2011-04-24, 22:08
Medlem
tompacruises avatar
Hej!
skulle behöva lite hjälp!
ska söka in till en allmän kurs med inriktning kreativ media, men jag har lite prestations ångest blir osäker om det duger, om jag är helt ute och cyklar? hur ska det se ut? Tacksam för seriösa svar.

Hej mitt namn är xxxxxx och jag är xx år gammal bor i xxxxxx med mina två katter.
När jag sökte gymnasieutbildning så ville jag gå media men mina betyg räckte inte till så det slutade med att jag provade på allt från dans till handels, inget kändes rätt så det slutade med iv och då fick jag praktisera på en media verkstad där fick jag lära mig att framkalla i mörker rum, och det var det roligaste jag har gjort, det var då mitt intresse för foto och media föddes på riktigt. För några år sedan sökte jag in på lite olika folkhögskolor som hade inriktning foto/media som jag kom in på, men var varken redo för att plugga eller att flytta. Och nu när jag har jobbat i flera år så är jag helt säker på vad jag vill. Mitt mål för utbildningen är att efter den så ska jag kunna söka in på högskola och utbilda mig inom media/foto så att jag kan jobba med det i framtiden det är min dröm. På min fritid fotograferar jag mycket. Det blir ofta foton från naturen som jag redigerar i min dator. Jag är kreativ tycker om allt som har med färg och form att göra. Har provat på Webbdesign och det tycker jag är jätte roligt men kan tyvärr inte så mycket så det är nått jag verkligen vill lära mig mer om.
Jag är en lugn och stabil människa med tålamod och empatisk förmåga. Är glad och positiv och gör alltid mitt bästa. Jag är noggrann och ansvarsfull och har hög arbetsmoral. Jag tycker att det är roligt och utmanande att lära mig nya saker och utvecklas som person.
Citera
2011-04-27, 02:00
Medlem
Isnatts avatar
Jag har läst några cv och ansökningar sista veckan, och ett par av dom har haft citat som beskriver dom själva, typ:

Ander Olsson
Jag jobbar som om det vore mitt eget

Anna Persson
Energi - glädje - kunskap

Vad tycker ni om sånt?
Citera
2011-04-27, 08:01
Medlem
miklons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tompacruise
Hej!
ska söka in till en allmän kurs med inriktning kreativ media, men jag har lite prestations ångest blir osäker om det duger, om jag är helt ute och cyklar? hur ska det se ut? Tacksam för seriösa svar.

Hej mitt namn är xxxxxx och jag är xx år gammal bor i xxxxxx med mina två katter.
När jag sökte gymnasieutbildning så ville jag gå media men mina betyg räckte inte till så det slutade med att jag provade på allt från dans till handels, inget kändes rätt så det slutade med iv och då fick jag praktisera på en media verkstad där fick jag lära mig att framkalla i mörker rum, och det var det roligaste jag har gjort, det var då mitt intresse för foto och media föddes på riktigt. För några år sedan sökte jag in på lite olika folkhögskolor som hade inriktning foto/media som jag kom in på, men var varken redo för att plugga eller att flytta. Och nu när jag har jobbat i flera år så är jag helt säker på vad jag vill. Mitt mål för utbildningen är att efter den så ska jag kunna söka in på högskola och utbilda mig inom media/foto så att jag kan jobba med det i framtiden det är min dröm. På min fritid fotograferar jag mycket. Det blir ofta foton från naturen som jag redigerar i min dator. Jag är kreativ tycker om allt som har med färg och form att göra. Har provat på Webbdesign och det tycker jag är jätte roligt men kan tyvärr inte så mycket så det är nått jag verkligen vill lära mig mer om.
Jag är en lugn och stabil människa med tålamod och empatisk förmåga. Är glad och positiv och gör alltid mitt bästa. Jag är noggrann och ansvarsfull och har hög arbetsmoral. Jag tycker att det är roligt och utmanande att lära mig nya saker och utvecklas som person.

Till att börja med så har du en del särskrivningar och felstavningar, jag reagerade direkt på "mörker rum" (mörkrum).

Sen är det rent generellt så att i en ansökan så handlar det om att sälja in sig själv och då bör man inleda med något som fångar intresset. Det mest intressanta med dig är knappast vad du heter, hur gammal du är och var du och dina katter bor. Alla de uppgifterna (minus katterna, som knappast är relevanta) finns ju rimligen redan på andra ställen i ansökan.

I mening två kommer sedan ett riktigt generalfel, när du börjar med att skriva något negativt om dig själv (betygen räckte inte till) och sedan beskriver hur du hattade runt mellan olika alternativ. En grundprincip i ansökningsbrev är att man aldrig skriver något negativt, eller har några förbehåll (typ "jag kan det, men..."). Allt som står i ansökan ska vara sånt som gör dig mer intressant, om det sedan finns några negativa saker som behöver tas upp så tar man det i en intervju, när man kan nyansera sig och anpassa sig efter reaktionen hos mottagaren.

Det som gör dig mest lämpad för att gå den här utbildningen är ju två saker: Dels ditt intresse och din fallenhet för foto och dels din praktiska erfarenhet från din gymnasieutbildning. Tryck på det först i brevet.

Skriv inte att du inte kan så mycket om webbdesign, det räcker med att skriva att du har erfarenhet , att du tycker det är intressant och att du vill lära dig mer om det.

