2012-01-26, 12:35
Medlem
Cheiross avatar
Nu har jag reviderat mitt PB lite. Vad tycks om den här versionen? Vad är bra, vad kan utvecklas/tas bort? Är jag för ödmjuk/för ivrig?

"Ansökan om tjänst som semestervikarie på lagret

Med anledning av era utannonserade tjänster anmäler jag mig som mycket intresserad av att arbeta hos er.

Jag tror absolut att jag har de kvalifikationer och den lämplighet ni söker för att få anställning på ert lager här i Staden. Att vara effektiv, strukturerad och ta egna initiativ var förutsättningar som krävdes för att nå bra studieresultat under gymnasietiden, så detta har jag stor vana av. En annan av mina starkaste egenskaper som jag har nytta av i massor av situationer är att jag har väldigt lätt för att lära mig nya saker.

Jag arbetar bra både individuellt och i grupp. Eftersom jag tränar regelbundet och är i god form har jag inget emot att arbetet kan vara tungt och förlagt till olika skift. Krävs det så är jag aldrig rädd för att hugga i ordentligt!

Under ett par års tid skötte jag, jämsides med skolan, städningen på företaget där min pappa jobbade. Under senare delen av gymnasietiden valde jag att i stället fokusera fullt ut på studierna. Jag har gått Naturvetenskapsprogrammet och tog studenten i juni förra året med goda resultat. I framtiden planerar jag att läsa vidare på högskola eller universitet inom ett naturvetenskapligt ämne, men först vill jag göra något helt annat än att studera.

Efter studenten har jag haft förmånen att kunna vara ledig några månader och har då ägnat mycket tid åt mitt största fritidsintresse, golf. Jag har också rest en del och passat på att ta
B-körkort. Nu känner jag mig dock ”färdig” med att vara ledig och är alltså riktigt sugen på att börja jobba och visa vad jag går för.

Jag hoppas att mitt brev fångat ert intresse och ser fram emot ett personligt samtal.

Referens:
Person Personsson,
Tel. 123-456 78 90

Vänliga hälsningar

Cheiros Cheirosson
Mobilnummer
Mailaddress
Gatuvägen 5
987 65 Staden

CV samt betyg bifogas"
Citera
2012-01-26, 13:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cheiros
Nu har jag reviderat mitt PB lite. Vad tycks om den här versionen? Vad är bra, vad kan utvecklas/tas bort? Är jag för ödmjuk/för ivrig?

"Ansökan om tjänst som semestervikarie på lagret

Med anledning av era utannonserade tjänster anmäler jag mig som mycket intresserad av att arbeta hos er.

Jag tror absolut att jag har de kvalifikationer och den lämplighet ni söker för att få anställning på ert lager här i Staden. Att vara effektiv, strukturerad och ta egna initiativ var förutsättningar som krävdes för att nå bra studieresultat under gymnasietiden, så detta har jag stor vana av. En annan av mina starkaste egenskaper som jag har nytta av i massor av situationer är att jag har väldigt lätt för att lära mig nya saker.

Jag arbetar bra både individuellt och i grupp. Eftersom jag tränar regelbundet och är i god form har jag inget emot att arbetet kan vara tungt och förlagt till olika skift. Krävs det så är jag aldrig rädd för att hugga i ordentligt!

Under ett par års tid skötte jag, jämsides med skolan, städningen på företaget där min pappa jobbade. Under senare delen av gymnasietiden valde jag att i stället fokusera fullt ut på studierna. Jag har gått Naturvetenskapsprogrammet och tog studenten i juni förra året med goda resultat. I framtiden planerar jag att läsa vidare på högskola eller universitet inom ett naturvetenskapligt ämne, men först vill jag göra något helt annat än att studera.

Efter studenten har jag haft förmånen att kunna vara ledig några månader och har då ägnat mycket tid åt mitt största fritidsintresse, golf. Jag har också rest en del och passat på att ta
B-körkort. Nu känner jag mig dock ”färdig” med att vara ledig och är alltså riktigt sugen på att börja jobba och visa vad jag går för.

Jag hoppas att mitt brev fångat ert intresse och ser fram emot ett personligt samtal.

