2009-10-04, 11:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av YONI
Du har rätt i att AÖ själv inte var redo vid tillfället för morden, som hon bevisligen var delaktig i, att bryta med sitt destruktiva levende. Hög tid att hon plockades in då, vilket med facit i hand borde gjorts långt tidigare är min åsikt. Men 28 år inlåst utan något som kan kallas för vård är inte med mina ögon försvarbart. USA har gjort ett skitjobb med AÖ och enbart haft hämnd för ögonen. Istället för att under alla dessa år inrikta arbetet på att AÖ ska återanpassas till ett liv utanför murarna som en hygglig människa. Då risken för återfall till våldsbrott är så pass hög enligt RMV fortfarande efter 28 år, kan jag inte se annat än de knäckt henne.

Jag är fullständigt övertygad om att det är absolut en nödvändighet att gå in och stoppa ett destruktivt levende. I just AÖ:s fall hade detta sparat oskyldiga människors liv.

Ja du, vad som gjort att jag känner för AÖ beror säkert på hela hennes livsöde. Från den lilla flickan som tvingas skiljas från sin pappa och främst kanske hennes farföräldrar som hon älskade i unga år och flytta till okänt land. Hennes svårigheter att anpassa sig i skolan och styvpappan som inte hade mycket övers för henne. Bristen på kärlek helt enkelt kommer att prägla AÖ under hela livet. Hennes nedåtgående spiral började väldigt tidigt och ingen lyckades ge henne stöd att hitta den kraft för att bryta spiralen. Inte ens lyckan över ett barn kunde hjälpa henne att hitta kraften. Att AÖ sedan förlorade sitt barn, sin son som hon älskade på sitt sätt blev ännu ett hårt slag. Ja, jag tycker att AÖ gjort många idiotiska handlingar i sitt liv, mer eller mindre med påverkan utifrån. En värdighet som människa och kvinna har jag svårt att hitta i AÖ livsöde.

Kanske är det just detta som berör mig och min önskan är att AÖ nu efter så många år inlåst kan hitta tillbaka till ett liv som kan kallas för människovärdigt. Den chansen måste vi ge henne.
Jadå det tycker jag också, men inte så länge som hon bedöms ha en såhär hög återfallsrisk.
Citera
2009-10-04, 23:44
Medlem
nackepas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rock N Roll
Jadå det tycker jag också, men inte så länge som hon bedöms ha en såhär hög återfallsrisk.

Hur bedömer man detta med återfallsrisken?
Kan man ändå inte anta att mycket av hennes tidigare kriminalitet var drogrelaterad?
Citera
2009-10-05, 18:58
Medlem
YONIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nackepa
Hur bedömer man detta med återfallsrisken?
Kan man ändå inte anta att mycket av hennes tidigare kriminalitet var drogrelaterad?
Om du läste den länk som jag klistrade in i ett tidigare inlägg så kanske du förstod att RMV= Rättsmedicinalverket har gjort en riskbedömning på AÖ och denna visar på att återfallsrisken är medelhög! Hur den är utformad vet inte jag, men jag förstår att den är omfattande. Inte enbart då med tanke på att AÖ skulle återfalla till ett liv i missbruk.

Det är kanske inte så svårt att tänka sig att det finns betydande risker med att släppa ut en person som inte haft möjlighet att vara utanför murarna på 28 år! Tänk själv hur samhället har utvecklats under dessa åren. Dessutom har AÖ inte varit i Sverige sedan hon var en liten flicka. Självklart måste det till en längre anpassningstid för att hon ska klara av livet i frihet utan att begå nya brott. Hon har för tusan inte få en enda permiss på alla dessa 28 år vilket jag personligen tycker är fullständigt vansinnigt.

Nej, det går inte att anta ett endast dugg, utan här gäller det att ha på fötterna ordentligt, vilket jag faktiskt är rätt säker på att RMV har!

http://www.rmv.se/index.php
Citera
2009-11-08, 12:19
Medlem
YONIs avatar
På måndag kommer AÖ att själv få argumentera för sitt frisläppande i svensk domstol. Om hon är redo eller inte är nu upp till domstolen att avgöra.

http://sydsvenskan.se/sverige/articl...k-domstol.html
Citera
2009-11-08, 17:45
Medlem
DemHerrens avatar
Skäl för att hålla henne kvar annat än rent hat från pöbeln?
Citera
2009-11-08, 17:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DemHerren
Skäl för att hålla henne kvar annat än rent hat från pöbeln?

Citat:
”Ur riskbedömningsperspektiv är det emellertid en riskfaktor att Östberg i 28 år levt i en tillvaro som påtagligt skiljer sig från det samhälle hon ska återgå till, utan att alls ha varit i kontakt med detta”, skriver RMV. Risken för att Östberg ska återfalla i våldsbrott bedöms som ”medelhög”, vilket är i mitten på den tregradiga skalan.

http://www.dn.se/nyheter/sverige/ost...vning-1.966473
Citera
2009-11-08, 19:43
Bannlyst
Hoppas hon blir fri. Hon har avtjänat sitt straff nu, med råge. Låt henne få avsluta sitt liv i frihet.
Citera
2009-11-08, 19:54
Medlem
kvints avatar
Skicka tillbaka henne till USA! Hon ska fan inte få komma hit och belasta det svenska samhället!
Citera
2009-11-08, 20:41
Medlem
Slumlords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kvint
Skicka tillbaka henne till USA! Hon ska fan inte få komma hit och belasta det svenska samhället!

Det gör hon väl inte i någon större omfattning om hon släpps fri, förutsatt att hon inte blir bidragsberoende? Tror ni förresten att det finns några sysselsättningsmöjligheter för henne på utsidan? Det jag spontant tänker mig är som någon form av föreläsare och "inspiratör". Det verkar ju vara sysselsättning numero uno bland dem som gått igenom svåra och uppmärksammade saker.
Citera
2009-11-08, 20:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Slumlord
Det gör hon väl inte i någon större omfattning om hon släpps fri, förutsatt att hon inte blir bidragsberoende? Tror ni förresten att det finns några sysselsättningsmöjligheter för henne på utsidan? Det jag spontant tänker mig är som någon form av föreläsare och "inspiratör". Det verkar ju vara sysselsättning numero uno bland dem som gått igenom svåra och uppmärksammade saker.
Jag tror också att hon skulle vara en mycket uppskattad föreläsare. Fullt hus vart hon än kom.
Citera
2009-11-08, 21:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LuckyPeopleCenter
Jag tror också att hon skulle vara en mycket uppskattad föreläsare. Fullt hus vart hon än kom.

Jojo men frågan är ju ifall hon kan föreläsa, är ju inte bara bara.
Känns ju som hon lär va lite hispig efter snart 30 år på kåken.

Hon hamnar på soc och blir placerad i en förort någonstans. Stabilt.
Citera
2009-11-08, 21:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Eru färsking
Jojo men frågan är ju ifall hon kan föreläsa, är ju inte bara bara.
Känns ju som hon lär va lite hispig efter snart 30 år på kåken.

Hon hamnar på soc och blir placerad i en förort någonstans. Stabilt.
Jag tror det är skitsamma om hon är en bra talare eller ej. Hon har varit med om något väldigt speciellt, hennes livsöde berör många och jag tror många hade tyckt det varit intressant att bara höra henne tala ifrån hjärtat om hur hon upplevt allt som hänt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in