2008-04-24, 09:46
Medlem
Hej, har ni något tips om hur man ska gå tillväga när man tänkte gå runt och lämna sitt CV och personliga brev till diverse butiker i staden?

Något man ska tänka på och tips på vad man ska säga? Tack
Citera
2008-04-24, 11:17
Medlem
Schneigelpoffs avatar
De gånger folk lämnat CV där jag jobbar har de bara kommit in och frågat efter butikschefen, och sagt typ, "Jag söker jobb och tänkte kolla ifall ni behöver personal. Droppar mitt CV utifallatt."

Ifall inte chefen är där brukar de lämna CV't till mig så ger jag det till chefen sen.

Glöm för fan inte att skaffa en vettig mail.
9 av 10 som lämnar in sitt cv blir skrotade nästan direkt då de har en mailadress som "cool_hassanBOY89@hotmail.com", och dessutom har en massa stavfel igenom hela CV't.

förnamn.efternamn@hotmail.com ser sjysst ut.

Anyhow, var inte blyg bara. Cheferna brukar spara ditt cv ett litet tag iaf, och har du gjort ett bra intryck, eller i de fall då du inte hunnit träffa chefen, skrivit ett sjysst cv/brev, så kan du nog få en pling.

Lycka till!
Citera
2008-04-24, 11:24
Medlem
shanghais avatar
Samma sak gäller i personliga brev som i verkligheten. Har du inte fångat personens intresse inom ett par rader eller 10 - 20 sekunders tal kommer du inte bli ihågkommen.

Klä dig i kläder som matchar med butikens sortiment. Att klä sig i en Iron Maidentröja när du söker arbete hos Carlings fungerar kanske men inte hos Dressman.
Citera
2008-04-24, 11:31
Medlem
Tack så jättemycket! Verkligen till hjälp och uppskattar gärna fler tips.

Ska jag först sträcka fram handen och presentera mig inför butikschefen eller hur brukar ni göra?
Citera
2008-04-24, 11:54
Medlem
Qquads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sleeper80
Ska jag först sträcka fram handen och presentera mig inför butikschefen eller hur brukar ni göra?

Absolut, om du får träffa butikschefen. Presentera dig klart och tydligt och berätta vem du är och vad du vill.
Man skapar sig väldigt snabbt ett första intryck av en människa man möter, på 30s har man oftast bildat sig en uppfattning. Det handlar inte så mycket om vad man faktiskt säger utan mer om hur man är. Gör du ett bra intryck blir du ihågkommen för det, men det kan ta väldigt lång tid att reparera om man kommer snett från början.

Lycka till med jobbsökandet!
Citera
2008-04-24, 12:23
Medlem
shanghais avatar
Presentera dig med ett handskak oavsett vem som arbetar i affären. Med lite tur är de chefens högra hand du träffar och ett bra intryck där kan vara halva inne.
Citera
2008-06-24, 20:36
Medlem
Posta ditt CV!

Här tänkte jag att vi kan posta vårt CV/Personligt brev så att andra FBare kan bedöma det innan ni skickar vidare till arbetsgivaren.

Har sett många enskilda trådar med folk som vill ha sitt CV bedömt så kan lika gärna starta en stor samlingstråd. Någon som känner sig manad att börja?
Citera
2008-06-24, 20:53
Medlem
Jag kanske kan börja med mitt eget då.

"Gunnar Gunnarsson
1988-xx-xx xxxx
Algatan 18 46XXX
Trollhättan Tel 073–xxxxxxx xxxxxxxxxxxxx@hotmail.com

Hej!
Här har ni en glad och trevlig kille som nu lagt studierna åt sidan ett tag, och är ivrig att komma ut på arbetsmarknaden.

Mitt namn är Gunnar Gunnarsson är 20 år gammal och bor tillsammans med min flickvän i Trollhättan. Just nu har jag nyss avslutat mitt projekt att ta lastbilskort på Centralens trafikskola i Trollhättan. Jag tycker om att vara fysisk aktiv och arbeta med kroppen. Jag är duktig på att samarbeta och är lika effektiv både i ensamarbete som i grupp. Jag är noga med att alltid lyssna aktivt och att följa de instruktioner som ges för att utföra ett effektivt arbete.

På fritiden brukar jag ge mig ut i naturen och tar gärna en fisketur när tiden räcker till. Annars brukar jag träna på gymmet för att hålla mig i trim. Någon kväll i veckan brukar vi samlas några vänner för en Badminton match.

