2010-08-07, 18:09
Medlem
Oscizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fhosho
Bump.
Kan nån lägga en åsikt på mitt? Rätt viktigt att få ett snabbt svar.

Beror väl på vad för jobb du söker men känns väl inte sådär jätte meriterat att suttit och lirat WoW x-antal timmar i livet.
Citera
2010-08-07, 18:13
Medlem
Apekatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Osciz
Min subjektiva åsikt är att du ska låta bli att ta med det. Jag skulle aldrig anställda en person som spelat poker under flera månader/år, då personen kanske hamnar i träsket igen och slutar gå till jobbet eller kanske börjar fiffla med företagets pengar.

Tackar för din åsikt och det får ju bli så att jag skippar att ta med de. Känns lite dumt att ta bort en så stor del av av mitt liv och dessutom så vet jag jag vad det visar för folk som är insatta. Cest la vie
Citera
2010-08-07, 18:19
Medlem
fhoshos avatar
Citat:
Beror väl på vad för jobb du söker men känns väl inte sådär jätte meriterat att suttit och lirat WoW x-antal timmar i livet.

Söker jobb som säljare.
Meriterna är inte att jag har spelat WoW utan att jag har använt tekniker och blivit ekonomiskt oberoende ingame.

Det jag gjorde är som att jämföra att jag blev miljonär genom att köpa och sälja på eBay nån timme per dag medans du jobbar 8 timmar per dag och inte änns är närheten. (ett exempel)

Medans folk nötade WoW 24/7 och dödade gubbar för att få guld använde jag auction house(ebay) och blev rik genom att ägna 1 timme per dag istället för 8 och ha mer än en halv miljon guld, medans dem som spelar hela tiden bara har 2-4k.

Dem skriver ju här:

Glöm att tv- och datorspel skulle vara fördummande – spelandet kan snarare vara bra och utvecklande för karriären.

"spel-som-world-of-warcraft-gor-dig-till-en-battre-chef"

http://www.e24.se/pengar24/jobb-och-karriar/spel-som-world-of-warcraft-gor-dig-till-en-battre-chef_2188715.e24

John Hagel III, medordförande på ett teknikorienterat strategicenter för Deloitte, håller med om att spelandet är bra. Han menar att unga personer med erfarenhet av onlinespel är de som är mest drivna eftersom de är vana att alltid söka efter nästa utmaning

Om man refererar till det och beskriver vad jag gjorde jämfört med de andar samt länkar/copy&pastar t.ex som ovan.

Menar det måste ju vara ett tecken på säljar-egenskaper eller?
Citera
2010-08-07, 18:29
Medlem
Oscizs avatar
Citat:
Söker jobb som säljare.
Meriterna är inte att jag har spelat WoW utan att jag har använt tekniker och blivit ekonomiskt oberoende ingame.

Det jag gjorde är som att jämföra att jag blev miljonär genom att köpa och sälja på eBay nån timme per dag medans du jobbar 8 timmar per dag och inte änns är närheten. (ett exempel)

Medans folk nötade WoW 24/7 och dödade gubbar för att få guld använde jag auction house(ebay) och blev rik genom att ägna 1 timme per dag istället för 8 och ha mer än en halv miljon guld, medans dem som spelar hela tiden bara har 2-4k.

Jag är skeptiskt men det ligger kanske lite sanning i det hela men jag tror det är väldigt individuellt, spel och verklighet är ju en bit från varann. Den "typiske" WoW spelaren ser jag inte direkt som en person med säljar egenskaper. Men du får testa dig fram, men jag skulle inte ta med det iaf. Hellre lägga ner tid att läsa lite marknadsföring, säljteknik eller någon annat adekvat kurs.
Citera
2010-08-07, 18:36
Medlem
fhoshos avatar
Citat:
Jag är skeptiskt men det ligger kanske lite sanning i det hela men jag tror det är väldigt individuellt, spel och verklighet är ju en bit från varann. Den "typiske" WoW spelaren ser jag inte direkt som en person med säljar egenskaper. Men du får testa dig fram, men jag skulle inte ta med det iaf. Hellre lägga ner tid att läsa lite marknadsföring, säljteknik eller någon annat adekvat kurs.

