2009-08-26, 18:19
Medlem
YONIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrOaiki
Nu missar du delsvis poängen med fängelse. Det är dels ett sätt att hålla borta kriminella från samhället, så att de inte skadar folk. Del är det ett straff för att markera vad man inte får göra. Men det är även en rehabilitering där man ska lära sig att man gjort fel.

Att säga att ett fängelsestraff är för långt är svårt, det handlar ju helt och hållet om hur lång tid det tar att förstå att man gjort fel. En mördare som sitter på livstid kan ju inte bli utsläppt om han ständigt påstår att det var rätt att döda.

Annika har flera gånger suttit framför en nämnd som ska behandla hennes benådning. När de frågat henne om hon ångrar sina brott, har hon gång på gång börjat prata om hur det inte var hennes fel, hur hon inte menade att döda någon blablabla. Jaha, då har hon inte fattat att hennes lockelse av polisen, hennes omladdning av vapnet etc. har varit fel och att hon är lika ansvarig för morden som den som avfyrade skottet. Tillbaka in i finkan.
Jo, jag har fullständigt klart för mig varför vi har fängelse här i landet. Så någon poäng i detta avseende missas inte.

Själv håller jag inte alls med dig om att hon är lika ansvarig som hennes kille som sköt. Du vet liksom de allra flesta att hade inte hennes boyfriend "tagit livet av sig" då hade aldrig AÖ fått suttit i så många år. Troligtvis hade hon kommit ut långt tidigare.

Sen fattar jag inte hur du tänker?! Vad då ångra sitt brott innan en livstidsdömd släpps? Jaha.. vad gör vi med alla de som dömts mot sitt nekande då? Mig veterligen så har vi inte människor som sitter hela sitt liv i fängelse. De släpps ut oavsett om de har erkänt sitt brott eller inte. Någon ånger är det inte talan om de fallen.

Sen har AÖ aldrig påstått att det är rätt att döda. Hon har försökt förklara sin delaktighet i morden. Det var inte hon som sköt och dödade därmed kan hon inte ångra den delen av brottet.
Citera
2009-08-26, 18:35
Medlem
Även i Sverige dömdes alla tre i Malexandermålet till livstids fängelse för mord.
Trots att det var Jackie Arklöf som sköt ihjäl poliserna(om vi ska tro på vad han själv säger). Även Andreas Axelsson som låg skottskadad i baksätet dömdes för mord.
Citera
2009-08-26, 18:41
Medlem
MrOaikis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av YONI
Sen fattar jag inte hur du tänker?! Vad då ångra sitt brott innan en livstidsdömd släpps? Jaha.. vad gör vi med alla de som dömts mot sitt nekande då? Mig veterligen så har vi inte människor som sitter hela sitt liv i fängelse. De släpps ut oavsett om de har erkänt sitt brott eller inte. Någon ånger är det inte talan om de fallen.

Sen har AÖ aldrig påstått att det är rätt att döda. Hon har försökt förklara sin delaktighet i morden. Det var inte hon som sköt och dödade därmed kan hon inte ångra den delen av brottet.

Det hon erkänt har hon dömts för. Hon har alltså inte nekat att hon gjort det åklagaren påstått att hon gjort.

För det dömdes hon till livstids fängelse. Allt enligt amerikansk lag. Även under svensk lag hade hon antagligen fått livstids fängelse. Se bara på Jackie Arklöv och gänget. Det var bara en av dem som sköt och dödade poliserna, men alla tre dömdes till livstids fängelse för mord.

Kontakta "Department of corrections and rehabilitation" och begär ut "parole hearings" med Annika Östberg Daisy i enlighet med "Freedom of information act". Du kommer få dem på kassett. Alltså, i ljudformat. Lyssna sedan på vår kära Östberg. Gång på gång frågas det om hon förstår vidden av vad hon gjort. Om hon förstår att polismannen hade levt idag om hon inte hade lockat honom in i fällan. De frågar om hon förstår att hon var minst lika delaktig i att skjuta från bilen när hon laddade om åt sin man. Men gång på gång svarar Annika med en massa bortförklaringar. "Åh, jag tycker jag har straffats nog. Jag mördade inte honom. Det var inte jag, det var min man."

