2009-04-07, 20:07
Medlem
YONIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jerro
YONI
Det är väldigt fint att du är så glad över att Annika äntligen kommer till Sverige. Men varför snackar du om att hon är så oskyldig att det är så synd om henne det fattar jag inte
Jag har aldrig skrivit att hon är oskyldig, dock kan jag inte kalla henne för mörderska. Medhjälp till morden JA! Synd om henne har jag heller aldrig skrivit. Men jag tycker att hon har suttit tillräckligt i USA och skall få avtjäna sista delen av straffet här i Sverige. Någon större glädje känner jag väl inte för henne. Men jag tycker beslutet är rätt och riktigt i mina ögon ett humant beslut.
Citera
2009-04-07, 20:09
Medlem
Atlantiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Julius Mosca

Ovanstående gäller förutsatt att inte USA ställt särskilda krav för hennes överförande. Sådana överenskommelser är överordnad svensk lag.

Är du säker på det? Min uppfattning har varit att sådana garantier är diplomatisk formalia, och inte på något sätt juridiskt bindande.

EDIT: Såg att du bedyrade din säkerhet i ett tidigare inlägg. Tar ditt ord för det.
Citera
2009-04-07, 20:11
Medlem
wonderlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Toort
textmassa...om sonen

Hennes son dog 1985..Alltså är väl mamman den närmsta släktingen.
Citera
2009-04-07, 20:12
Medlem
Julius Moscas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Atlantis
Är du säker på det? Min uppfattning har varit att sådana garantier är diplomatisk formalia, och inte på något sätt juridiskt bindande.

EDIT: Såg att du bedyrade din säkerhet i ett tidigare inlägg. Tar ditt ord för det.
Kan ta ett exempel med en man som överfördes till svenskt fängelse från Thailand. Han fick fortfarande i Sverige ansöka om nåd hos den thailändske kungen.
Citera
2009-04-07, 20:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av YONI
Annika Östberg har avtjänat sitt orimligt hårda straff i USA på ett föredömlig sätt. Hon har kämpat i många år för att få sitta de sista åren på en svensk kvinnoanstalt. Målet har hon nu nått och jag glädjs för henne och hennes anhöriga skull.

99,99% av Sveriges befolkning skulla ALDRIG I HELVETE greja 27 års fängelse i Amerika. ALDRIG! Vi skulle t alivet av oss efter tre månader. Hur Östberg kunde fixa 27 år är en gåta som lär förbli olöst i resten av mitt liv.
Citera
2009-04-07, 20:15
Medlem
jerros avatar
Citat:
Jag har aldrig skrivit att hon är oskyldig, dock kan jag inte kalla henne för mörderska. Medhjälp till morden JA! Synd om henne har jag heller aldrig skrivit. Men jag tycker att hon har suttit tillräckligt i USA och skall få avtjäna sista delen av straffet här i Sverige. Någon större glädje känner jag väl inte för henne. Men jag tycker beslutet är rätt och riktigt i mina ögon ett humant beslut.

Ok hon är en dråperska och medvärkat varför är hon mer värd än andra som har begått sådana hemska saker. Vet du om att det finns ett vittne som säger att hon erkände att hon själv avrättade polisen med nackskott
Citera
2009-04-07, 20:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av yatzy_winner
99,99% av Sveriges befolkning skulla ALDRIG I HELVETE greja 27 års fängelse i Amerika. ALDRIG! Vi skulle t alivet av oss efter tre månader. Hur Östberg kunde fixa 27 år är en gåta som lär förbli olöst i resten av mitt liv.

99 % av Sveriges befolkning skulle väl i och för sig heller aldrig mörda någon...
Citera
2009-04-07, 20:17
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av wonderland
Hennes son dog 1985..Alltså är väl mamman den närmsta släktingen.

Stod ju i länken jag gav

Men det andra då, varför Annika laddade om bössan till den sköt? De stod ju stilla då och det verkar bara ha varit ett vapen som användes i skottlossningen?
Citera
2009-04-07, 20:17
Medlem
jerros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ThisIsSparta
99 % av Sveriges befolkning skulle väl i och för sig heller aldrig mörda någon...

hehe sant
Citera
2009-04-07, 20:28
Medlem
YONIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jerro
Ok hon är en dråperska och medvärkat varför är hon mer värd än andra som har begått sådana hemska saker. Vet du om att det finns ett vittne som säger att hon erkände att hon själv avrättade polisen med nackskott
Jag tror kanske att det finns en hel del saker som inte har kommit fram, som då kan tala till AÖ fördel.
Om hon är mer värd än andra? Hon är precis lika mycket värd som alla andra som utfört samma slags brott. Att få avsluta sitt straff här i landet som svensk medborgare.

