2009-09-06, 00:46
Medlem
seaniiis avatar
Någon som vet vad "miljökunskap" är på engelska?
Citera
2009-09-06, 01:14
Medlem
VerbalHolograms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av seaniii
Någon som vet vad "miljökunskap" är på engelska?
”Environmental science” skulle jag nog säga.
Citera
2009-09-06, 02:26
Medlem
Hjälp med Engelska-Svenska Översättning

Hur översätter man den här meningen? jag kan inte översätta "we engage in temporal discounting".

We're terrible at processing time. Because our brains were built largely when survival hinged on mastering immediate conditions, we engage in temporal discounting - that is, we misjudge the importance of a task when it lies even a short distance in the future, so we see the distant rewards as smaller then they really are.
Citera
2009-09-06, 10:54
Medlem
Egon3s avatar
Citat:
We're terrible at processing time. Because our brains were built largely when survival hinged on mastering immediate conditions, we engage in temporal discounting - that is, we misjudge the importance of a task when it lies even a short distance in the future, so we see the distant rewards as smaller than they really are.
"we engage in temporal discounting" -> är vi benägna att diskontera framtida nytta (diskontera = räkna ner värdet av)

I natursamhället är det en bra strategi. Värdet av av den framtida nyttan skall nämligen räknas ner med risken att nyttan aldrig når mig. Om jag inte skulle överleva den närmsta veckan, så är värdet av en hjort till jul i princip noll för mig. En kyckling i handen idag kan vara värd en hjort i skogen, särskilt om den konkurrerande klanen fäller hjorten på nästa onsdag.

En chans att göra barn idag är mera värd än en chans att göra barn nästa år. I natursamhället var risken stor att jag dog i krig eller sjukdom under året. I natursamhället var medellivslängden för män troligen under 30 år, till stor del beroende på krig mellan stammar av samma art. Valspråket carpe diem var ännu mer befogat då.

Den så kallade finanskrisen visar att den naturliga instinkten inte fungerar för pengar, så som den gör för mat och fortplantning. Finansrådgivarna har genom uppblåsta räkneövningar fått oss att uppvärdera utlovad framtida nytta. Sen dräneras fonderna med jämna mellanrum genom »hemtagning« och bonusar, medan gemene man står med skammen över att ha blivit blåst. Hemtagning är alltså när mina besparingar tas ut av Madoff & Co och placeras på hemliga konton. Genom att finanshajarna kunnat diktera de politiska villkoren, så är jag själv förhindrad att själv ta hem mina besparingar före 55-årsdagen.
Senast redigerad av Egon3 2009-09-06 kl. 10:58.
Citera
2009-09-06, 16:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Egon3
"we engage in temporal discounting" -> är vi benägna att diskontera framtida nytta (diskontera = räkna ner värdet av)

I natursamhället är det en bra strategi. Värdet av av den framtida nyttan skall nämligen räknas ner med risken att nyttan aldrig når mig. Om jag inte skulle överleva den närmsta veckan, så är värdet av en hjort till jul i princip noll för mig. En kyckling i handen idag kan vara värd en hjort i skogen, särskilt om den konkurrerande klanen fäller hjorten på nästa onsdag.

En chans att göra barn idag är mera värd än en chans att göra barn nästa år. I natursamhället var risken stor att jag dog i krig eller sjukdom under året. I natursamhället var medellivslängden för män troligen under 30 år, till stor del beroende på krig mellan stammar av samma art. Valspråket carpe diem var ännu mer befogat då.

Den så kallade finanskrisen visar att den naturliga instinkten inte fungerar för pengar, så som den gör för mat och fortplantning. Finansrådgivarna har genom uppblåsta räkneövningar fått oss att uppvärdera utlovad framtida nytta. Sen dräneras fonderna med jämna mellanrum genom »hemtagning« och bonusar, medan gemene man står med skammen över att ha blivit blåst. Hemtagning är alltså när mina besparingar tas ut av Madoff & Co och placeras på hemliga konton. Genom att finanshajarna kunnat diktera de politiska villkoren, så är jag själv förhindrad att själv ta hem mina besparingar före 55-årsdagen.

tack. Du verkar vara en intelligent person. Vågar du gissa på vad artikeln som meningarna är tagna från handlar om.
Citera
2009-09-06, 17:54
Medlem
Egon3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jamie_L
... Vågar du gissa på vad artikeln som meningarna är tagna från handlar om.
Först, jag refererade lite för ensidigt om devalvering av fördelar. Det finns en motsvarande tendens till devalvering av risker. När jag ser gymnasister som står på skolgården och röker så blir jag påmind om detta. Risken för kvinnorna att få lungskador och risken för männen att bli impotenta 10 år i förtid, den risken devalveras till noll jämfört med »nyttan« av att röka i dag.

Källan? Jag trodde att den där felstavningen then/than skulle ge träffen entydigt. Sökmaskinen leder till en forskare vid University of Pennsylvania. Och jag tror att jag har hört ett kort referat i SR-P1-Vetenskapsnyheterna rätt nyss. Ämnet är beslutsfattande i ett socialt sammanhang, med några arter av apor som försöksobjekt. Försök med valar ingår tyvärr inte.

De nedslående signalerna i anslutning till klimatkonferensen i Köpenhamn är tyvärr ett exempel på hur de människans sociala system är oförmögna att avstå från »nytta/bekvämlighet« i dag i Nord, när priset är en miljökollaps som redan härjar i Micronesien och Bangladesh och driver Sahara mot Spanien.
Citera
2009-09-10, 16:13
Medlem
Vilket är rätt....?

spaceship

space ship

?
Citera
2009-09-10, 18:43
Medlem
Lechonians avatar
"Spaceship" (sammanskrivet) är nog det vanligaste, fast vissa lexikon listar "space ship" som en variant. Spaceship ger runt fyra gånger fler träffar på Google.
Citera
2009-09-11, 14:13
Medlem
Vad i allsindar heter "gråtrunka" på engelska?
Citera
2009-09-11, 18:40
Medlem
StyleWarss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av powrtoch
Vad i allsindar heter "gråtrunka" på engelska?

Crasterbate
To cry while masturbating.

After that one kid walked in on me banging his girlfriend, he sat down and crasterbated in the room while we got stuffy

Bästa förstaposten ever. Efter tre års grunnande kommer nu förlösningen.
Citera
2009-09-11, 22:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StyleWars
Crasterbate
To cry while masturbating.

After that one kid walked in on me banging his girlfriend, he sat down and crasterbated in the room while we got stuffy

Bästa förstaposten ever. Efter tre års grunnande kommer nu förlösningen.

Coooolt! Det skulle jag aldrig ha hittat själv. Fast enligt en googling verkar det inte alls vara ett lika utbrett fenomen som i Sverige..

Jag hade faktiskt inte en tanke på att skriva något här förrän nu.
Citera
2009-09-12, 13:59
Medlem
Dr.Gs avatar
Vilket är rätt?

There is no point in waiting any longer.

There is no idea in waiting any longer.

Personligen valde jag alt. 1 men det känns som att både passar och är rätt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in