Citat:
We're terrible at processing time. Because our brains were built largely when survival hinged on mastering immediate conditions, we engage in temporal discounting - that is, we misjudge the importance of a task when it lies even a short distance in the future, so we see the distant rewards as smaller than they really are.
"we engage in temporal discounting" -> är vi benägna att diskontera framtida nytta (diskontera = räkna ner värdet av)
I natursamhället är det en bra strategi. Värdet av av den framtida nyttan skall nämligen räknas ner med risken att nyttan aldrig når mig. Om jag inte skulle överleva den närmsta veckan, så är värdet av en hjort till jul i princip noll för mig. En kyckling i handen idag kan vara värd en hjort i skogen, särskilt om den konkurrerande klanen fäller hjorten på nästa onsdag.
En chans att göra barn idag är mera värd än en chans att göra barn nästa år. I natursamhället var risken stor att jag dog i krig eller sjukdom under året. I natursamhället var medellivslängden för män troligen under 30 år, till stor del beroende på krig mellan stammar av samma art. Valspråket
carpe diem var ännu mer befogat då.
Den så kallade finanskrisen visar att den naturliga instinkten inte fungerar för pengar, så som den gör för mat och fortplantning. Finansrådgivarna har genom uppblåsta räkneövningar fått oss att uppvärdera utlovad framtida nytta. Sen dräneras fonderna med jämna mellanrum genom »hemtagning« och bonusar, medan gemene man står med skammen över att ha blivit blåst.
Hemtagning är alltså när
mina besparingar tas ut av Madoff & Co och placeras på hemliga konton. Genom att finanshajarna kunnat diktera de politiska villkoren, så är jag själv förhindrad att själv ta hem mina besparingar före 55-årsdagen.