2008-09-18, 23:31
Medlem
Erik1974s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knows
Du måste skämta ? att jämföra helge F o några pundare i amerika 1983 som var helt väcka är helt SLUT
Att vara påverkad av narkotika ska inte vara förmildrade omständigheter vid ett brott. Jag tror inte heller att A.Ö. är det "offer" som målats ut i svensk media - för den sakens skull legitimerar jag inte det långa straff hon fått. Om det nu vore så att A.Ö. hade större inverkan på Cox än vad som har framgått, så är det inte första gången i kriminalhistoria där kvinnan är den ledande rent psykiskt, och mannen den som agerar.

Jag gick idag in i debatten av ren nyfikenhet i detaljerna hur det gick till då brotten begicks. Men du verkar väldigt säker på din sak, och får mer än gärna beskriva händelseförloppet i detalj för mig. För de uppgifter jag har hittat har varit väldigt divergerande.

Slutligen. Dra ner lite på din framtoning och du inte vill bli avstängd. Folk har blivit avstängda för mildare påhopp än dina ovanstående.
Citera
2008-09-18, 23:42
Medlem
BBMBBs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Erik1974

Jag gick idag in i debatten av ren nyfikenhet i detaljerna hur det gick till då brotten begicks. Men du verkar väldigt säker på din sak, och får mer än gärna beskriva händelseförloppet i detalj för mig. För de uppgifter jag har hittat har varit väldigt divergerande.

Citat:
Ursprungligen postat av Bengt Brahe
Det var tre mord.

http://kurtlundgren.webblogg.se/1182...g__vad_so.html

\"Annika Östberg - vad som verkligen hände - tre mordAnnika Östberg, svenskan som försmäktar i ett kaliforniskt fängelse och som uppenbarligen kommer att få sitta där livet ut - vad har hon egentligen gjort?

Jag har tidigare endast tagit del av vad tidningarna skrivit och eftersom jag vet att det mesta där är förvrängt, undanstoppat, nerskrivet, undanhållet och nertonat intill oigenkännlighet, ibland så att det blir svårt att förstå artikeln, så har jag beställt hem domen mot Annika Maria Deasy, som hon hette då hon dömdes.

För 167 kronor har jag fått Court No 7643, Prob File No 17517 : The People of the state of California vs. Annika Maria Deasy, defendant. 67 sidor.

Det handlar om tre mord.

Första mordet.

1972 uppstod bråk i Annikas hem i San Fransisco. En man mördades med kniv. Annika erkände sig skyldig till dråp; men först var en man anklagad för mordet. Erkännandet är något egendomligt.

Andra mordet

1981 var Annika tillsammans med en man som hette Collins. Under april månad detta år köpte de stora mängder kött på falska checkar. Detta kött sålde de till en man vid namn Joe Torre vars broder använde det i sin restaurang. Klockan 7 på kvällen den 30 april 1981 sammanträffade Annika och Collins med Torre i Stockton; deras avsikt var att råna Torre.

Annika öppnade bakluckan på deras bil som om hon låtsades ta fram köttet. Collins drog fram sin pistol och krävde Torre på pengar sedan denne klivit ur sin bil i tron att en ny köttaffär var på gång.

Collins sköt nu Torre två gånger. Han förblödde och dog. Torres rånades på plånboken. Collins och Annika for iväg för att köpa heroin för pengarna.

Mord tre

Annika och Collins beslöt sig för att lämna USA för Kanada, men först ville hon se sin son Sven, som då var elva år och bodde hos sin fader, men de kunde inte hitta den husvagnspark där sonen och fadern levde.

På Highway 29 började Collins och Annika gräla på varandra om besöket hos sonen, Annika lämnade bilen, försvann bakom en buske where she relieved herself inte långt från bilen.

När hon var färdig i busken gick hon tillbaka till bilen och där fick hon se Collins i gräl med Deputy Sheriff Richard Helbush.

Collins bad Annika att visa Helbush sitt körkort. Hon började gräva i sin plånbok efter körkortet, men detta sökande var bara på låtsas eftersom hon inte hade körkort, det visste också Collins.

Collins sköt polismannen med flera skott, bakifrån och i huvudet.

Annika sade nu till Collins att flytta kroppen, som låg på vägen, till ett dike så att mordet inte skulle upptäckas så snabbt.

Hon sade också:

- Sno polismannens plånbok.

Så gjorde Colins och eftersom parets Chevrolet hade fått punktering flydde de nu i polisbilen.

Slutligen greps de två efter en omfattande skottväxling med polisen. Annika laddade om Collins vapen under detta shootout.

När hon berättade om morden för åklagaren grät hon hela tiden och visade sig mycket ångerfull. Hon skyllde allt på sitt heroinmissbruk.

Annika (född 1954) kom till USA i elvaårsåldern sedan hennes mor, som bodde i Sverige, mött en förmögen amerikan; hon fick bo hos sin styvfars syster i Missouri.

Vid 13 års ålder fick hon flytta tillbaka till familjen, modern och styvfadern, men hon kunde inte finna sig tillrätta med att vara hårt hållen utan träffade vuxna män och började knarka redan vid 14 års ålder.

Hon har varit gift två gånger, har en son, Sven, saknar utbildning, har aldrig haft något fast jobb en längre tid när hon var i frihet, hon har genomgått olika avgiftningsprogram men det hjälpte inte; hon beskrivs i psykiatriutlåtandet som en borderlinepersonlighet. Kanske har hon också en hjärnskada.

