2009-08-22, 15:55
Medlem
YONIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blomvattnare
Rubriken säger att Annika vill utbilda sig till veterinär, längre ner i artikeln står det att hon vill bli veterinärassistent. Det är skillnad.

Jag vet inte om det är lätt eller svårt att bli assistent, men det måste ju vara lättare än att bli veterinär.
Hon hade väl jobbat med hundar i fängelset i USA, och då fått upp intresset för djur?

Om hon blir frisläppt så är det ju förstås bra om hon kan fixa jobb så att hon kan försörja sig.
Håller med om att det är jättebra om hon kan fixa ett jobb efter frisläppandet så hon kan försörja sig.

Och visst är det stor skillnad på att utbilda sig till veterinär eller veterinärassistent. Likväl krävs det högre skola för båda linjerna och konkurrensen är väldigt hög.

Vad jag ville få fram var att det inte är brottet i sig som kommer att stoppa AÖ att nå sin dröm. Jo, indirekt kanske men direkt är det hennes höga ålder. Tänk idag 55 år. Om hon lyckas bli antagen till sin drömutbildning kommer hon att vara närmare 60 år och helt utan yrkeserfarenhet. Tror inte några arbetsgivare kommer att stå i kö för att anställa henne.

Det går kanske ändå för AÖ att arbeta med djur utan några högre skolor?
Senast redigerad av YONI 2009-08-22 kl. 16:08.
Citera
2009-08-22, 16:02
Medlem
YONIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av laserlasse
Hur e det med hennes svenska?
I artikeln stod att hon läst in gymnasiekompetens. Du får själv bedöma utifrån länken nedan. Jag tror att hennes svenska kommer att funka även i Sverige.

http://svtplay.se/v/1511633/intervju...a_ostberg_2005
Citera
2009-08-22, 18:34
Moderator
blomvattnares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av YONI
Håller med om att det är jättebra om hon kan fixa ett jobb efter frisläppandet så hon kan försörja sig.

Och visst är det stor skillnad på att utbilda sig till veterinär eller veterinärassistent. Likväl krävs det högre skola för båda linjerna och konkurrensen är väldigt hög.

Vad jag ville få fram var att det inte är brottet i sig som kommer att stoppa AÖ att nå sin dröm. Jo, indirekt kanske men direkt är det hennes höga ålder. Tänk idag 55 år. Om hon lyckas bli antagen till sin drömutbildning kommer hon att vara närmare 60 år och helt utan yrkeserfarenhet. Tror inte några arbetsgivare kommer att stå i kö för att anställa henne.

Det går kanske ändå för AÖ att arbeta med djur utan några högre skolor?
Ja, åldern sätter nog stopp för hennes dröm.
Det är nog bättre för att henne att satsa på jobb på lägre nivå, men gärna med djur. Jag tror inte att hon skulle missköta djuren om hon fick ett sådant jobb.
Citera
2009-08-22, 20:46
Medlem
bättre med djur än med människor

någon större framgång i sina kontakter med mänskliga varelser kan man ju inte lasta personen för. Något som hon har erfarenhet av redan ä r ju avlivningar, de kan hon säkert sköta även utan kniv och psitol.
Citera
2009-08-22, 22:49
Medlem
apanola IIs avatar
En tänkbar födkrok för pundaraset skulle vara att åka runt och hålla föredrag, hon är ju Gudbevars ett offer, kvinna och offer. bara det bör göra det blött i 68-vänsterns mameluker. Sen ska man nog inte räkna bort möjligheterna till en bok heller. pundaren kommer att få den spökskriven av någon vänsterjournalist och så blir det ett varv eller två i tv.s morgonsoffor.
Citera
2009-08-23, 00:16
Medlem
kramdjurs avatar
Jag tänkte att det kunde vara intressant att bringa klarhet i vad hon egentligen heter i efternamn så jag försökte slå upp henne på upplysning.se men hon fanns inte med vilket är konstigt eftersom hon varit hemma flera månader nu.