Fuck you, Annika, du ska in igen. Har du efter 28 år fortfarande inte fattat att du var delaktig även om du inte klämde om avtryckaren? Tony Olsson ångrar sig redan och frågar du honom idag ångrar han sig innerligt. Han vet att även om det var Jackie Arklöv som avfyrade de döda skotten, så var Tony minst lika delaktig.
Citera
2009-08-26, 18:48
Medlem
U137s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av apanola II
En tänkbar födkrok för pundaraset skulle vara att åka runt och hålla föredrag, hon är ju Gudbevars ett offer, kvinna och offer. bara det bör göra det blött i 68-vänsterns mameluker. Sen ska man nog inte räkna bort möjligheterna till en bok heller. pundaren kommer att få den spökskriven av någon vänsterjournalist och så blir det ett varv eller två i tv.s morgonsoffor.

Oh ja, hon kommer inte att gå fattig ur det här, en bok utgiven i hennes namn, en turné med föredrag, sitta-i-soffa-och-tycka-program, jojomensan hon kommer att tjäna en slant på det här.
Citera
2009-08-27, 00:09
Medlem
YONIs avatar
Inte helt oväntat kanske så kan jag inte tycka som du gör. Inte på långa vägar tycker jag att du har rätt i denna sak, hur många ljudband du än vill att jag ska lyssna på.

Jag skiljer på mördare och mördare och kan inte se att AÖ är värd det långa och hårda straffet som hon dömts till. Hennes delaktighet är klarlagd och den behöver vi inte orda så mycket om.

Men om det ska finnas någon rättvisa i vårt rättsystem så har AÖ sonat sitt brott för länge sedan. Hur många livstidsdömda sitter i 28 år eller mer? Ja, nu menar jag inte de som är psykiskt sjuka, utan de som är tillräckligt friska för att sitta i buren! Vi har män som slaktar sina fruar som ibland får endast 5 år eller upp tilll 10 år och du vet att de inte behöver sitta alla de åren. Det tas hänsyn till omständigheterna i de olika domarna. Mannen var under stark press och allt annat skit som förklaring och domen blir därmed lindrigare än om det gällt ett mord på en helt okänd person.

Omständigheterna i AÖ fall har det aldrig tagit hänsyn till. Olyckligtvis var det bland annat en polis som blev mördad med hjälp av AÖ:s delaktighet. Lika olyckligt var att boyfrienden lyckades ta livet av sig för egen maskin eller med lite hjälp.

Nu har jag iofs inte tagit som livsuppgift att försvara AÖ och hennes brott. Varken någon bok eller nya intervjuer kommer att intressera mig. Jag har läst hennes bakgrund och historia och det räcker. Men självklart för mig är att hon bör släppas ut så fort kriminalvården anser att hon är redo för vårt svenska samhälle. Jag tror inte en minut på att AÖ kommer att bli en bättre människa om hon ska sitta flera år.. snarare tvärtom.
Citera
2009-10-03, 17:23
Medlem
YONIs avatar
Konsekvensen av de inhumana tankar som präglar i stort sett hela det amerikanska kriminalvårdssystemet. Varför blev inte jag överraskad?! Inte en enda permission under alla år i USA är inte kriminalvård, det är maktmissbruk. Med tanke på det brottet som AÖ dömdes för har hennes straff blivit oerhört högt.

http://www.dn.se/nyheter/sverige/ost...vning-1.966473
Citera
2009-10-03, 17:48
Medlem
Citat:
”Ur riskbedömningsperspektiv är det emellertid en riskfaktor att Östberg i 28 år levt i en tillvaro som påtagligt skiljer sig från det samhälle hon ska återgå till, utan att alls ha varit i kontakt med detta”, skriver RMV. Risken för att Östberg ska återfalla i våldsbrott bedöms som ”medelhög”, vilket är i mitten på den tregradiga skalan.

