själv. Tar mig även friheten att ringa dig mot slutet av denna månad.

Med vänliga hälsningar

Bilaga: CV"
Citera
2010-08-12, 11:32
Medlem
adddicteds avatar
Det här är första gången jag sätter mig ner och skriver CV och personligt brev på riktigt och jag har inte många att fråga om mina funderingar så jag testar här.

Jag har nu skrivit ett personligt brev där jag såklart beskrivit mina egenskaper. Jag undrar hur mycket av sånt som ska vara med i CV:et nu när jag skrivit det i det personliga brevet. Ska jag ha med någon beskrivning alls av mig själv i CV:et eller ska det bara stå ren fakta som utbildningar?
Citera
2010-08-12, 18:27
Medlem
heiss avatar
Skrev ihop ett snabbt cv och personligt brev. Finns säkerligen massor att tillägga och detaljer att slipa på. Har ni några tips på rak arm som kan förbättras eller meningar som kan tilläggas/omformuleras/tas bort? Har nyss fyllt 18 och har tagit studenten samt inte haft några sommarjobb p.g.a resor o.s.v så det är lite tunt med arbetserfarenheter.

CV

Hej Hejson Mobil: 07070707070
Personnr. 92****-**** E-mail:
vägvägen 1
321 12 stad

Mål
Skaffa arbetslivserfarenheter, prestera och förhoppningsvis få ännu en god referens till framtiden.

Utbildning
****gymnasiet i *stad* där jag gick Tekniklinjen med datorteknik som inriktning.

Tidigare arbetslivserfarenhet
Svensk Direktreklam 2004-2010. Delade ut reklam i större delar av *stad*. Detta gjorde jag tidigt på morgonen, lördag och söndag. Jobbet infattade sortering, transport (cykel), planering och utdelning.

Praktikplatser
Posten i två veckor år 2007, där jag bl.a sortera och delade ut post. Samma år praktisera jag också på SAAB på linan bl.a. I grundskolan praktisera jag på diverse livsmedelsbutiker.

Språk
Svenska - Modersmål
Tyska - Modersmål
Engelska - Goda kunskaper i tal och skrift

Datorkunskaper
Goda datorkunskaper i Officepaketet, certifikat från cisco samt kunskaper inom bl.a persondator, webbdesign och lokala nätverk.

Betyg och referenser lämnas gärna på begäran

Hej!
Jag söker en hel-/deltidstjänst hos er då jag nu har tagit studenten (även då jag är född 92) och är i behov av ett jobb där jag kan visa vad jag går för.
Mina framtidsplaner är många och olika, men det troligaste alternativet är att jobba 1-2 år och sedan börja högskola. Ett av mina fritidsintressen är att styrketräna.

Som person är jag väldigt lättsam, social och har en vilja att göra mitt bästa. Jag arbeta gärna självständigt som i grupp, de uppgifter jag tar mig an ser jag till att göra till 100% och bättre. Jag har hög arbetsmoral och trivs i hektiska miljöer. Högt tempo och fysisk sysselsättning är min kopp te.

Finner ni mig intressant ser jag framemot att höra från Er!
Citera
2010-08-17, 00:32
Medlem
milgas avatar
Påtade ihop ett brev för en ansökan till McDonalds. Aldrig gjort detta tidigare, så kom gärna med synpunkter. Hade tänkt skicka in detta senast imorn, så snabba svar skulle vara toppen!
Hade också tänkt att bifoga mitt arbetsbetyg från praktikplatsen i mailet. Ska jag skriva ett CV trots att jag inte jobbat tidigare och isånnafall bara ha min praktik däri?

http://img811.imageshack.us/img811/6473/donken.jpg

Tack på förhand!
Citera
2010-08-17, 12:09
Medlem
FrasseFloyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av milga
Påtade ihop ett brev för en ansökan till McDonalds. Aldrig gjort detta tidigare, så kom gärna med synpunkter. Hade tänkt skicka in detta senast imorn, så snabba svar skulle vara toppen!
Hade också tänkt att bifoga mitt arbetsbetyg från praktikplatsen i mailet. Ska jag skriva ett CV trots att jag inte jobbat tidigare och isånnafall bara ha min praktik däri?

http://img811.imageshack.us/img811/6473/donken.jpg

Tack på förhand!
Spontant: det låter trevligt men samtidigt ganska intetsägande. Vilka var dina tidigare praktikuppgifter och vad har de för relevans vid en eventuell anställning hos McDonalds? Du behöver inte svara, men fundera över frågan och försök besvara den bättre i ditt brev.

Problemet, tror jag, är att brevet inte får en att höja på ögonbrynen. Jag vet inte vad McDonald's söker för personal, men jag utgår från att alla som söker jobb där säger att de är positiva, glada, flexibla och snabblärda. Vad gör dig speciell, egentligen? Min spontana amatörreaktion blir lite "och?" när jag läst brevet. Har du något som särskiljer just dig från mängden tycker jag att du ska försöka få med det.

Vidare tycker jag inte att det skadar med ett cv, om du har något att föra in i det. Det kan vara en fotbollsdomarutbildning, det kan vara frivilligt engagemang i någon förening. Har du bara grundskola och två avslutade gymnasieår känns dock cv:t överflödigt.

Notera att detta är åsikter från en som inte sitter i någon som helst rekryteringsposition.
Citera
2010-08-17, 12:11
Medlem
Vad tycker Ni om mitt personliga brev?
Det jag vill lyfta fram i det är att jag passar bra inom Logestik, lager samt inom IT avdelningar.