Hon har tagit på sig hela skulden för allt som inträffat, hon är djupt ångerfull, allt är en enda stor eländig mänsklig tragedi - för dem som drabbats av hennes framfart under heroinåren, för henne själv och för alla hennes anhöriga.

Är man utan skuld för att man går på heroin? Kan man inte likaväl säga att heroinmissbruket gör saken än värre?

Skall hon då överlämnas till Sverige och här friges?

Det är frågan.

Att hon skulle ha någon anknytning till Sverige längre framgår inte av domen.

Finns det ändå en mening i ett helt misslyckat liv?\"

Ja så oskyldig verkar hon ju inte direkt vara
Citera
2008-09-18, 23:46
Bannlyst
Dråpet visste jag inte om. Undrar vad som är egendomligt med det. Satt hon för det på 70-talet?
Citera
2008-09-18, 23:58
Medlem
BBMBBs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dobeln1809
Dråpet visste jag inte om. Undrar vad som är egendomligt med det. Satt hon för det på 70-talet?

Eftersom det var i usa så låter det skumt då dom brukar vara rätt duktiga på att dela ut hårda straff. det gick ju bara 8 år mellan dråpet och morden
Citera
2008-09-19, 00:02
Medlem
Cousin Cocaines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BBMBB
Eftersom det var i usa så låter det skumt då dom brukar vara rätt duktiga på att dela ut hårda straff. det gick ju bara 8 år mellan dråpet och morden
En pro-Annika Östberg sida där dråpdomen förklaras.

http://www.annikadeasy.org/
Citera
2008-09-19, 00:05
Medlem
Midnights avatar
Jag förstår mig verkligen inte på Svergie, varför i h*lvete ska vi ta hit henne, enligt mig är hon knappt svensk längre (jo det är hon men hon är mer amerikanare), ta hit en mördare som antagligen bara kommer kosta oss hederliga skattebetalare en massa onödiga pengar känns något ovärt.
Citera
2008-09-19, 00:07
Medlem
unikums avatar
27 år för medhjälp tycker jag känns rätt okej. Inbillar mig att det är stor skillnad att döda själv mot att be nån annan att göra det. Fast egentligen bryr jag mig inte så mycket om hon får sitta där tills hon dör eller om hon kommer hem imorgon. Jag känner henne inte och bryr mig således inte särskilt mycket.
Citera
2008-09-19, 00:11
Medlem
Prinzezzans avatar
Ni som tycker att Annika Östberg ska stanna i amerikanskt fängelse eftersom hon begått brott där, tycker ni också att utlänningar som begår brott i Sverige ska avtjäna straffen här eftersom de begått brott här?

Frågan ställs till er som beklagar er över "kulturberikare" som kommer hit och begår kriminella handlingar och som tycker att dessa ska utvisas.

Tror ni att amerikanarna säger samma sak om Annika Östberg?
Citera
2008-09-19, 00:18
Medlem
BBMBBs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prinzezzan
Ni som tycker att Annika Östberg ska stanna i amerikanskt fängelse eftersom hon begått brott där, tycker ni också att utlänningar som begår brott i Sverige ska avtjäna straffen här eftersom de begått brott här?

Frågan ställs till er som beklagar er över "kulturberikare" som kommer hit och begår kriminella handlingar och som tycker att dessa ska utvisas.

Tror ni att amerikanarna säger samma sak om Annika Östberg?

Jag tippar på att folk i USA vill skicka hem henne precis som vi vill skicka hem folk som begår brott här men till saken är också att sverige har bra mycket slappare fängelser än vad dom har i utlandet det samt att hon har bott hela sitt liv i USA och pratar bättre engelska än svenska (om hon äns kan svenska)
Citera
2008-09-19, 00:29
Medlem
BBMBBs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cousin Cocaine
En pro-Annika Östberg sida där dråpdomen förklaras.

http://www.annikadeasy.org/

Ja det där dråpet låter hon oskyldig till iallafall om man ska tro den där sidan

Citat:
En dag träffade Chris en av Annikas vänner som var på besök i stan. Det uppstod ett våldsamt gräl mellan Chris och Annikas vän vilket slutade med att Chris knivhögg vännen till döds. Annika ringde polis och ambulans och blev intagen till förhör. Efter en hel kvälls förhör och Annikas vittnesmål om att Chris agerat i självförsvar gav sig Chris tillkänna. Annika fick senare vittna i rätten och Chris blev frikänd på grund av att han ansetts ha handlat i självförsvar.

Dock så är hon oskyldig till allt enligt den där sidan. boven i allt är tydligen heroin Hon var inte med på nått
Citera
2008-09-19, 00:34
Bannlyst
Släpp Annika!

Citat:
Ursprungligen postat av BBMBB
Ja det där dråpet låter hon oskyldig till iallafall om man ska tro den där sidan

Dock så är hon oskyldig till allt enligt den där sidan. boven i allt är tydligen heroin Hon var inte med på nått
Klart vi ska släppa Annika Östberg. Hon ville ju inte polisen skulle dö. Passa på att släppa Tony Olsson och Andreas Axelsson samtidigt. De ville ju inte heller att Arklöf skulle döda poliserna har de ju sagt.
Citera
2008-09-19, 00:46
Medlem
Prinzezzans avatar
Undrar om Annika Ö skulle sitta där hon sitter i dag om offret varit en svart, hemlös knarkare och inte en polis...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in