2009-04-13, 09:26
Medlem
genseriks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -deviant-
Möjligheten att kunna döma någon för anstiftan borde helt enkelt inte existera enligt mig, då kriterierna för anstiftan är väldigt luddiga vilket gör dem osäkra i ett kritiskt avgörande skede när domarna ska fastställas. Dessa kriterier borde istället lätt kunna inkorporeras i kriterierna för "medhjälp".
Hur menar du nu? Om någon beställer eller planerar ett mord som utförs av någon annan, ska inte båda kunna dömas?
Citera
2009-04-13, 09:40
Medlem
-deviant-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av genserik
Hur menar du nu? Om någon beställer eller planerar ett mord som utförs av någon annan, ska inte båda kunna dömas?

Självklart.

I det fallet du beskriver borde den personen som planerar mordet och beordrar någon annan att utföra själva handlingen dömas för uppvigling till mord.
Citera
2009-04-13, 10:18
Medlem
YONIs avatar
Tack det var snällt av dig.
Jo, jag förstod väldigt väl vad LGW Person skrev men, jag kan inte själv skriva under hela hans teori. Där finns orsaker till AÖ:s öde som hon som barn hade väldigt svårt att kunna styra över själv utan någon hjälp, orsaker som jag tidigare har tagit upp i tråden.

Nu befinner sig AÖ på svensk mark och det är nu som vägen tillbaka till livet i frihet skall påbörjas.
Citera
2009-04-13, 10:23
Medlem
Sälklubbarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ronille
Se det positivt, nu får hon komma hem till Sverige och kanske kan hon äntligen få en frisyr värdig 2000-talet...
Ja, det kan ju faktiskt vara värt nån miljon.

Citat:
Självklart.

I det fallet du beskriver borde den personen som planerar mordet och beordrar någon annan att utföra själva handlingen dömas för uppvigling till mord.
Vilket i så fall självklart ska ge samma straff som själva mordet.
Citera
2009-04-13, 10:37
Medlem
-deviant-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sälklubbarn
Vilket i så fall självklart ska ge samma straff som själva mordet.

Det är där min personliga uppfattning drar åt ett annat håll.

Men som sagt så är det ju bara min egen uppfattning, så jag tänker inte fortsätta diskutera detta.

Rådande praksis ser ser ut som den gör och det får man acceptera.
Citera
2009-04-13, 10:59
Bannlyst
Citat:
Eh, nej? Jag tror att du gjorde en ganska stor feltolkning av mitt inlägg. Vad jag menar är att den som de facto håller i ett vapen vid tillfället då den kula som dödar avfyras alltid ska bli dömd för själva mordet. I Malexanderfallet skulle således de övriga bli dömda för de brott de faktiskt begick - dvs rån och medhjälp till mord.

Så BORDE rättsväsendet fungera i en perfekt värld enligt min högst privata uppfattning.

Möjligheten att kunna döma någon för anstiftan borde helt enkelt inte existera enligt mig, då kriterierna för anstiftan är väldigt luddiga vilket gör dem osäkra i ett kritiskt avgörande skede när domarna ska fastställas. Dessa kriterier borde istället lätt kunna inkorporeras i kriterierna för "medhjälp".
På vilket sätt tycker du att paragrafen om anstiftan (antagligen också stämpling?) är luddig?
Citera
2009-04-13, 11:06
Medlem
genseriks avatar
Citat:
Det är där min personliga uppfattning drar åt ett annat håll.

Men som sagt så är det ju bara min egen uppfattning, så jag tänker inte fortsätta diskutera detta.

Rådande praksis ser ser ut som den gör och det får man acceptera.
Ursäkta här men menar du att den som planerar och/eller beställer ett mord ska få ett lindrigare straff än den som faktiskt utför handlingen? Om så, varför?
Citera
2009-04-13, 11:25
Medlem
RedXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av YONI
Där finns orsaker till AÖ:s öde som hon som barn hade väldigt svårt att kunna styra över själv utan någon hjälp, orsaker som jag tidigare har tagit upp i tråden.

Det finns hur många exempel som helst på personer som är med om hemska saker i sin uppväxt som i vuxen ålder väljer andra vägar än Annika. Att skylla på en tråkig barndom håller inte.
Citera
2009-04-13, 11:26
Medlem
RedXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av moderatswing
Din syn på saken är lite konstig. Om någon förgiftar din mat och du dör av att ha ätit den, har du då begått självmord? Det var ju du som stoppade det giftiga i din egen mun. Ingen dör av att man förgiftar mat.

Jäkligt bra liknelse.
Citera
2009-04-13, 13:23
Medlem
laserlasses avatar
Kunde Gud förlåta judarna för mordet på Jesus så ska vell vi kunna förlåta Annika för hennes förflutna...
Citera
2009-04-13, 13:54
Medlem
När hon är 10 år flyttar hon till USA med morsan blir ett tjack luder, skaffar ett liv och blir tjack luder igen vill inte återvända till Sverige skiter i Sverige. Blir fälld för dråp stannar endå i USA. Är ansvarig för två mord, oskyldiga männsiskor, erkänner för är rädda sitt ynkliga liv.

Plötslig från klar himmel är hon svensk och vill till Sverige bönar och ber om att avtjäna sitt straff i Sverige, wtf fattar inte folk att hon spelar ett spel det är inte synd om henne det är synd om hennes offer, och hela Sverige som har pröjsat för henne. Saknar sossarna dem hade aldrig fått hem henne. Undra vad fredrik R gjorde för att få hem henne kanske lätt han Arne Schwersenigger sätta på Fillipa i 2 an !!
Citera
2009-04-13, 14:50
Medlem
YONIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RedX
Det finns hur många exempel som helst på personer som är med om hemska saker i sin uppväxt som i vuxen ålder väljer andra vägar än Annika. Att skylla på en tråkig barndom håller inte.
Usch ja, All heder åt dessa människor, de är värda all vår respekt.
Jag vet inte om Annika själv har skyllt på sin tragiska uppväxt? Det är kanske mera vi andra som står utanför som har olika meningar om detta. Hon har suttit i 28 år och sitter fortfarande inlåst. Jag förstår inte vad ni tjafsar om?
Senast redigerad av YONI 2009-04-13 kl. 14:57.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in