Referens:
Person Personsson,
Tel. 123-456 78 90

Vänliga hälsningar

Cheiros Cheirosson
Mobilnummer
Mailaddress
Gatuvägen 5
987 65 Staden

CV samt betyg bifogas"

Inte dumt alls. Jag tycker faktiskt inte att du ska ändra något, för det ska ju ändå vara din röst som går fram, och det är bra mycket personligare än de flesta personliga brev som är så torra att man får mjäll bara av att titta på dem. Så fila inte mer utan se till att få iväg det så fort som möjligt. Lycka till!
Citera
2012-01-26, 14:17
Bannlyst
Hej! Någon som kan ta en titt på mitt CV och säga vad jag ska ändra på/lägga till? Vore tacksam.

"XXXXXX
1993XXXXXX

XXXXX 2b
784 XX i kommun X
073-XXXXX
XXXXXX

Hej!
Jag är en kille på 18 år som ursprungligen kommer från X men är nu bosatt i X.
Jag går andra året på X programmet med X inriktning på X här i kommunen. I framtiden planerar jag att söka till en X på ett universitet/högskola.

Jag har jobbat en vecka före X där vi förberedde X för funktionärer som skulle sova över på skolan. Arbetsuppgifterna bestod av att bära in sängar, bädda dem samt även servera frukost i fyra dagar. Förutom detta har jag praktiserat på X i X.

Som person är jag väldigt positiv och social och jag tycker om utmaningar samt att träffa nya människor. Jag gör bra ifrån mig i skolan och har lätt att formulera mig i tal och skrift i både, förutom svenska, engelska och italienska.
Andra beskriver mig som en väldigt snäll, glad och utåtriktad person.

På fritiden ser jag helst till att umgås med mina vänner och träna styrketräning.

Jag söker detta jobb hos er eftersom att jag är väldigt intresserad av service och handel. Dessutom så vet jag att jag passar för denna tjänst då jag haft X och X som hobby ända sen barnsben. Jag är ständigt uppdaterad på vad för X som kommer och även diverse information om dem. Genom att jobba hos er får jag den arbetserfarenhet som jag är säker på att jag kommer ha nytta av i framtiden.

Referenser kan ges på begäran.

Med vänliga hälsningar

X"

Det jag undrar är också, måste jag ha ett personligt brev (eller är detta möjligvis ett sådant?) Detta rör sig om att jag ska gå direkt till en affär och söka ett jobb.
Senast redigerad av waicen 2012-01-26 kl. 14:45.
Citera
2012-01-26, 14:20
Medlem
Cheiross avatar
Citat:
Ursprungligen postat av burtcocaine
Inte dumt alls. Jag tycker faktiskt inte att du ska ändra något, för det ska ju ändå vara din röst som går fram, och det är bra mycket personligare än de flesta personliga brev som är så torra att man får mjäll bara av att titta på dem. Så fila inte mer utan se till att få iväg det så fort som möjligt. Lycka till!

Jo, är ganska nöjd själv som det är nu. Ska ta och skicka iväg det nu i eftermiddag, får hoppas att det nappar. Har ett par andra tjänster som jag ska söka också, så det blir mer ordvrängande i veckan

Tack för feedbacken!
Citera
2012-01-26, 14:50
Medlem
Vilken av dessa tycker ni är bäst? och är någon av dom bra överhuvudtaget?

http://img819.imageshack.us/img819/8083/frakk.jpg
Citera
2012-01-26, 15:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frigo
Vilken av dessa tycker ni är bäst? och är någon av dom bra överhuvudtaget?

http://img819.imageshack.us/img819/8083/frakk.jpg

Alternativ två är bättre eftersom den redogör för en större yrkeserfarenhet med kända företag. Dock behöver du se över grammatiken, det är snudd på slarvigt talspråk emellanåt. Fimpa fetstilen också.
Citera
2012-01-26, 15:47
Medlem
Citat:
Alternativ två är bättre eftersom den redogör för en större yrkeserfarenhet med kända företag. Dock behöver du se över grammatiken, det är snudd på slarvigt talspråk emellanåt. Fimpa fetstilen också.

Hej!

Yes, den var slarvig, har ändrat detta nu dock.
den tjocka texten har jag där för att markera vad som är yrkeskvalificerande och vad som är viktigt att veta om mig.

