2010-08-18, 18:28
Medlem
Kristofferssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av parreplopp
Håller på att skriva ett cv och skulle verkligen uppskatta kritik på min presentation. cvet är riktat till kassajobb (mcd, maxi etc)

here it is:

Hej!

Mitt namn är O och har precis tagit studenten från teknikprogrammet. Har tänkt att lägga studierna åt sidan ett tag och vill därför komma ut i arbetslivet. En av anledningarna till att jag söker jobb hos er är att jag vill utvecklas och skaffa mig erfarenheter. Jag tycker om att arbeta med människor och har sedan innan arbetat som lärare samt redan stått en del i kassan på två andra jobb.

Andra människor beskriver mig ofta som en glad, lugn kille som är fysiskt stark.
Jag tycker om att arbeta med kroppen samt jobb som kräver mycket koncentration. Jag är en mycket noggrann person och värdesätter mitt jobb högt. när jag väl har kommit in i något så har jag svårt att sluta.
På fritiden tycker jag om att idrotta (vilket jag gör regelbundet), vara med kompisar och resa.

Att du ska "lägga studierna åt sidan" är ingenting de bryr sig om och har bara potential att skada din ansökan.

Att du arbetat som lärare och även stått i kassan på olika företag är i sammanhanget så totalt klockrena meriter att jag bara kan le åt att du inte utvecklat detta till mer än en (1) enda mening!

Du kan utan problem skriva två tre paragrafer som täcker en halv sida enbart med dessa arbetslivserfarenheter, vad du gjorde, vad du lärde dig, vilka initiativ du tog m.m.

Då har vi en halv A4 kvar, det första stycket har du på god väg då det ska behandla varför du vill arbeta hos just dem och mycket kortfattat vad du kan tillföra (det utvecklar du sedan i resterande stycken).

I näst sista stycket i brevet kan du, som nu, beskriva personliga egenskaper för att sedan avsluta med ett sista stycke där du sammanfattar vad som sagts och att du ser fram mot att träffas och diskutera vidare.
Citera
2010-08-18, 23:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kristoffersson
Att du ska "lägga studierna åt sidan" är ingenting de bryr sig om och har bara potential att skada din ansökan.

Att du arbetat som lärare och även stått i kassan på olika företag är i sammanhanget så totalt klockrena meriter att jag bara kan le åt att du inte utvecklat detta till mer än en (1) enda mening!

Du kan utan problem skriva två tre paragrafer som täcker en halv sida enbart med dessa arbetslivserfarenheter, vad du gjorde, vad du lärde dig, vilka initiativ du tog m.m.

Då har vi en halv A4 kvar, det första stycket har du på god väg då det ska behandla varför du vill arbeta hos just dem och mycket kortfattat vad du kan tillföra (det utvecklar du sedan i resterande stycken).

I näst sista stycket i brevet kan du, som nu, beskriva personliga egenskaper för att sedan avsluta med ett sista stycke där du sammanfattar vad som sagts och att du ser fram mot att träffas och diskutera vidare.

Tackar för kritik!

Tyckte också att det blev lite när jag skrev om mina arbetserfarenheter, men hade tänkt att komplettera det sen när jag skriver själva cv:et. Jag skriver lite mer om mina arbetserfarenheter sen kanske jag postar en fortsättning!
Citera
2010-08-19, 14:08
Medlem
nu blir det dubbelpost, im sorry. hittade inget edit knapp.

vad tycks om denna versionen? även fast den inte heller e särskilt lång så fick jag med lite om jobben jag haft

Hej!

Mitt namn är Oscar Gottfries och jag har precis tagit studenten från teknikprogrammet och känner att jag är redo för att komma ut i arbetslivet.
En av anledningarna till att jag söker jobb hos er är att jag vill utvecklas och skaffa mig erfarenheter.
Jag tycker om att arbeta med människor och har sedan innan arbetat som bmx-lärare på jutan i helsingborg. Jag och två andra lärde ut till yngre (8-15 år) och det var jag som fick planera hur vi skulle bygga upp träningspassen m.m. Det jobbet handlade mycket om att ha tålamod och ta det lugnt då alla hade frågor att ställa samtidigt o.s.v.
Jag har även stått i kassan vid två andra jobbtillfällen. På råå camping fick jag hyra ut trampbilar till folket som bodde där och då fick jag använda ett kassasystem utan utbildning. Där gällde att lära sig fort och improvisera. Anledningen till att jag inte fick någon utbildning var att jag egentligen var en ordningsvakt inne på campingområdet, men när de då behövde personal inne i receptionen så var jag villig att ställa upp.

Andra människor beskriver mig oftast som en glad, lugn kille som är fysiskt stark.
Jag tycker om att arbeta med kroppen samt jobb som kräver mycket koncentration. Jag är en mycket noggrann person och värdesätter mitt jobb högt. när jag har kommit in i något så har jag svårt att sluta.
På fritiden tycker jag om att idrotta (vilket jag gör regelbundet), vara med kompisar, spela gitarr och resa.
Med detta sagt så hoppas jag att jag fångat intresse och ser fram emot en intervju!
Citera
2010-08-19, 14:48
Medlem
bubberls avatar
Ingen som har ett personligt brev dom använt till att söka jobb hos en livsmedelsbutik? Vore oerhört snällt om ni kunde posta det här, eller skicka ett PM! Tar även emot tips och grunder till att skriva ett personligt brev till just en livsmedelsaffär, för att det känns som ett bra första arbete nu efter studenten!
Citera
2010-08-19, 14:54
Medlem
Du har ett en post över dig. detta kommer jag att ha sammanknutet till mitt riktiga cv och kommer att använda de till att söka jobb på snabbmatskedjor, mataffärer, you name it. affärer med kassa
Citera
2010-08-19, 22:25
Medlem
Oscizs avatar
Är det en merit att man är passiv i ett politiskt ungdomsförbund?
Citera
2010-08-19, 23:06
Medlem
Kristofferssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Osciz
Är det en merit att man är passiv i ett politiskt ungdomsförbund?

