2009-08-26, 18:19
Citat:
Jo, jag har fullständigt klart för mig varför vi har fängelse här i landet. Så någon poäng i detta avseende missas inte.
Ursprungligen postat av MrOaiki
Nu missar du delsvis poängen med fängelse. Det är dels ett sätt att hålla borta kriminella från samhället, så att de inte skadar folk. Del är det ett straff för att markera vad man inte får göra. Men det är även en rehabilitering där man ska lära sig att man gjort fel.
Att säga att ett fängelsestraff är för långt är svårt, det handlar ju helt och hållet om hur lång tid det tar att förstå att man gjort fel. En mördare som sitter på livstid kan ju inte bli utsläppt om han ständigt påstår att det var rätt att döda.
Annika har flera gånger suttit framför en nämnd som ska behandla hennes benådning. När de frågat henne om hon ångrar sina brott, har hon gång på gång börjat prata om hur det inte var hennes fel, hur hon inte menade att döda någon blablabla. Jaha, då har hon inte fattat att hennes lockelse av polisen, hennes omladdning av vapnet etc. har varit fel och att hon är lika ansvarig för morden som den som avfyrade skottet. Tillbaka in i finkan.
Att säga att ett fängelsestraff är för långt är svårt, det handlar ju helt och hållet om hur lång tid det tar att förstå att man gjort fel. En mördare som sitter på livstid kan ju inte bli utsläppt om han ständigt påstår att det var rätt att döda.
Annika har flera gånger suttit framför en nämnd som ska behandla hennes benådning. När de frågat henne om hon ångrar sina brott, har hon gång på gång börjat prata om hur det inte var hennes fel, hur hon inte menade att döda någon blablabla. Jaha, då har hon inte fattat att hennes lockelse av polisen, hennes omladdning av vapnet etc. har varit fel och att hon är lika ansvarig för morden som den som avfyrade skottet. Tillbaka in i finkan.
Själv håller jag inte alls med dig om att hon är lika ansvarig som hennes kille som sköt. Du vet liksom de allra flesta att hade inte hennes boyfriend "tagit livet av sig" då hade aldrig AÖ fått suttit i så många år. Troligtvis hade hon kommit ut långt tidigare.
Sen fattar jag inte hur du tänker?! Vad då ångra sitt brott innan en livstidsdömd släpps? Jaha.. vad gör vi med alla de som dömts mot sitt nekande då? Mig veterligen så har vi inte människor som sitter hela sitt liv i fängelse. De släpps ut oavsett om de har erkänt sitt brott eller inte. Någon ånger är det inte talan om de fallen.
Sen har AÖ aldrig påstått att det är rätt att döda. Hon har försökt förklara sin delaktighet i morden. Det var inte hon som sköt och dödade därmed kan hon inte ångra den delen av brottet.