Men fortsätt ni på den hårda vägen. Den som har visat sig vara så framgångsrik. Själv föredrar jag den mjuka vägen där människor som har avtjänat sitt straff skall återanpassas till vårt samhälle.
Citera
2009-04-07, 20:30
Medlem
Kenty-59s avatar
Citat:
Jag tror kanske att det finns en hel del saker som inte har kommit fram, som då kan tala till AÖ fördel.
Om hon är mer värd än andra? Hon är precis lika mycket värd som alla andra som utfört samma slags brott. Att få avsluta sitt straff här i landet som svensk medborgare.

Men fortsätt ni på den hårda vägen. Den som har visat sig vara så framgångsrik. Själv föredrar jag den mjuka vägen där människor som har avtjänat sitt straff skall återanpassas till vårt samhälle.
När har en gammal gubbe på 71 år som suttit inlåst i 27 år gjort sig förtjänt av att släppas ut då enligt dig..
Citera
2009-04-07, 20:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Toort
Alltså en sak i det här fallet fattar inte jag och det är varför Annika laddade om bössan åt den som sköt, d. v. s Cox?
Enligt wiki så: "Paret stal polisbilen och flydde vidare men stoppades snart av polisen och skottlossning utbröt. Cox sköt och lämnade sedan vapnet till Östberg som laddade om och gav tillbaka vapnet till Cox." http://sv.wikipedia.org/wiki/Annika_%C3%96stberg
Varför gavs vapnet till Annika för henne att "ladda om" när det var han som sköt+ att de stod stilla under denna skottlossning? Kunde han inte ladda bössan själv, eller? Kunde han bara skjuta men inte ladda?

Eller har jag missat ngt väsentligt i detta?

Och sedan ang. att Annika vill "hem"..... hem till mamma, ja(nu börjar båda få lite dödsångest, döden närmar sig rent åldersmässigt). Men inte "hem". Hon har ju bott största delen av sitt liv i Amerika och inte i Sverige. Nu bor mamman här och det är mamman som drar.
Men Annikas son då? Bor inte han kvar i Amerika? Vill inte han att hon stannar där och vill hon inte själv stanna där i sitt land och där sonen finns? Eller finns inte han där för henne?
Varför vill Annika "hem"? Självklart för här är inte lika hårt som där. Och dessutom finns chansen att gå fri i dag här och inte där; där sitter ju bara hennes offers anhöriga och är "hämndlystna", eller hur...?

25 år för hennes inblandning i sammanlagt tre personens död tycker inte jag är "för mycket". Och det grundar jag på hur "hämndlysten" jag själv hade varit om det gällt min mördade man eller son eller pappa, o. s. v.
Fast frågan är egentligen svår att besvara, för vilket perspektiv ska man ha för ögonen egentligen? Ska man, även som offer(alltså anhörig, då)förlåta en dag och låta gärningsman gå vidare som "fri i livet", ska den få en "andra chans"?
Eller ska den straffas hela livet igenom för sina onda gärningar, som då skedde under rus+ under ungdomstiden?
Och är det förresten bevisat att Annika hade droger i blodet vid tidpunkten för dåden?
Och till vilken framtid och till vilket liv ska en sådan som Annika en dag släppas ut? Till samma liv som alla andra som också ges en "andra chans"? Kan samhället ens ge sådana här personer en "andra chans", de verkar ju inte ens ha fått en första(läs om Annikas liv/ start i kalla USA...)!?

Oj, du tog orden ur munnen på mig precis innan jag hann skriva. Detta är problematiskt eftersom jag dels håller med om detta:
Citat:
25 år för hennes inblandning i sammanlagt tre personens död tycker inte jag är "för mycket". Och det grundar jag på hur "hämndlysten" jag själv hade varit om det gällt min mördade man eller son eller pappa, o. s. v.

Sen är det så att jag gjort många saker i min ungdom, ungdomligt oförstånd heter det visst. Som tur är har inget av dessa oförstånd generat fängelse eller ännu värre - någon annans död, men det kunde lika gärna varit tvärtom. Så ska man få en andra chans och kan anhöriga till offer förlåta?
Jag vet inte, beror förmodligen på vilka erfarenheter man, uppväxtförhållanden osv.

Jag kan tänka mig in i Annikas situation, eftersom jag gjort en hel del dumma saker genom åren, samtidigt tänker jag på de anhöriga som förlorat en make o far och aldrig vill se denna människa ute igen. Naturligtvis har staten Kalifornien inte släppt henne tidigare eftersom det inneburit internering i Sverige med allt vad det innebär av permissioner, och tidigare frigivning.

Debatten bottnar nog i att vi i Sverige låter brottslingarna oftast komma i fokus, offrens anhöriga hamnar utanför, glöms bort, till och med förnedrade skulle jag villa säga, när vissa våldsmän får permission efter så kort tid.
USA har en annan syn på straffet, om du berövar en annan människas liv eller begår medhjälp till en sådan handling, ska du straffas hårt, mycket hårt.
Detta betyder dock inte att brotten minskar men värderingarna skiljer sig oerhört mot den Svenska statens syn på straff.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in