Jag är inte den "typiska" WoW spelaren, tror du att man inte får jobbet ifall man skriver ner det längst ner i "Övrigt"?
Den typiska WoW spelaren har inte ~650 miljoner guld, det är en enormt hög summa. Den "typiske" WoW spelaren är en 15-17 åring(oftast nörd) och har max 2-6k guld och lägger stor tid på att fixa sina små summor medans jag lägger ner näst intill ingen tid och ändå är ekonomiskt oberoende och får därmed mer tid att ägna åt min frihet utanför datorn.

Men ifall jag måste argumentera och förklara ifall personen inte änns vet vad WoW är kanske det är slöseri.

Men frågan är då, är det risk att förlora det jobbet ifall man har med det?

Tack f.ö för dina svar.

Värt att tillägga att jag inte har spelat WoW på 1 år kanske.
Citera
2010-08-07, 18:45
Medlem
Oscizs avatar
Citat:
Jag är inte den "typiska" WoW spelaren, tror du att man inte får jobbet ifall man skriver ner det längst ner i "Övrigt"?
Den typiska WoW spelaren har inte ~650 miljoner guld, det är en enormt hög summa. Den "typiske" WoW spelaren är en 15-17 åring(oftast nörd) och har max 2-6k guld och lägger stor tid på att fixa sina små summor medans jag lägger ner näst intill ingen tid och ändå är ekonomiskt oberoende och får därmed mer tid att ägna åt min frihet utanför datorn.

Men ifall jag måste argumentera och förklara ifall personen inte änns vet vad WoW är kanske det är slöseri.

Men frågan är då, är det risk att förlora det jobbet ifall man har med det?

Tack f.ö för dina svar.

Värt att tillägga att jag inte har spelat WoW på 1 år kanske.

Majoriteten av arbetsgivare vet nog inte vad WoW är, du kanske förklarar att det är ett dataspel och då får de förmodligen bilden av en vad en datanörd är. Det är knappast en avgörande faktor, men jag ser det inte som någon större merit inom sälj. Om det inte är så att du ska sälja något inom data/it/spel.

Om du nu får jobbet och har wow som merit i ditt CV, varför skulle du förlora jobbet då? de har ju redan anställt dig för de vill ha dig. Slutar du däremot gå till jobbet pga av ditt spelande så är det ju en annan femma.

Tror du gör för stor grej av det hela. Jag skulle aldrig haft med det pga av det skulle förstöra mitt CV då jag har annat som jag hellre betonar. Man får anpassa sitt CV beroende på vilket jobb man söker. Även fast man läst 50 kurser inom sälj så behöver du kanske inte ha med det om du söker jobb som rörläggare. Lycka till.
Citera
2010-08-07, 19:05
Medlem
fhoshos avatar
Citat:
Majoriteten av arbetsgivare vet nog inte vad WoW är, du kanske förklarar att det är ett dataspel och då får de förmodligen bilden av en vad en datanörd är. Det är knappast en avgörande faktor, men jag ser det inte som någon större merit inom sälj. Om det inte är så att du ska sälja något inom data/it/spel.

Om du nu får jobbet och har wow som merit i ditt CV, varför skulle du förlora jobbet då? de har ju redan anställt dig för de vill ha dig. Slutar du däremot gå till jobbet pga av ditt spelande så är det ju en annan femma.

Tror du gör för stor grej av det hela. Jag skulle aldrig haft med det pga av det skulle förstöra mitt CV då jag har annat som jag hellre betonar. Man får anpassa sitt CV beroende på vilket jobb man söker. Även fast man läst 50 kurser inom sälj så behöver du kanske inte ha med det om du söker jobb som rörläggare. Lycka till.