Dom arbeten jag söker med det är logistik tjänster.

Citat:
Hej,
Jag skickar in denna ansökan pga. Jag tycker att Er arbetsplats verkar intressant, och jag är väldigt intresserad av att börja arbeta hos Er.

Då jag har väldigt lätt att lära mig så har jag prövat på många olika yrken och har på så sätt kommit fram till att jag fungerar jätte bra inom industri & logistik men även inom olika IT-tjänster då det är mitt stora intresse här i livet, allt från mjukvara till hårdvara.

Mina viktigaste egenskaper på arbetet skulle jag hävda är punktlighet och noggrannhet men även flexibilitet och jag fungerar också väldigt bra under stressiga omständigheter.
Dessutom är jag initiativrik, självgående och trivs bra med att arbeta i grupp då jag är en väldigt social och trevlig person.

Alla dessa egenskaper har jag haft väldigt nytta av och har kunnat utveckla både som konsult, egen företagare och hos olika arbetsgivare.

Jag har inga problem att arbeta på helger och obekväma tider.
Jag har arbetat under skiftgång vid ett flertal tillfällen.

Jag hoppas Ni ger mig chansen att visa Er att jag är en bra arbetstagare.
Jag säger samma sak till Er som jag sa till XXXX i XXXX:
”Ge mig en chans, jag lovar att inte göra Er besviken.”
Och dom har inte blivit besviken, och det kommer inte Ni bli heller.

Tack för att Ni tog Er tiden att läsa mitt CV, jag ser fram emot att höra från Er.
/ /
Med Vänliga Hälsningar
xxxxxxx
Citera
2010-08-17, 23:09
Medlem
Kristofferssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bits
Vad tycker Ni om mitt personliga brev?
Det jag vill lyfta fram i det är att jag passar bra inom Logestik, lager samt inom IT avdelningar.

Dom arbeten jag söker med det är logistik tjänster.

Särskriv inte, använd inte förkortningar.

Berätta varför företaget är intressant, inte att det är det.

Utveckla det andra stycket och fokusera det kring tjänsten det gäller. Är det en logistik-tjänst nämner du inte IT och vice versa.

I tredje stycket radar du upp massa trevliga egenskaper men ger inte den minsta antydan till att det stämmer. Välj max tre av dem och ge exempel på detta.

Utveckla fjärde stycket och fokusera på ett par anställningar och vilken skillnad du gjorde där.

Femte stycket kan du gott baka in med något annat eller skippa.

Sjätte stycket låter lite desperat, "hoppas ni ger mig chansen" är inte sexigt.

Ett tips på upplägg:

Första stycket går rakt på sak vad hos dem som lockar dig till att arbeta hos dem. Efter detta men i samma stycke nämner du också vilka erfarenheter och kunskaper du har som gör dig lämplig för tjänsten i fråga.

Ägna de nästkommande två eller tre styckena till att utveckla dessa erfarenheter och kunskaper, kanske ett stycke om din utbildning, ett om din arbetslivserfarenhet och ett om dina kunskaper som passar för tjänsten.

Sista stycket använder du till en sammanfattning av vad som sagts så allt binds ihop på ett snyggt sätt. Typ "sammanfattningsvis är jag en A och B person med utbildning inom X och lång erfarenhet av Y. Jag träffas gärna för att diskutera tjänsten och mina kunskaper mer ingående inom en snart framtid. Tack för er tid och åtanke".

Bygg en standardmall och anpassa den lite utifrån de olika tjänsterna. Söker du snarlika tjänster måste inte varje brev skrivas från grunden men de ska inte heller alla se likadana ut.
Citera
2010-08-18, 13:11
Medlem
bubberls avatar
Håller just nu på att skriva mitt CV och undrar om ni tycker att man ska skriva med sitt snitt från gymnasiet? Sen mottages även andra användbara tips !
Citera
2010-08-18, 16:21
Medlem
Sitter och skriver CV/personligt brev nu när jag söker jobb i sälen, vill jobba med antingen Liftvakt eller jobba i skiduthyrningen, men nu till problemet, jag har aldrig i hela mitt liv skrivit varken personligt brev och märkte att det var mycket svårare än vad jag hade tänkt mig, hur som helst så har jag lite problem med att ge en förklaring till varför de ska ge just mig jobbet, var brukar ni andra skriva?, självklart förstår jag att ni inte vet vad jag ska skriva då ni itne vet vad jag är bra på och dylikt, men vill bara ha några tips.

mvh
Citera
2010-08-18, 17:25
Medlem
Håller på att skriva ett cv och skulle verkligen uppskatta kritik på min presentation. cvet är riktat till kassajobb (mcd, maxi etc)

here it is:

Hej!

Mitt namn är O och har precis tagit studenten från teknikprogrammet. Har tänkt att lägga studierna åt sidan ett tag och vill därför komma ut i arbetslivet. En av anledningarna till att jag söker jobb hos er är att jag vill utvecklas och skaffa mig erfarenheter. Jag tycker om att arbeta med människor och har sedan innan arbetat som lärare samt redan stått en del i kassan på två andra jobb.

Andra människor beskriver mig ofta som en glad, lugn kille som är fysiskt stark.
Jag tycker om att arbeta med kroppen samt jobb som kräver mycket koncentration. Jag är en mycket noggrann person och värdesätter mitt jobb högt. när jag väl har kommit in i något så har jag svårt att sluta.
På fritiden tycker jag om att idrotta (vilket jag gör regelbundet), vara med kompisar och resa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in