Det är ju uppenbart att den här sjuka människan sitter bäst där hon sitter.
Citera
2009-10-03, 22:56
Medlem
YONIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rock N Roll
Det är ju uppenbart att den här sjuka människan sitter bäst där hon sitter.
Sjuka eller förstörda människan? Helt klart är att inlåsning i så många år har inte påverkat AÖ på ett positivt sätt. Helt utan någon form av återanpassning till samhället utanför murarna, helt utan några permissioner. Vilken absurd kriminalvård. Någonting att lära för de som vill utöka strafflängden för livstidsdömda i vårt land.

Jag tycker att i stort sett hela AÖ:s liv har varit tragiskt från den lilla flickan som tvingades följa med sin mamma till ett okänt land, till den medelålders kvinna som fortfarande sitter inlåst.

Hon har i mina ögon fått en dom av jänkarna som inte på något sätt går att försvara. Även om AÖ kämpar för sin frigivning så kan jag inte annat än tolka det som hon är knäckt. Kommer hon någonsin att klara av ett liv i frihet?

Måtte vi aldrig mer få ta över "resultatet" av USA:s så kallade kriminalvård.
Citera
2009-10-03, 23:31
Medlem
Citat:
Sjuka eller förstörda människan?
Sjuk och förstörd kanske?

Oavsett vilket som tar överhanden här så är det tämligen oväsentligt när det kommer till att släppa ut henne, hon är uppenbarligen fortfarande farlig för sin omgivning.

Hon är dömd till 25år (?) till livstid och då hon fortfarande bedöms ha en medelhög återfallsrisk vad gäller våldsbrott så finns det ingen som helst anledning till att inte låta livstid vara det som gäller.

Citat:
Helt klart är att inlåsning i så många år har inte påverkat AÖ på ett positivt sätt. Helt utan någon form av återanpassning till samhället utanför murarna, helt utan några permissioner. Vilken absurd kriminalvård. Någonting att lära för de som vill utöka strafflängden för livstidsdömda i vårt land.
Hon har åtminstone slutat knarka, det är väl positivt?

Med tanke på vad hon levde för liv utanför murarna så hade hon säkerligen varit död vid det här laget, nu är hon åtminstone i livet.

Citat:
Måtte vi aldrig mer få ta över "resultatet" av USA:s så kallade kriminalvård.
Där instämmer jag.
Citera
2009-10-04, 00:27
Medlem
YONIs avatar
Citat:
Sjuk och förstörd kanske?

Oavsett vilket som tar överhanden här så är det tämligen oväsentligt när det kommer till att släppa ut henne, hon är uppenbarligen fortfarande farlig för sin omgivning.

Hon är dömd till 25år (?) till livstid och då hon fortfarande bedöms ha en medelhög återfallsrisk vad gäller våldsbrott så finns det ingen som helst anledning till att inte låta livstid vara det som gäller.

Hon har åtminstone slutat knarka, det är väl positivt?

Med tanke på vad hon levde för liv utanför murarna så hade hon säkerligen varit död vid det här laget, nu är hon åtminstone i livet.

Där instämmer jag.
Visst kan hon vara både sjuk och förstörd. Frågan är kanske vem/vad förstörde och gjorde henne sjuk? Självklart vill inte jag att hon ska släppas fri förrän hon är redo för samhället. Något som jag skrivit i mina tidigare inlägg.

Det är svårt att idag med det resultatet från RMV kunna sätta ett tidsbestämt straff. Detta begriper även jag och har inga krav på det för ögonblicket.

Du kan själv läsa i artikeln att utredningsarbetet från hennes tid i USA är knapphändigt! Vilket jag tolkar som att jänkarna har enbart inriktat sig på hämnd i fallet AÖ så någon vård har det knappast varit tal om.

Slutat knarka, japp det finns en hel del missbrukare som fixar detta utan att sitta i 28 år inlåsta. Med rätt vård så finns det faktiskt hopp även för en missbrukare som många människor föraktar.

Ingen hemlighet att jag på något vis känner för AÖ och tycker att hon fått ett straff som i mina ögon är alltför hårt.
Citera
2009-10-04, 09:09
Medlem
Citat:
Visst kan hon vara både sjuk och förstörd. Frågan är kanske vem/vad förstörde och gjorde henne sjuk? Självklart vill inte jag att hon ska släppas fri förrän hon är redo för samhället. Något som jag skrivit i mina tidigare inlägg.