Ge exempel på varför du har de positiva egenskaper du beskriver, t.ex. hur du har fått de egenskaperna eller när du haft användning för dem. Radar man bara upp dem blir det bara platt och intetsägande.
Citera
2011-04-27, 08:02
Medlem
miklons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Isnatt
Jag har läst några cv och ansökningar sista veckan, och ett par av dom har haft citat som beskriver dom själva, typ:

Ander Olsson
Jag jobbar som om det vore mitt eget

Anna Persson
Energi - glädje - kunskap

Vad tycker ni om sånt?

Ett CV/ansökningsbrev handlar ju om att väcka intresse och det kan väl vara ett positivt sätt att göra det på.
Citera
2011-04-27, 12:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tompacruise
Hej!

Inte så svårt att lista ut att du skrev detta för att se hur många som går i din fälla och tror du är allvarlig

Men för alla andra som har sådana här brev på riktigt så finns det mycket att lära.. stavkontrollera, ta bort särskrivningar, skriv inte negativt, dela upp i stycken, kontrollera meningsbyggnaden, använd skiljetecken, upprepa dig inte, skriv inte irrelevanta saker osv.
Citera
2011-04-28, 14:11
Medlem
sebbsis avatar
Skrev ett snabbt cv som jag ska skicka till min jobbcoach idag. Jag skulle blanda in sociala säljaregenskaper men samtidigt berätta att jag gillar att jobba med händerna. Är inte direkt jättestolt över det men jag hoppas det duger. Vad säger ni, funkar det eller ska jag slänga skiten?

Jag heter NAMN och är född år 1989. Jag bor i ORT som ligger ca. 5 minuter från STAD centrum. Jag är en allmänt trevlig person och är i princip alltid på gott humör. Jag är den typen av personen som älskar att utmana sig själv för att växa, både vad gäller jobb, skola och träning. Fritiden består mestadels av att umgås med familjen, kompisar, åka longboard, träna (styrketräning och konditionsträning) och att sitta vid datorn.

Jag gillar att jobba med händerna och är tekniskt lagd. Det var de största anledningen till att jag valde el- och installationsprogrammet som gymnasieval. Jag jobbade dock inte vidare som elektriker utan jag började jobba som säljare på FÖRETAG el och lampavdelning. Jag tyckte det passade mig bra p.g.a jag fick jobba med händerna och nyttja min utbildning, samtidigt som jag fick träffa nytt folk och få användning min sociala sida . Men nu är jag ute efter nya utmaningar och jag hoppas att jag är personen ni söker

Tack för att ni tog er tid att läsa mitt cv och det skulle glädja mig om ni kallade mig till ett personligt möte så jag kan berätta mer om mig själv.

Med vänliga hälsningar
Citera
2011-04-28, 19:34
Medlem
Ska skicka in personliga brevet till Burger King snart.

Några synpunkter? Vad ska jag ta bort/få in i brevet?

http://i56.tinypic.com/rlgfoj.jpg

Tacksam för hjälp! Behöver verkligen lite feedback eftersom jag inom några dagar ska lämna in den med ett CV.
Citera
2011-04-28, 21:02
Medlem
eviltasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nolan11
Ska skicka in personliga brevet till Burger King snart.

Några synpunkter? Vad ska jag ta bort/få in i brevet?

http://i56.tinypic.com/rlgfoj.jpg

Tacksam för hjälp! Behöver verkligen lite feedback eftersom jag inom några dagar ska lämna in den med ett CV.

Oj vad mycket egenskaper! Jag höll på att ramla av stolen. Enligt ditt brev så är du följande:

*stresstålig
*har social förmåga
*bra på att samarbeta
*effektiv och noggrann
*pålitlig och lugn
*tar egna initiativ
*hjälpsam
*trevlig
*förnuftig
*lojal
*pedagogisk
*vänlig

...do you see where I am going with this?

Det jag menar är att slopa alla egenskaper förutom kanske 3-4 stycken, allt annat ser bara krystat och jobbigt ut. Alla de där egenskaperna får inte plats i en person om den inte har personlighetsklyvning. Pålitlig/lugn går emot utåtriktad exempelvis. Jag tycker det såg bra ut efter "pålitlig och lugn-avsnittet". Skippa fritidsintressen och sen ta en slutkläm varför du är passande men nämn då det du redan nämnt innan och kom inte med massa ny information!
Citera
2011-05-05, 13:56
Medlem
WzupYos avatar
Hej jag har skrivit ett cv och ett personligt brev. Allt på varsin A4. Längst upp ska man ju skriva sitt namn, adress, email, telefon nr osv. Och längst upp på mitt cv skrev jag det. Men på det personliga brevet? Ska jag skriva samma sak eller ska jag skriva företagets adress, namn osv?

För på vissa brev där jag läst skriver dom sitt egna namn och info och andra företagets.. Och vad ska vara först? Mitt CV eller personliga brev?
Citera
2011-05-06, 13:34
Medlem
Timpsiiis avatar
En fråga bara, under "Mitt CV", ska man först fylla i formuläret till höger med de olika avsnitten och SEN kan man skicka in det CV man själv skriver eller hur funkar detta?
Citera
2011-05-12, 12:21
Medlem
Vinets avatar
Tänkte skriva "the CV of my life".

Foto eller inte?

Fungerar det om man är lite charmigt kaxig i det personliga brevet typ: "jag är den ni söker efter"? Kanske svårt utan att låta allt för arrogant....

Svar önskas snarast!!!
Citera
2011-05-12, 12:46
Medlem
Hmmmmmmmmmmm

Mitt CV ligger på 2 sidor! Är det bra överhuvudtaget?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in