Den Amerikanska myndigheten BOP (Federal Bureau of Prisons) har en "Inmate Locator" på sin hemsida där man kan slå upp alla fångar i USA! Där står hon listad så här:
Citat:
Name Register # Age-Race-Sex Release Date Location
ANNIKA MARIA DEASY 05027-707 55-White-F 04-07-2009 RELEASED
Citera
2009-08-23, 14:06
Medlem
För fan... Veterinärassistent, nä... Ställ henne på Volvobandet så kan hon jämföra med sötebrödsdagarna i finkan.
Citera
2009-08-25, 15:26
Moderator
blomvattnares avatar
Ett frisläppande börjar närma sig.

Citat:
Östberg kommer snart att för första gången beviljas permission från Hinseberg.

”Mot bakgrund av den långa tid hon varit frihetsberövad utomlands och de särskilda behov som bedöms föreligga planeras för ett flertal permissioner i syfte att underlätta anpassning och utsluss till det svenska samhället.” står det i yttrandet.

Citat:
Enligt Kriminalvården kan det ta mer än ett år innan Annika Östberg eventuellt släpps fri:

”Mot bakgrund av den långa verkställigheten utomlands och för genomförande av särskilda utslussningsåtgärder torde dock krävas en tid av cirka ett år för genomförande av planerade utslussningsåtgärder.”

Det är Örebros tingsrätt som kommer ta det slutgiltiga beslutet om Annika Östbergs straff ska tidsbestämmas eller inte.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article5692170.ab
Citera
2009-08-25, 16:14
Medlem
YONIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blomvattnare
Ett frisläppande börjar närma sig.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article5692170.ab
Jo, jag läste det precis och kan inget annat än skriva det var på tiden! Med tanke på det brott som AÖ har gjort sig skyldig till, har hennes tid som frihetsberövad varit synnerligen långt och hårt.

Om vi jämför med de verkliga mördarna som ulf olsson, anders eklund, tony alden och sist men inte minst cs så är AÖ:s brott sonat många gånger om.

Inte helt överraskande kanske att jag känner sympati för människan AÖ, just för hennes missbruk i botten. Inte fan slog hon ihjäl eller våldtog unga människor eller barn, som de fega kräken som jag tog som exempel gjorde.

Annika Östberg har suttit i snart 29 år för sin delaktighet i morden. Detta är långt mer än vad som är rimligt med tanke på brottet.
Citera
2009-08-25, 16:25
Medlem
MrOaikis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av YONI
Jo, jag läste det precis och kan inget annat än skriva det var på tiden! Med tanke på det brott som AÖ har gjort sig skyldig till, har hennes tid som frihetsberövad varit synnerligen långt och hårt.

Nu missar du delsvis poängen med fängelse. Det är dels ett sätt att hålla borta kriminella från samhället, så att de inte skadar folk. Del är det ett straff för att markera vad man inte får göra. Men det är även en rehabilitering där man ska lära sig att man gjort fel.

Att säga att ett fängelsestraff är för långt är svårt, det handlar ju helt och hållet om hur lång tid det tar att förstå att man gjort fel. En mördare som sitter på livstid kan ju inte bli utsläppt om han ständigt påstår att det var rätt att döda.

Annika har flera gånger suttit framför en nämnd som ska behandla hennes benådning. När de frågat henne om hon ångrar sina brott, har hon gång på gång börjat prata om hur det inte var hennes fel, hur hon inte menade att döda någon blablabla. Jaha, då har hon inte fattat att hennes lockelse av polisen, hennes omladdning av vapnet etc. har varit fel och att hon är lika ansvarig för morden som den som avfyrade skottet. Tillbaka in i finkan.
Citera
2009-08-25, 21:35
Medlem
Annika Östberg är en vidrig person. Hade gärna sett henne ruttna bort i ett amerkanskt fängelse.
Citera
2009-08-26, 17:56
Medlem
YONIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Inpetto
Annika Östberg är en vidrig person. Hade gärna sett henne ruttna bort i ett amerkanskt fängelse.
Aha.. så du känner AÖ? Strunt samma, du har rätt att tycka vad du vill.

Svensk kriminalvård jobbar nu för att få AÖ:s livstidsstraff tidsbestämt och de jobbar även för hennes frisläppande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in