Flashback bygger pepparkakshus!
2007-06-13, 05:46
Medlem
Har fastnat på en fråga nu här på min engelskauppgift. Jag skriver om engelska adverb och ska visa på likheter och skillnader mellan engelska och svenska adverb. har bara funnit likheter än så länge.... Tacksam för alla svar!
Citera
2007-06-14, 21:34
Bannlyst
Översättning på Thrusting eller Trusting?
Citera
2007-06-15, 17:21
Medlem
Great_Cs avatar
Hjälp med gammalmodigt engelskt uttryck, tack

Jag läser i skrivande stund (nåja) en gotisk skräckroman och har stött på uttrycket "a girl of two and fifty". Först antog jag någon slags åldersbestämning men i sammanhanget - "and whose daughter--a girl of two and fifty--was our solitary handmaid" - verkar det inte rimligt ens i den tidens mer liberala syn på barnarbete.

Sålunda frågar jag eventuella kännare av gamla engelska uttryck om hjälp. Vad fasiken menas? Är det månne ett längdmått?
Citera
2007-06-15, 17:59
Medlem
Eremitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Great_C
Jag läser i skrivande stund (nåja) en gotisk skräckroman och har stött på uttrycket "a girl of two and fifty". Först antog jag någon slags åldersbestämning men i sammanhanget - "and whose daughter--a girl of two and fifty--was our solitary handmaid" - verkar det inte rimligt ens i den tidens mer liberala syn på barnarbete.

Sålunda frågar jag eventuella kännare av gamla engelska uttryck om hjälp. Vad fasiken menas? Är det månne ett längdmått?
52 år.

(Girl användes förr som synonym till female servant.)
Citera
2007-06-28, 00:38
Medlem
Nån som kan översätta detta till bra svenska (eng)

Cash cannot be transferred to third parties and cannot be redeemed for cash money. T Cash/Travel

Cash can be used as a discount on our promotional vacations only! xxxx represents the discount

value you can receive at time of purchase. Void where prohibited by law!

This is in sole purpose of sale of solicitation of vacation ownership.
Citera
2007-06-28, 02:29
Medlem
ThePuppetMasters avatar
Pengar kan inte förflyttas till tredje parter och kan inte lösas ut mot kontant betalning.

Resepengar kan bara användas som rabatt på våra markandsföringsutresanden!

Xxxx framställer rabattvalören du kan få vid tid av inköp. Överträdelse förbjuds enligt lagen.

Detta är den enda anledningen till försäljning av # solicitation# .........

Jag tyckte den sista meningen var lite sluddrig, sen vet jag inte vad solicitation är för något.
Citera
2007-06-28, 02:46
Medlem
Sitargs avatar
Citat:
In the United States, solicitation is a crime; it is an inchoate offense that consists of a person inciting, counseling, advising, urging, or commanding another to commit a crime with the specific intent that the person solicited commit the crime. In the other common law countries, the situation is different:

* where the substantive offense is not committed, the charges are drawn from incitement, conspiracy, and attempt;
* where the substantive offense is committed, the charges are drawn from conspiracy, counseling and procuring (see accessories), and the substantive offenses as joint principals (see common purpose).

In England and Wales, the term soliciting alone refers to "loitering or soliciting in a public place for the purpose of prostitution" under the Street Offences Act 1959.
Taget ifrån wikipedia. Jag kan ändå inte förstå den sista meningen. Finns kanske flera betydelser för solicitation.
Citera
2007-06-28, 12:21
Medlem
Racerbyces avatar
Här finns lite olika betydelser för solicitation.

http://dictionary.reference.com/browse/solicitation
Citera
2007-06-28, 12:40
Medlem
Lost dreamers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sitarg
Taget ifrån wikipedia. Jag kan ändå inte förstå den sista meningen. Finns kanske flera betydelser för solicitation.

b. the act of a prostitute soliciting in a public place
(som stod i uppslaget från länken i posten innan)

I USA verkar det som om :
"Note that solicitation can apply to just about any criminal act"

enligt
Kod:
http://en.wikipedia.org/wiki/Soliciting 

Solicitation, är att förmå någon annan att på något sätt begå brott.

I den sista meningen där avsågs antagligen begreppet Soliciting i England o Wales som främst, eller endast något prostituerade gör, alltså att erbjuda sex mot pengar..

rekommenderar att läsa Wikis uppslag dock..
Citera
2007-06-28, 14:32
Medlem
betkovka mans avatar
Nä, det betyder att rabattkupongen endast är såld eller given till dig i den mening att du skall begagna den under semesterresan, om det inte bryter mot lokala förordningar eller nationella lagar. Annars är den "void" - ogiltig.
"Solicit" skall nog snarare tolkas som att reseföretaget inte vill kännas vid som medbrottslingar i händelse kupongen används i brottsliga syften.
Dvs. De vill endast hjälpa dig ha semester - Inte begå brott.
Citera
2007-06-28, 14:36
Medlem
betkovka mans avatar
De har endast sålt dig medhjälp till ägande av semester. De är alltså endast ansvariga i tredje hand.
Timeshare eller?
Citera
2007-06-28, 14:46
Medlem
ahh tack.. va bra då fattar jag..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in