Det är svårt att idag med det resultatet från RMV kunna sätta ett tidsbestämt straff. Detta begriper även jag och har inga krav på det för ögonblicket.
Ok jag har inte lusläst den här tråden men om så är fallet så är vi ju helt överens och det finns således inget att diskutera.

Citat:
Du kan själv läsa i artikeln att utredningsarbetet från hennes tid i USA är knapphändigt! Vilket jag tolkar som att jänkarna har enbart inriktat sig på hämnd i fallet AÖ så någon vård har det knappast varit tal om.

Slutat knarka, japp det finns en hel del missbrukare som fixar detta utan att sitta i 28 år inlåsta. Med rätt vård så finns det faktiskt hopp även för en missbrukare som många människor föraktar.

Som jag har uppfattat det så låg ingen avbön från drogerna inom en överskådlig framtid för AÖ vid tidpunkten för inlåsning.
Jag är övertygad om att hon hade varit död idag om hon inte åkt in.

Om det är något positivt eller ej är upp till var och en att avgöra...

Citat:
Ingen hemlighet att jag på något vis känner för AÖ och tycker att hon fått ett straff som i mina ögon är alltför hårt.

Nej det är väldigt tydligt, men vad är det egentligen hos henne och i hennes fall som har fångat dig?

Är det för OT eller för privat så får du gärna skicka ett PM.
Citera
2009-10-04, 11:13
Medlem
YONIs avatar
Citat:
Ok jag har inte lusläst den här tråden men om så är fallet så är vi ju helt överens och det finns således inget att diskutera.

Som jag har uppfattat det så låg ingen avbön från drogerna inom en överskådlig framtid för AÖ vid tidpunkten för inlåsning.
Jag är övertygad om att hon hade varit död idag om hon inte åkt in.

Om det är något positivt eller ej är upp till var och en att avgöra...

Nej det är väldigt tydligt, men vad är det egentligen hos henne och i hennes fall som har fångat dig?

Är det för OT eller för privat så får du gärna skicka ett PM.
Du har rätt i att AÖ själv inte var redo vid tillfället för morden, som hon bevisligen var delaktig i, att bryta med sitt destruktiva levende. Hög tid att hon plockades in då, vilket med facit i hand borde gjorts långt tidigare är min åsikt. Men 28 år inlåst utan något som kan kallas för vård är inte med mina ögon försvarbart. USA har gjort ett skitjobb med AÖ och enbart haft hämnd för ögonen. Istället för att under alla dessa år inrikta arbetet på att AÖ ska återanpassas till ett liv utanför murarna som en hygglig människa. Då risken för återfall till våldsbrott är så pass hög enligt RMV fortfarande efter 28 år, kan jag inte se annat än de knäckt henne.

Jag är fullständigt övertygad om att det är absolut en nödvändighet att gå in och stoppa ett destruktivt levende. I just AÖ:s fall hade detta sparat oskyldiga människors liv.

Ja du, vad som gjort att jag känner för AÖ beror säkert på hela hennes livsöde. Från den lilla flickan som tvingas skiljas från sin pappa och främst kanske hennes farföräldrar som hon älskade i unga år och flytta till okänt land. Hennes svårigheter att anpassa sig i skolan och styvpappan som inte hade mycket övers för henne. Bristen på kärlek helt enkelt kommer att prägla AÖ under hela livet. Hennes nedåtgående spiral började väldigt tidigt och ingen lyckades ge henne stöd att hitta den kraft för att bryta spiralen. Inte ens lyckan över ett barn kunde hjälpa henne att hitta kraften. Att AÖ sedan förlorade sitt barn, sin son som hon älskade på sitt sätt blev ännu ett hårt slag. Ja, jag tycker att AÖ gjort många idiotiska handlingar i sitt liv, mer eller mindre med påverkan utifrån. En värdighet som människa och kvinna har jag svårt att hitta i AÖ livsöde.

Kanske är det just detta som berör mig och min önskan är att AÖ nu efter så många år inlåst kan hitta tillbaka till ett liv som kan kallas för människovärdigt. Den chansen måste vi ge henne.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in