"Om du nu får jobbet och har wow som merit i ditt CV, varför skulle du förlora jobbet då?"

Menar att jag inte får jobbet för jag har wow som merit, att jag förlorar/inte får jobbet menade jag.
Ok men du har nog rätt, skiter i att skriva med det.
Tack för dina svar återigen.
Citera
2010-08-07, 23:05
Medlem
fhoshos avatar
Tänkte bumpa med ett par frågor då jag måste få fram ett CV innan måndag..

Söker jobb som en tok just nu och i denna ordningen:

1. Elektriker(utbildad till)
2. Telefonförsäljare
3. Lagerjobb

Har "skräddarsytt" ett för säljare, men på manpower och uniflex t.ex så lägger man upp 1 CV och så väljer man vad man ska söka, jag har då valt dem jag listade, hur ska jag ha ett CV(speciellt med mål) så jag kan söka till dem 3 jobben?

Uploadar jag mitt CV som jag skrev för säljare så kommer det ju krocka när jag också söker till Elektriker?

Mål

Att få en bred erfarenhet samt bli så framgångsrik som möjligt som säljare.
Jag anser att kommunikation är nyckeln till framgång och ser detta jobb som något man kan "fylla ut" mycket eftersom det enbart är jag som sätter gränserna för hur långt jag vill gå, samt att man kommer ha stor användning utav dessa erfarenheter i resten utav livet.
När jag tänker på detta jobb så tänker jag på "resultat", att reglera lönen till hur man presterar i jobbet passar mig.

All kritik uppskattas då jag aldrig har skrivit ett CV förut.

Egenskaper / Profil

Jag är en person på 19 år som alltid har haft det lätt för att prata och varit intresserad utav att sälja och anser att jag har bra grund för "tekniken" som behövs för att bli en framgångsrik säljare.
Som person är jag positiv, glad och envis, har inga problem med att vara skämtsam med mina arbetskamrater och samtidigt hålla en seriös roll för arbetet.
Att hålla fokus samt humör uppe vid diskussion med arga och frustrerande kunder har jag haft erfarenheter utav förut och tror det skulle kunna hjälpa mig som säljare.

Vad bör jag ändra för:

1. Få samtliga jobb i ett CV
2. Enbart få säljarjobbet(är mest aktuellt för är jätte dåligt med Elektriker jobb nu, skall vända vid höst sägs det)

Ska jag ta bort Elektriker och skita i ifall det kommer upp något och missa chansen eller ska jag ändra på allt?

Hjälp uppskattas.
Citera
2010-08-08, 17:33
Medlem
fhoshos avatar
Måste ha CVt klart tills imorn, ge bara en åsikt!
Citera
2010-08-09, 12:54
Medlem
Skreams avatar
ska jag skriva "hej" eller "till de berörande" i början av min ansökan, vilket är bättre att använda? nån som vill ge sin synpunkt?
Citera
2010-08-09, 19:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skream
ska jag skriva "hej" eller "till de berörande" i början av min ansökan, vilket är bättre att använda? nån som vill ge sin synpunkt?

"Till de berörande" bör du undvika oavsett...

Jag har skrivit hej, tycker det passar med tonen i mitt brev (lagom formellt, tycker rent allmänt att "Hej" är en bra början men visst, kanske passar det inte om man söker jobb på exempelvis advokatbyrå...?),

Ska du skriva något i stil med "Till den det berör" bör du kunna följa upp med hela brevet i samma, superkorrekta stil. Slår man på stora trumman och sen gör en massa misstag faller man dubbelt så hår.
Citera
2010-08-10, 11:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skream

Jag tycker du ska skriva "Till de behövande" istället.

"Till de berörande" blir så stelt, skriv hej, hejsan, hallå där eller liknande hälsningfras. Håller också med föregående talare att skriver du "till de berörande" som början måste du hålla samma spår genom hela brevet och lyckas du inte med det faller du pladaskt..

Lycka till!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in