Ser nu fram emot att kanske hamna på just ditt företag!

Period
Arbetsgivare/Skola
Arbetsuppgifter
Referens

Hösten / Vintern 07
Gatuenheten - Kommunen
Parkarbetare
(namn och nummer)

Sommaren -06
Sekond/Ebersprächer
Montör – Byggde avgasrör till Saab
(namn och nummer)

Våren / Sommaren
–05
Trollhättans kommun
Praktik som Fastighetskötare på Skolor och dagis inom regionen
(namn och nummer)
Hösten / Vintern -05
SAPS
Praktik som Fastighetsskötare på Vårdcentraler/ Skolor inom regionen samt NÄL
(namn och nummer)

Maj -06

Tog B - Körkort

Läsåret -06/07
xxxxx xxxxxxxGymnasiet Handelsprogrammet
Studerande

Höstterminen -05
xxxxxx Gymnasiet Y
Fordonsprogrammet
Studerande

Höstterminen –04
xxxxxxxx Gymnasiet Omvårdnads Programmet
Studerande

Med vänlig hälsning Gunnar

Blev lite rörigt nu när jag försökte göra det lite mer anonymt. Även var det en del saker som krånglade när jag klippte en det från Word.
Det enda jag stör mig på är att det står "Jag" lite för många gånger. Vad tycker ni gubbs?
Citera
2008-06-24, 20:57
Medlem
blåbolls avatar
Jag ser framför mig en kille med en liten bakad lössnus under läppen, kepsen lite så där busigt snett på skallen och säger, Precis, aaa, precis.

Ser väl nice ut.
Citera
2008-06-24, 21:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blåboll
Jag ser framför mig en kille med en liten bakad lössnus under läppen, kepsen lite så där busigt snett på skallen och säger, Precis, aaa, precis.

Ser väl nice ut.

HAHA! De va det jävligaste, har tyvärr varken lössnus eller keps
Citera
2008-06-24, 21:06
Medlem
blink21s avatar
tykcte de var rätt okej. Du kanske skulle tagit med lite om vad du söker för typ av arbete osv. Då du berättade om vad du själv är bra på kanske du skulle omformulera lite då jag tycker det är verkar se ut att vara lite för mycket standard skrivet utan att ha tänkt till riktigt. Sen tycker inte jag det är så läsarvänligt att börja tre meningar i rad Jag. Detta är iaf mina synpunkter.

Måste bara fråga vad som hände i gymnasiet då du gick tre olika program om jag fattar det rätt?
Citera
2008-06-24, 21:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blink21
tykcte de var rätt okej. Du kanske skulle tagit med lite om vad du söker för typ av arbete osv. Då du berättade om vad du själv är bra på kanske du skulle omformulera lite då jag tycker det är verkar se ut att vara lite för mycket standard skrivet utan att ha tänkt till riktigt. Sen tycker inte jag det är så läsarvänligt att börja tre meningar i rad Jag. Detta är iaf mina synpunkter.

Måste bara fråga vad som hände i gymnasiet då du gick tre olika program om jag fattar det rätt?

Precis min mening det du sa om att börja meningarna med "Jag", påpekade det i slutet av förra meddelandet. Ska försöka bättre på texten lite så det låter bättre.
Jadu, vad finns det att säga. Får nog skylla på personliga skäl.
Första året var en otrolig jobbig period i mitt liv utav olika anledningar.
Andra året vet jag inte vad det finns att säga om faktiskt.
Tredje året, på Handels programmet tyckte jag att det gick riktigt bra, men tyvärr dog min farfar som stod mig otroligt nära, han har varit som min pappa hela mitt liv. Jag gick ner mig i en ordentlig depression eller vad man kan kalla det och var "borta" under en längre period. När jag hade hämtat mig och skulle återuppta studierna ansåg rektor och lärare att jag missat för mycket för att ta igen. Då tyckte jag att min chans att fixa gymnasiet var över. Som tur är har jag fått andra chanser nu med chaufförskolan. Vill jag ha en formell utbildning finns ju komvux och folkhögskola.
Vet ju att "många här på flashback är högutbildade, gärna universitets utbildning" och ser ner på att jag inte klarade gymnasiet. Men det var en jobbig period i mitt liv helt enkelt. Säga vad man vill med jag anser att jag försökte. Thats it
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback