Citat:
Ursprungligen postat av
Summerbird
Okej, den här gången behöver jag ord som beskriver en
skrotbil. Allt jag själv kommer på är "heap of junk", men det måste ju finnas massor av ord för detta? Även slang och lite "ofinare" ord. Vad skulle en infödd amerikan säga? Det ska inte vara högtravande ord eller beskrivningar. Jag är ute efter talspråk, ord från "gatan", typ.

Ska du vara proper så är det väl "decrepit car" som gäller, annars finns massor med varianter.
"Junker" är väl standard om en riktig rishög men fortfarande fullt körbar och saker funkar någolunda som dom ska men ser mindre välvårdad ut (rost/rostfix, snea antenner, bulor och sånt), klarar iaf besiktningen utan körförbud men inte mycke mer.
"Hooptie"/"Hoopty" en riktig jäkla skrothög/rishög, den där kärran som mer eller mindre är ihopplock av blandade delar från skroten och
om den mot förmodan inte får körförbud på fläcken vid besiktning så har den iaf 2or på allt som går och lite till.
"Klunker"/"Clunker" används ibland om extrema skrothögar, tänk den där rishögen med halva chassit borta eller den där rosthögen som stått 30 år bakom ladan och med lite skruvande och Alexander Lukas tur så kanske den går att starta så man kan köra in den i garaget/up på släpet till tippen. Helt enkelt fordon som aldrig skulle klara en svensk besiktning.
Annars så har du "piece of
!Shit! car" med varierande grad av irritation eller kärlek i tonen beroende på ägare

eller kanske "rustbucket".
Det finns även "rez runner" men det syftar specifikt på skrothögarna som körs av indianer i reservaten.