Nej är du inaktiv så presterar du ju inte något. Det enda som då kan vara meriterande är ifall det är höga ingångskrav vilket det inte heller existerar i ditt fall.
Citera
2010-08-22, 20:31
Medlem
bubberls avatar
Någon som känner sig manad att kolla på mitt personliga brev lite snabbt nu? Skriv så skickar jag PM!
Citera
2010-08-23, 14:21
Medlem
4thtimearounds avatar
Hej,

Kollar många arbetsgivare upp referenser? Alltså att dom ringer upp tidigare arbetsplatser för att höra hur man skött sig osv?

Anledningen till att jag frågar är att jag funderar på att ljuga i mitt CV, alltså lägga till en arbetsplats där jag aldrig jobbat egentligen. Ska skriva att det var i Norge.

Jag har haft ett antal jobb tidigare, dock aldrig något på heltid, det känns som att det kommer se dåligt ut om jag jobbat på 5-6 ställen i högst några månader per arbetsplats. Ibland bara någon/några veckor. Det är inte att jag fått sparken utan jag var projektanställd och jag visste när jag tog jobben att det bara skulle vara under en kort period.

Men jag får känslan av att arbetsgivarna som läser mitt CV kommer ta det som något negativt typ "den här killen verkar inte lyckas behålla jobben.." osv.

Hur skulle ni göra?

Tack på förhand.
Citera
2010-08-23, 14:29
Medlem
Jag sitter i tankarna på att söka ett jobb som jag egentligen inte vill/behöver få. Jag har mitt på det torra med snart sju år som konsult i ett och samma företag. Men det är alltid kul att testa marknaden lite genom att söka jobb som skulle kunna vara intressanta, dessutom kan man använda det som hävstång vid löneförahandlingar.

Den här gången har jag dock funderingar på att göra det personliga brevet till något annorlunda än det vanliga standardbrevet. Att skriva har jag lätt för, men jag är ute efter ideér på hur jag kan lägga upp det. Hur sticker man ut på ett positivt sätt? Kaxig, udda, rolig?

Jobbet ifråga är ett jobb som kräver akademisk utbildning och vikten ligger vid skrivande, bildbehandling och marknadsföring. Någon som testat att skicka in udda ansökningar med framgång och har lust att dela med sig eller någon som sitter med en idé de inte vågat testa fullt ut? Dela med er.
Citera
2010-08-24, 15:18
Medlem
CosMoes avatar
Har en kort fråga här, hoppas någon med kunskap hinner svara innan det beger sig

Ska på ett seminarium imorgon på arbetsförmedlingen, det är ett företag som ska komma och informera om ett lagerjobb som jag tycker låter oerhört intressant.

Frågan är då om man ska skriva ett personligt brev och ta med sig detta eller hur fungerar det?
Hade en pajas till arbetscoach, men denne sa att man inte behöver ta med sig personligt brev när man träffar arbetsgivaren face to face, men som sagt.. en riktig pajas.

Ni kan gärna fylla i om det är mer saker man bör tänka på under detta infomöte

Tack på förhand!
Citera
2010-08-24, 16:44
Medlem
Napoleonsayss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 4thtimearound
Hej,

Kollar många arbetsgivare upp referenser? Alltså att dom ringer upp tidigare arbetsplatser för att höra hur man skött sig osv?

Anledningen till att jag frågar är att jag funderar på att ljuga i mitt CV, alltså lägga till en arbetsplats där jag aldrig jobbat egentligen. Ska skriva att det var i Norge.

Jag har haft ett antal jobb tidigare, dock aldrig något på heltid, det känns som att det kommer se dåligt ut om jag jobbat på 5-6 ställen i högst några månader per arbetsplats. Ibland bara någon/några veckor. Det är inte att jag fått sparken utan jag var projektanställd och jag visste när jag tog jobben att det bara skulle vara under en kort period.

Men jag får känslan av att arbetsgivarna som läser mitt CV kommer ta det som något negativt typ "den här killen verkar inte lyckas behålla jobben.." osv.

Hur skulle ni göra?

Tack på förhand.

Jag har suttit på intervju med människor som ljugit i deras CV:n. Den förnedringen det innebar för dessa lögnare när jag förklarade att deras tidigare erfarenheter och anställningar inte stämde överens med verkligheten vill du inte genomgå.

Förklara läget istället. Skriv att det varit medvetna projektanställningar. DÄR kan du förvränga sanningen och påstå att det fanns privata skäl till varför du inte kunnat bära en heltidsanställning, t.ex. Men gör det med lite finess. Det är en vanlig bortförklaring hos folk som haft vick och ofta fått sparken.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in