Tack så mycket för kritiken
Citera
2012-01-26, 16:52
Medlem
Skalbamses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av miklon
Grundskola/Högstadie skulle jag stryka direkt, alla har ju gått grundskolan, så det är ingen merit och det är ointressant var du gjorde det (om det inte var Lundsberg eller Sigtuna kanske).

Under arbetslivserfarenheter har du skrivit både Företag och Arbetsgivare, vad står vid Arbetsgivare, någon person på företaget? Stryk det i så fall, det räcker med företaget.

Referenser brukar man inte skriva med i sitt CV, utan lämna på begäran. Det är respektlöst mot den som är referens att skicka ut dennes kontaktuppgifter till höger och vänster.

Det personliga brevet ska inte innehålla några rader om varför du söker ett visst jobb, det ska bara handla om varför du söker det jobbet och varför du är rätt person för det. Det är lätt att luras av begreppet "Personligt brev", men det handlar inte om att beskriva sig själv, utan att beskriva varför man vill ha och passar för tjänsten. Ditt personliga brev inleds med en massa om dina fritidsintressen, vilket inte är det intressantaste för en arbetsgivare. Skippa att skriva "Mitt namn är" och var du bor, de uppgifterna finns redan i och med att du skriver under med namn och skriver med din adress.

Tack så mkt för kritik, ska fixa det så fort jag har tid Tack!
Citera
2012-01-26, 18:01
Medlem
Citat:
Hej!

den tjocka texten har jag där för att markera vad som är yrkeskvalificerande och vad som är viktigt att veta om mig.

Tack så mycket för kritiken

De nada. Jag tror dock att den vars uppgift det är att granska ansökningarna är fullt kapabel att avgöra vad som är viktigt helt på egen hand.
Citera
2012-01-26, 18:24
Medlem
Citat:
De nada. Jag tror dock att den vars uppgift det är att granska ansökningarna är fullt kapabel att avgöra vad som är viktigt helt på egen hand.

Jo, det tror jag också. men om man tänker sig in i situationen där dom sitter och läser cv,n i flera timmar så lär dom tröttna efter en stund, och då är det bra med sådana markeringar.
Citera
2012-01-26, 22:14
Medlem
Citat:
Jo, det tror jag också. men om man tänker sig in i situationen där dom sitter och läser cv,n i flera timmar så lär dom tröttna efter en stund, och då är det bra med sådana markeringar.

Kanske det, men de kommer förmodligen tycka att det är mer intressant att du fungerar lika bra på egen hand som i grupp än att du kan tänka dig att arbeta på annan ort, och då faller ju hela poängen med dina markeringar. Sen skulle jag kanske säga fiskedrag istället för jerkbaites. Och även ändra på formuleringen "Det arbete som finns hos Er (skriv er istället, vi hade en du-reform -63) är intressant.." Till "Jag hoppas att jag kan vara intressant för er eftersom jag har erfarenhet av...".
Citera
2012-01-26, 23:10
Medlem
Citat:
Kanske det, men de kommer förmodligen tycka att det är mer intressant att du fungerar lika bra på egen hand som i grupp än att du kan tänka dig att arbeta på annan ort, och då faller ju hela poängen med dina markeringar. Sen skulle jag kanske säga fiskedrag istället för jerkbaites. Och även ändra på formuleringen "Det arbete som finns hos Er (skriv er istället, vi hade en du-reform -63) är intressant.." Till "Jag hoppas att jag kan vara intressant för er eftersom jag har erfarenhet av...".

Jag tycker att det är en självklarhet att man ska kunna arbeta lika bra ensam som i grupp, det är inte lika självklart att man ställer upp och arbetar på annan ort. då det är många äldre (inte bara äldre) som gärna drar sig när det vankas industrimontage (har själv upplevt det varje gång vi skall ut någonstans).

de brukar skylla på "näh jag är höjdrädd så det går ej" eller standard frasen "näh jag måste vara hemma och mata katterna".

många har dessutom jobbat på samma ställe så länge så att dom har gått och blivit kära i sitt svetshörn.

Jerkbaits är en annan fiskemetod än den vanlig haspelspö med spinnare. då man med jerkbaits rycker fram betet istället för spinner vilket "jerk" betyder.

detta sista kan jag hålla med om dock.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in